Nokia satsar på Windows Phone 7

Permalänk
Medlem

Nokia skulle ju lämna med Symbian och meego och bara lägga till Windows phone i portföljen.
Bara de använder QT verktyget till alla tre operativsystemena så är de ganska frid och fröjd för mig.

skulle anta att Nokia hoppade på Windows, p.g.a. av dess potential ett nytt operativsystem, skulle de hoppat på android tåget skulle de bara ha varit en i mängden. Nu får de en stark position och stort inflytande på hur Microsoft formar sitt OS.

Microsoft vill absolut ha en stark partner, Vad är bättre än ett samarbete med Nokia då?

Vi får vänta och se vad Microsoft erbjuder dem..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Microsoft ska nog vara glada över att Stephen devELOPe lämnade företaget. Han hämtade hem en stark partner i Nokia. WP7 lär nog få ett ordentligt lyft nu. Tyvärr lär nog många programmerare få lämna Nokia iom detta. Jag vågar ändå tro på det här samarbetet och vi kommer nog att få se fina mobiler från Nokia även i framtiden. Jag har själv kört Nokia sen 1996 och min nästa mobil lär nog bli en Nokia WP7.

Ännu vad Microsoft beträffar så kan man inte klandra dem för att vara dåliga på att ta sig in på befintliga marknader. Nu utnyttjade de Nokias svacka, men här är det fråga om 2 företag med resurser - och som flera nämnt här tidigare så kompletterar de faktiskt varandra rätt väl.

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Nokia har alltid haft grym kvalité på sina lurar, i alla fall pre-smartphone, de klarar både minusgrader och normal användning i flera år
Har en 3510i och en 6233 som båda fungerar utmärkt trots bad i vatten, fall från tak och liknande ^^
Windows Phone 7 tycks ju sälja bra också, över 1 500 000mobiler skeppade inom 4 veckor från release, och 300% bättre tillväxt på appar än Android hade på samma tid. Visst, det är M$ men de tycks faktiskt ha lyckats

De kombinerade friheten av hårdvara från Android, med grundkrav på hårdvara och uppdateringar från OS-skaparen, inte mobiltillverkaren, det bästa från Apple och Android. Man slipper dålig/seg hårdvara som plågat vissa Androidmobiler, och brist på uppdateringar, samtidigt som man är fri att välja på mer än 1 modell. Hur det än går så är det alltid bra med konkurrens för oss konsumenter, oavsett vilket märke/företag som gör framstegen.
Därför bör man kunna köpa mobiler med den hårdvara man vill ha, starkare grafikkort/kamera/3D skärm, med garanti på framtida uppdateringar av sitt OS och bra pris, iaf i teorin.
Har sett fram emot en bra smartphone, typ en Nokia, och nu kanske det äntligen kommer en

(Nokia ska ju ändå jobba med att utveckla MeGoo också vid sidan om, de lär sig av Win Phone 7 och förbättrar MeGoo under tiden?)

Försäljningen av Windows Phone 7 har gått trögt. Sen håller jag med om att detta samarbetet ser bra ut.

http://www.engadget.com/2011/01/26/microsoft-over-2-million-w...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Det finns väldigt många företag som har applikationer som är specialprogrammerade till sitt företag till Windows Mobile 6.x och 5.x. Dessa "pratar" med samma specialprogrammerade mjukvara som finns på deras Windows servrar.

Därför är Windows 7 ett väldigt bra drag av Nokia som kommer in på en stor marknad bland företag. Tex så sitter jag själv med en HTC Daimond med Windows 6 just p.g.a. att jag har mjukvara som är specialprogrammerat till vårat företag och våran verksamhet. Där tar jag ut jobb mm som jag sedan avrapporterar på min HTC. Men jag kan även sitta på en stationär dator och se jobben, tilldela jobben och avrapportera jobben i en mer avancerad version av specialprogrammet.

Nu plötsligt kan vårat företag köpa mobiltelefoner från Nokia också!

