Någon mer med en forntida server i drift?

Permalänk
Avstängd

Vad jag förstår är detta tyvärr ett skämt, men det är iaf principiellt möjligt:

Tandy T100 som webbserver...
The Human Clock® - Tandy 100 Webserver

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Vet inte om detta är så forntida men.

Vi har en 286 (ihopkopplad med en bandstation) stående i ett litet förråd på jobbet, har varit där i säkerligen 10+ år och den går fortfarande 24/7.

Var lite strul när vi bytte över från Coax till TP för några år sedan, någon form av BSD på den och ingen som har koll på varken lösenord eller hur man hanteras med den.
Istället för att krångla och spendera tid på att försöka installera ett nätverkskort som faktist hade ingång för TP-kabel så lät vi bara hubben (som tur nog har 1 plats för TP) stå kvar och kopplar vidare den till den nyare switchen.
Har tuggat vidare i iallafall 2 år sedan dess och den tar fortfarande backuper med jämna mellanrum.

Visa signatur

| B550 | 5800X3D | 6800 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jöneborn:

Vet inte om detta är så forntida men.

Vi har en 286 (ihopkopplad med en bandstation) stående i ett litet förråd på jobbet, har varit där i säkerligen 10+ år och den går fortfarande 24/7.

Var lite strul när vi bytte över från Coax till TP för några år sedan, någon form av BSD på den och ingen som har koll på varken lösenord eller hur man hanteras med den.
Istället för att krångla och spendera tid på att försöka installera ett nätverkskort som faktist hade ingång för TP-kabel så lät vi bara hubben (som tur nog har 1 plats för TP) stå kvar och kopplar vidare den till den nyare switchen.
Har tuggat vidare i iallafall 2 år sedan dess och den tar fortfarande backuper med jämna mellanrum.

Underbart Den kommer säkert leva tio år till

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jöneborn:

Vet inte om detta är så forntida men.

Vi har en 286 (ihopkopplad med en bandstation) stående i ett litet förråd på jobbet, har varit där i säkerligen 10+ år och den går fortfarande 24/7.

Var lite strul när vi bytte över från Coax till TP för några år sedan, någon form av BSD på den och ingen som har koll på varken lösenord eller hur man hanteras med den.
Istället för att krångla och spendera tid på att försöka installera ett nätverkskort som faktist hade ingång för TP-kabel så lät vi bara hubben (som tur nog har 1 plats för TP) stå kvar och kopplar vidare den till den nyare switchen.
Har tuggat vidare i iallafall 2 år sedan dess och den tar fortfarande backuper med jämna mellanrum.

Förmodligen något nyare än en 286:a, 286:orna slutade i princip säljas runt 1992, dessutom finns det ingen BSD som fungerar på 80286.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam7:

Hur mycket el drar en 10 år gammal maskin?

Min gamla Dell laptop med docka drivs av en extern powersupply som enligt etiketten på den tar max 70w in (men levererar max 120VA ut enligt samma etikett, skumt men kanske ha något att göra med fasförskjutningar och sånt). Sen hur mycket el det hela EGENTLIGEN drar är en öppen fråga, processorn brukar vara ganska idle (är bara brandvägg + DNS), går bara upp i varv när jag vill kompilera om något på den.

Så den drar inte så mycket el, men det är klart, ser man till prestandan kanske den är en liten glupsk strömslukare i alla fall.

Permalänk
Medlem

Dell Poweredge 4200/266

Köpte en Dell i slutet av juli förra året, installerade IpCop och den har tjänat mig prickfritt sedan dess.
Uptime just nu är 47 dygn men "rekordet" är väl dryga 100 dygn. Har lite instabil el och är lite för klåfingrig för att det ska bli några häpnadsväckande siffror.

Lite stats:

FSB: 33 MHz
CPU: 2xIntel Pentium II, 266 MHz

Minnestyp: SDram, ECC, Buffered, 512 Mb installerat/max 512 Mb

Ramminne 1: 128 Mb PC66
Ramminne 2: 128 Mb PC66
Ramminne 3: 64 Mb PC66
Ramminne 4: 64 Mb PC66
Ramminne 5: 64 Mb PC66
Ramminne 6: 64 Mb PC66
Ramminne 7: tomt
Ramminne 8: tomt

Hårddisk: Compaq WDE9100S 9,1 Gb SCSI / max 6 st

Nätverkskort 1 : 3Com 3C905B-TX
Nätverkskort 2 : Intel

Bilder och fakta här: Dell PowerEdge 4200/266

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfar68:

Köpte en Dell i slutet av juli förra året, installerade IpCop och den har tjänat mig prickfritt sedan dess.
Uptime just nu är 47 dygn men "rekordet" är väl dryga 100 dygn. Har lite instabil el och är lite för klåfingrig för att det ska bli några häpnadsväckande siffror.

