Permalänk

Nytt gaming headset?

Tjena!
Har blivit dags att köpa nytt headset. Och jag vet inte riktigt vad jag ska köpa. Vill helst inte lägga mer än 1000 kr. Dom måste vara bra att spela med sköna, bra ljud, bra till film och musik och helst mycket bass. Har kollat mycket på logitech G35. Vad tycker ni?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Medlem

kör på g35. riktigt bra headset enligt mig

Visa signatur

<Dator 1> CPU: Intel I9 9900K@5Ghz | CPU Kylare: Noctua NH15 | MB: Asus Maximus XI Gene | RAM: G.Skill 32GB DDR4 3200MHz CL14 Trident | HDD: Samsung M.2 970 1tb | GPU: Asus RTX 3080TI Strix
<Dator 2> CPU: Intel I7 8700K@4.8Ghz | CPU Kylare: Be Quite Dark Rock Pro 4 | MB: Asus Z370-H | RAM: G.Skill 16GB DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws V | HDD: Samsung M.2 970 500gb | GPU: Asus 2080 Dual

Permalänk
Medlem

köp steelseries siberia v2 eller

Razer Megalodon 7.1 Gaming Headset

Permalänk
Medlem

Corsair HS1/HS1A? Vet dock inte hur basen är där...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk

g35 alla dagar i veckan !

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

Hm tack för alla tips!

edit: Glömde berätta att jag har Razer Carcharias tycker ni jag ska ha dom eller ska jag köpa g35? Dvs. Vilka är bäst? har g35 hög bas? Bra ljud? Och vad är skildnaden mellan stereo och 7.1 ljud? Liksom är 7.1 något bättre? Jag har även förstått det som med usb lurar så blir ljudet sämre och att man måste dra ur och i dom varje startup? stämmer detta?

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Medlem

Sweclockers har ett färskt test av 3 stycken headsets:
http://www.sweclockers.com/recension/13420-corsair-hs1-sennheiser-pc-360-och-steelseries-7h

7.1 i hörlurar är ett sätt för företagen att locka kunder men det är i praktiken ingenting att ha.
Man får inte en bättre ljudbild i hörlurar för att det sitter fler högtalarelement i dom och du betalar bara mer för det. Bättre med 2 bra än 8 dåliga, sen kan man ju fråga sig var nånstans dom har gömt (.1) subwoofern.

Kopplar du med usb kommer lurarna även att agera ljudkort. Personligen känner jag att man får betala extra för ett kasst ljudkort om man köper usb-lurar, jag har även fått uppfattningen av att usb-lurar ofta har en tendens att krångla. Långt ifrån alla behöver nog som du skriver plugga ur och i dom vid varje start, annars skulle det ju inte säljas några med usb.
Troligtvis har du redan betalat för ett inbyggt ljudkort i moderkortet som kanske inte är av bästa kvalitet men som antagligen är bättre än det som sitter i lurarna.

Permalänk
Medlem

Razer Carcharias är ju ett ganska dyrt och bra headset, så jag tycker det känns ganska onödigt för dig att uppgradera.
Satsa på ett nytt tangentbord istället kanske? http://www.sweclockers.com/recension/13403-steelseries-6gv2-o...

Permalänk
Medlem

Köp stereo headset, inte 7.1.
Har själv Razer Megalodon, sämsta investeringen någonsin.
7.1 ljudet funkar ok vid enbart spelande, men jag hör inte någon större skillnad mot 2.0.
Har man 7.1 aktiverat medans man snackar över t ex TS så är det så fruktansvärt dåligt ljud.
Det är andra problem med voice med Megalodon, skulle inte rekommendera det till någon.
Trots detta sitter jag med det då jag inte bara kan lägga 1400:- på hyllan.

Köp ett par bra 2.0 lurar med bra mic (inte för bra), det är mitt seriösa råd.

Permalänk
Medlem

Håller delvis med. Är det inget fel på dina nuvarande lurar är det kanske dumt att byta för jag tror inte att du får så jättestort lyft med till ex Logitech G35.
Känner du däremot att du vill höja din budget en aning är det ju skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Sweclockers har ett färskt test av 3 stycken headsets:
http://www.sweclockers.com/recension/13420-corsair-hs1-sennheiser-pc-360-och-steelseries-7h

7.1 i hörlurar är ett sätt för företagen att locka kunder men det är i praktiken ingenting att ha.
Man får inte en bättre ljudbild i hörlurar för att det sitter fler högtalarelement i dom och du betalar bara mer för det. Bättre med 2 bra än 8 dåliga, sen kan man ju fråga sig var nånstans dom har gömt (.1) subwoofern.

HAHAHAHA

Skrivet av PcCrazyMods:

Hm tack för alla tips!

edit: Glömde berätta att jag har Razer Carcharias tycker ni jag ska ha dom eller ska jag köpa g35? Dvs. Vilka är bäst? har g35 hög bas? Bra ljud? Och vad är skildnaden mellan stereo och 7.1 ljud? Liksom är 7.1 något bättre? Jag har även förstått det som med usb lurar så blir ljudet sämre och att man måste dra ur och i dom varje startup? stämmer detta?

Har en vän som har kört både G35 och Carcharias, enl. honom så är skillnaden väldigt liten och definitivt inget att betala de extra hundralapparna för. Så behåll den du har.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Varfor ratar alla 7.1? Mina G3 overtraffar allt annat jag har kop tidigare inkluderat min pappas senheiser (kostar 2600 nar han kopte dem)
Samt de ar ju jatte bra nar man kor FPS spel da du hor var skotten kommer ifran vilket har hjalp mig mycket.. miccen funkar valdigt bra ocksa, jag har mina musklick om jag sattet pa rostexemple (har miccen pa medium)

Om du har pengar kop ett par g35, jag gillar dem mer an razer's da dem slapper ut for mycket ljud!
Ett bra tips ar att ga och testa dig hur de sitter etc for ingens huvud eller smak ar samma som din (iaf inte ofta)

Ps: har bara engelsk tangentbords layout

Visa signatur

Burken: ASUS Maximus IV Extreme B3 p67, Win7 prof, gigabyte HD6970 CF, Corsair XMS3 vengeance 16gig 1600Mhz, Corsair 1000watt PSU (HX), Intel 120gig X25M SSD, HAF X, Och en 2600k i7 som kyls av en corsair H70 "Idle ca 17°"

Permalänk
Medlem

Om man tittar på utbudet är det bara billigare plastlurar som har "7.1". Det är troligtvis därför som folk ratar dom.
Om ts hörlurar är hela och fungerande vinner han inte nämnvärt mycket ljudmässigt om han skulle byta till exempelvis Logitech G3.
Att lurarna dessutom marknadsförs med "7.1" gör iallafall att jag får kännslan av lite oseriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

7.1 i hörlurar är ett sätt för företagen att locka kunder men det är i praktiken ingenting att ha.
Man får inte en bättre ljudbild i hörlurar för att det sitter fler högtalarelement i dom och du betalar bara mer för det. Bättre med 2 bra än 8 dåliga, sen kan man ju fråga sig var nånstans dom har gömt (.1) subwoofern.

Du verkar inte riktigt veta vad du pratar om. Det sitter inte fler högtalarelement i 7.1-lurarna dom testade där. Corsair HS1 t.ex. har två st 50mm element. Och att det är skillnad på ljudbilden kan jag intyga, det är mycket lättare att lokalisera t.ex. fotsteg.

Skrivet av samots:

Kopplar du med usb kommer lurarna även att agera ljudkort. Personligen känner jag att man får betala extra för ett kasst ljudkort om man köper usb-lurar, jag har även fått uppfattningen av att usb-lurar ofta har en tendens att krångla. Långt ifrån alla behöver nog som du skriver plugga ur och i dom vid varje start, annars skulle det ju inte säljas några med usb.
Troligtvis har du redan betalat för ett inbyggt ljudkort i moderkortet som kanske inte är av bästa kvalitet men som antagligen är bättre än det som sitter i lurarna.

Eftersom USB-ljudkortet är specifikt anpassat till hörlurarna så verkar det väl rimligt att anta att ljudkvalitén också blir bättre? Sen så ger ju ljudkortet tillgång till utökad funktionalitet, t.ex. Dolby Headphone och virtuellt surroundljud. Men det går ju att jämföra HS1A (3,5mm jack) med HS1 (USB) om man är intresserad av skillnaderna.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Hörlurar + mic + volymkontroll + dac + förstärkare, och allt får man för 800:-, Det övertygar iallafall inte mig om att det skulle ge ett bra ljud med tanke på vad varje komponent får kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Hörlurar + mic + volymkontroll + dac + förstärkare, och allt får man för 800:-, Det övertygar iallafall inte mig om att det skulle ge ett bra ljud med tanke på vad varje komponent får kosta.