Nu är ju inte WP7 bakåtkompitabelt. Och ska man utveckla en ny applikation kan man ju lika gärna göra det till Android som WP7, om man väljer Android får man ett (i dagsläget) större utbud.

Permalänk
Medlem

Vad har Nokia emot Google? Eller är dom bara skeva i huvudet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZefQ:

Jag såg jävligt mycket fram emot att få köpa en meego telefon från nokia. Enligt mig så kan varken iOS, Android eller W7 erbjuda något ens i närheten av meego. Ja visst dom har en massa "coola" men va fan om du jämför vad du kan uträtta med telefonen finns de ju ingen än som slår n900 på fingrarna.

Dom kommer ju troligtvis fortfarande att släppa en meego telefon iår men dom kommer inte att lägga ner lika mycket energi i den längre. Microsoft och Nokia vet inte om de är så jävla smart de. Två brinnande skepp som ska försöka hjälpa varandra.

Till dig som hade börjat utveckla i Qt för meego: Det har jag oxå gjort, men jag tror/anser/hoppas att nokia kommer att integrera det även på W7 telefonerna. Qt har fått mycket uppmärksamhet och att ubuntu tar in det i sitt system gör ju inte saken sämre, sen ska ju det användas även till symbian och meego

De har explicit sagt att Qt INTE kommer till Windows Phone 7, vilket självklart är totalt galet från Nokias synvinkel. En anledning till att Microsoft infiltrerade Nokia var förmodligen för att de var rädda för Qt.

Permalänk

Försent, välj andriod eller dö.

Permalänk
Medlem

Nokia har börjat gräva sin egna grav och Elop kan ta sig i r%¤&n.

Mayafolket har rätt, världen går under 2012 när världens största, starkaste och coolaste mobilföretag blir uppköpt av Microsoft. Nu under 2011 kommer det bara gå utför tills priset blir så lågt att de blir köpta 2012.

De flesta här på Sweclockers är dock inte insatta i ämnet och säger bara "OMG varför inte Android". Pallar inte förklara. WinPho7 var ett bättre val än Android men ändå en katastrof, aktierna har gått ner med 15%, BARA IDAG! Har för mig att det var 30 miljarder kronor som rök.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

texttexttext....snipp
Visst Nokia är inte kända att följa efter andra men ändå, detta kan inte sluta i något annat än fail. Långsammare, sämre batteritid, bla bla.

/s

Långsammare, sämre batteritid?
Kan inte bli sämre än vilken random Android-nalle på marknaden.

Kanske program skrivna för WM7 inte kräver access till dina SMS och din GPS position för att alls kunna installeras.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Permalänk

Jag undrar hur viktig Svenska marknaden är för Nokia & WP7.. Det är väl så att om gatflickorna i Shanghai bestämmer att "Nokia med WP7 skall vi ha!" ..så är bara det en större marknad är Sverige..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunlopzu:

Vad har Nokia emot Google? Eller är dom bara skeva i huvudet ?

http://www.engadget.com/2011/02/11/nokia-qanda-reveals-more-s...

Finns flera anledningar att inte använda sig av Android och det är rätt uppenbart att Symbian inte håller längre.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Varför tror folk att försäljningssiffror avgör om en produkt är bra? Seriöst, Android är hundra gånger segare än Windows Phone 7, och världens tråkigaste gränssnitt som Android mobilerna erbjuder. Ingen hardware acceleration också. Nokia har sagt att dem inte lägger ner MeeGo och Symbian, de kommer fortsätta med det också.

Lägg en WP7 i handen och upptäck ett vackert OS samt flyt.

Permalänk

Alla här som snackar skit om WP7 har ju garanterat inte testat det. Jag har ägt en windows phone 6.0 telefon och jag hatade den. Därför var jag väldigt skeptisk till WP7 och tänkte att det kommer säkert suga lite mkt som de gamla versionerna.

