Kan inte köra *.EXE filer i Windows 98 längre?

Permalänk

Kan inte köra *.EXE filer i Windows 98 längre?

Drog upp min gamle PIII:a från källaren för att leka lite med den idag, men nu kan jag helt plötsligt inte köra EXE filer längre? Det är bara vissa filer som funkar. Jag kunde installera Unreal från CD, men när jag laddat ner 227f patchen från oldunreal.com och skulle installera den så klagar windows på mig:

Så här var inte burken för något år sedan då jag senast testade den, då fungerade den helt perfekt. Och att en enhet inte fungerar förstår jag inte? Jag kan surfa, spela, lyssna på musik, allt liksom, bara vissa EXE filer som klagar. Det känns som om jag uppdaterat med en windows uppdatering som vill få mig att glömma windows 98 helt och gå vidare. hehe
Jag har installerat 227f patchen förut, bara det att jag fått ta bort spel då och då för hårddisken var så liten, 13.8Gb.

Sen, hur ändrar man enhetsbetäckningar i Windows 98? För jag har lyckats installera en gigantisk disk på otroliga 40Gb som tar betäckningen D som en annan partition hade och som nu får E vilket gör att vissa genvägar hänvisar fel och så.

Permalänk
Medlem

Det står ju vad felet är. Du har väll antagligen laddat ner en patch för senare versioner av Windows. Verkar som att du kanske får leta efter en äldre variant?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Men jag har kört den patchen förut på burken, bara det att jag tagit bort spelet och patchen, och nu när jag ska installera den igen så funkar det inte.

Permalänk
Medlem

227f patchen är ju ändå rätt ny (14 maj 2009). Så kan väl vara troligt att de arbetat för att göra Unreal mer kompatibelt med nya operativsystem.
http://www.oldunreal.com/wiki/index.php?title=227_release_not...
Tycker mig se rätt många filer/program nu för tiden som inte stöder win98 och ibland inte heller 2k (Även fast 2k egentligen är samma systemuppbyggnad som xp!?)
Det där med fel enhet kanske bara är en av Win98:as random felmeddelanden?

Men du har ju ändå en PIII:a, den orkar väl med XP utan problem, speciellt om du kör med nLite och tar bort all onödig skit. Ramminnen brukar ju gå att hitta på tippen eller liknande om det behövs.
Eller behöver du äkta dos för något. Rätt mycket gick ju ändå att få igång i XPs "DOS". Annars finns ju dosbox men kanske kräver för mycket av P3:an om det är ett nyare dosspel(?).

Angående beteckningar så vet jag inte om jag ens gjorde det nångång på den tiden eller kommer ihåg det för den delen. Var först i slutet av Win 98 tiden jag skaffade mig en extra hårddisk.

Men här hittade jag nån guide: http://www.annoyances.org/exec/show/article02-024
Sökte bara lite snabbt så vet inte hur bra den stämmer.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Jaha, det här var ju konstigt. Installerade den engelska verisonen av windows 98 och nu kan jag installera patchen. :S Varför fungerar det med den engelska och inte den svenska versionen av windows 98?

Permalänk
Medlem

Olika versionsnummer kanske? Vem vet hur Win98 fungerar under huven ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.