Permalänk

Dns server svarar inte med router

Hej,

Fick för några dagar sen problem med min netgear 614 trodde jag (har funkat felfritt i 2 år).
Köpte en ny netgear wpn824n som betedde sig likadant.
Har även testat en netgear 1000.
Kommer ej ut på nätet då felsök i min Win 7 säger att dns-server svarar inte.
Men när jag kopplar med sladd från stadsnätets modem funkar det.
Har även en stationär dator med xp som det trådlösa slutade fungera samtidigt.
Kanske ska tillägga att jag har Bahnhof 10/10.
Gjorde en virusök med min avg och hittade ett virus för första gången på min 2 åriga lenovo dator.
Kan det bero på detta virus eller vad kan ha hänt?
Tacksam för hjälp då jag lagt ner åtaliga timmar på detta utan att lyckas.
Mvh

Permalänk

Nu när du har testat 3st olika routrar så kan man konstatera att dom inte är problemet.

Oftast bäst att testa med commando fönster när det strular. Så skriv cmd i kör/sök rutan i startmenyn.
Sen kan du testa skriva ping 8.8.8.8 och om dom signalerna kommer fram kan du fortsätta med tex ping ftp.sunet.se och se om dom kommer fram.
Kör en ipconfig /all med och klistra in resultatet här.

Skulle väl gissa att något har förändrat vissa inställningar på din dator.

Så kan vara bra att ladda hem mbam och köra en koll med det med.

Permalänk

Testade ping 8.8.8.8 och svaret blev att målnätet kan inte nås. Vad kan detta bero på?

Något fel på datorn borde det vara men konstigt att båda datorerna ska ska bli så på samma gång, och blurayen som var kopplad med sladd till routern. Kan det inte ha och göra med lägenhetens modem?

Permalänk

Du skickade inte med ipconfig resultatet.

Men när inte ping 8.8.8.8 funkade kan man konstatera att det inte är dns:en som är problemet iaf.

Men visst låter det ganska troligt att det kan vara modemet som strular.

Logga in på routern och se om den blir tilldelad ipnummer/dns från din isp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pseudonym:

Testade ping 8.8.8.8 och svaret blev att målnätet kan inte nås. Vad kan detta bero på?

Något fel på datorn borde det vara men konstigt att båda datorerna ska ska bli så på samma gång, och blurayen som var kopplad med sladd till routern. Kan det inte ha och göra med lägenhetens modem?

Har för mig att windows egna felsökning kan vara lite missvisande, och att man får som svar att dns-servern inte kunde nås kan vara ett annat ord för windows att säga att du inte får någon ip-adress (extern)

Men precis som hermaniii skrev, kolla så att du får en ip-adress tilldelad i routern. Iom att du har provat med flera stycken så kanske det kan vara så (om du nu inte får någon ip-adress) att samtliga routrar kräver en konfigurering för att de ska fråga efter en ip-adress på rätt sätt.
Kontakta din ISP så får du rätt uppgifter om det nu visar sig att det är det som är felet.

Du kollar det genom att logga in i routern. Det ska stå i manualen hur du ska gå tillväga.

Permalänk
Medlem

Koppla datorn direkt till nätverksuttaget, kolla så att du kan komma åt google och allt annat som du brukar surfa till. Ta sedan och gör så att du öppnar en kommandoprompt (cmd) och skriv "ipconfig /release". Ta ur sladden ur datorn och koppla den till WAN på routern och koppla datorn till en av LAN portarna på routern precis som du gjort tidigare. Gå in och kolla webbinterfacet på routern så att du fått en IP-adress från din ISP.

Det är nog så att du bara får 1 IP-adress från din ISP och den har under alla dina försök varit låst till MAC-adressen från din dators nätverkskort. Varför din första router "slutade fungera" kan jag inte svara på, det kanske inte ens är något fel utan något tillfälligt eller att du måste reseta den - vi kan ju inte utesluta att den pajjat. Däremot är det väldigt vanligt att folk glömmer att frigöra IP-adressen på befintlig utrustning innan dom kopplar in ny nätverksutrustning och om det är så att ISP inte delar ut mer än 1st IP-adress per abbonent så kommer du inte ut på nätet hur mycket du än vill om du inte frigör IP-adressen först eftersom ingen ny kommer tilldelas till den nya utrustningen, ja du ser själv hur snett det går för att man glömmer ett steg i processen.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --