Apple lanserar nya Macbook Pro med Intel Sandy Bridge, Thunderbolt och Radeon

Permalänk

Tror inte att batteritiden är sämre. Om jag inte minns fel så ändrade de tillvägagångssätt hur de mäter batteritiden med Macbook Air. Nu står det "Up to 7 hours wireless web", kan inte minnas att det sistnämnda med wireless web stod där tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

3h kortare batteritid? Vad i hela friden sysslar de med? Och fortfarande 1280x800 upplösning på 13"

Läste precis i en youtube kommentar att dom hade använt ett annat batteritest, så vem vet?

Annars skrev han precis ovanför mig det

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NaWi:

Vågar inte säga säkert men tror det är IPS paneler då dom hade det i den förra generationen.

Alla Apple's laptops använder TN. En av de bättre som finns iförsig om inte den bästa, men tyvärr inte IPS.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

När tror ni elgiganten/media markt/annan ÅF får in dessa datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnkanII:

När tror ni elgiganten/media markt/annan ÅF får in dessa datorer?

varför inte bara beställa från apple?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Alla Apple's laptops använder TN. En av de bättre som finns iförsig om inte den bästa, men tyvärr inte IPS.

Precis, TN-panel är det man får, och på 13" är det bara 6-bitars färg jämfört med 15" och 17" som har 8bitar. Iaf på äldre generationen. Men skärmarna håller bra mycket högre kvalitet än andra laptopskärmar så man ska inte vara allt för missnöjd

Permalänk
Medlem

Väldigt glad att dom valde Radeon.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Varför inte SSD?

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig frågande till varför datorerna ej skeppas med USB 3.0. Förutsättning för att få använda sig av LP-teknologin måntrå?

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Varför inte SSD?

"För den som inte nöjer sig med grundmodellerna finns dessutom uppgraderade versioner med snabbare processorer och en uppsjö lagringsalternativ, inklusive SSD-enheter."

Detta är grundmodellerna i sitt billigaste utförande, givetvis får man lägg men till lite "lull lull" på det som vanligt

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

varför inte bara beställa från apple?

Vill inte ha 8% ränta på avbetalning Helt enkelt :/

Permalänk

JO DÅ

Skrivet av WIRN:

Varför inte SSD?

Finns som tillval...

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i tråden...

11000 kronor för den enklaste 13" modellen, 16500 kronor för den enklaste 15" och 23000 kronor för den enklaste 17" modellen, med tanke på specsen så är det ju sanslösa priser. En 5400 HDD, ett kasst grafikkort och låg upplösning för en laptop som kostar 16500 kronor?

Så mycket för rykterna om ny design, SSD och liquid metal, känns som en liten uppgradering (bortsett från prollen som är schysst) och att det kommer en större nästa år med ny design m.m

Permalänk
Medlem

Sämre batteritid samt sämre grafikkort på 13-tummaren jämfört med föregångaren. Bra jobbat apple!

Edit: Upplösningen ska vi inte ens tala om

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnkanII:

Vill inte ha 8% ränta på avbetalning Helt enkelt :/

ah, okej

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att apples butik har öppnat nu och har 1-2 dagars leveranstid.

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Läste precis i en youtube kommentar att dom hade använt ett annat batteritest, så vem vet?

Annars skrev han precis ovanför mig det

Det stämmer, Apple nämnde när de lanserade nya Macbook Air att man bytt till ett mer pålitligt batteritest som visar mer korrekta siffror än de typiska överoptimistiska siffrorna man brukar se på bärbara datorers specifikationer. Misstänker att det är därför det sänkts från 10->7 timmar på pappret.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd

skit grafikkort ju :s klarar dom Liero x?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

i5 modellerna är dubbelkärniga. Men klarar dessa att simulera 4 trådar ala hyperthreading eller hur är det med den saken? Antar att man får vänta till nästa lansering om man vill få spelprestanda på instegsmodellerna dock. Jag fortsätter dock hoppas på att kommande iMac modellerna är befriade från enbart intelgrafik

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Det stämmer, Apple nämnde när de lanserade nya Macbook Air att man bytt till ett mer pålitligt batteritest som visar mer korrekta siffror än de typiska överoptimistiska siffrorna man brukar se på bärbara datorers specifikationer. Misstänker att det är därför det sänkts från 10->7 timmar på pappret.