Hur mycket tror du att en integrerad ljudkrets kostar på ett moderkort som säljs för 800? (t.ex. detta med ett Realtek ALC892 7.1 vilket är ett av de vanligaste 1155-ljudkretsarna).

Jag påstår inte att ett USB-ljudkort är lika bra som ett diskret ljudkort, men jag tror definitivt att det är minst lika bra om inte bättre jämfört med det lilla chip som sitter på ett vanligt moderkort, om inte annat så är ju USB-ljudkortet specialdesignad och inställt för en viss produkt, medan en vanlig ljudkrets ska kunna hantera hundratals olika konfigurationer. Men det är bara vad jag tror.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

G35.. Siberia är budget hörlurar och är väldigt bra, men för 1000 kronor köper jag hellre g35.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Precis som du skriver är skillnaden mellan kretsarna troligtvis ganksa liten. Fördelen som jag ser med att inte välja usb-varianten är att man kan nyttja den krets på moderkortet som man redan betalat för, man får även fler valmöjligheter.

Permalänk

Men grejen med G35 iaf är ju att de är "fejkade" 7.1, de finns 2 stycken högtalare i varje öra som imiterar ett 7.1 system med hjälp av programvaran, så de funkar och låter som 7.1 fast de inte finns så många högtalare och då fattar jag inte varför alla säger att de ska vara sämre ljud i dem, samt de där med USB kör med eget ljudkort är nog sant på sitt sätt men jag tror inte många kan känna skillnad på de och ett steelseries headset.. kanske om man har ett 4000kr headset men annars spelar de nog inte så stor roll.. och om att de är dyrare med ett par g35 än en steelseries lur visst, men om man fick bättre ljud med steelseries och man hade ett bra ljudkort så kan vi ju inkludera in ljudkortet i priset!

Som jag skrev innan, testa dig runt och ta de du tycker passar bäst! Alla hörlurar under 1000kr har ungefär likadan ljudkvalite ändå.. men om du ska köra FPS spel så är 7.1 systemen en bra uppgradering då du hör vart fienden skjuter eller vart han springer

Visa signatur

Burken: ASUS Maximus IV Extreme B3 p67, Win7 prof, gigabyte HD6970 CF, Corsair XMS3 vengeance 16gig 1600Mhz, Corsair 1000watt PSU (HX), Intel 120gig X25M SSD, HAF X, Och en 2600k i7 som kyls av en corsair H70 "Idle ca 17°"

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Precis som du skriver är skillnaden mellan kretsarna troligtvis ganksa liten. Fördelen som jag ser med att inte välja usb-varianten är att man kan nyttja den krets på moderkortet som man redan betalat för, man får även fler valmöjligheter.

Varför skulle det vara en fördel att nyttja en ljudkrets om den inte är bättre? Vilka valmöjligheter är det du menar? Väljer du HS1 så får du ju möjlighet att använda Dolby Headphone och virtuellt 7.1-ljud, på HS1A så finns inte den möjligheten.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Med fördelen att nyttja en ljudkrets du redan har menar jag att man slipper dra på sig extra kostnader för att köpa en till.
Man får fler valmöjligheter att koppla annan ljudutrustning till datorn som man kanske har och man kan välja att köpa ett annat ljudkort om man vill det. Med usb blir man mer låst.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6309101/sennheiser-hd-558-west
http://www.inet.se/artikel/6361022/mikrofon-zalman-med-clip-z...

Vänder uppochned och piskar alla dina tidigare gaminglurar.
Rawlimezzz: Grattis till extremt okänsliga och troligtvis deformerade öron, din plånbok kommer säkert tacka dig i framtiden.

Permalänk
Skrivet av jux2:

http://www.inet.se/artikel/6309101/sennheiser-hd-558-west
http://www.inet.se/artikel/6361022/mikrofon-zalman-med-clip-z...

Vänder uppochned och piskar alla dina tidigare gaminglurar.
Rawlimezzz: Grattis till extremt okänsliga och troligtvis deformerade öron, din plånbok kommer säkert tacka dig i framtiden.