Men jag hade helt fel. Jag har testat det och jag fullkomligt älskar det, det går inte ens att jämföras med det gamla windows mobile. Min nästa telefon kommer garanterat bli en WP7.

Kan tillägga att jag kör med Android för tillfället och jag tycker WP7 är mkt bättre än det också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moire:

Nokia kommer förlora greppen kring ultra budget telefonerna till skräp produkter från billiga kinesiska tillverkare.

Word on street är att Nokia kommer lansera billigare windows 7 telefoner mot tex Kines plast skit LG och HTC junk!

http://www.idg.se/2.1085/1.368167/billiga-windowsmobiler-att-...

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

dom borde ärligt talat köraAndroid som alla andra

Det är just därför dom inte borde köra Android. Jag säljer mobiltelefoner till levnad och redan nu börjar det bli svårt att skilja åt alla Android telefoner, tillverkare kan inte skilja sig från mängden.

Bättre val med WP7 än Andorid, men personligen skulle jag se MeeGo än något annat.

Permalänk
Medlem

Intressant samarbete. Vore inte bra om Nokia går under, så jag hoppas det går bra för dom. Förhoppningsvis kan det här samarbetet leda till att båda parterna blir mer innovativa också - för jag tror dom båda måste gå in 100% och inte vara rädda för att lansera nya fräsha saker, både när det gäller mjukvaran och hårdvaran. Konceptbilderna som läckt såg trevliga ut i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Problematiken med Nokia + WP7 är nog inte produkternas kvalitet i sig. Marknaden reagerar nog negativt eftersom ingendera part lyckats övertyga under senare tid.

Personligen är WP7 inget optimalt val, eftersom jag har noll nytta av ett Microsoft ekosystem, och det skulle snarare innebära en risk i att jag måste mixtra mer än jag vill för att få saker att fungera. Fast jag kan förstå om dessa telefoner går hem hos företag där kommunikation centreras till Microsoft lösningar. Pga tidigare meriter finns det nog många i åldern +25 och uppåt som har ett gott öga för Nokia.

Kritiken mot Android här, har egentligen inte så mycket med OSet att göra, utan hur uppskruvad konkurrensen är mellan tillverkarna, med resultat att få producerar en helt genomtänkt produkt, eller att vissa har försökt mixtra och låsa möjligheterna. Sen är det bara lyfta på hatten för hur framgångsrikt Android blivit.

Nokia N900 är egentligen en lyckad produkt, med en byggkvalitet i toppklass. Jag hoppas verkligen att Nokia inte låter den satsningen bli halvgjord. Å andra sidan tvivlar jag på att ett samarbete med Microsoft, även i den egna företagsledningen, gynnar den utvecklingen. Kanske finns det inte plats för en bättre produkt på en så uppskruvad marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Detta är en besvikelse av episk proportion.

Undrar hur mycket reklam dem nu får som muta från Microsoft bara för att använda deras underlägsna os?

Det är tragiskt att se en annars ok tillverkare behöva ta något annat än det självklara valet. Dem var ju redan inne i Linuxträsket också med MeGoo.

Detta är ett typiskt exempel på hur tillverkare ibland skiter i sina produkter till fördel för något korkat sammarbetsavtal, en smutsig deal helt enkelt.

Visst Nokia är inte kända att följa efter andra men ändå, detta kan inte sluta i något annat än fail. Långsammare, sämre batteritid, bla bla.

/s

Tror du verkligen att Nokia skulle kunna gå och mutas? Vad tror du skulle hända med Nokias ledning om det kom fram att de mutades till "döds" som fler tycks påstå?

Nokia har nog under lång tid övervägt vilken väg de skulle gå, de har med garanti kollat alla alternativ och kommit fram till att MeGoo inte var det optimala vägen och gå. Seriöst hur många "vanliga" människor vill köra ett mobil os som du kan göra vad du vill på? De vill ha en fungerade telefon som fyller deras behov, varken mer eller mindre. Ala iOS typ.

