Logitech Z906 efterträder Z-5500 – THX-certifierat 5.1-system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Snälla skriv bas istället för bass. Bass är fisk Du bör kolla över din stavning. Sedan klagar du lite på basen i ditt system, har du testat att ändra vilken inställning det är på både förstärkaren och även på terminalerna på baksidan av dina m-65or?

OnTopic så tycker inte de verkar bra. Förmodligen bättre än föregångarna men det säger inte så mycket

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk

http://www.logitech.com/sv-se/speakers-audio/home-pc-speakers...

5x67 + 165 = 500 W

Smart att ha anslutningarna direkt på bashögtalaren, så slipper man kablar som hänger från konsollen. Jag gissar att den nya konsollen är mer lättläst, speciellt från långt håll, därför de skippat displayen. Även om jag tycker displayen på z-5500 är väldigt läsbar, speciellt jämfört med gamla Z-680. Trevligt också med dubbla optiska ingångar.

Men utan de nya surroundformaten känns det inte direkt som något man vill uppgradera till.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Skräp.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selphy:

Konstruktiv kritik ftw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Jag tyckte det såg ut som riktigt fina grejjor Har faktiskt hört hur z2300 låter, och om denna är bättre då är det riktigt bra

Blanda inte ihop äpplen och päron nu. Z-2300 är ett 2.1-system. Kan ju säga att motsvarande nedbantad ersättare till Z-2300 är rent av usel. Som exempel så har de ett 6" baselement istället för ett på 8". Och så har de mage att säga att detta skulle vara bättre??

Om det är samma visa lär det ju inte vara mycket annat än att de har skalat ned subwoofern, petat dit billigare komponenter och ändrat utseendet på produkten lite.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Mina Z-5500 får störa mina grannar ett tag till..

men dom såg trevliga ut..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selphy:

Håller med

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Blanda inte ihop äpplen och päron nu. Z-2300 är ett 2.1-system. Kan ju säga att motsvarande nedbantad ersättare till Z-2300 är rent av usel. Som exempel så har de ett 6" baselement istället för ett på 8". Och så har de mage att säga att detta skulle vara bättre??

Om det är samma visa lär det ju inte vara mycket annat än att de har skalat ned subwoofern, petat dit billigare komponenter och ändrat utseendet på produkten lite.

No shit, så efter-audio-bliven är jag inte Menade bara att Z2300 lät riktigt bra så då måste en "nyare" med två extra satelliter låta riktigt bra (dock är det ju bara basen man vill åt)

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selphy:

Ingen kunde ha sagt det bättre!

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Hedersmedlem

500watt hahaha Sluta bry er om dessa låtsaswatt! Det är inte säkert det här system är klenare än gamla, de kanske bara ljuger en aningen mindre nu. ALLA tillverkare av sånt här skit ljuger ju.

Hatade verkligen Z-5500 då det är fjortis ljud i dom. Får väl hoppas att dessa är bätre, men tror inte det blir nåt köp för min del

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Z-5500 är fortfarande kungen på PC-marknaden i mina ögon, och byter man ut satelliterna till lite värre så blir ljudet ännu mer storslaget. Ett plus med Z906 är väl en extra optisk ingång, annars ser jag inga fler fördelar.

Håller helt med! Levererar grymt bra ljud för pengarna!

Har du nått exempel på satelliter man kan ha till systemet? Det är den enda nackdelen, att satelliterna är lite klena.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selphy:

håller med,, folk säger att de är så bra ljud i de gammla z-5500 men ni skulle lyssna på en riktig anläggning då,, men visst,, går man från laptop högtalare till detta blir de ju bättre.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Tur att Edifier finns så att vi som vill kan köpa oss RIKTIGT ljud till datorn utan att köpa HiFi anläggning.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Förstärkaren i Z-5500 ska palla 1010W, frågan är hur mycket detta pallar.

