Permalänk
Medlem

Speldator! i5 eller i7?

Hej!

Jag ska nog ta och köpa mig en ny dator nu när BF3, Shogun och crysis närmar sig. Jag har satt ihop en dator för ca 7k (saknar dock moderkortet pga återkallningen av de nya sandy bridge modellerna.)

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=899022...

Jag väntar nog tills moderkorten kommer ut igen, dock. Iallafall, ska jag införskaffa en i5 eller i7 processor? Jag spelar oftast med den när jag har tid. Och utifall i7 inte kommer att ha någon större skillnad gentemot i5 tänkte jag lägga pengarna på en ny skärm eller dylikt.

Alla svar uppskattas!

Visa signatur

MSI 970 Gaming, I5 2500k @ 4,2ghz, 8gb @ 1600mhz corsaire RAM, MSI P67A-C45 REV B3, Samsung 840 EVO 250gb, 1tb seagate HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rodaa:

Hej!

Jag ska nog ta och köpa mig en ny dator nu när BF3, Shogun och crysis närmar sig. Jag har satt ihop en dator för ca 7k (saknar dock moderkortet pga återkallningen av de nya sandy bridge modellerna.)

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=899022...

Jag väntar nog tills moderkorten kommer ut igen, dock. Iallafall, ska jag införskaffa en i5 eller i7 processor? Jag spelar oftast med den när jag har tid. Och utifall i7 inte kommer att ha någon större skillnad gentemot i5 tänkte jag lägga pengarna på en ny skärm eller dylikt.

Alla svar uppskattas!

Du klarar dig bra med en I5, däremot är det sådan skillnad på I5 och I7 att, har du pengarna så ska du definitivt gå på I7an. Mycket mera framtidssäkert

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tror du kommer långt med i5 + en bra cpu kylare. Överklocka så kmr du bli helnöjd

Visa signatur

[]

Permalänk
Medlem

Det är ingen större skillnad på i5 och i7 i spel (och när det är det är det mest till i7ans nackdel pga HT). Fast vissa på forumet har övertolkat resultaten från BF2BC-testerna i Sweclockers-testet av Sandy Bridge...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det ger väldigt lite extra att gå från i5 till i7 om snackar spel. Oftast är det tvärt om så att prestandan minskar med i7.
Köp en fet i5:an du hittar.
Glöm inte att den viktigaste komponenten för spelprestanda är graffekortet, så de till att du har pengar över till ett sjysst kort

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren! Jag tänkte gå med 560Ti MSI Twin frozr II som grafikkort, är det ett bra val?

EDIT: Skulle kanske behöva en ny skärm, min 4:3 LCD är lite irriterande vid spel. Kan ni rekommendera en skräm till bra pris?

Visa signatur

MSI 970 Gaming, I5 2500k @ 4,2ghz, 8gb @ 1600mhz corsaire RAM, MSI P67A-C45 REV B3, Samsung 840 EVO 250gb, 1tb seagate HDD.

Permalänk
Medlem

Om du absolut är gamingintresserad finns ju en del 120HZ-plattisar, men billiga är de knappast. Kanske finns några demoexemplar eller begagnade att få tag på dock.