Permalänk
Medlem

Hej
Har fått problem med batteriet på min 3820tg. Får ingen indikation i windows 7 för batteriets status. När jag stänger av datorn och tar bort batteriet och startar upp datorn med sladden och sedan sätter i batteriet så hoppar batteri indikatorn igång. Men tyvärr så blir det fel på den efter 10 min. Har uppdaterat till bios v 1.19 och installerat en intel x25-m g2 och gjort en helt clean install. Har fixat all drivrutiner på acers hemsida. Är det några drivrutiner jag saknar eller är det ett hårdvaru fel.

Hoppas någon har några bra förslag

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som lyckats hitta grafikdrivrutiner som funkar med win7 sp1? Det är alltså intelchipet som vissr har probs med direct2d

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achilles_81:

Står och väger mellan

Asus u36JC (i5 varrianten)

och

Acer 3820 TG (i5 varrianten)

vad skulle ni rekomendera? Spontant känns det som att Acern är mer prestanda för pengarna, dock blir jag lite fundersam över alla sorters problem folk verkar ha med den.? Har skummat igenom denna tråd på 40 sidor nu och blir nästan avskräckt. Annars verkar det vara en jävligt fin dator för såpass lite pengar.

Hade du förväntat dig att alla som skaffade en gick in och skrev om hur bra den var?

Självklart kommer en populär dator att få många uppmärksammade problem. Vilket i ett forum kan se mycket dåligt ut.

Jag själv har inte haft några som helst problem. Bra prestanda, knäpptyst och bra batteritid passar mig utmärkt.

Permalänk

"Vilket i ett forum kan se mycket dåligt ut" du säger ju det själv Mitt första intryck var just det. Men efter lite kvalitativ påläsning så är det försumbart.

Väntar på att plocka upp mitt ex på komplett vilken dag som helst xD

Permalänk

Jag fick min 3820TG i fredags (core i3, 6550m) och fick direkt problem med att drivrutinen "stopped responding" och att datorn frös och man var tvungen att reboota. Hände hela tiden, och inte alls bara vid tung belastning. Det funkade dock kalas när man körde på Intelgrafiken. Testade att ta bort AMD-drivisarna, rensade med Driver Sweeper, installerade om drivrutinen. Problemet kvarstod. Började frukta att jag hade fått ett defekt grafikkort och tanken på att direkt skicka den på service till Tyskland kändes föga lockande. Jag testade att slå om grafiken till discrete i BIOS och installerade den senaste drivrutinen direkt från AMD. Success! Nu visste jag i alla fall att det inte var fel på mitt 6550. (Dock stod det nu 5650/5750 i device manager, vilket inte är så konstigt eftersom det är samma kort) Trist bara att jag inte kunde switcha grafik längre. Tog bort drivrutinen igen och testade Acers egna till 5650/5470 för att kolla om den funkade bättre. Den gick inte att installera över huvud taget. Då gjorde jag ett sista desperat försök som jag verkligen inte trodde skulle fungera, och installerade originaldrivisarna igen. Och den här gången funkade allt som det skulle. Väldigt skumt, men jag är glad! Ska bli intressant att se om det håller i sig eller om problemen kommer tillbaka igen.

Bortsett från att hela helgen har gått åt till att mecka med detta så är jag väldigt nöjd med datorn! Väldigt snygg, slimmad och känns stabil. Prestandan är fantastisk för en laptop i den här storleken och prisklassen. Är också väldigt nöjd med att jag tog i3/320 GB HDD istället för i5/500 GB. Sparade 1500:- och får lika bra spelprestanda.

Permalänk
Medlem

Har denna acern och en annan acer.

På den andre acern formaterade jag datorn och laddade ner en windows vista home premium oem skiva och installerade och angav nyckeln som står under datorn, detta gick inte.

Jag undrar vilken version det är jag ska ladda ner för att det ska fungera?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CL4P-TP:

