Göra Asus G73JW-TZ130V till en Hacintosh med win 7?

Permalänk
Medlem

Göra Asus G73JW-TZ130V till en Hacintosh med win 7?

Hej, undrar om de går att göra min bärbara till en Hacintosh med win7? har idag w7 home 64bit.
om det går finns de nån bra guide på svenska därute? har letat lite men endast hittat eng. svenska är ju att föredra;)

Spec på datorn finns här:
http://www.inet.se/artikel/1969624/asus-g73jw-tz130v

Tack
//Knape

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk
Medlem

Ja, det borde gå.
1. Köp en retail OS X 10.6 skiva.
2. Ladda ned iBoot + MultiBeast och Bränn iBoot på CD.
3. Formatera om din HDD till DOS. Två partitioner.
4. Gå in i BIOS. Ställ in hårddiskarna på AHCI mode istället för IDE. Ställ också in 64bit mode i HPET mode.
5. Sätt i iBoot skivan, när bootmenyn kommer upp så tar du ut skivan, sätter i OS X skivan och trycker på F8.
6.När installationen öppnas, öppna skivverktyg och formatera en partition till GUID partition scheme och den andra till MS-DOS FAT.
7. Installera OS X på GPS HDD'n.
8. Ladda ned OS X 10.6.6 combo update från Apples hemsida. Installera den. Starta inte om!
9. Nu startar du Multibeast. Välj Easy Beast. Starta inte om!
10. Ladda ned och installera Fermi drivrutiner Nu kan du starta om.

Sen är det dags för Windows:
1. Ställ tillbaka HDD mode till IDE.
2. Installera W7 som vanligt på den andra partitionen.
3. Slå på AHCI stöd i Windows 7
4. Starta om.
5. Starta om igen, öppna BIOS denna gång, ändra tillbaka till AHCI och välj din OS X HDD som first boot prior, då den ar Chameleon Boot Loader.

Då var det klart. Nu kommer du få välja mellan OS X och W7 vid boot, om du inte är tillräckligt snabb så blir det OS X

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej. verkar krångligt men får fösöka det när ja skaffat en ssd så jag inte föstör windowsinstallationen jag har idag.
En fråga bara? När du menar köpa retail OS X 10.6, menar du köpa eller "köpa"? Har inget emot att betala 450:- men tänkte att de kanske behövs modifieras lite innana instalation som tex. t.p.b gör. Därför jag fråga;)
Sen spelar det ingen roll vad jag har för cpu,gpu,ram,moderkort eller dyligt? Trodde det var det som var de största "kruxet" med denna installation?

Tack så hemskt mycke än så länge

Skrivet av Thornblom:

Massa text (och de tackar vi för;) )

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knape89:

Okej. verkar krångligt men får fösöka det när ja skaffat en ssd så jag inte föstör windowsinstallationen jag har idag.
En fråga bara? När du menar köpa retail OS X 10.6, menar du köpa eller "köpa"? Har inget emot att betala 450:- men tänkte att de kanske behövs modifieras lite innana instalation som tex. t.p.b gör. Därför jag fråga;)
Sen spelar det ingen roll vad jag har för cpu,gpu,ram,moderkort eller dyligt? Trodde det var det som var de största "kruxet" med denna installation?

Tack så hemskt mycke än så länge

Det är det du gör med iBoot. Läs noga så förstår du.

Permalänk
Medlem

Okej. Sorry att ja inte förstod det. Men gör även iBoot så att det inte spelar någon roll vad jag har för komonenter i datorn eller spelar de ändå ingen roll???

//Knape

Skrivet av nmc:

Det är det du gör med iBoot. Läs noga så förstår du.

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knape89:

Okej. verkar krångligt men får fösöka det när ja skaffat en ssd så jag inte föstör windowsinstallationen jag har idag.
En fråga bara? När du menar köpa retail OS X 10.6, menar du köpa eller "köpa"? Har inget emot att betala 450:- men tänkte att de kanske behövs modifieras lite innana instalation som tex. t.p.b gör. Därför jag fråga;)
Sen spelar det ingen roll vad jag har för cpu,gpu,ram,moderkort eller dyligt? Trodde det var det som var de största "kruxet" med denna installation?

Tack så hemskt mycke än så länge

Detta är den absolut lättaste och säkraste metoden som finns. Du behöver ingen modifierad OS X avbild. Enligt forumets regler får man inte uppmana till att använda piratkopiering.
CPU spelar ingen roll, Intel chipset är ett måste. (Alltså måste du ha en Intel CPU i vilket fall). RAM spelar ingen roll. GPU spelar rätt stor roll, men för alla GTX 4xx finns det en klockren drivrutin som jag länkade till.
Kör själv på ett GTX 470 (då stationärt), det fungerar hur bra som helst.

EDIT: Om du vill ha kvar den installationen du har idag på Windows, måste du fortfarande ställa in AHCI i Windows. Eftersom OS X kräver AHCI för att boota.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tittade lite i på dehär och gick då in i bios och insåg att den redan var inställd på AHCI:S ska det inte funka i vanliga fall eller vad är skillnaden?

Skrivet av Thornblom:

Detta är den absolut lättaste och säkraste metoden som finns. Du behöver ingen modifierad OS X avbild. Enligt forumets regler får man inte uppmana till att använda piratkopiering.
CPU spelar ingen roll, Intel chipset är ett måste. (Alltså måste du ha en Intel CPU i vilket fall). RAM spelar ingen roll. GPU spelar rätt stor roll, men för alla GTX 4xx finns det en klockren drivrutin som jag länkade till.
Kör själv på ett GTX 470 (då stationärt), det fungerar hur bra som helst.

EDIT: Om du vill ha kvar den installationen du har idag på Windows, måste du fortfarande ställa in AHCI i Windows. Eftersom OS X kräver AHCI för att boota.

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knape89:

tittade lite i på dehär och gick då in i bios och insåg att den redan var inställd på AHCI:S ska det inte funka i vanliga fall eller vad är skillnaden?

Det bror på lite, men om det redan är på så är det kanon!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så ska det funka bra att installera windows när AHCI är aktiverat. Så har jag alltid gjort och det funkar bra.
Det är bara när man installerat windows i IDE-läge och sedan byter till ACHI som det kan krångla, då man först måste installera AHCI-drivrutinerna i windows innan man ändrar i BIOS.

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umiss:

Så vitt jag vet så ska det funka bra att installera windows när AHCI är aktiverat. Så har jag alltid gjort och det funkar bra.
Det är bara när man installerat windows i IDE-läge och sedan byter till ACHI som det kan krångla, då man först måste installera AHCI-drivrutinerna i windows innan man ändrar i BIOS.

Korrekt!

Visa signatur