Permalänk
Medlem

Skumt skärmproblem?

Hejsan alla kära sweclockers.

När jag startar min skärm så blinkar "power-lampan" väldigt snabbt i ungefär 1-10 minuter innan skärmen sätts på i vanliga fall (varit så i 2-3 månader). Idag dock när jag startade den så stod den väll så i ungefär 30-40 minuter utan att något hände. Jag testade då starta om datorn och då satts den på precis när "Välkomstskärmen" visades. Jag böt delar i datorn för någon månad sen (mobo, cpu, ram, grafikkort) och jag tror att problemet uppstod strax efter det.

Någon som har någon bra teori om vad felet är? Jag skulle gissa på att det är grafikkortsrelaterat men är inte säker eftersom det var helt nytt och skärmen verkar starta vid omstart.

Tacksam för svar.

Samsung Syncmaster 2493HM
GK PCIe GB GF GTX 460 OC 1GB
Gigabyte GA-P55-USB3 ATX, LGA1156
Corsair 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/1,65V./XMS3
CPU Core i3 540, 3.06GHz 4MB

Permalänk
Medlem

Testat skärmen på annan dator ?
Testat annan skärm på datorn ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3nnart:

Hejsan alla kära sweclockers.

När jag startar min skärm så blinkar "power-lampan" väldigt snabbt i ungefär 1-10 minuter innan skärmen sätts på i vanliga fall (varit så i 2-3 månader). Idag dock när jag startade den så stod den väll så i ungefär 30-40 minuter utan att något hände. Jag testade då starta om datorn och då satts den på precis när "Välkomstskärmen" visades. Jag böt delar i datorn för någon månad sen (mobo, cpu, ram, grafikkort) och jag tror att problemet uppstod strax efter det.

Någon som har någon bra teori om vad felet är? Jag skulle gissa på att det är grafikkortsrelaterat men är inte säker eftersom det var helt nytt och skärmen verkar starta vid omstart.

Tacksam för svar.

Samsung Syncmaster 2493HM
GK PCIe GB GF GTX 460 OC 1GB
Gigabyte GA-P55-USB3 ATX, LGA1156
Corsair 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/1,65V./XMS3
CPU Core i3 540, 3.06GHz 4MB

Testa ta ut ett minne o se fall de blir skillnad? funkar inte de testar du andra minnet!

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Testat skärmen på annan dator ?
Testat annan skärm på datorn ?

Nej, ska testa en annan skärm senare under kvällen. Återkommer med mer info då.

Skrivet av SvinVild:

Testa ta ut ett minne o se fall de blir skillnad? funkar inte de testar du andra minnet!

Hur kan ramminnet ha någonting med det att göra?

Permalänk
Medlem

Blev en sen update men andra skärmar fungerar, jag har öppnat denna och kollat och inte såg inget ovanligt.

Permalänk

Låter definitivt som backlight-invertern i skärmen.

Är den 'defekt' så kan det vara riktigt tungt att få igång skärmen, har du tur kan du lyckas få bild i några sekunder innan den slocknar igen.
Har själv något knas med min skärm ifall den stått en längre stund, bilden blinkar till och från tills man kommer till något ljusstarkare än den svarta bakgrunden i POST/boot.

Det kan vara att ljusstyrkan av någon anledning är lägre med de nya komponenterna, men det låter ju lustigt. Själv kan jag inte sänka brightness på skärmen, då funkar bilden inte alls.

Hursomhelst, testa med t.ex. en ficklampa (eller gärna något med ett lite lugnare ljus) och lys på skärmen då den är svart men egentligen borde vara igång, det brukar gå att se någorlunda ifall det är något på bilden eller ej, problemet då är ju somsagt att upplysningen av skärmen inte funkar som den ska. Testa även att trycka några gånger (vänta ~10sek mellan varje tryck) på source-knappen som vad jag vet finns på alla samsungs skärmar, har du tur finns det ett mera ljusstarkt läge som funkar bättre, se då till att inte sänka ljusstyrkan igen då det sparas till profilerna på skärmen.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Fragdeath: Tack för svaret, efter att skärmen började ta +2h på sig att starta valde jag att införskaffa mig en ny skärm, jag har tyvärr varken tid eller lust att undersöka den mer.

Om någon i närheten av Västerås känner sig manad att ge sig på att försöka reparera den är det fritt fram att komma och hämta den. Det är som sagt en Samsung 2493HM, nypriset när jag köpte den var 4000kr (exklusive moms) och den har funkat felfritt fram tills detta problem tråden beskriver.
Det har startat varje gång jag testat den, dock efter väääääldigt lång tid. Den skänkes såklart så skicka ett pm om ni har intresserade. Endast hämtning från Västerås.