Jag fick min 3820TG i fredags (core i3, 6550m) och fick direkt problem med att drivrutinen "stopped responding" och att datorn frös och man var tvungen att reboota. Hände hela tiden, och inte alls bara vid tung belastning. Det funkade dock kalas när man körde på Intelgrafiken. Testade att ta bort AMD-drivisarna, rensade med Driver Sweeper, installerade om drivrutinen. Problemet kvarstod. Började frukta att jag hade fått ett defekt grafikkort och tanken på att direkt skicka den på service till Tyskland kändes föga lockande. Jag testade att slå om grafiken till discrete i BIOS och installerade den senaste drivrutinen direkt från AMD. Success! Nu visste jag i alla fall att det inte var fel på mitt 6550. (Dock stod det nu 5650/5750 i device manager, vilket inte är så konstigt eftersom det är samma kort) Trist bara att jag inte kunde switcha grafik längre. Tog bort drivrutinen igen och testade Acers egna till 5650/5470 för att kolla om den funkade bättre. Den gick inte att installera över huvud taget. Då gjorde jag ett sista desperat försök som jag verkligen inte trodde skulle fungera, och installerade originaldrivisarna igen. Och den här gången funkade allt som det skulle. Väldigt skumt, men jag är glad! Ska bli intressant att se om det håller i sig eller om problemen kommer tillbaka igen.

Bortsett från att hela helgen har gått åt till att mecka med detta så är jag väldigt nöjd med datorn! Väldigt snygg, slimmad och känns stabil. Prestandan är fantastisk för en laptop i den här storleken och prisklassen. Är också väldigt nöjd med att jag tog i3/320 GB HDD istället för i5/500 GB. Sparade 1500:- och får lika bra spelprestanda.

Det finns väl drivrutiner specifikt för 6550 på Acers hemsida?

Permalänk
Skrivet av Murer:

Det finns väl drivrutiner specifikt för 6550 på Acers hemsida?

Jajjemän, det var dom jag testade först givetvis. Nu har den börjat krångla igen, och fortsätter att krångla även efter en clean bloatware-fri installation av Windows så nu ska Inet få tillbaka den. Sicken otur man ska ha.

Skrivet av cklein:

Har denna acern och en annan acer.

På den andre acern formaterade jag datorn och laddade ner en windows vista home premium oem skiva och installerade och angav nyckeln som står under datorn, detta gick inte.

Jag undrar vilken version det är jag ska ladda ner för att det ska fungera?

Tacksam för svar

Samma version som det står på OEM-stickern? Funkar det inte att aktivera med den är det bara att ringa Microsoft. Eller göra en recovery, använda ABR och installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CL4P-TP:

Jajjemän, det var dom jag testade först givetvis. Nu har den börjat krångla igen, och fortsätter att krångla även efter en clean bloatware-fri installation av Windows så nu ska Inet få tillbaka den. Sicken otur man ska ha.

Samma version som det står på OEM-stickern? Funkar det inte att aktivera med den är det bara att ringa Microsoft. Eller göra en recovery, använda ABR och installera om.

Datorn är formaterad och kan inte göra nån backup, jag laddade ner rätt version men det stod ändå att nyckeln är ogiltig, kanske var fel oem version ändå?

Permalänk
Skrivet av cklein:

Datorn är formaterad och kan inte göra nån backup, jag laddade ner rätt version men det stod ändå att nyckeln är ogiltig, kanske var fel oem version ändå?

Det blir oftast så med nycklarna på undersidan, om du ringer till Microsoft bör det inte vara nåt problem att aktivera. Hur som, är du säker på att recoverypartitionen är borta också? (Om den har en sån, Acer har kört med det i några år i alla fall) Den brukar inte försvinna i och med formatering och installation av Windows om du inte själv aktivt har sett till att radera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CL4P-TP:

Det blir oftast så med nycklarna på undersidan, om du ringer till Microsoft bör det inte vara nåt problem att aktivera. Hur som, är du säker på att recoverypartitionen är borta också? (Om den har en sån, Acer har kört med det i några år i alla fall) Den brukar inte försvinna i och med formatering och installation av Windows om du inte själv aktivt har sett till att radera den.

Jag ringde microsoft men dom va inte villiga att hjälpa mig utan hänvisade till datortillverkaren, ingen backup partition finns kvar tyvärr.

Anledningen till att jag formaterade var att datorn laggade var varannan sekund och det hjälpte inte att återställa så jag formatera skiten, blir väl att köra pirat då, microsoft får skylla sig själva :b

Permalänk
Skrivet av CL4P-TP:

Jag fick min 3820TG i fredags (core i3, 6550m)

Jag fick min sådan i förra veckan också. Har inte märkt några problem med grafikdrivisarna eller dylikt.
Avinstallerade en jädra massa skit som följde med och nu får jag säga att jag är väldigt nöjd än så länge. Får hoppas att det håller sig så.

Men ta ett snack med Inet, de löser säkert problemet.

Permalänk
Skrivet av cklein:

Jag ringde microsoft men dom va inte villiga att hjälpa mig utan hänvisade till datortillverkaren, ingen backup partition finns kvar tyvärr.

