Långsam uppstart av Win 7 med SSD

Permalänk

Långsam uppstart av Win 7 med SSD

Jag har precis ny installerat min dator med Windows 7 ultimate 64x och allt fungerar perfekt tills man kommer in i windows,

Datorn startar upp på kanske 8sec men sen när man väl kommer in till skrivbordet så kan jag inte göra något på ca 1 min... (verkar som om windows inte svarar)

Kan det vara någon inställing i bios ? För jag hade de installerat senast igår och då gick de att arbeta i windows direkt när man kom in på skrivbordet.

Hårdvara -
Intel i7 2600
Geforce 560 ti
Corsair 8gib
Crucial RealSSD C300 128GB
Western black 500Gib
Asus P8P67

EDIT: Hände precis inne i windows också när jag surfade, att de frös fast och man kunde inte göra något...

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv "eventvwr.msc" i "kör" och se om loggarna för system kan säga något vettigt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

drivrutiner till all hårdvara? program under autostart? antivirus?

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Skriv "eventvwr.msc" i "kör" och se om loggarna för system kan säga något vettigt.

Ska prova detta så fort jag kommit hem från jobbet igen.

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Skrivet av alfons:

drivrutiner till all hårdvara? program under autostart? antivirus?

Alla drivrutiner är installerade, bara orginalprogram vid autostart och jag använder inget antivirus.

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadhettehaaan:

Alla drivrutiner är installerade, bara orginalprogram vid autostart och jag använder inget antivirus.

Och du undrar vad som är problemet...

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Testa avast! som antivirus. Gratis, segar inte ner dator och skyddar bra

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av BabbeN:

Och du undrar vad som är problemet...

Datorn är nyformaterad /installerad så ser inget behov att installera det ännu.

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Testa avast! som antivirus. Gratis, segar inte ner dator och skyddar bra

Jag funderar på NOD32, dock så kostar detta så kanske blir att ta Avast istället

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk

Avast är 110% bättre en nod32, Sandbox är en grym feature

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade ett otroligt märkligt fel med XP som orsakade totalt stillestånd i flera minuter vid skrivbordet direkt efter inloggning. Efter mycket felsökande visade det sig vara att något program satt COM+ tjänsterna på manuell start istället för automatisk. Det gjorde att hela system hängde sig under lång tid. Efter att ha ändrat till automatisk start var allt normalt igen.

Ingen aning om det kan vara samma på Win7, men enda jag kan komma på nu.

Ligger på XP: högerklicka Den här datorn - hantera - tjänster.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Här finns det mycket information om problemet med C300 diskarna som folk upplevt och lite tips och trix som löst problemet för vissa :

http://forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/C300-Disk-...

Permalänk
Skrivet av GrillARN3:

Avast är 110% bättre en nod32, Sandbox är en grym feature

Det får nog bli att installera detta

Skrivet av MultiMan:

Jag hade ett otroligt märkligt fel med XP som orsakade totalt stillestånd i flera minuter vid skrivbordet direkt efter inloggning. Efter mycket felsökande visade det sig vara att något program satt COM+ tjänsterna på manuell start istället för automatisk. Det gjorde att hela system hängde sig under lång tid. Efter att ha ändrat till automatisk start var allt normalt igen.

Ingen aning om det kan vara samma på Win7, men enda jag kan komma på nu.

Ligger på XP: högerklicka Den här datorn - hantera - tjänster.

Det finns COM+ Event system och COM+ System applications i Win7, Ska se vilka som ligger som auto och Manuellt när ja kommer hem.

(jag sitter på en annan dator nu och där står COM+ Event system på Auto och COM+ System Applications på Manuellt.)

Skrivet av Mögel:

Här finns det mycket information om problemet med C300 diskarna som folk upplevt och lite tips och trix som löst problemet för vissa :

http://forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/C300-Disk-...

har också hört att det varit lite problem med denna SSD, men de konstiga är att det fungerade igår utan lagg eller något... (Innan jag formaterade - > installerade om datorn)

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem

[QUOTE="vadhettehaaan;10853205"]Det får nog bli att installera detta

Det finns COM+ Event system och COM+ System applications i Win7, Ska se vilka som ligger som auto och Manuellt när ja kommer hem.

(jag sitter på en annan dator nu och där står COM+ Event system på Auto och COM+ System Applications på Manuellt.)

har också hört att det varit lite problem med denna SSD, men de konstiga är att det fungerade igår utan lagg eller något... (Innan jag formaterade - > installerade om datorn)[/UOTE]

Har exakt samma problem med min dator då det även tar en jävla tid att sätta datorn i vänta och vilo läge samt stänga av datorn vilket jag tkr är konstigt, har även nod32 och har inte lyckats lösa problemet. Det är något som du kommer att få leva med tyvärr, känner många som har samma problem men inte kunnat lösa det!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB | Gigabyte GA-870A-UD3 | Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB Windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrillARN3:

Avast är 110% bättre en nod32, Sandbox är en grym feature

Vilken fantasivärld lever du i?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Kolla så datorn bara bootar från SSD. Finns alternativ inne i bios under Boot tror jag.

Ignorera trollen som säger att man måste ha ett antivirusprogram för att starta datorn snabbt. Kört utan virusskydd i snart 3 år funkar finnt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av BabbeN:

Vilken fantasivärld lever du i?

Alla har sina drömmar

Skrivet av Ninotramp:

Kolla så datorn bara bootar från SSD. Finns alternativ inne i bios under Boot tror jag.

Ignorera trollen som säger att man måste ha ett antivirusprogram för att starta datorn snabbt. Kört utan virusskydd i snart 3 år funkar finnt.

Ska kolla detta när jag kommer hem I värsta fall blir det att sälja den och köpa en annan...

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk

Ser du allt men är det musen som inte respondar? Eller står det Välkommen i en minut?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||