Ser inte direkt ut som någon uppgradering men vi får se vad testerna säger

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Tur att Edifier finns så att vi som vill kan köpa oss RIKTIGT ljud till datorn utan att köpa HiFi anläggning.

Hur låter låtsas ljud då ^^

Som vanligt kommer alla muppar och gnäller om logitech.Ska ni bara gnälla och ha er så snälla lämna detta forum.Börjar bli lite tröttsamt nu faktiskt med komentarer som skräp ditt inlägg osv..

Väx upp!!

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Jag la 5500kr på ett par DALI Concept 6 har aldrig varit mer nöjd. Logitech är skräp ska man ha högtalare så inskaffar man ett par från en ordentlig högtalar tillverkare. Som t.ex DALI Bower wilkins m.m.

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Ägde ett Z-5500 en gång i tiden. Sen blev jag intresserad av musik. Sen köpte jag en stereo istället...
Det här med 505 watt är intressant. Det är betydligt bättre drag i mina M65: or och dom matas från en NAD-förstärkare som är specifierad till 2*40 watt, alltså mer en 6 gånger lägre effekt. Det handlar dels om att alla tillverkare inte mäter effekt på samma sätt, samt att verkningsgrad är betydligt intressantare än effekt.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

nej, dom där högtalarna blir det inget av, men nu kommer ju z5500 sänkas i pris rätt mycket, så då kanske man ska köpa ett sånt system istället då? känns som att z5500 fortfarande kommer vara bättre, snyggare var dom också.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

Ägde ett Z-5500 en gång i tiden. Sen blev jag intresserad av musik. Sen köpte jag en stereo istället...
Det här med 505 watt är intressant. Det är betydligt bättre drag i mina M65: or och dom matas från en NAD-förstärkare som är specifierad till 2*40 watt, alltså mer en 6 gånger lägre effekt. Det handlar dels om att alla tillverkare inte mäter effekt på samma sätt, samt att verkningsgrad är betydligt intressantare än effekt.

Man mäter ju effekten elementet tål i typ 1s så effektsiffror som är uppgivna ska man aldrig gå efter.
Bättre att gå efter Rms.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kommenterar aldrig ljudkvaliteten utan att själv har lyssnat på högtalarna i fråga, men mitt råd är att inte stirra er blinda på några effektangivelser på varken satelliter, sub eller förstärkare. En gammal NAD 3020 med 25W klarar att driva de flesta högtalare till nivåer långt över de ett Logitech-system klarar med ens acceptabel ljudkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_681:

Jag la 5500kr på ett par DALI Concept 6 har aldrig varit mer nöjd. Logitech är skräp ska man ha högtalare så inskaffar man ett par från en ordentlig högtalar tillverkare. Som t.ex DALI Bower wilkins m.m.

Förstår att du är stolt och gärna vill berätta för alla att du upptäckt hifi-världens gudar, hifiklubben. Grattis antar jag!
För övrigt så är det inte något annat än rent ut sagt löjligt att sitta och jämföra ett komplett surroundsystem med en 2.0 anläggning för 2-3x priset. Jag hade iallfall blivit mycket besviken om en sådan anläggning spelat musik sämre än vad ett paket inriktat på spel/film gör. Man får, som väldigt ofta, vad man betalar för. Ta steget från ~10k till ~50k så upplever man i regel ett mycket stort lyft då också men det betyder väl per automatik inte att allt "billigt skit i ~10k klassen" plötsligt är värdelöst?

Permalänk

Personligen tänkte jag äntligen!, en uppföljare till z-5500, var ett tag sen dom kom ut. Har själv haft dom i en massa år nu och fast kontrollenheten gick sönder så gav jag inte upp på dom utan köpte en ny på ebay, dock funkar inte 5.1, dts eller dd pga att PID numret skiljer sig på den.