Lite stats:

haha, vilket monster! Inte ofta jag tycker PC-burkar är roliga, men den här blev jag lite avis på

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Inaktiv

roligt att de gamla datorerna fortfarande funkar. Tvivlar på att många av dagens moderkort och grafikkort kommer hålla lika länge

Permalänk
Medlem

Hej,

Data General MV9600, SAT 1986, går i graven nästa(?) vecka och ja 24/7 sedan dess

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av joso10:

Hej,

Data General MV9600, SAT 1986, går i graven nästa(?) vecka och ja 24/7 sedan dess

Mvh

Oj ballt!

Jag har en kompis som samlar på Data General prylar, vad tänker ni göra med den stackars trotjänaren?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av päpplet:

Inte för att en 486 är direkt gammal i mina ögon men är det någon mer med en dator äldre än 10år som är uppe 24/7?

Min ordinare webbserver är en Dell Optiplex gx1 men sen den flyttades till samma rum som jag sover i blev den ersatt av min "reserv" då Dellen hade fruktansvärt dåliga vinande lager i hårddisken Bytt nu men fortfarande 486an som är i drift.

Reserven har den egenheten att när den är avstängd stannar klockan i den och ibland resettas BIOS helt och det är nog moderkortet som är lite halvkasst då jag bytt batterier flera gånger. Annars är den stabil och trogen och gör sitt jobb. Hårddisken slöar ner den lite men den är nog snabb endå med tanke på bredbandet den är kopplad till (2/0,4 Mbit adsl)

Reserven:
Okänt tidigt 486 moderkort med 8x 30pins simmplatser
486 overdrive 66Mhz
4x4 MB simmar totalt 16MB
420MB conner hdd
10Mbit 3C509 nätverk
ms-dos 6.22 och EZ-NOS 2 webbserver

Den har för närvarande 34 dagars upptid och blåser (snarare drar) knappt ljummet från nätagget

Ordinarie:
Dell Optiplex GX1
PII 450Mhz
320 MB SDRAM
40GB hdd (3gb lagerslut maxtor förut)
Windows 2000 server, IIS, Mysql, php, sam broadcaster (webbradio) och lite annat igång

Den gick hela december med radion igång och då pendlade cpubelastningen mellan 25-75% hela tiden. Den blåser också bara ljummet. Med orginal 350Mhz cpu låg den på 50-100% hela tiden och va inte varm då heller.
Strömsnål och stabil server helt enkelt

Och naturligtvis länk men varning för ful sida då den är några år gammal. Uppdaterar inte reserven så ofta Snöborg Network Services

Wow, en optiplex gx1 500 hade jag som första dator i 5 år nästan spelade ingen roll vad man gjorde med den, den vägrade gå sönder

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Morfar68:

Köpte en Dell i slutet av juli förra året, installerade IpCop och den har tjänat mig prickfritt sedan dess.
Uptime just nu är 47 dygn men "rekordet" är väl dryga 100 dygn. Har lite instabil el och är lite för klåfingrig för att det ska bli några häpnadsväckande siffror.

Lite stats:

FSB: 33 MHz
CPU: 2xIntel Pentium II, 266 MHz

Minnestyp: SDram, ECC, Buffered, 512 Mb installerat/max 512 Mb

Ramminne 1: 128 Mb PC66
Ramminne 2: 128 Mb PC66
Ramminne 3: 64 Mb PC66
Ramminne 4: 64 Mb PC66
Ramminne 5: 64 Mb PC66
Ramminne 6: 64 Mb PC66
Ramminne 7: tomt
Ramminne 8: tomt

Hårddisk: Compaq WDE9100S 9,1 Gb SCSI / max 6 st

Nätverkskort 1 : 3Com 3C905B-TX
Nätverkskort 2 : Intel

Bilder och fakta här: Dell PowerEdge 4200/266

Snajdigt
Blir nästan sugen på slänga igång min 2400 i drift, synd bara att den ska väsnas så förbenat
Ett monster med dubbla p3 733or, 1gb ram och 3x36gb scsi

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Inte för att vara tok-rumpig nu men om du nu inte har klockat ned den så är iaf fsb:n på PII:orna antingen 66 eller 100Mhz.

Skrivet av Morfar68:

Köpte en Dell i slutet av juli förra året, installerade IpCop och den har tjänat mig prickfritt sedan dess.
Uptime just nu är 47 dygn men "rekordet" är väl dryga 100 dygn. Har lite instabil el och är lite för klåfingrig för att det ska bli några häpnadsväckande siffror.