Anledningen till att jag formaterade var att datorn laggade var varannan sekund och det hjälpte inte att återställa så jag formatera skiten, blir väl att köra pirat då, microsoft får skylla sig själva :b

Vad trist. Näe man ska ju inte behöva köpa en ny licens för att kunna installera om Windows när det följer med en med laptopen tycker man.

Skrivet av Terroristen:

Jag fick min sådan i förra veckan också. Har inte märkt några problem med grafikdrivisarna eller dylikt.
Avinstallerade en jädra massa skit som följde med och nu får jag säga att jag är väldigt nöjd än så länge. Får hoppas att det håller sig så.

Men ta ett snack med Inet, de löser säkert problemet.

Ok, det stärker onekligen misstankarna om hårdvarufel. Ja, det är verkligen en klockren liten laptop! Skickar den till Inet imorgon, får en ny om det visar sig att det verkligen är en defekt grafikkrets.

Jag installerade om Windows 7 från USB-sticka och kommer nog att göra det igen om jag får en ny. Går snabbare än att avinstallera alla skitprogram plus att man garanterat slipper skit som ligger kvar i registret mm. Rekommenderas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Jag ringde microsoft men dom va inte villiga att hjälpa mig utan hänvisade till datortillverkaren, ingen backup partition finns kvar tyvärr.

Anledningen till att jag formaterade var att datorn laggade var varannan sekund och det hjälpte inte att återställa så jag formatera skiten, blir väl att köra pirat då, microsoft får skylla sig själva :b

Jag formaterade min 4820TG med OEM skiva utan problem, var jag fått skivan från får jag inte säga pga. forumreglerna, men gissa 3 gånger så borde du gissat rätt den första:D

Jag såg bara till att skivan var en Windows 7 Home premium 64bit OEM, körde den, installerade som vanligt och inga problem... Tills jag skulle aktivera. Då säger Windows att jag skulle ringa MS, fick ett nummer när man matade in en lång dryg sifferkod och fick tillbaka en lika lång. Vips var det aktiverat och allt fungerar fortfarande:D

Antagligen var det fel på din skiva, försök hitta en ny:)

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Nu ska jag hämta ut min 13" Acer Aspire TimelineX 3820TG med i7 380m och ATI 6550M snart Länk till den jag köpt : http://www.inet.se/artikel/1969645/acer-aspire-timelinex-3820...

Något man bör tänka på? Jag kommer göra en ren installation om jag kan göra det så fort som möjligt då jag ej orkar leta reda på allt skräp och rensa det

Skrivet av klirre:

Jag formaterade min 4820TG med OEM skiva utan problem, var jag fått skivan från får jag inte säga pga. forumreglerna, men gissa 3 gånger så borde du gissat rätt den första:D

Jag såg bara till att skivan var en Windows 7 Home premium 64bit OEM, körde den, installerade som vanligt och inga problem... Tills jag skulle aktivera. Då säger Windows att jag skulle ringa MS, fick ett nummer när man matade in en lång dryg sifferkod och fick tillbaka en lika lång. Vips var det aktiverat och allt fungerar fortfarande:D

Antagligen var det fel på din skiva, försök hitta en ny:)

Så man får inte med en skiva då? Hoppas mitt W7 home premium 64bit svenska OS jag köpte till min stationära funkar att använda då (Vet inte exakt hur men ska väl gå att fixa den till ett USB minne på något vis, ska leka med det när man kommer hem )

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Något man bör tänka på?

Ja, skriv ett utförligt inlägg här om vad du tycker om datorn! Är jättenära att beställa just den. Skriv gärna lite om ljudnivå, temperatur och överklockning (om du nu sysslar med det). Fredag, solen skiner och ny dator att hämta ut - lyllos dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Ja, skriv ett utförligt inlägg här om vad du tycker om datorn! Är jättenära att beställa just den. Skriv gärna lite om ljudnivå, temperatur och överklockning (om du nu sysslar med det). Fredag, solen skiner och ny dator att hämta ut - lyllos dig!

Hehe jo håller nu på att förberedas för första användning hittills låter den inget och det ända man märkt inte är jätte bra är betraktningsvinkeln, men det är ju meningen att man ska sitta nära denna och helst rakt framför då det bara är 13.3" ändå så inget jag klagar på

Den var bra paketerad också, återkommer om ett tag när man testat mer

Kommer förmodligen få bråka för att få in den i det trådlösa nätverket Avskyr vårat trådlösa skit...

