Permalänk
Medlem

Får ständigt BSoD

Hej!

Jag har ett stort problem med min dator, när jag kör Windows 7 får jag nämligen ständigt Blue Screen... Jag har byggt ihop datorn själv, och så vitt jag kan minnas så har problemet nästan alltid funnits. Den är ett drygt år gammal, och jag har hittills löst problemet genom att köra Ubuntu i största möjliga mån. Detta är ju dock bara att sopa problemen under mattan, och nu när jag har börjat spela mer med datorn är jag i större behov av att den är stabil även i Windows. Problemet kan dyka upp flera gånger samma dag om jag har otur, och jag har fått känslan av att det oftast dyker upp när jag spelar. Dock så beror det nog mest troligt på att jag oftast använder Ubuntu när jag gör annat än att spela, och problemet har dykt upp även vid andra tillfällen.

Windows säger att om jag får problemet upprepade gånger ska jag kontakta datorns tillverkare, för att de ska ta reda på vilken komponent som felet sitter i. Problemet är ju att det är jag som är tillverkaren, i och med att jag har byggt ihop den själv...

"Although we know the problem is caused by a hardware component, the error report does not contain enough information to tell us the specific component. It is likely that the problem is being caused by one of the following computer components:
Random Access Memory (RAM)
System board
Central Processing Unit (CPU)
Power supply"

Med tanke på att jag har haft problemet i stort sett hela tiden, kan det vara något som gick snett när jag monterade datorn? Kan det bero på fabrikationsfel i någon komponent?

Hur ska jag göra för att ta reda på var felet ligger? Finns det något jag kan göra själv, eller måste jag lämna in datorn någonstans? Jag vore väldigt tacksam för er hjälp!

Operativsystem: Windows 7, x64
Processor: AMD Phenom2 X3 435 2,9 Ghz
Moderkort: Asus M4A78
Minne: 2 x Corsair 2gb DDR2 800MHz/CL5/XMS2-6400
Grafikkort: XFX HD4770 512MB
Hårddisk: HD500GB Western Digital Caviar SE16, SATA2, 16MB
Nätaggregat: FSP FSP400-60APN ATX OEM PSU 85+
DVD-spelare: DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH-S223C/BEBE

Permalänk

Testat med en ramsticka i varierande slots?

Nätagg, processor, en RAM och kylare är det du behöver för att starta datorn. Testa.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Testat med en ramsticka i varierande slots?

Nätagg, processor, en RAM och kylare är det du behöver för att starta datorn. Testa.

Tack för svaret!

Okej, jag antar att jag får testa lite sådär. Lär behöva ha kvar hårddisken och grafikkortet också, annars blir det lite svårt att kolla om BSoD uppstår... ^^

Hur förvarar man smartast delarna medan de inte är i datorn, för att de inte ska gå sönder?

Permalänk
Skrivet av Greensea:

Tack för svaret!

Okej, jag antar att jag får testa lite sådär. Lär behöva ha kvar hårddisken och grafikkortet också, annars blir det lite svårt att kolla om BSoD uppstår... ^^

Hur förvarar man smartast delarna medan de inte är i datorn, för att de inte ska gå sönder?

Om du inte har kvar originaldelarna så skulle jag individuellt linda in dem i varsin handduk och lägga på ett ställe där de inte utsätts för damm eller värme/tryck.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Börja med att köra memtest86+ http://www.memtest.org/

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Om du inte har kvar originaldelarna så skulle jag individuellt linda in dem i varsin handduk och lägga på ett ställe där de inte utsätts för damm eller värme/tryck.

Ok. Jag hittade dock orginalförpackningarna, samt en extra antistatpåse, så det ska nog fungera.