Permalänk
Medlem

MASSOR av problem med nybygge. Hjälp!!!

Har MASSOR problem sedan jag byggde nytt.

Utforskaren slutar fungera
Superfetch slutar fungera
COM surrogate slutar fungera
Base filtering slutar fungera
Diagnostic Policy Service slutar fungera

Diverse blåskärmar till och från, bl. a. PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA.
Ibland måste jag starta program ett par ggr innan de går igång.
Skärmen blinkar till till och från och har låst sig.

Det jag köpte var:

ASUS P8P67 Deluxe
2600K
8 GB Vengeance
Gainward GTX570

Jag kör f.n. med åtta diskar plus DVD.
Använder bara en port SATA2 på moderkortet till DVD:n, har köpt till SATA-kort med fyra portar.

Frågan är, hur isolerar jag problemet/problemen?

Börjar tröttna på hela skiten.

Oh, och jag kan inte klocka en millimeter utan krasch.

Mycket tacksam för ideer om vad som kan vara fel

Tack på förhand.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

virus/kass os verision.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Kör du med Seasonic agget i din skyllt?
Glömde du installera om Windows efter att du byggde färdigt datorn?

Ha bara 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplad när du installerar Windows så slipper du ännu mer problem senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

OS?

Vad har du gjort för att försöka fixa problemen?

Win7 64.

Bytt BIOS.
Har installerat om Windows tre ggr på olika diskar, riktig pain in the ass med alla drivers, småprogram o uppdateringar.
Harr fibblat med Superfetch utan framgång.

Glömde förresten att IE slutar fungera.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

Ha du testat med bara en disk inkopplad, ny formaterad och clean install?

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Kör du med Seasonic agget i din skyllt?
Glömde du installera om Windows efter att du byggde färdigt datorn?

Ha bara 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplad när du installerar Windows så slipper du ännu mer problem senare.

Först körde jag med gamla installationen. Blev lite problem med autentiseringen men sen funkade det hyfsat. Har jag för mig :-). Det var ett par veckor sedan och den installationen finns inte mer. Ville ha en ren installation:-(.

Funderar på om det är ngn driver till mobot som kanske krånglar. Vet nån något som man inte ska installera?

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

Uppdatera man bios så bör man nollställa den efteråt. Bruka stå det i instruktionerna. Inte för att jag tror att det har något med felet att göra men ändå...

Permalänk
Medlem

Har du kört memtest?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Uppdatera man bios så bör man nollställa den efteråt. Bruka stå det i instruktionerna.

Been there, done that.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som det kan vara fel på moderkortet, om man testat allt man kan, byta minnen, testa annan cpu, grafikkort osv osv. Jag hade massvis med fel på en AMD burk för ett tag sen, satt i veckor och försökte lokalisera felet, men efter att verkligen testat att byta ut allt (för test) så byte jag moderkort och vips så fungerade allt utan minsta problem. Kan väl lägga till att jag hade allt på testbänk medan jag testade så inget va monterat inuti chassit så man kunde utesluta jordningsfel alt något som låg imot och störde.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Kör du med Seasonic agget i din skyllt?

Nej, Corsair 1kW.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Monterat allt korrekt?

Är väl sjätte, sjunde gången så det tror jag. Processorn funkar med bra temp, allt minne är med osv.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem
Skrivet av novi:

Är väl sjätte, sjunde gången så det tror jag. Processorn funkar med bra temp, allt minne är med osv.

--------------------
Jag ställer frågan igen -memtest kört?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------------
Jag ställer frågan igen -memtest kört?

Japp, utan fel.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem
Skrivet av novi:

Japp, utan fel.

----------
Bara för att vara riktigt jobbig ^^..men minnena är med i moderkortets qvl?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

----------
Bara för att vara riktigt jobbig ^^..men minnena är med i moderkortets qvl?

Njaae,typ.
Det är Vengeance 8GB 1600MHz och det verkar som om C9:orna finns med
men inte mina C8:or.:-(

Det som tillkommit sen senast är:
Problem Windows module installer som gör att uppdateringar hänger sig.
Indexerare för Windows search slutar fungera.
Fönsterhanteraren slutar fungera.
.NET runtime optimization service slutar fungera.
IE slutar fungera.

Har kört IE 32 bit ett tag UTAN problem, ännu... De andra problemen kvarstår FÖRSTÅS men IE32 tuffar på.
Många av problemen har blivit värre/tillkommit sedan jag installerat på den nya SSD:n, Corsair 120, kan det vara där (i alla fall en del) av allt kommer ifrån tro?

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem
Skrivet av novi:

Njaae,typ.
Det är Vengeance 8GB 1600MHz och det verkar som om C9:orna finns med
men inte mina C8:or.:-(

Det som tillkommit sen senast är:
Problem Windows module installer som gör att uppdateringar hänger sig.
Indexerare för Windows search slutar fungera.
Fönsterhanteraren slutar fungera.
.NET runtime optimization service slutar fungera.
IE slutar fungera.

Har kört IE 32 bit ett tag UTAN problem, ännu... De andra problemen kvarstår FÖRSTÅS men IE32 tuffar på.
Många av problemen har blivit värre/tillkommit sedan jag installerat på den nya SSD:n, Corsair 120, kan det vara där (i alla fall en del) av allt kommer ifrån tro?

------------------
Nu ska jag ställa en fråga som kan tyckas konstig, men är ditt windows en piratbuktprodukt?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------------
Nu ska jag ställa en fråga som kan tyckas konstig, men är ditt windows en piratbuktprodukt?

Nej, den är faktiskt alldeles legit fast det är en massa strul vid installationen för att få bort från nedre högra hörnet att man har stulit det.
Tänkte påpeka det tidigare men glömde.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem
Skrivet av novi:

Nej, den är faktiskt alldeles legit fast det är en massa strul vid installationen för att få bort från nedre högra hörnet att man har stulit det.
Tänkte påpeka det tidigare men glömde.

Hur löste du det?
Den där texten i högra hörnet försvinner när windows är aktiverat. Men nu när du krånglar så skit i att aktivera (ange ingen nyckel vid installationen då har 30 dagar på dig).

Plocka bort så mycket onödiga komponenter från datorn du kan. Fungerar det så stoppa tillbaka dem en och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hur löste du det?
Den där texten i högra hörnet försvinner när windows är aktiverat. Men nu när du krånglar så skit i att aktivera (ange ingen nyckel vid installationen då har 30 dagar på dig).

Plocka bort så mycket onödiga komponenter från datorn du kan. Fungerar det så stoppa tillbaka dem en och en.

Onödiga komponenter?

Mobo, CPU, minnen, grafikkort, HD. Svårt att se vilken/vilka som är onödig(a).

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

[QUOTE="jocke92;10811190"]Hur löste du det?
Den där texten i högra hörnet försvinner när windows är aktiverat. Men nu när du krånglar så skit i att aktivera (ange ingen nyckel vid installationen då har 30 dagar på dig).
QUOTE]

Om/när jag installerar om ska jag göra så (skita i nyckeln). Tänkte inte på det. Tack.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem
Skrivet av novi:

Onödiga komponenter?

Mobo, CPU, minnen, grafikkort, HD. Svårt att se vilken/vilka som är onödig(a).

extra hårdiskar, usb-enheter expansionskort. Hur ser temperaturen på komponenterna ut? kontrollera med hwmonitor

Permalänk
Medlem

har du 4x2GB moduler eller 2x4GB moduler? provat med bara en minnesmodul i?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

extra hårdiskar, usb-enheter expansionskort. Hur ser temperaturen på komponenterna ut? kontrollera med hwmonitor

Cores 27-33 grader
Diskar 27-40 grader
Assembly 40 grader

Vafan är CPUTIN?

Fläkthastigheterna verkar vara helt off. 1RPM på nån, 8,9,22 RPM på andra. Stämmer inte.
Iofs kan jag sticka in fingret och kolla så att jag inte har fel.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

har du 4x2GB moduler eller 2x4GB moduler? provat med bara en minnesmodul i?

2x4. Nej. Ska kolla.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem
Skrivet av novi:

Cores 27-33 grader
Diskar 27-40 grader
Assembly 40 grader

Vafan är CPUTIN?

Fläkthastigheterna verkar vara helt off. 1RPM på nån, 8,9,22 RPM på andra. Stämmer inte.
Iofs kan jag sticka in fingret och kolla så att jag inte har fel.

Skumma värden där så inget att lita på. Har faktiskt ingen aning om vad som kan orsaka problem.