Recension: Tt eSPORTS Black Element - Nylanserad Gamingmus!

Permalänk
Medlem

Recension: Tt eSPORTS Black Element - Nylanserad Gamingmus!

Tt, mer känt som Thermaltake, har gett sig in på kampen om att leverera gaming produkter med det lilla extra. Dagens exemplar kommer direkt från Fantasten i Karlskrona, en lokal datorfirma i Blekinge. Musen, vid namn "Black Element", är precis nylanserad på marknaden vilket gör det här till en av de första recensionerna i Sverige på den här produkten.

FÖRPACKNING
Väl uppackad från fraktkartongen märker man när man håller i lådan att de tänkt på första intrycket. I och med att det är "ögat som säljer" så anser man att det är viktigt att göra en bra kartong, vilket man kan anse som väl godkänt i det här fallet.

Inte heller ger andra intrycket mig någon besvikelse alls, utan tvärtom. Här har man på ett snabbt och kreativt sätt marknadsfört produkten genom att öppna kartongen som en bok och på ett snabbt och bra sätt med tydliga rubriker och en snabb och enkel förklaring gett användaren information om vad musen har för funktioner. Att man även har möjlighet att "greppa" musen innan man öppnat förpackningen är också ett plus, då man ofta står i butiker och undrar varför de inte har en demo-produkt på hyllan för att känna hur det känns att hålla musen i handen.

INNEHÅLL
När man öppnar upp kartongen för att ta ut produkten så är det första man får syn på ett fodral gjort av neopren med en svart dragkedja och Tt eSPORTS logotypen. I paketet finns vi även drivrutiner med programvara för att kunna sköta alla extra knappar på musen (mer om det här i senare) och givetvis musen med guldpläterad USB-anslutning och flätad 1.8m kabel. Den guldpläterades USB-anslutningen sägs ge en mer tillförlitlig och stabilare data eller signalöverföring, i alla fall om man skall tro på det som står på etiketten på kartongen.

SPECIFIKATION & DESIGN
Kollar vi kring de tekniska detaljer och data som finns att nämna så finns det några saker som sticker ut ur mängden möss på marknaden.

‧ Gränssnitt: USB
‧ Operativ system: Windows ® 7/Vista/XP
‧ antal makro knappar: 9
‧ Sensor motor: 6500 dpi
‧ sensor Typ: Laser
‧ Kabellängd: 1.8m flätad kabel
‧ kroppslängden (LxBxH): 123.8 x 66.7 x 41.6mm

Utöver det här ser man också möjligheten att vikt-, färg- och DPI-anpassa musen efter sin egen smak. Musens topp är klädd av ett gummiöverdrag som känns bekvämt att luta fingrarna mot På ovansidan av musen hittar vi två knappar, som i standardutförande höjer, respektive sänker DPI känsligheten från 800-6500DPI. Framför knapparna sitter en av de bättre scroll-hjulen jag testat på med precis lagom hårt motstånd och dessutom lite format som ett kugghjul, vilket gör att man aldrig tappar greppet som hjulet när man scrollar.

På musens vänstersida hittar vi för ovanlighetens skull tre knappar, alla konfigurerbara efter eget behov. Sidan täcks även den med gummi, för bättre grepp med tummen.

och på musens högra sida finner vi ytterligare en knapp, givetvis även den konfigurerbar efter behov.

Det som däremot kan komma att vara av lite mer intresse är undersidan, som bjuder på både stora glides för bättre flyt på underlag, osynlig laser, en profilknapp (återkommer om den här senare) samt en öppningsbar lucka.

Öppnar vi luckan på undersidan av musen hittar vi 5st 4,5grams vikter, alla fastsatta i en gummiram som man plockar ut. Gummiramen var verkligen något som fick mig att känna som om de tänkt på allt - då man till skillnad från vissa andra möss, slipper missljud när man gör snabba rörelser på grund av att vikterna ligger isolerade från plasten. Man kanske kan tycka att 4,5gram per vikt låter väldigt lite, men jag kan säg att det är som natt och dag i musens totala vikt när man jämför med och utan vikter.

DRIVRUTINER & PROGRAMVARA
När jag stoppar in musen i en dator detekteras den direkt av Windows 7 och man kan börja använda musen i dess standardutförande. När vi väl installerat programvaran ombeds man att starta om datorn för full funktionalitet. När det här är gjort tycker en ny ikon upp nere vid klockan på menyraden och öppnar man upp programvaran möts man av följande utseende:

Hur vida logiskt allting är från start kan ifrågasättas, men eftersom man tidigare varit inne i liknande programvara tog det inte många minuter förrän man har letat igenom hela programmet och vet vad som är till för vad. Här möts vi av en mus som är helt och hållet konfigurerbar ända ut i fingerspetsarna. Totalt har musen 9 knappar och till varje knapp kan man binda ett av följande:

  • Makro

  • Klick

  • Avstängd knapp

  • Höger musknapp

  • Dubbelklick

  • Bakåt

  • Framåt

  • Scroll-knapp

  • Kör (öppna ett specifikt program)

  • Känslighet upp

  • Känslighet ned

  • Klipp

  • Klistra

  • Ångra

  • Markera allt

  • Sök

  • Nytt

  • Skriv ut

  • Spara

Det kommandot jag tittade närmare på var Makro, där jag valde att musknappen kallad "T2" skulle få agera att öppna tre nya fönster i firefox. Jag valde helt enkelt makro och fick upp en ny ruta, där jag tryckte på knappen spela in, tryckte CTRL +T tre gånger och sedan avslutade makroinspelningen och sparade.

