Permalänk
Medlem

Datorn fryser sig hela tiden.

Köpte en ny dator som jag byggde ihop själv för ett par månader sen, den har fungerat utmärkt
sen dess, fram tills nu.

I helgen så började den frysa/hänga sig lite av o till, men nu har det blivit så illa att jag knappt kan
starta upp datorn längre, jag kommer till "Välkommen" sen hänger den sig igen.

De gånger jag faktiskt lyckas komma förbi "Välkommen" kan jag endast bruka datorn i ca 10-15 minuter
innan den hänger sig igen.

Om jag startar datorn i felsäkert läge däremot så verkar det inte vara några större problem.
Har provat med systemåterställning men det blev ingen skillnad.
Försökte även nyss att omformatera datorn men den hängde sig när jag skulle påbörja installationen :/

Vad tror ni det kan vara för fel? Kan det vara nåt med hårdvaran som inte funkar?

Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Har lyckats omformatera hårddisken genom att använda format i cmd på min broders dator, installerade OSet igen men det blir samma resultat, den hänger sig hela tiden.

Även testat med en ny tom hårddisk med även det medför samma resultat, så jag antar att jag kan konstatera att det rör sig om ett hårdvarufel?

Permalänk

Testa dina minnen kanske? Använd Memtest http://www.memtest.org/

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopphunden:

Testa dina minnen kanske? Använd Memtest http://www.memtest.org/

Jo hade tänkt o göra det, men grejen är att datan hänger sig innan jag får en chans till det :S

Edit: Glöm de ja sa, visste inte hur memtest fungerade, kör testet atm

Permalänk
Medlem

Okej, försökt köra memtest ett antal gånger nu, men datorn startar bara om av sig själv hela tiden när memtest pågår. Betyder det att det är nåt fel på mina ram minnen?

Permalänk

Jo det verkar så skulle jag säga, den ska bara stå och tugga och inte starta om sig.. testa med andra minnen om det finns tillgängligt, alternativt bara enstaka minnen men kör på det förstnämnda!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

Okej nu har det gått ett par dagar och några intressanta saker har hänt.

Jag testade min brorsas ram minnena och den lyckades klara sig igenom testet då utan några fel, men när jag
testade med mina egna minnen igen direkt efteråt så lyckades även dom klara sig igenom testet utan några fel.

Kopplade sedan in en ny hårddisk och installerade OSet på nytt där och så, då hoppade datorn igång och verkade funka normalt igen.
I tron om att jag hade lokaliserat felet till hårddisken bestämde jag mig för att testa med min ordinarie hårddisk en gång till.
Och nu så funkade det nu utan några som helst problem, datorn startade upp och fungerade som den skulle utan att hänga sig.

Datorn funkade bra i sådär 2 dagar tills felet kom tillbaka, dock började även bluescreens hoppa upp nu också.

Vet inte vad det är för märkligt fel på min dator, den verkar funka bra ibland, men hänger sig och får bluescreens lite när den känner för det.