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Hur är styrplattan? Har hört att Alps-varianten ska vara usel, och att folk installerar Synaptics drivrutin på Alpsplattorna för att det tydligen ska funka bättre. Är det Alps eller Synaptics på i380-modellen?

Permalänk

Jag har i3 380m/6550m-modellen men är osäker på vilken styrplatta den har. Installerade om Windows och chansade på Alpsdrivrutinen och den funkade i alla fall. Hur som är den inget att hurra över. Liten, och normalbra respons för en icke-Macbook. När ska laptoptillverkarna lära sig av Apple? Är det så himla dyrt och svårt att implementera en en hyfsat stor och responsiv touchpad?

Skickade in den till Inet i torsdags. Håller tummarna för att jag får en ny.

/Otursmannen out

Permalänk
Medlem

jag har en acer timelinex 3820tg och har 3 frågor

1. när jag spelar call of duty black ops på den så funkar inte tangentbordet och musplattan samtidigt!! hur fixar jag detta?

2. varje gång när datorn går i viloläge och sen startar upp den så är skärmen bara svart måste starta om datorn för att få den o funka igen väldigt irriterande.

3. vill uppdatera bios från version 1.17 till 1.19 men får Driver(WDM) Init fail!(ox137) vad betyder detta?

Permalänk
Medlem

Irriterande problem

Hej,

när jag kopplar ifrån strömsladden och ska köra med enbart batteriet så uppstår det ett pipande systemljud som talar om att man nu går över till strömsparläget. Hur får man bort detta ljud? Väldigt irriterande...

Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av fujitsus:

jag har en acer timelinex 3820tg och har 3 frågor

1. när jag spelar call of duty black ops på den så funkar inte tangentbordet och musplattan samtidigt!! hur fixar jag detta?

2. varje gång när datorn går i viloläge och sen startar upp den så är skärmen bara svart måste starta om datorn för att få den o funka igen väldigt irriterande.

3. vill uppdatera bios från version 1.17 till 1.19 men får Driver(WDM) Init fail!(ox137) vad betyder detta?

1: Dunno, jag får dock grafikfel på muspekaren i HoN lite till och från. Det är dock ett problem som funnits ett bra tag och som ATI inte orkat/lyckats lösa..

2: Denna tror jag mig veta iaf. Antar att du menar en extern skärm som bara är svart? Man får gå in på bildskärmsinställningar(skärmupplösning) och mixtra. Det verkar som att den själv inte hittar när du identifierar utan du får ta typ "ansluten via vga" eller vad de nu stod.
Minns inte.
Men det är där inne du ska mixtra lite ivf.

3: Dunno, inte testat uppdatera bios.

Permalänk
Medlem

För er som funderar på att köpa en Acer avråder jag er starkt! Har en 3820TG som har skickats in för andra gången på reparation. Fick ett mail idag från deras reparationscenter där det hävdade att det inte hittade några fel (3 fel). Så nu vill de istället uppgradera mitt batteri och diverse delar till en kostnad av 1.800 kr. Om jag önskar att få tillbaka datorn kommer det att kosta mig 375 kr pga deras arbetstid. Felen var tydligt beskrivna i ett bifogat papper. Så imorgon blir det till att ringa några samtal till Acer och konsumentverket och åka till Netonet där datorn inhandlades. Acers kundservice är totalt värdelös.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820tg, i5-450M, 5650HD, 4 GB DDR, 320 GB HDD
Antec, M2N-E, AMD X2 4600+, X1900XT, 2 GB ram Kingston, 250 gb sata2.

Permalänk
Medlem

Oj! Trist att höra. Hoppas det löser sig. Vad var det för fel?

Permalänk

Har fått mail från Inet nu och och en ny 3820TG är på väg. Känns bra! Hoppas jag får en fungerande den här gången.

Permalänk
Skrivet av OllO:

Hur är styrplattan? Har hört att Alps-varianten ska vara usel, och att folk installerar Synaptics drivrutin på Alpsplattorna för att det tydligen ska funka bättre. Är det Alps eller Synaptics på i380-modellen?

Jag kan inte svara på din fråga gällande hur väl plattan fungerar med respektive drivrutiner o.s.v. eftersom jag inte kör Windows på min burk. Men jag kan berätta så mycket att det kan förekomma olika plattor, även inom samma sub-modellbeteckning (eller vad man skall kalla det). Köpte två burkar med mindre än en veckas mellanrum och hade ett helvete att få igång styrplattan fullt ut i ArchLinux, medans det fungerade finfint i Ubuntu på den andra datorn. Efter ett tag tröttnade jag och slängde in Ubuntu på den andra också, bara för att konstatera att det inte fungerade tillfredställande där heller(!).