Jag har en Desire Z själv, men jag kan inte hur jag än vrider och vänder på det hela säga vad som är mer "öppet" med Android plattformen. Vad kan man göra med Android som man inte kan med tex iOS eller Wp7? För och kunna installera en Custom Rom lär du roota, dvs jailbreaka. Visste du kan installera program utanför Marketplace med Android, men det kommer du kunna göra med WP7 också iom 7.2 eller vad WP7 jailbreak teamet som mötte MS sa.
Android är "opensoruce", men google grejerna i Android är inte det, dvs om du ska ha marketplace, google maps mm så lär du betala google för det.

Det som dock borde få Andorid fanboysen och skita på sig är att Googles Android team bör ju ha visat och berättat för nokia vad som kommer komma iom 2.4 2.5 3.0 3.1 osv och om Nokia anser att MS Wp7 plattform har en mer kompetent och stabil framtid så lär MS ha något stor planerat med WP7.5 eller Wp8.

Edit: Eller kom på en sak som iofs är mer öppen med Android, alla Apier, access till telefonmodulen, och till SMS-modulen. och att alla får lägga upp apps på marketplace utan kontroll vilket gör att man kan lägga in en "Brittney Spears Nude App" som vill ha access till system, sms, phone, och som magiskt råka spamma premium sms, och ringa brasilianska porrnummer i bakgrunden. Yay för öppenhet!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobbanonilsen:

Tror du verkligen att Nokia skulle kunna gå och mutas? Vad tror du skulle hända med Nokias ledning om det kom fram att de mutades till "döds" som fler tycks påstå?

Det är väl ändå ganska meningslöst när en av de tyngsta posterna hålls av just en föredetta senior executive från Microsoft? Mer intressesant vore att veta om det faktiskt fanns en intern strategi ifrån Microsoft redan från början; alltså att officiellt släppa Stephen Elop som vilket vanligt byte av arbete som helst, men att Stephen Elop i praktiken redan var inställd på att gå Microsofts ärenden.

Det förringar varken produkt eller företag, fast lite intressant är det ju ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Nokia skulle ju lämna med Symbian och meego och bara lägga till Windows phone i portföljen.
Bara de använder QT verktyget till alla tre operativsystemena så är de ganska frid och fröjd för mig.

skulle anta att Nokia hoppade på Windows, p.g.a. av dess potential ett nytt operativsystem, skulle de hoppat på android tåget skulle de bara ha varit en i mängden. Nu får de en stark position och stort inflytande på hur Microsoft formar sitt OS.

Microsoft vill absolut ha en stark partner, Vad är bättre än ett samarbete med Nokia då?

Vi får vänta och se vad Microsoft erbjuder dem..

Bra inlägg! (Är väldigt få av dem i det här kommentarsfältet)
Detta är förmodligen det bästa de kan göra. Så stor fragmention på Androidsidan.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Nu ska visst en finsk tidning skrivit att Stephen Elop inte äger en enda Nokiaaktie, men tydligen en otrolig massa Microsoftaktier, så många att han är sjunde störste ägaren i Microsoft. Det här luktar mer och mer illa.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Då jag driver utveckling både för Symbian iOS och Android får jag säga att det är väldigt glädjande att kunna få utveckla i den bästa utvecklingsmiljön för appar till WP7 telefoner och slippa allt krångel med Symbian. Symbian tar idag ung dubbelt så lång tid att utveckla till som både iOS och Android.

WP7 tror jag kommer ta ung halva tiden mot iOS att utveckla till. Sen att hela vår serverarkitektur är .Net baserad kan ju hälpa lite på traven

Permalänk
Skrivet av rbu:

Då jag driver utveckling både för Symbian iOS och Android får jag säga att det är väldigt glädjande att kunna få utveckla i den bästa utvecklingsmiljön för appar till WP7 telefoner och slippa allt krångel med Symbian. Symbian tar idag ung dubbelt så lång tid att utveckla till som både iOS och Android.