Lite stats:

FSB: 33 MHz
CPU: 2xIntel Pentium II, 266 MHz

Minnestyp: SDram, ECC, Buffered, 512 Mb installerat/max 512 Mb

Ramminne 1: 128 Mb PC66
Ramminne 2: 128 Mb PC66
Ramminne 3: 64 Mb PC66
Ramminne 4: 64 Mb PC66
Ramminne 5: 64 Mb PC66
Ramminne 6: 64 Mb PC66
Ramminne 7: tomt
Ramminne 8: tomt

Hårddisk: Compaq WDE9100S 9,1 Gb SCSI / max 6 st

Nätverkskort 1 : 3Com 3C905B-TX
Nätverkskort 2 : Intel

Bilder och fakta här: Dell PowerEdge 4200/266

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Du har så rätt, du har så rätt...

Permalänk

Jo.. ända tills...

Nätaggregatet i min gamla server började lukta bränt. En gammal ASUS-bräda med en AMD 1800+ i. 256 MB RAM. Och 2 hårddiskar i. Sitter en IBM Deathstar i den. Den väsnas ibland då & då. Men nu när nätagget har brunnit, startar inte den längre, även med ett nytt. Fick väl nån strömspik, så mobot dog.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jöneborn:

Vet inte om detta är så forntida men.

Vi har en 286 (ihopkopplad med en bandstation) stående i ett litet förråd på jobbet, har varit där i säkerligen 10+ år och den går fortfarande 24/7.

Var lite strul när vi bytte över från Coax till TP för några år sedan, någon form av BSD på den och ingen som har koll på varken lösenord eller hur man hanteras med den.
Istället för att krångla och spendera tid på att försöka installera ett nätverkskort som faktist hade ingång för TP-kabel så lät vi bara hubben (som tur nog har 1 plats för TP) stå kvar och kopplar vidare den till den nyare switchen.
Har tuggat vidare i iallafall 2 år sedan dess och den tar fortfarande backuper med jämna mellanrum.

Att den fortfarande tar backuper är väl en sak, men vad gör ni om ni måste återställa backup?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Kört en Sun Netra X1 ca 2 år
UltraSPARC-IIi på 400mhz 512mb ram 2*20gb hårdiskar med gentoo.

Webbserver med lighthttpd.

Funkar prima.
Förvånande vad så gammal hårdvara klarar av.

Permalänk
Medlem

Precis installerat OpenBSD 4.8 på min Sun Sparcstation 5 med den krångliga 170 MHz processorn, och har fått in Apache 2 och PHP 5. Så nu betjänar den världen med ett par hemsidor.

Mer info: Aurora

(Tack till Infania!)

Permalänk
Medlem

Min Web,mail och dns-server består av en Pentium 75 med 32M minne och 2 1Gbyte diskar.
Moderkortet är ASUS PCI/E-P54NP.
Den kör Openbsd.

Installerade den i nov 2003 och den har gått sedan dess.
Den går bara ner när strömmen försvinner.
Uptime just nu är 76 dagar. Innan Gudrun slog till så hade den varit igång i 2 år.

Innan den blev Unix server hade den tjänstgjort som vanlig pc i c:a 8 år.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Snusfri

Min semifunktionella webserver är väl inte så hemskt antik.
Dell PowerEdge 2400, Dubbla P3 733or, 1gb ram, 3x36gb scsi och kör Debian 5 när den är igång

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vet en NT4-server som stått och tuggat sedan NT4 var det häftigaste man kunde köra i Windows-världen, det är ingen som vågar röra den annat än för backuper och migreringsarbete (den skall virtualiseras då det är minst sagt skrämmande med en maskin från sent 90-tal med ett dött nätaggregat och lite andra "småfel" som är så driftkritisk att det inte har funnits möjlighet att stänga ner den ens länge nog för byte av det som har gått sönder, underbar single point of failure för ett helt företag... ).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk

Inte direkt forntida, men nu när min Sempron 3000+-burk sket ner sig fick jag snabbt byta ut den not något stabilare... En PowerMac G3 400MHz. Kör Debian 6.0 på den.

Används som IRC-shell, webbserver, router, filstorage, skrivarserver och GIT-repo.

Inte alla pre-2000-burkar som kör med 2.5TB hårddisk
Blev dock lite strul med softraiden under bytet, meta-informationen var i small-endian, Makken läser big-endian....

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaeshjag:

Blev dock lite strul med softraiden under bytet, meta-informationen var i small-endian, Makken läser big-endian....

Oj, hur löste du det?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Efter att ha läst manualen till mdadm hittade jag en flagga för att konvertera metadata till native endianess, så det var ju ganska enkelt.