Och sedan testade jag givetvis! Bara med några millisekunders fördröjning så hade vi tre nya flikar i firefox.

Vidare finns inställningar för mer exakt DPI, dubbelklicks hastighet, muspekarens hastighet och scrollhjulsfunktionen för den som vill hitta sin egen hastighet samt även valet av färg på musen.

Nedan följer en bild av respektive färg. Notera dock att färgerna inte är exakta, då både turkos och röd blev mer blå och mer orange än vad de är i verkligheten. Det går också stänga av alla färgerna, ifall man störs utav ljuset.

PROFILER
Det intressanta med Tt eSPORT Black Element är att du har möjlighet till profiler. Minns du knappen på undersidan längre upp i texten? Dags för en förklaring. I programvaran återfinns totalt 5 profiler att välja mellan. Du kan således göra en första profil som är anpassat efter ditt MMORPG spelande, med makron som står härliga till och varför inte exempelvis grön färg. Medan i profil två konfigurerar du musen att fungera bäst för FPS spel med färgen blå. När man sparat profilerna i programvaran trycker man helt enkelt på knappen på undersidan och lika snabbt som du trycker, så har musen ändrat profilen och du är redo för spel. Det går givetvis ha samma färg till olika profiler, dock kan det bli jobbigt att hålla reda på vilken profil som då är aktiverad.

VARDAGLIG ANVÄNDNING
För vardagligt surfande känns det lite väl att lägga ut pengarna på en sådan här mus, även som den sköter sig perfekt i både 800DPI och 6500DPI. Nämnvärt är väl att 6500DPI verkligen sätter fart på muspekaren och kräver att man sänker hastigheten på musens rörelse i Windows, om man inte trivs med att ha en muspekare som rör sig från en hörnet av skärmen och diagonalt över till andra på mindre än en centimeters yta av musmattan.

I Photoshop kan man ha riktigt mycket nytta av musen, eftersom makrofunktionen kan spela in flera snabbkommandon till en och samma knapp. Det betyder i praktiken att vi skulle kunna ersätta många tangentbords kombinationer med ett enkelt musklick. Även i redigering av stora bilder i stor förstoring har man nytta av musens DPI, då precisionen är helt underbar att arbeta med.

SPEL
Jag har spelat FPS spel sedan 1996 på PC och varit inbiten gamer sedan beta 3 av CS som släpptes 1999. Under årens lopp har gaming setupen sett lite olika ut, man har testat på olika märken och utformningar på både möss, tangentbord, headsets, musmattor och diverse rent ut sagt löjliga tillbehör (så som mussladds hållare), allt för att optimera spelandet till det absolut bästa. Jag har ändå alltid landat tillbaka i att tjäna Microsofts IntelliMouse Explorer 3.0 med både IceMat, SteelSeries Qck, Func Surface 1080 och QPAD XXL, varav den sistnämnda har varit den absoluta favoriten.

Efter 10 timmars spelande av både Heroes of Newerth, Medal of Honor och Call of Duty: Modern warfare 2 så lägger jag musen på hyllan... inte Black Element, utan trotjänaren IntelliMouse. Black Element glider bra på min gamla utslitna QPAD och ligger bra i en normalstor hand. Personligen plockade jag ut hela tyngdpaketet innehållande 5st 4.5grams vikter och gummiram, för att få en lättare mus att spela med. Den bästa fördelen av allt, jag kan äntligen ändra känsligheten på musen beroende på om jag spelar krypskytt eller skyttegravsjägare på bara ett klick!

SLUTSATS
Om man skall se till den stora helheten har Thermaltake nog tänkt på det mesta, även om jag hellre hade sett att de tre knapparna på vänstersidan hade förskjutits en halv centimeter bakåt, för att göra den tredje knappen mer lättillgänglig. Det här beror ju i och för sig på vad man har för längd på sin tumme och hur man håller i musen och knapparna hade kunnat vara lite större i min smak. Det är väl dock för att man under de senaste åren spelat med IntelliMouse Explorer 3.0 och knapparna på vänstersidan är väldigt stora. Kugghjuls-scrollen är verkligen en klockren sak och utformningen på fingerknapparna gör det verkligen bekvämt och stabilt att hålla i musen. Skall man vara kritisk så tyckte jag att musen var något smal i bakänden till en början. Men efter några timmars användande så försvann missnöjet då jag märkte hur mycket bättre grepp jag fick fick om musen tack vare den smala bakänden. Att det går att ändra färg på musen också gör att den är anpassningsbar och blir mer personlig till varje användare.

Den här produkten är helt klart en vinnare i mitt tycke och får därför betyget: 5/5