Jag har väldigt bra hörsel, och jag har inte deformerade öron

Visa signatur

Burken: ASUS Maximus IV Extreme B3 p67, Win7 prof, gigabyte HD6970 CF, Corsair XMS3 vengeance 16gig 1600Mhz, Corsair 1000watt PSU (HX), Intel 120gig X25M SSD, HAF X, Och en 2600k i7 som kyls av en corsair H70 "Idle ca 17°"

Permalänk

samots Hur mycket hade du tänkt att jag skulle höja priset? Och vilka lurar hade du tänkt dej? Det är inget krav på 7.1 lurar. Jag vill bara ha rent bra ljud. Och hyfsad hög bas det är ju ett bonus. Kan ju tillägga att jag spelar fps spel och kollar film för det mesta.

edit: Är hörlurs förstärkare bara till för att höja volymen? Är dom ens nödvändiga?

edit2: Kan höja priset till 1500 helst inte mer än 2000kr. Sen även att jag bara har ljudkortet på mitt modekort och att jag ska köpa ASUS Xonar D2X/XDT, 7.1 channel eller vad tycker ni? inte över 2000 kr där heller? Ska köpa ljudkortet nästa mpnad då jag fyller år då.

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Medlem

Hur mycket du vill lägga på lurar är ju upp till dig men jag känner att det viktigaste är att komma från dom sämsta plastiga lurarna som säljs.
Lurar som är bra till musik är ju givetvis också bra till spel. Jag spelar själv en del css och märker ofta att man hör, när många andra springer runt och "yrar".
Flera av sennheisers lurar är ju populära, likaså akg, beyerdynamic och grado för att nämna några.
Jag har själv sennheiser HD650 som jag tycker spelar rätt bra men alla är vi ju olika och har olika högt krav på välljud.

Generellt brukar öppna lurar ge mest naturligt ljud men kan ibland ha lite mindre bas, slutna lurar brukar ha mer bas men kan uppfattas som ett mer instängt ljud.

Angående hörlursförstärkare till sina lurar har jag egentligen bara erfarenhet av mina egna HD650 lurar, det funkar fint att köra dom utan en speciellt hörlursförstärkare och dom låter helt ok men om man kompletterar dom med en hörlursförstärkare så får man ytterligare ett stort lyft.
Hörlursförstärkare är alltså inte för att kunna spela högre utan det är för att ge mer välljud.

En väldigt bra websida för att få en bättre uppfattning av olika lurar och tillbehör är:
http://www.head-fi.org/

Permalänk

Har du några rekommendationer på lurar i pris klassen 1500-2000kr? Och hur stor skillnad gör ljudkortet egentligen? Några rekommendationer där?

edit: Är de här något att ha? Sennheiser PC360 Gaming. Vill helst att dom ska hålla ljudet ute och inne. dvs inte höra saker som händer runt en så mycket. Men inte att den musik jag lyssnar på ska höras för dom andra i rummet heller. Blir många edits Förlåt. Men jag kommer på saker att tillägga. Men på tal om ljudkort. Vad ska man ha?

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Medlem

jag vet inte riktigt sennheiser hd595 kanske.

Ljudkort inbyggda i moderkortet kan i många fall ge lite svagt surrande eller fräsande, det har jag egna erfarenheter av men det kan säkert skillja sig från fall till fall.
Ett kort som ofta rekommenderas är "asus xonar essence stx" på grund av att den har en inbyggd ganska kraftig hörlursförstärkare och en dac som anses prestera ganska bra.
Personligen gillar jag inte creatives kort på grund av att dom inte tillhandahåller drivrutiner till sina ljudkort som börjar få några år på nacken, dessutom stoppar dom andra från att hacka ihop egna drivrutiner i brist på creatives egna.

Hade jag varit du så hade jag nog börjat med att köpa några vettiga lurar först och eventuellt komplettera senare med nån hörlursförstärkare om man känner för det.

Permalänk
Medlem

Jag har mest kikat på öppna lurar när jag kollat till mig själv så har inte så stor uppfattning av vad det finns för slutna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PcCrazyMods:

Ska köpa ljudkortet nästa mpnad då jag fyller år då.

Om du ska köpa ett ljudkort så går ju ett USB-headset bort direkt! Ingen mening med det då, eftersom du kommer behöva 3,5mm jack för att kunna dra nytta av ett ljudkort.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk

precis vad jag tänkte men jag satsar inte på logitech g35 tror det blir Sennheiser PC360 gaming. Vad tror ni? Visst håller dom ljud ute och inne?

edit:vill ju ha slutna och heltäckande..är dom här bra? Sennheiser HD380 Pro? andra alternativ? Måste ju inte vara headset heller kan vara hörlurar ochså. Eller är det så viktigt med slutna? Är öppna bättre?

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!