Jag började ana ugglor i mossen och tittade betydligt noggrannare på vad som egentligen satt i de två datorerna och då visade det sig att det satt olika nätverkskort och olika styrplattor i de två datorerna med exakt samma modellbeteckning, inköpta med mindre än en veckas mellanrum.

Så, jag antar att din fråga är lite svår att svara på

Permalänk
Medlem

I mitten av skärmen, på ramen, har jag lite lite "glapp". Jag kan liksom trycka på ramen och den trycks in lite granna. Normalt? (Precis där kameran sitter, men ett snäpp under..)

Efter vidare koll så har ramen i mitten faktiskt buktats ut nån millimeter. Efter ett tag orörd så knakar plasten till när jag fäller upp/ned skärmen. Vad tror ni om detta, är det något man bör oroa sig för eller låta det vara? Ingen skärmrengöring/vatten används, för att undvika skärmskada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar_73:

För er som funderar på att köpa en Acer avråder jag er starkt! Har en 3820TG som har skickats in för andra gången på reparation. Fick ett mail idag från deras reparationscenter där det hävdade att det inte hittade några fel (3 fel). Så nu vill de istället uppgradera mitt batteri och diverse delar till en kostnad av 1.800 kr. Om jag önskar att få tillbaka datorn kommer det att kosta mig 375 kr pga deras arbetstid. Felen var tydligt beskrivna i ett bifogat papper. Så imorgon blir det till att ringa några samtal till Acer och konsumentverket och åka till Netonet där datorn inhandlades. Acers kundservice är totalt värdelös.

Jag råkade ut för liknande med min HP DV6 (defekt wifi-kort) som jag köpte från Webhallen.
Det var helt sjukt, jag kom till butiken, förklarade problemet, hade servicenummer från HP, efter ett par timmar telefontid och en tydlig beskrivning på problemet, det enda Webhallen gjorde, var att köra bredbandskollen ett par, tre gånger (2 av 3 gånger funkade det) och tyckte inte att det var något fel på den.
Efter att jag vägrat ta hem datorn och tvingat Webhallen att köra fler tester, som enligt dem skulle ta ett par dagar, hörde jag inte ett ljud från dem på 3 veckor. Jag ringer då Webhallen, lätt irriterad, och Då fick jag beskedet att jag skulle få pengarna tillbaka för att det faktiskt va fel på datorn.

Nu sitter iaf jag nöjd med TimelineX 4820TG!

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Skrivet av Baxer19:

Någon som hittat en mindre laddare till 3820?
Orginalladdaren är ju nästan lika tung som datorn, och inte kul att släpa med på resa.

Joda, finns:
http://www.amazon.com/gp/product/B003TQS3OW/ref=olp_product_details?ie=UTF8&me=&seller=
http://www.amazon.com/Slimmest-TimelineX-Worldwide-Certificate-Universal/dp/B003U2XSRW/ref=pd_sxp_f_pt

Permalänk
Medlem

skärmstorlek/upplösning för smått?

Hej!

Denna verkar intressant, de flesta verkar nöjda och recensioner talar väl.

Jag har en vän i Kanada som ska hälsa på i maj, där kan man köpa 3820TG med i5 processorn, 500GB osv (http://www.inet.se/artikel/1969646/acer-aspire-timelinex-3820...) för motsvarande 5400 Svenska kr.

Vad tycks, ska man slå till?

En annan sak till er som har/har haft den, ffa er som tidigare haft större högupplöst skärm, kommer jag klara av att gå från 15.6" på 1680x1050 till 3820s lilla 13.3" på 1366x768? Kör en hel del fönster sida vid sida, men skulle isf antagligen ha en stor stationär skärm på skrivbordet för längre sittningar...

Mvh

Edit:

Hittade även 3820TG med i3 370, 500GB, RADEON 5650 på Kanadensisk butik, denna för bara motsv 4700 SEK.

Jämfört med den som inet tar 6500 kr för som har i3-380, 320GB, Radeon 6550 (vilket enl vad jag läst är "samma" som 5650?).

Hur mycket skiljer prestanda mellan 370 och 380 tro, tillräckligt för att vara värt 1900 kr?

Mvh