Är detta coil whine och går det på garantin?

Permalänk

Är detta coil whine och går det på garantin?

Spelade in en liten snutt på mitt nätagg (inköpt nov 2010, så rätt nytt ändå) som uppenbarligen låter som något otrevligt. Googlat lite och fick fram "coil whine" som orsak. Är detta fallet, och isf är det något som bör gå på garantin?

För den otålige är det smaskiga mest framstående från 0:39.

http://www.youtube.com/watch?v=1FdCKZ8qaUU

Har felanmält till inet, men känns onödigt om de ska kolla på det, konstatera att det är som det är, debitera 250 spänn och skicka tillbaka (om det är så detta problem behandlas).

Kan också tillägga att nätagget lugnar ner sig efter en stund (ca. 15 min)

Mvh

trådtiteln redigerad
Permalänk
Skrivet av krakendorph:

Spelade in en liten snutt på mitt nätagg (inköpt nov 2010, så rätt nytt ändå) som uppenbarligen låter som något otrevligt. Googlat lite och fick fram "coil whine" som orsak. Är detta fallet, och isf är det något som bör gå på garantin?

För den otålige är det smaskiga mest framstående från 0:39.

http://www.youtube.com/watch?v=1FdCKZ8qaUU

Har felanmält till inet, men känns onödigt om de ska kolla på det, konstatera att det är som det är, debitera 250 spänn och skicka tillbaka (om det är så detta problem behandlas).

Kan också tillägga att nätagget lugnar ner sig efter en stund (ca. 15 min)

Mvh

Usch vilket obehagligt/störande oljud...

så nu efter att ha hört på oljudet så låter det för mig som att något t,ex en bit plast som ligger och skaver emot PSU-fläkten (kan ju vara skyddsplasten emot damm/statisk el mm. som Corsair lagt i PSUn som är böjt ellet annat).

Skumt är dock att det lugnar ner sig som du skrev efter ca: 15 min???

I vilket fall som helst så hade jag ju inte öppnat PSUn för att kolla sj. då garantin bryts + varning för hög strömstyrk(A)! (fast det begrep du säkert sj.)

Så skicka tillbaka "eländet" till Inet med länk till din video, och då tror/tycker jag bestämt att de ska stå för frakten. (OBS! Jag är inte så insatt i garantivillkoren.)

Men andra kan ju sk. mena på annat.

Lycka till!

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådtiteln redigerad*

Tänk på att skapa titlar som väl beskriver det tråden handlar om.

Permalänk
Medlem

Skicka in på direkten, det där låter inte bra.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av Palmie:

*Trådtiteln redigerad*

Tänk på att skapa titlar som väl beskriver det tråden handlar om.

Såklart ska tänka på't till nästa gång!

Skrivet av Bebben:

Skicka in på direkten, det där låter inte bra.

Nej usch speciellt när datorn är relativt ny också (och att jag ville ha ett så tyst bygge som möjligt, vilket det är i övrigt)

Skrivet av Dogshitjoint:

Usch vilket obehagligt/störande oljud...

så nu efter att ha hört på oljudet så låter det för mig som att något t,ex en bit plast som ligger och skaver emot PSU-fläkten (kan ju vara skyddsplasten emot damm/statisk el mm. som Corsair lagt i PSUn som är böjt ellet annat).

Skumt är dock att det lugnar ner sig som du skrev efter ca: 15 min???

I vilket fall som helst så hade jag ju inte öppnat PSUn för att kolla sj. då garantin bryts + varning för hög strömstyrk(A)! (fast det begrep du säkert sj.)

Så skicka tillbaka "eländet" till Inet med länk till din video, och då tror/tycker jag bestämt att de ska stå för frakten. (OBS! Jag är inte så insatt i garantivillkoren.)

Men andra kan ju sk. mena på annat.

Lycka till!

//Dog

Japp, det är jäkligt skumt att det tystnar efter en stund. Dock skönt när man slipper höra eländet, men jag dras fortfarande med enstaka inslag av ett lindrigare ljud. Ska skicka in till inet och se vad de säger. Drygt om nätagget låter pga de övriga komponenterna i datorn dock. Är också orolig över att nätagget ska säcka ihop och förstöra delar, men det kanske jag inte behöver vara.

Håller mig nog för att skruva upp och pilla då jag förmodligen skulle göra saken sämre.

Inet förbehåller sig 10 dagar för felsökning, får väl rulla tummarna och räkna matte eller något.

Permalänk
Medlem

Nja, det där låter mer som att fläkten skurit ihop tkr jag :s

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Låter som "coil whine" enligt min erfarenhet. Jag har ett väldigt liknande ljud som kommer från mitt 4870X2 grafikkort av och till (framförallt vid full belastning på minnena). Lämnade in det för det och fick det utbytt men nästa kort lät precis likadant. Kontaktade då Sapphire som jag hade och de sa att det kan uppstå vilket även jag vet men att det absolut inte behöver vara farligt för komponenterna.

Fick hur som helst inte kortet utbytt men de kompenserade mig med Accellero Xtreme kylaren till mitt kort som plåster på såren efter att ha legat på ett tag.

Nu efter att ha använt det i 2 år så rullar det fortfarande på, fungerar fint men ljudet finns där men självklart är det lite irriterande.

Permalänk
Medlem

Jag har samma ljud i min dator och jag hade liknande ljud på gamla datorn.

USB kan ge ifrån sig oväsen. På min gamla dator surrade det när jag rörde på musen. Jag har en synth som väsnas när den kopplas in med USB också.
På min nuvarande dator börjar det surra när jag kollar sidor med mkt Flash, vilket gör att jag misstänker grafikkortet.
Folk i ett musikerforum antyder att det ska härröra ur att man har jordad strömförsörjning.

Jag skulle inte påstå att någonting är sönder eller att det rör sig om något fysiskt (typ fläkt).

Permalänk
Medlem

Btw, mitt låter ur mina högtalare (studiomonitorer) och det påverkas inte nämnvärt av volymen!!!
Med högtalarna av hörs ingenting. Så det verkar som att det läcker på något vis. Jävla skumt.

Permalänk
Medlem

Låter precis likadant för mig och har samma psu hmmm.... ^^

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det låter som coilwine Inte undra på att de inte gör modellen mer (iofs rätt gammal konstruktion men) då de ju kommit ut med en version II på den Jag har för mig att dessa skall gå att byta ut på garantin. Kolla här på forat på nätaggsdelen om det finns andra med detta fel som garantibytat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ja det låter som coilwine Inte undra på att de inte gör modellen mer (iofs rätt gammal konstruktion men) då de ju kommit ut med en version II på den Jag har för mig att dessa skall gå att byta ut på garantin. Kolla här på forat på nätaggsdelen om det finns andra med detta fel som garantibytat.

Ska kika på! synd att man valde ett agg som hade tendens för detta :/