En sak vill ja dock att ni logitech haters och hifi nördar ska ha i åtanke. Z-5500 kom ut 2002-2003 nångång, i en tid inte långt efter det att Cambridge Soundworks (Creative) DTT3500 och 5700 Digital var king of the hill på pcljud marknaden med effekt på 5x7w RMS och en subwofer på runt 21-25w RMS. Z-5500 har totalt 505w RMS och har dominerat marknaden enda sedan dess, altså en sisodär 7-8 år. Enda utmanare var kanske Klipsch Promedia 5.1 och Creative Gigaworks 7.1 men betingade högre pris och båda modellerna hade omfattande problem med förstärkarna samt saknade helt möjligheter för digitalt ljud, dolby digital, dts, uppsampling från stereo till surround etc.

Högtalarna är riktigt grymma för film och spel och pulvriserar vilken lägenhet och villa som helst. Vill man dock ha lite grejer mer åt hifi hållet för musik så erbjuder Edifier lysande högtalarsystem i denna klassen. Ni gör en korkad jämförelse punkt när ni snackar om Dali, B&W, Krell osv. Dessa system kräver separata förstärkare och är ämnad för ett helt annan skara entusiaster med stora plånböcker.

Permalänk
Medlem

att snacka watt när det gäller logitechs 5.1 system är bara skrattretande. jämföra fejkwatt hit och dit ger inte den minsta fingervisning om vad det är för kvalite på ljudet eller hur bra systemet är.

som datorhögtalare till spel hade jag inte bangat för dessa om prislappen hade sett bättre ut. köper nog hellre äldre varianten som dom lär rear ut nu.

Skrivet av Waloth:

Snälla skriv bas istället för bass. Bass är fisk

jag är själv rätt glad för att rätta folk så jag klandrar dig inte för det men se till att ha koll på det du rättar folk för annars verkar du bara dum själv. bass betyder mkt riktigt havsabborre men det betyder även bas i musikaliska sammanhang

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

håller med,, folk säger att de är så bra ljud i de gammla z-5500 men ni skulle lyssna på en riktig anläggning då,, men visst,, går man från laptop högtalare till detta blir de ju bättre.

Även ett system som kostar lika mycket om Logitechs?

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Nöjd ägare till Z5500 för 1890 kr.

Permalänk
Skrivet av puffes:

Förstår att du är stolt och gärna vill berätta för alla att du upptäckt hifi-världens gudar, hifiklubben. Grattis antar jag!
För övrigt så är det inte något annat än rent ut sagt löjligt att sitta och jämföra ett komplett surroundsystem med en 2.0 anläggning för 2-3x priset. Jag hade iallfall blivit mycket besviken om en sådan anläggning spelat musik sämre än vad ett paket inriktat på spel/film gör. Man får, som väldigt ofta, vad man betalar för. Ta steget från ~10k till ~50k så upplever man i regel ett mycket stort lyft då också men det betyder väl per automatik inte att allt "billigt skit i ~10k klassen" plötsligt är värdelöst?

Ragequit?

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare sa; sluta häng upp er på hur många watt förstärkaren är specad till. Helt irrelevant då de inte säger något om hur det är uppmätt etc. Minns att en av H/Ks flaggskepp var specad till typ 55W per kanal, men då kunde den mata ut tokigt mycket ström, +50A/kanal.

Sen tycker jag som närmar mig gubbåldern att systemet är rätt snyggt, åtminstone som datorsystem eller icke-bio system. Skulle vara intressant om logitech kunde satsa på en lite rejälare center då dialogen i z-5500 låter rätt tamt om man jämför.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av martin_681:

Jag la 5500kr på ett par DALI Concept 6 har aldrig varit mer nöjd. Logitech är skräp ska man ha högtalare så inskaffar man ett par från en ordentlig högtalar tillverkare. Som t.ex DALI Bower wilkins m.m.

Haha, berätta mer. Vad kostade din bil t.ex.?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Skrivet av znarkus-o:

Haha, berätta mer. Vad kostade din bil t.ex.?

Inget jag har ingen bil, jag har inte ens körkort.

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Haha, berätta mer. Vad kostade din bil t.ex.?