Moderkort till ny i5-rigg (sandy bridge)

Permalänk

Moderkort till ny i5-rigg (sandy bridge)

Nu börjar ju de nya moderkorten för sandy bridge-processorerna komma, jag har precis lagt en order på detta:
Intel i5 2400 3.1ghz quad core
ASUS hd6850
Corsair XMS3 2x2gb 1600mhz

Ska köpa ett moderkort till detta nu, har dock ingen koll alls på moderkort. Jag vet bara att det har kommit nya uppdaterade kort för SB-processorerna nu och att det är ett sådant jag bör köpa. Min budget på moderkort tänkte jag är ca 1000 kr.

Inet har t.ex detta i lager, vad tror ni om det?
http://www.inet.se/artikel/1901969/msi-p67a-c45-rev-b3

EDIT: kan passa på att fråga detta också,
kommer det här nätagget funka? kan nämligen låna det av en kompis:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=156087

Sen undrar jag hur det är med kylning - kommer jag behöva köpa till såna grejer eller kommer komponenternas egen kylning räcka?

Permalänk

väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Klart det funkar

Hej, det skall väl funka med MSI-kortet och nätaggregatet med dem delarna men kolla MSI:s lista med kompatibla minnen.

Jag byggde en lite större maskin med Core i7-2500k i ett ASUS P8P67 EVO med Corsair Vengeance-minnen men ett mindre grafikkort, PowerColor HD5670 Silent (utan fläkt) och har 500W aggregat som orkar driva SSD och 2x2 TB diskar också.

Nu drar HD6850 betydligt mer ström på full last (uppåt 229 watt mot drygt 160 för HD5670) men det borde inte vara några problem.

För kylning utöver fläktar på processorn, i grafikkortet och nätaggregatet så har Du naturligtvis ett chassi med en eller ett par stora lågvarviga fläktar. Jag valde Fractal Design R3 där "allt och lite till" ryms:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=683180

/E

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk

tack för svaret!

försökte hitta vilka ram-minnen som var kompatibla, stod bara att DDR3 funkade och det är ju det jag har köpt. Dock är ju mina ram-minnen 1600mhz och moderkortet jag länkade stödjer bara upp till 1333mhz (utan överklock), men det funkar väl ändå? Hastigheten sänks bara. Är det en märkbar skillnad mellan 1600 och 1333?

Har 2x250gb hdd, de är några år gamla. Tror inte de drar så mycket ström. Sen har jag ett creative fatal1ty ljudkort också, och 2 dvd-spelare/brännare. Kanske är värt att nämna ang. strömförbrukning.

Permalänk
Medlem

Om gamla saker

Hej, visst kan det vara bra att återanvända saker man har på hyllan, samtidigt har det hänt ganska mycket gällande hastigheten på hårddiskar samtidigt som priserna gått ner så 2 nya snabba 1TB anslutna via SATA II (eller till och med III med upp till 6 gb/s) eller om Du har en tusing över till en liten snabb SSD som systemdisk så är det inte fel - när Du ändå bygger nytt menar jag.

Ljudkortet, mja, nu har ju moderkortet inbyggt ljud men kanske Du har särskilda skäl till extra ljudkort? Jag kör inbyggda ljudet på Asus-kortet till en 5.1-anläggning med tuuung bas, Logitech Z5500, anslutna via schysst coax så sköter högtalarkontrollen dekodning av den råa bitströmmen från blu-ray-spelaren m.m.. Har svårt att se vad separat ljudkort skulle kunna göra bättre i mitt fall iallafall.

Minneshastighet, jo, minnen skall funka på lägre hastighet än de är märkta för. Moderkortet har säkert inställningar av spänning och hastighet för minnet i BIOS (XMP-profiler och sånt). I bänkmärken går det att mäta skillnad mellan 1333 och 1600 men vid praktisk användning så går ju det allra mesta mot processorns cache och bara några procent av accesserna sker mot minne som går 16% långsammare. Effekten blir därmed i normalfallet svår att märka.

Så rättar jag mig själv: skrev Core i7-2500k - är ju 2600k!

/E

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk

det är en några år gammal hemPC som jag har hemma nämligen, som jag kommer uppgradera. Det jag tänkte spara var hårddiskar, chassi, dvd-spelare och ljudkort (sitter ett fatal1ty i nämligen). håller på mycket med musik så det är nice med ett bra ljudkort, nu är visserligen fatal1ty inget för musiker men ändå, det har funkat bra för mig.

hårddisk kanske införskaffas också, lite senare. Mina 2x250 har ju 4-5 år på nacken, tror ni att de kommer sega ner datorn märkbart eller? Annars kanske det är värt att lägga pengar på en ny. SSD verkar nice men har inte riktigt råd med det (iom att det är så lite utrymme för pengarna).

Nätagget som jag nämnde kommer jag få låna av en kompis. Spara helst in 500-600 kr på att slippa köpa ett nytt

Permalänk
Medlem

Speglat

Hej, med såpass gamla diskar ökar risken att dem rasar, men Du kan ju spegla dem (RAID1) så får man både datasäkerhet och iallafall teoretiskt dubbla läshastigheten (alla data finns på två ställen så diskarna kan läsa hälften var).

På mina 2x2TB kör jag en volym speglad (RAID1) om 1700 GB och en volym stripad (RAID0) om 300 GB. Har döpt dem till Säker respektive Snabb men i praktiken är RAID0 bara ca 15-20% snabbare på läs och skriv mot RAID1 vilket troligen beror på att Intels RAID-krets i P67-kontrollern inte är särskilt avancerad jämfört med en del "riktiga" RAID-kontrollers.

Har tyvärr ingen jämförelse med samma disk utan RAID, dock ca dubbelt så snabbt som en ny snabb 500GB 2,5"-disk i en bärbar och knappt hälften så snabbt som en 120 GB Corsair Performance 3 (skriva/läsa stooor fil).

För mig med SSD skall de stora diskarna främst ge säker bekymmersfri lagring - och det med med nya diskar. Hade jag gamla diskar skulle jag klämma ihop allt på 250 GB speglat utrymme (självklart backup då och då också). Du ordnar detta i Intel-kontrollerns BIOS, sedan installerar Du operativ som bara ser de skapade volymerna som diskenheter då spegling/stripning sker på hårdvarunivå.

/E

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li