Permalänk
Medlem

PUBLIK IP adress

Hej nätverks GURUs,

har varit i dialog med det kända företaget Telia och pratat om FASTA och PUBLIKA ip-adresser.
Funderar över hur det hänger ihop med om man anskaffar sig PUBLIK ip-adress.

Om man ansöker och erhåller en PUBLIK ip-adress, så antar jag att man måste ange denna PUBLIKA ip-adress i sin router som en WAN IP-adress, dock är jag osäker på hur allt detta styrs och rattas rätt från "internet"?

Någon som har en god och lättförståerlig gude/information som ger en något halvnovis nätverks nisse att haja detta?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

telia kommer nog, om du har din router inställd på dhcp, helt enkelt berätta för den att den alltid ska ha din fasta publika adress. Du behöver troligtvis inte ställa in något alls.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ansöka om någon publik ip-adress. Det får du alltid, men den du får som standard är tilldelad med dhcp.
Byter du till fast ip:adress så lär du får ställa in rätt ip, gateway, nätmask samt dns-servrar i routern

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna bli ett lååångt svar ifall man skulle dra hela historien.
Men ska fatta mig kort.
Du får en PUBLIK ip-address antingen genom DHCP som då automatiskt konfigurerar din router/pc med ip-address, nätmask, dns mm, eller kan du måsta manuellt konfigurera dessa med en statisk ip-adress.
När du skickar en fil exempelvis, till en dator utanför ditt subnät (kolla wikipedia ex för med info), skickas den till din gateway(en av telias routrar) du har konfigurerat, och i den finns en routingtabell så att den vet vart filen ska skickas vidare.

Ungefär så, i mycket stora drag.

Permalänk
Medlem

Du måste skilja på publik och fast ip.

Publik ip är benämningen på en 'helt vanlig ip'. Du kommer kunna komma åt den från andra datorer utan något mickel och du kommer inte dela den med andra kunder till din operatör. Detta erbjuder vad jag vet alla operatörer som standard, och är det någon som inte gör det lär det vara undantaget som bekräftar regeln..

Fast ip är en ip-adress som inte byts automatisk. Den kan vara publik men behöver absolut inte vara det. Jag har en fast ip på min dator, mot min router, men har en dynamisk publik ip ut mot nätet.

Permalänk
Medlem

Tackar!

Tackar alla för Era bidrag till att få mig att "koppla" bättre.

Någon som tidigare ansökt om PUBLIK ip-adress via www.telia.se/ipansokan ?

Permalänk
Medlem

Det där formuläret är för företagskunder