Okej, men tror du batteritiden är den samma eller är den bättre/sämre?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Som jag skrev i tråden...

11000 kronor för den enklaste 13" modellen, 16500 kronor för den enklaste 15" och 23000 kronor för den enklaste 17" modellen, med tanke på specsen så är det ju sanslösa priser. En 5400 HDD, ett kasst grafikkort och låg upplösning för en laptop som kostar 16500 kronor?

Så mycket för rykterna om ny design, SSD och liquid metal, känns som en liten uppgradering (bortsett från prollen som är schysst) och att det kommer en större nästa år med ny design m.m

Dåsa gör ditt val och kör Windows på burken och kom sen heller inte och klaga när det är mer(mycket) problem än OSX!

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

Jag kan tänka mig att batteritiden i 13" modellen är ungefär som föregående modell, däremot kan jag tänka mig att den är något bättre i 15" och 17".

Största besvikelsen är upplösningen på 13" modellen, tycker att de bör åtminstone ha samma upplösning som air har. Tycker fortfarande Macbook Air 13" är mer intressant än Macbook Pro 13", trots att de saknar ethernet (enda nackdelen imho).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd

Kan de inte komma med en prestanda laptop i lite mer normalpris? Blir väll att köpa en MSI dator för 10 000, så mkt mer för pengarna :/

Permalänk

Funderar på om man ska köra på high-end 13" eller base 15".

Har tänkt att använda den som stationär dator med extern skärm när man sitter hemma, men jag vet inte om det räcker med 13".

Och kom ihåg alla studenter med CSN-kort: 10% Rabatt!!

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visuale:

Då Lightpeak inte har så mycket att göra med ljus längre sedan Intel dumpade idéen med fiberoptik, passade de även på att byta namn till Thunderbolt.
http://www.intel.com/technology/io/thunderbolt/index.htm

dumpade? de har ju bara skjutit optiken på framtiden pga. den höga tillverkningskostnaden,

Skrivet av Massy:

Snälla tillverkare av moderkort låt inte Apple ha Thunderbolt ensamma för länge då är det helt plötsligt samma visa som med allt annat "Apple uppfann det". Nej.

fast lightpeak är ju framtaget både av intel o apple om ja inte minns fel så lite sanningen ligger det ju i det

Skrivet av Alexandberg:

Funderar på om man ska köra på high-end 13" eller base 15".

Har tänkt att använda den som stationär dator med extern skärm när man sitter hemma, men jag vet inte om det räcker med 13".

Och kom ihåg alla studenter med CSN-kort: 10% Rabatt!!

jag hade tagit 15":aren. quad core, bättre skärm, bättre grafikkort o fortfarande smidig sett till formatet.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Berdrövligt tråkigt. Varför vägrar intel införa USB 3.0 när de ändå har USB 2.0, för jag tror intel har mycket med frånvaron av implementering att göra.

Sedan är det synd att 13” modellerna hamnar så mycket på efterkälken, fan då varför inte erbjuda möjligheten för antiglare skärmar med bättre färgdjup samt bättre processorer etc på dem och därtill så får man nu mer nöja sig med intel-grafik. Tråkigt, jag som älskar just 13” modellernas smidighet i övrigt, fan att de inte skärper till sig, jag hade beställt en dator i dag.

Sedan håller jag med om att det känns mer och mer obefogat att ha inbyggd DVD på bärbara datorer.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Skrivet av jens:

jag hade tagit 15":aren. quad core, bättre skärm, bättre grafikkort o fortfarande smidig sett till formatet.

Jo sant. Tror jag kör på den. Men är det nödvändigt att uppgradera skärmen nå? Blir ju 1000kr till ungefär.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

fast lightpeak är ju framtaget både av intel o apple om ja inte minns fel så lite sanningen ligger det ju i det

Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Light_Peak är det Intel ensamt som tagit fram tekniken.

Permalänk
Medlem

Som hittat, kostar bara 13.000kr att köra OSX jämfört med windows. The win!

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

skit grafikkort ju :s klarar dom Liero x?

Skitgrafikkort... Nja! Min MBP (av förra generationen) klarade i alla fall av att driva Modern Warfare i 1920x1200 med extra lull-lull, vilket enligt mig inte är skit.