Bästa hårddisken för operativsystem och program

Permalänk
Medlem

Bästa hårddisken för operativsystem och program

Hej! Jag vet att man för detta användningsområde bör köpa en SSD, men för tillfället så räcker inte pengarna till det. För att få en kompetent 60 GB, måste man lägga ut runt tusenlappen, när man till mekaniska diskar kan lägga ut ungefär hälften för en riktigt bra disk.

Så istället har jag vänt mig mot de mekaniska diskarna. Dock är det ju en djungel, och jag har ett antal krav. Den ska vara så tyst som möjligt och så snabb som det bara går. Kan ta alla storlekar mellan 160 GB till 1 TB, bara jag får den tystaste och snabbaste inom prisramen (runt 500 kr, kan sträcka mig lite längre).

Är det genomförbart, eller är det så att man "måste" ha en SSD för att uppleva någon direkt skillnad i snabbhet och tysthet jämfört med min gamla mekaniska disk (som dessutom håller på att ge upp)?

Som sagt, en tyst och snabb disk för en relativt billig peng. Ska användas till operativsystem och program. Kan ni fixa fram en sådan åt mig vore jag väldigt tacksam.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/artikel/4303818/1tb-western-digital-caviar...

http://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-h...

WD'n kan vara snäppet tystare, men det beror på exemplaret. Men det är enorm skillnad kvar till en SSD.
Fast detta är snabba, finns "Eco/Green" diskar som är tystare, men dom är desto slöare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Verkar vara just de två hårddiskarna som folk brukar rekommendera. Dock är det ju så att oavsett var man läser så finns det någon som klagar på att de låter mycket, är det dessa kommentarer man ska ta som att de fått ett måndagsexemplar?

Hur stor skillnad gör egentligen större cache-minne?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd

Det byggs ju inte direkt hårddiskar som har fokus på att vara tysta. Men jag har en WD Black med ett par år på nacken som är väldigt tyst.
En av de få grejerna som hjälper litegrann är ett chassi som har vibrationsdämpning vid hårddiskarna, e.g silikonkuddar runt skruvarna.
Men själva knattrandet är svårt att komma ifrån.

Cache-minnet ger ingen nämnvärd boost egentligen, så det är vilket som av hårddiskarna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Rekordmedlem

Samsung f3 1tb är ett givet bbang for the buck val, den är bland de bäst bland normala drivarna, tyst snabb & billig, självklart finns det andra som är tystare som velociraptorn, men den måste slaktas på skalet för att prestera.
Ljudnivån bestäms mycket av hur man monterar disken, och det är få testsiter som är seriösa och jämför kontrollerat, spcr är nog de mest seriösa testarna av ljudnivåer http://www.silentpcreview.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har man fläktar i datorn till CPU, graffa, chassi, diskar etc. så överröstar dessa lätt en modern disk, hör du disken iaf så ere fel på disken eller så haru för dålig kylning.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren! Anledningen till att jag söker nu är ju för att min nuvarande hårddisk som är relativt gammal, just överröstar mina nuvarande fläktar, som själva är riktigt högljudda.

Ska kolla igenom silentpcreview.com också!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305