Hårddiskar mot 30 öre per gigabyte

Permalänk
Medlem

OOOOO billigare än dieseln

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Jag som inte tycker det var längesedan "1kr/GB" var stora nyheter
Börjar nästan känna mig gammal.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Inte längesedan jag köpte min 500GB för 4-500 kr. Snart ett år sedan och nu får man fyra gånger mer för samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

498:- på CDON - skynda fynda

Den är ju "bara" på 1TB? Eller är det någon annan disk du pratar om? Länka gärna!

Permalänk
Avstängd

Fast det är så sjukt billigt så är det ändå för dyrt för mig som är arbetslös xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Skrivet av belga:

Jag som inte tycker det var längesedan "1kr/GB" var stora nyheter
Börjar nästan känna mig gammal.

Haha.. jag kommer ihåg den tiden när man gav nästan tusentals kronor för ett par mb ram

Hmm behöver ingen disk just nu men håller priserna i sig tills man köper bulldozer kanske så ja

Snuskigt billigt förövrigt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Haha.. jag kommer ihåg den tiden när man gav nästan tusentals kronor för ett par mb ram

Hmm behöver ingen disk just nu men håller priserna i sig tills man köper bulldozer kanske så ja

Snuskigt billigt förövrigt

Jag kommer ihåg att jag gav nära 1200kr för en 256MB SD-sticka, men det var längesedan så det känner jag mig inte lika gammal över

Fast det är fint med låga priser på lagring, det håller jag med om. Fast det känns ju som att det sjunkit väldigt snabbt, i alla fall sedan SSD gjorde sitt intåg på allvar. Och ett tag innan det med för den delen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Kommer ihåg när jag köpte en wd 100Gb disk.
3000 kr. 30 kr/gb. Lite skillnad mot idag

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jag som inte tycker det var längesedan "1kr/GB" var stora nyheter
Börjar nästan känna mig gammal.

1500 spänn för 512Kb--Amiga500

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

1500 spänn för 512Kb--Amiga500

Ja snart är man på döhalvan. På min gamla hårddisk fick jag plats med dos, windows, civ1 och så kanske norton utilities. Ungefär.

På de knappa 20 åren har en normalstor hårddisk växt 1 000 000 gånger.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

1500 spänn för 512Kb--Amiga500

Ouch!
Ja då behöver jag kanske inte oroa mig, på den tiden var det inte jag som betalade

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hade jag pengar så hade jag köpt 6TB direkt.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

2008 sedan köpte jag 500 GB för en hel del pengar(vet ej exakt. Var i datorpaket).2009 köpte jag EN TB för 900:-. 2010 köpte jag TVÅ TB för 700:-, snacka om att hårddiskarna blir billigare.

Permalänk

Kanske dags för mig att uppgradera. Jag har för närvarande en Samsung på 320Gb som har en transferrate på 63.3mb/s (average).
Resten av system är en Q6600 på 3Ghz, 6Gb ram, Nvidia G80 kort osv osv så det känns som att HD'n inte håller måttet.

Edit: Hur tror ni det skulle funka med en 5400rpm disk som systemdisk? Min är ju på 7200rpm men den är ju duktigt slö för det.

Hur många Gb/s ligger moderna 7200rmp på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jag som inte tycker det var längesedan "1kr/GB" var stora nyheter
Börjar nästan känna mig gammal.

Jag kände det samma, då va detta stora nyheter haha snart 3 år sen nu kanske?

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk

Mjölkbönderna kan hoppa upp och ta sig! Förr fick man betala 1 krona för 1mb, idag är det 30 öre för 1gb. Så om mjölkbönderna får lika mycket betalt som för 10 år sen så har dom inget att klaga på.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk

Kanske man borda slå till på en 2tb till då

Synd att inte externa hårddisk kabinetterna är billigare

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Kanske man borda slå till på en 2tb till då

Synd att inte externa hårddisk kabinetterna är billigare

Det är ju bara att köpa extern och plocka ut den interna

Permalänk
Medlem

Någon som har ett tips på en så stor/billig extern hårddisk som drivs av USB bara. Vill inte ha ÄNNU en adapter.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad billigt! Man kanske borde slå till på 2 st 2 Terabytare.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se samma prissänkning på 2,5" då jag har bärbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Hur kan externa vara billigare än interna? Det är ju en vanlig HDD i en extern?

Skrivet av kurdpopcorn:

Som du ser i "listan" där uppe syns det att externa kostar 30 öre/GB och interna kostar 36 öre/GB.

Det jag blev fundersam över är ju kostnaden att göra "docken" till den externa. Det borde ju kosta mer, då det är en vanlig "36öres" HDD i.

ESD påsen kanske är dyrare än docken ;D

Visa signatur
Permalänk

Undra hur försäljningsstatistiken påverkas av denna nyhet?

Köpte en 2TB för ett tag sedan för 789 kr, paketet det kom i vägde 789 gram.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Det är ju så att man tycker synd om tillverkarna. Hur i all sin dar tjänar man pengar om man säljer sådana jätte-diskar för 600 spänn??

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Hur kan externa vara billigare än interna? Det är ju en vanlig HDD i en extern?

Det går rykten om att diskarna i externa lådor är sämre än interna, man kan väl säga diskar som inte dög som interna, bakas in i extern låda och säljs.

Externa hårddisken är inte till för att vara på hela tiden och är inte lika hårt belastade som interna därav mindre kvalitetskrav, mindre pris.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Det är ju så att man tycker synd om tillverkarna. Hur i all sin dar tjänar man pengar om man säljer sådana jätte-diskar för 600 spänn??

Som tur är så betalar du inte för antalet bytes utan för tillverkningskostnaden.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Vanliga interna blir inte drabbade av Copyswede viruset, men bara en tidsfråga förståss
fast undrar hur det blir om man tex köper från komplett då, dom ligger ju i norge....

Verkar som att komplett kommer att betala de med. De finns nämligen med på Copyswedes lista över importörer och återförsäljare som betalar. Se "Komplett Services Sweden AB" vilket är Komplett:s fullständiga namn i Sverige, http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=about

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det är Green 64mb cache (:

Enligt denna länk så är det en Western Digital WD20EADS (3.5" 7200 RPM SATA 32MB cache) ?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Vart hittar man Samsung 2TB HDD:n på inet för 499:-?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnowJim:

Enligt denna länk så är det en Western Digital WD20EADS (3.5" 7200 RPM SATA 32MB cache) ?

Gamla uppgifter. Var EADS tidigare, varit EARS minst 6 månader.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro