Permalänk
Medlem

Köpråd: Tangentbord lyxklassen.

Hej
Tänkt köpa nytt tangentbord då mitt G15 v1 har gjort sitt. Synliga nötningar och tangenterna upplevs tröga. Jag är ute efter ett pålitligt tangentbord utan några som helst fördröjningar. Haft mina funderingar på att gå över till mekaniskt då det ska kännas "skönare", så gärna förslag från båda kategorierna. Helst vill jag att de ska ligga under 1500kr men de kan tänjas på om ni har några kraftfulla och övertygande argument att köpa dyrare.

Några ståndpunkter:

  • Blixtsnabb respons

  • Inte tröga att trycka ner

  • Absolut inte lika platt som en laptop-tgb ( inga ultra flat osv)

  • Sladd eller hybrid (fungerar både med sladd och utan)

  • Bakgrundsbelysta knappar (Gärna blått)

  • Inget handledsstöd (Under tangentbordet, bild), alternativt löstagbar

  • Nordisk layout

  • Något extra, utöver de vanliga är trevligt (var inne på G19, men de krävdes externströmförsörjning vilket är ett no no)

Tangentbord jag kollat på:

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Avstängd

6Gv2/7G försvinner direkt då ditt ståndpunkt "Inte tröga att trycka ner" antagligen lär gälla på dem.

Men när du är uppe i den prisklassen, så köp ett das keyboard eller ett filco tangentbord!
Tangentsbords experter borde dyka upp när som helst i tråden, och då lär du få en hel del länkar.
Lycka till.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BareHipster:

6Gv2/7G försvinner direkt då ditt ståndpunkt "Inte tröga att trycka ner" antagligen lär gälla på dem.

De är dock inte sådär obehagligt seg-tröga som membrantangentbord ofta är utan är, trots sitt förhållandevis stora motstånd, fortfarande roliga att använda.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar varmt Filco Majestouch. Otroligt skönt att skriva på och spela funkar finfint. Dock inte lika flashigt som andra "gaming" tangentbord

Visa signatur

orka

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av miffo:

Rekommenderar varmt Filco Majestouch. Otroligt skönt att skriva på och spela funkar finfint. Dock inte lika flashigt som andra "gaming" tangentbord

Hur töntigt de här än låter, men finns det inget lite coolare än sådär? Kommer nog sakna bakgrundsbelysning. Dock låter jag "coolheten" kuvas under funktionaliteten.

Skrivet av mangemongen:

Tyvärr går det bort då jag föredrar en numpad på sidan, annars väldigt intressant.

Finns de någon svensk återförsäljare av de Filco Majestouch-serien?

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

Hur töntigt de här än låter, men finns det inget lite coolare än sådär? Kommer nog sakna bakgrundsbelysning. Dock låter jag "coolheten" kuvas under funktionaliteten.

Tyvärr går det bort då jag föredrar en numpad på sidan, annars väldigt intressant.

Finns de någon svensk återförsäljare av de Filco Majestouch-serien?

Filco kör enkla tangentbord vad jag vet och de gaming tangentbord är väll Steelseries och Razer som har mekaniska brytare vad jag vet finns kanske mer:p

Och jag har bara hittat keyboardco som återförsäljare av Filco med Swedish layout. frakten gick sjukt fort dock. 1-2 dagar alternativet var billigare(fråga inte mig varför men £21 för 1-2 & £23 för 2-5) än det 2-5 alternativet när jag beställde och jag fick tangentbordet hem levererat 2 dagar efter dom skicka det så är väldigt nöjd på frakten

Visa signatur

orka

Permalänk

Om du absolut måste ha bakgrundsbelysning kan du titta på Razers Blackwidow Ultimate. Vanliga Blackwidow är tydligen inte bakbelyst, men kostar ungefär hälften så mycket, du bestämmer om det är värt det.

En bra grej med dessa två är att förpackningen har ett hål vid piltangenterna så man kan provtrycka i butiken utan att riva upp förpackningen. Jag vet inte hur bra de är i övrigt, sitter själv med ett Filco Majestouch Tenkeyless jag köpte från en här på Swec.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elektrofredrik:

Jag vet inte hur bra de är i övrigt, sitter själv med ett Filco Majestouch Tenkeyless jag köpte från en här på Swec.

Skillnaden är inte jättestor (majestouch har dock n-key rollover och saknar makroknappar).

Permalänk
Medlem

Har inte istortsätt alla mekaniska tangentbord nkro?

Att du ska ha mekaniskt är självklart för dom pengarna, läs på och bestämm själv vad som passar.

http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard...

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mini-ryttge:

Har inte istortsätt alla mekaniska tangentbord nkro?

Det är vanligt, men razer blackwidow har det till exempel inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är vanligt, men razer blackwidow har det till exempel inte.

Razer slutar aldirg att förvåna.

Angående TRON tangentbordet kostar den tillhörande musmattan 1000kr. Det lär säga en del om prissätningen.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mini-ryttge:

Razer slutar aldirg att förvåna.

Nej (och de verkar själva påstå att de har n-key rollover på sin hemsida). Kanske skiljer det mellan ultimate och standardversionen, men här har de i alla fall testat den senare: http://geekhack.org/showwiki.php?title=Island:11975
(Jag vill också minnas att mitt exemplar fungerar ungefär så)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

Hur töntigt de här än låter, men finns det inget lite coolare än sådär?

Filcon är ganska clean med blanka tangenter.

http://test.maero.se/img/20110322_001.jpg

http://test.maero.se/img/20110322_002.jpg
Ursäkta den dåliga kvaliteten

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen dra ner på dustinexpo den andra april och avgöra då. I nu läget lutar det år razer blackwidow ultimate eller ett blank(då jag insåg att jag inte kollar på tangentbordet längre) med röda switchar.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro