Inget emballage på 4000:- produkt hos Webhallen

Permalänk
Medlem

Inget emballage på 4000:- produkt hos Webhallen

Lite pi**ed off på Webhallens postorder så jag skriver av mig lite...

Vet inte om detta hör hemma i konsumenträtt men hittar inget annat ställe.

Jag beställde en Wacom Intous Large http://www.webhallen.com/hardvara/96927-wacom_intuos4_large från Webhallen för att ha det bästa verktyget för bildretuschering. Efter viss leveranstid kom det på postens utlämningställe och jag gick glad dit och hämtade.
Då har dom frankerat direkt på originalkartongen med klisterlappar som inte går att ta bort och inte emballerat produkten alls. Det gick visserligen bra denna gång och den kom fram oskadd bortsett från kartongen, men vill jag sälja den vidare någon gång har jag en nedklottrad och kantstött kartong.
Det som retar mig och föranleder mig att skriva detta är att jag mailade mitt klagomål över avsaknad av emballering och dom har inte brytt sig om att svara över huvud taget (tre veckor sedan). Dom gånger jag haft någon issue med någon annan postorderleverantör (Komplett, Inet och Indomo) har dom alltid kommunicerat bra och det hela har löst sig i reklamation eller samförstånd.
Nog tycker jag dom kunde kosta på lite brunt omslagspapper på en ganska liten och ganska dyr sak som denna.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

vad ska man egentligen ha den där makanojen till? fanns det inga andra alternativ för mindre pengar? är webhallen alltså inget att lita på?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

vad ska man egentligen ha den där makanojen till? fanns det inga andra alternativ för mindre pengar? är webhallen alltså inget att lita på?

Man har den till bildretuschering på proffessionell nivå, dvs man vill ha det bästa som finns i ritplatteväg.
Jag har handlat över disk hos Webhallen många gånger och kommer säkert att göra det igen, men eftersom dom inte bryr sig om att svara på mail kommer jag dra mig för att använda deras postorder igen.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

ok plattan verkar cool är det typ inbyggd skärm och allt så du kan se vad du målar på den?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

ok plattan verkar cool är det typ inbyggd skärm och allt så du kan se vad du målar på den?

Nä, det är bara en platta som är svart, men den är känslig och högupplöst som ingen annan.
Man kan använda det till att rita med, sonen gjorde detta med den...
http://fc04.deviantart.net/fs71/f/2011/018/1/6/blondie__the_o...
Jag gör det här...
www.sorkin.se

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Nä, det är bara en platta som är svart, men den är känslig och högupplöst som ingen annan.
Man kan använda det till att rita med, sonen gjorde detta med den...
http://fc04.deviantart.net/fs71/f/2011/018/1/6/blondie__the_o...
Jag gör det här...
www.sorkin.se

Jäklar, proffsigt

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Nä, det är bara en platta som är svart, men den är känslig och högupplöst som ingen annan.
Man kan använda det till att rita med, sonen gjorde detta med den...
http://fc04.deviantart.net/fs71/f/2011/018/1/6/blondie__the_o...
Jag gör det här...
www.sorkin.se

Jäklar!! hur fan kan du???!! borde va hur jäkla svårt som helst!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Ofta om man köper större saker som skärmar, Chassie mm så används orginalkartongen ofta som ytteremballage.
Min Antec 900 från en norsk leverantör kom väl tilltuffsad av postverket. lådan såg ut som om någon hade hoppat på den och släpat den efter bilen men chassiet var helt och fint, men man vill ju ha lådan intakt om man ska sälja,
Därför så köper jag alltid större saker över disk. jag bor mitt i mellen Stockholm & Uppsala så det är inga problem, men dom som bor långt ifrån butiken kan jag förstå. i övrigt brukar både den norska och en liten affär i Göteborg (med pingvinstång). packa väldigt bra.
Har bara köpt av webbhalen över disk och det funkar ju bra.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Precis som AMD_PERA skriver så är det nästan ett praxis för de stora nätbutiker.
Har fått hem allt ifrån skärmar till chassie i originalemballage, från Inet, Dustinhome etc.

Själv ser jag inte detta som ett problem. Den dagen produkten skall säljas begagnad så klistrar jag på fraktsedel direkt på lådan och skickar. Ingen skada skedd. Men jag förstår att an dra kan bli iirriterade över det och det faktum att man inte får svar på mejl.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Nä, det är bara en platta som är svart, men den är känslig och högupplöst som ingen annan.
Man kan använda det till att rita med, sonen gjorde detta med den...
http://fc04.deviantart.net/fs71/f/2011/018/1/6/blondie__the_o...
Jag gör det här...
www.sorkin.se

Det där var ju assnyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Precis som AMD_PERA skriver så är det nästan ett praxis för de stora nätbutiker.
Har fått hem allt ifrån skärmar till chassie i originalemballage, från Inet, Dustinhome etc.

Själv ser jag inte detta som ett problem. Den dagen produkten skall säljas begagnad så klistrar jag på fraktsedel direkt på lådan och skickar. Ingen skada skedd. Men jag förstår att an dra kan bli iirriterade över det och det faktum att man inte får svar på mejl.

Kan bara hålla med här, på båda punkterna.

TS: Syftet med emballaget runt produkten är att skydda varan. Om Kartongen är kantstött, krossad och skadad men produkten inuti är hel så har den fyllt sitt syfte. Det kallas emballage av en anledning. Om man nu har en uppfattning om att emballaget är superviktigt för varans eventuella andrahandsvärde och/eller ens egna välbefinnande så bör man kanske försäkra sig om att butiken man väljer att handla från emballerar varan extra noga. Annars kan man alltid handla varan över disk eller välja att få produkten levererad med pallfrakt vilket innebär att produkten läggs helt ensam på en pall, ingen risk att den kastas omkring med andra ord.

Till alla ni som blir upprörda för att en vara saknar extra ytteremballage, tejpen är lite skadad eller för att det satt en klisterlapp på kartongen så har jag ett förslag. Gör något av ovanstående (jag syftar på att köpa i butik eller pallfrakt). Det blir säkert några hundralappar dyrare men visst är det värt det när man får hem sitt nya grafikkort och kan ställa kartongen på hyllan ovanför sängen och stolt kunna visa upp det för sina vänner och bekanta när de kommer på besök.

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Precis som AMD_PERA skriver så är det nästan ett praxis för de stora nätbutiker.
Har fått hem allt ifrån skärmar till chassie i originalemballage, från Inet, Dustinhome etc.

Själv ser jag inte detta som ett problem. Den dagen produkten skall säljas begagnad så klistrar jag på fraktsedel direkt på lådan och skickar. Ingen skada skedd. Men jag förstår att an dra kan bli iirriterade över det och det faktum att man inte får svar på mejl.

Håller med.

Alla företag har den här principen, Inet, Dustn, Webbhallen, Siba, Komplett m.fl, ser heller inget problem med det, Tvärtom tycker jag det är sunt förnuft att inte slösa ännu mer emballage, produkterna är ju så oerhört välpackade i sig.

Permalänk
Medlem

Och hur pinsamt blir det inte för dessa butiker om han nu skulle lämna tillbaka den, vilket skulle resultera att han skulle klistra ännu en fraktsedel på något annat ställe. Sedan ska butiken sälja varan igen med en massa fraktsedlar påklistrade, låter ju inte proffsigt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

OffT; Men detta på minner mig om när min bror skulle returnera sitt 790i till inet, tanten i kassan på posten vägrade ge honom en låda att packa ner moderkortslådan i. Detta kändes ju inte så kul om något skulle hända på vägen. Så alla lappar fick snällt sitta på mobo kartongen.

Halvt OnT: Jag är inte lite avundsjuk på ditt köp hehe

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Och hur pinsamt blir det inte för dessa butiker om han nu skulle lämna tillbaka den, vilket skulle resultera att han skulle klistra ännu en fraktsedel på något annat ställe. Sedan ska butiken sälja varan igen med en massa fraktsedlar påklistrade, låter ju inte proffsigt.

Om man ska skicka tillbaka en sådan pryl får man väl slå in skiten i betong, fast än dom inte gör det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Och hur pinsamt blir det inte för dessa butiker om han nu skulle lämna tillbaka den, vilket skulle resultera att han skulle klistra ännu en fraktsedel på något annat ställe. Sedan ska butiken sälja varan igen med en massa fraktsedlar påklistrade, låter ju inte proffsigt.

Går ju enkelt bort med hårtork/svagare värmepistol. Visst kartongen blir i sämre skick än ursprung

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Går ju enkelt bort med hårtork/svagare värmepistol. Visst kartongen blir i sämre skick än ursprung

Ändå omständigt att göra så iofs ^^

Beställt en tv en gång fick hem den på lastpall ^^ utan problem
Beställde en order från inet visseligen kom den i orginalkartongen men när jag öppnade den så såg jag att det var ytterliggare en nästan lika stor låda fast med lite mer bilder på så antagligen hade de bara haft en annan modell av produkten vars låda var lite större och skickade den som extra skydd då produkten kostade lite pengar.

Visst lådorna är gjorde för att ta stryk men att klistra en fraktsedel direkt på tex en moderkortslåda tycker jag känns fel. lite bruntpapper runtom iaf så det inte lyser direkt vad det är för något.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ändå omständigt att göra så iofs ^^

Beställt en tv en gång fick hem den på lastpall ^^ utan problem
Beställde en order från inet visseligen kom den i orginalkartongen men när jag öppnade den så såg jag att det var ytterliggare en nästan lika stor låda fast med lite mer bilder på så antagligen hade de bara haft en annan modell av produkten vars låda var lite större och skickade den som extra skydd då produkten kostade lite pengar.

Visst lådorna är gjorde för att ta stryk men att klistra en fraktsedel direkt på tex en moderkortslåda tycker jag känns fel. lite bruntpapper runtom iaf så det inte lyser direkt vad det är för något.

Vissa bärbara datorer har ett ytteremballage som är i ''fulare'' papp.
Min ACER köpt i butik hade en extra grå kartong som försäljaren trollade bort lite fint innan köp.
Jag vet inte om det gäller alla laptop men det verkar ju praktiskt om det ska säljas på postorder.
Kanske lite svårt när det gäller en 50'' Tv.
Själv så försöker jag att spara alla orginal kartonger så det är surt om den är skadad.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Yttr emballage har faktiskt en annan funktion också, det håller klåfingriga borta.

Prata med en kille på et datorföretag och de hade råkat ut för samma sak 2 projektorer a 100.000kr bara ihop tejpade och fraktsedeln på utsidan. Kan tillägga att de maskinerna aldrig kom fram och att de nu alltid får varor med extra emballage utanpå

Permalänk
Medlem

Tycker ändå det vore sjukt miljöslöseri att förpacka emballage..snacka om i-lands problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolg8:

Yttr emballage har faktiskt en annan funktion också, det håller klåfingriga borta.

Prata med en kille på et datorföretag och de hade råkat ut för samma sak 2 projektorer a 100.000kr bara ihop tejpade och fraktsedeln på utsidan. Kan tillägga att de maskinerna aldrig kom fram och att de nu alltid får varor med extra emballage utanpå

Jo, men med det resonemanget så borde alla varor förpackas i extra emballage, med säkerhetstejp och poliseskort.

En vara som försvinner eller blir skadad på väg till kunden drabbar bara speditionsföretaget och i vissa fall återförsäljaren, aldrig kunden (för utom tiden det tar att få varan ormlevererad från återförsäljaren)
Skulle varan försvinna så har återförsäljaren ansvaret aytt tillhandahålla en ny vara och i de fall där försändelsen är försäkrad så ersätts leverantören av speditionsbolaget.
Om varan skadas så innebär det en kostnad för speditionsföretaget om man anser att återförsäljaren emballerat varan korrekt. Är emballaget undermåligt enligt speditörens riktlinjer får återförsäljaren stå för kostnaderna.

Summa summarum så är det minimalt liten risk att man som konsument blir ekonomiskt lidande, det man i värsta fall får stå ut med är lite extra leveranstid.

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolg8:

Yttr emballage har faktiskt en annan funktion också, det håller klåfingriga borta.

Prata med en kille på et datorföretag och de hade råkat ut för samma sak 2 projektorer a 100.000kr bara ihop tejpade och fraktsedeln på utsidan. Kan tillägga att de maskinerna aldrig kom fram och att de nu alltid får varor med extra emballage utanpå

Det förlorade de ju knappast något på. Det fick ju såklart budfirman bekosta.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag håller med om detta, alla produkter bör få en extra kartong.. När jag beställde laptop från Alina.se kom datorn i originalkartong med klistermärken direkt på kartongen, mycket vackert.. + att kartongen var skadad..

Betalar gärna nån krona extra för att få en kartong.. OnOff kan jag rekommendera iaf dom skickade i en extra kartong och allt i kartongen var i perfekt skick

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Jag håller med om detta, alla produkter bör få en extra kartong.. När jag beställde laptop från Alina.se kom datorn i originalkartong med klistermärken direkt på kartongen, mycket vackert.. + att kartongen var skadad..

Betalar gärna nån krona extra för att få en kartong.. OnOff kan jag rekommendera iaf dom skickade i en extra kartong och allt i kartongen var i perfekt skick

Men vad spelar det för roll att kartongen är skadad och/eller har klisterlappar på sig?
Är det inte bättre att spara träd på att avstå från en detalj som kan te sig totalt meningslös? Förutsatt att emballaget för produkten är avsett för att tåla att skeppas utan ytteremballage och så länge innehållet inte är skadat så spelar det väl mindre roll hur kartongen ser ut?

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagrazol:

Men vad spelar det för roll att kartongen är skadad och/eller har klisterlappar på sig?
Är det inte bättre att spara träd på att avstå från en detalj som kan te sig totalt meningslös? Förutsatt att emballaget för produkten är avsett för att tåla att skeppas utan ytteremballage och så länge innehållet inte är skadat så spelar det väl mindre roll hur kartongen ser ut?

my nigga! <3

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagrazol:

Men vad spelar det för roll att kartongen är skadad och/eller har klisterlappar på sig?
Är det inte bättre att spara träd på att avstå från en detalj som kan te sig totalt meningslös? Förutsatt att emballaget för produkten är avsett för att tåla att skeppas utan ytteremballage och så länge innehållet inte är skadat så spelar det väl mindre roll hur kartongen ser ut?

Mja men när det gäller en laptop för 15k känns det som att better safe than sorry.. Sen känns det rätt oseriöst.. Tror inte kartongerna är till för att transporteras på det sättet.. Aja

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Mja men när det gäller en laptop för 15k känns det som att better safe than sorry.. Sen känns det rätt oseriöst.. Tror inte kartongerna är till för att transporteras på det sättet.. Aja

Men som sagt, om emballaget är avsett för transport utan extra ytteremballage och varan komemr fram oskadd så finns det inget problem? Skulle varan trots allt vara skadad i frakten (på grund av undermåligt emballage) så är detta ingen kostnad som du som konsument kommer stå för, du har ju inte ansvaret för att varan skall nå dig, det har återförsäljaren. Återförsäljaren får då göra en omleverans och sedan får en eventuell utredning fastställa om speditionsbolaget eller återförsäljaren skall stå för kostnaden den defekta produkten medför. Som jag skrev tidigare, det enda som kan drabba dig som slutkonsument är att du får vänta lite extra på din vara OM den första leveransen skulle visa sig fraktskadad.

Åter igen, är det värt de extra kostnader och miljöpåverkan som ett extra emballage skulle innebära för att man som slutkonsument skall slippa på en kantstött kartong med ett par klisterlappar på?

Edit: Och det spelar väl ingen roll om det är en laptop för 15.000 eller en för 80.000kr. När det rör sig om massproducerade produkter som inte är unika så kan man spara in på onödigt emballage till förmån för kostnader, miljöpåverkan m.m.

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Jag själv är också emot onödigt emballage men när det är dyra och små saker i riktigt exklusiva originalförpackningar tycker jag ändå dom kunde kosta på lite brunt papper runt. Köper jag ett chassi i en stor kartong bryr jag mig inte.

Tack för berömmet om bilderna, det är min son som kan skapa dom tecknade bilderna, själv redigerar jag fotografier med plattan (som är underbar).

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Jag själv är också emot onödigt emballage men när det är dyra och små saker i riktigt exklusiva originalförpackningar tycker jag ändå dom kunde kosta på lite brunt papper runt. Köper jag ett chassi i en stor kartong bryr jag mig inte.

Tack för berömmet om bilderna, det är min son som kan skapa dom tecknade bilderna, själv redigerar jag fotografier med plattan (som är underbar).

På vilket sätt redigerar du bilderna? Lite nyfiken

Permalänk

undrar detsamma, intressant

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50