WP7 tror jag kommer ta ung halva tiden mot iOS att utveckla till. Sen att hela vår serverarkitektur är .Net baserad kan ju hälpa lite på traven

Du ordnar appar till dem på en en dag då?

Kate Ahola porterade över AR-Droneappen från iPhone till Nokia N900 på två dagar.
http://blogs.forum.nokia.com/blog/kate-alholas-forum-nokia-bl...
http://www.youtube.com/watch?v=kS3_aGWFBRs&feature=player_emb...

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Nu ska visst en finsk tidning skrivit att Stephen Elop inte äger en enda Nokiaaktie, men tydligen en otrolig massa Microsoftaktier, så många att han är sjunde störste ägaren i Microsoft. Det här luktar mer och mer illa.

Är inget konstigt med det. Han är en före detta Microsoft-anställd och en av hans uppgifter då var att han fixade ett samarbete mellan Nokia och Microsoft ang. Microsoft-programvara på Symbian. Sedan blev han erbjuden VD-rollen på Nokia. Tro mig, Nokia vill ha nära samarbete med Microsoft annars hade de aldrig genomfört detta.

Permalänk
Medlem

Synd,, sjunkande skepp som går för en redan sjunken man

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Du ordnar appar till dem på en en dag då?

Kate Ahola porterade över AR-Droneappen från iPhone till Nokia N900 på två dagar.
http://blogs.forum.nokia.com/blog/kate-alholas-forum-nokia-bl...
http://www.youtube.com/watch?v=kS3_aGWFBRs&feature=player_emb...

Det finns folk som springer snabbare än andra, det finns folk som programmerar snabbare än andra. Bara för att en programmerare kan göra en uppgift på en dag betyder det inte att alla kan göra det på en dag. Använd skallen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Det finns folk som springer snabbare än andra, det finns folk som programmerar snabbare än andra. Bara för att en programmerare kan göra en uppgift på en dag betyder det inte att alla kan göra det på en dag. Använd skallen.

Att en handikappad med roulator inte springer snabbare än en elitidrottare det visste jag redan. Men att det var okej att vara rent otrevlig mot andra och skriva "använd skallen" här på Sweclockers det visste jag inte. Man lär sig något nytt varje dag, idag har jag då lärt mig hur man uppträder mot andra på Sweclockers.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Att en handikappad med roulator inte springer snabbare än en elitidrottare det visste jag redan. Men att det var okej att vara rent otrevlig mot andra och skriva "använd skallen" här på Sweclockers det visste jag inte. Man lär sig något nytt varje dag, idag har jag då lärt mig hur man uppträder mot andra på Sweclockers.

Knappast mer otrevligt än ditt kritiska inlägg innan. Det är inte tänkt som en förolämpning, det är ett rätt enkelt konstaterande. Om du tar illa upp så ska du veta att det inte var min plan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbanonilsen:

Tror du verkligen ... bla bla bla

Jag kollar bara på trenden. Microsoft har haft sin chans i 10 år nu att skapa ett mobilt os som fått starkt fäste. Inget har fått så mycket mark som android och det os't har funnits väldigt kort tid dessutom. Det är två saker som inte går att undgå och varför nokia tar något annat än jordskredsvinnaren är bortom mig.

Vi talar ändå om smartphones nu och inte någon ring/sms-lur. Smartphones behöver som pc-datorer någon form av standardiserad plattform för att utvecklas maximalt och attrahera stora massan.

Förhoppningsvis så kommer mobila os snart bli så smarta att man kan byta vilket man än vill ha på sin lur och ändå funkar 99% av alla features. Vi kan bara hoppas att den dagen kommer tidigt så det blir slut på sånt här trams.

Skulle inte bli förvånad om Nokia gjort en deal att Microsoft tar över en del av utvecklingen åt dem eller liknande. Nokia sparar pengar för att få en färdig produkt men dem motarbetar stora massan.'

Pengar, pengar, pengar...

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970