Nokia satsar på Windows Phone 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

Jag personligen tror tvärtom, om fem år kommer iOS ha tappat mycket på marknaden.
Tror även att Android kommer bli nya Symbian, dvs. det OS som finns mest på marknaden.
WP7 vet jag inte riktigt, det kan gå bra, den kan gå åt helvete, men kommer själv säga hejdå till Android och HTC och säga hej igen till Nokia med WP7.

Om man ska tro prognoser från Gartner, IDC m.fl. ser det ut precis så..
Symbian spås fortsätta tappa marknadsandelar och inom några år är Android ikapp och förbi.
iOS däremot tros få allt fler användare, men sett till att smartphone-marknaden växer så kommer deras marknadsandel att hålla sig relativt stabil utan någon större ökning eller minskning.
WP7 är däremot lite mer oklart.. En del tror på en bra tillväxt som kommer ikapp iOS inom några år, andra tror mer att det är "för lite för sent" och att Microsoft borde överge projektet helt och hållet..

Blir spännande att se vad som händer (om det händer något) med bada, MeeGo och webOS, och om RIM lyckas ta någon plats på svenska marknaden.

Permalänk
Medlem

Varför inte Android? Vore ju trevligt om man äntligen fick en riktigt stor och bred Android Market. Nä, iOS fortsätter vara ett bättre val för utvecklare, trots Apples avgifter.

Fast, är det något MS är duktiga på så är det att slå sig in på en befintlig marknad. Skulle inte förvåna mig om de är dominanta om fem år. WP7 kommer breda ut sig, jag tar tillbaka föregående spalt.

Visa signatur

åhoj

Permalänk

Intressant tycker jag som börjar tröttna på alla downsides med Android (läs: alltid slut minne). Men måste undra varför xbox live i mobilen alltid nämns? Fullkomligt ointressant tjänst, iaf för de som ingen xbox har.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Hur ligger det till med Marketplace för Windows Phone 7?

Är intresserad i att införskaffa en WP7-mobil men Marketplace har ju inte varit tillgängligt i Sverige, vilket gör en sådan mobil ganska... halv.
Finns det några officiella uttalanden om Marketplace i Sverige?

Permalänk
Medlem

Nokias hårdvara + microsoft mjukvara = klockren

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Nokia har alltid haft grym kvalité på sina lurar, i alla fall pre-smartphone, de klarar både minusgrader och normal användning i flera år
Har en 3510i och en 6233 som båda fungerar utmärkt trots bad i vatten, fall från tak och liknande ^^
Windows Phone 7 tycks ju sälja bra också, över 1 500 000mobiler skeppade inom 4 veckor från release, och 300% bättre tillväxt på appar än Android hade på samma tid. Visst, det är M$ men de tycks faktiskt ha lyckats

De kombinerade friheten av hårdvara från Android, med grundkrav på hårdvara och uppdateringar från OS-skaparen, inte mobiltillverkaren, det bästa från Apple och Android. Man slipper dålig/seg hårdvara som plågat vissa Androidmobiler, och brist på uppdateringar, samtidigt som man är fri att välja på mer än 1 modell. Hur det än går så är det alltid bra med konkurrens för oss konsumenter, oavsett vilket märke/företag som gör framstegen.
Därför bör man kunna köpa mobiler med den hårdvara man vill ha, starkare grafikkort/kamera/3D skärm, med garanti på framtida uppdateringar av sitt OS och bra pris, iaf i teorin.
Har sett fram emot en bra smartphone, typ en Nokia, och nu kanske det äntligen kommer en

(Nokia ska ju ändå jobba med att utveckla MeGoo också vid sidan om, de lär sig av Win Phone 7 och förbättrar MeGoo under tiden?)

Permalänk
Medlem

Synd

Jag såg jävligt mycket fram emot att få köpa en meego telefon från nokia. Enligt mig så kan varken iOS, Android eller W7 erbjuda något ens i närheten av meego. Ja visst dom har en massa "coola" men va fan om du jämför vad du kan uträtta med telefonen finns de ju ingen än som slår n900 på fingrarna.

Dom kommer ju troligtvis fortfarande att släppa en meego telefon iår men dom kommer inte att lägga ner lika mycket energi i den längre. Microsoft och Nokia vet inte om de är så jävla smart de. Två brinnande skepp som ska försöka hjälpa varandra.

Till dig som hade börjat utveckla i Qt för meego: Det har jag oxå gjort, men jag tror/anser/hoppas att nokia kommer att integrera det även på W7 telefonerna. Qt har fått mycket uppmärksamhet och att ubuntu tar in det i sitt system gör ju inte saken sämre, sen ska ju det användas även till symbian och meego

Permalänk
Avstängd

Fan va bra.
Kommer vi strax få se klockrena telefoner från Nokia as usal.

Slipper man köpa en sketen sonyericsson där knappar lossnar o displayen går sönder om man tittar på den längre en tio sekunder.

Eller nån annan kinatillverkad telefon.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av soderkvist:

Intressant tycker jag som börjar tröttna på alla downsides med Android (läs: alltid slut minne). Men måste undra varför xbox live i mobilen alltid nämns? Fullkomligt ointressant tjänst, iaf för de som ingen xbox har.

Kanske för att 60 miljoner runt om i världen har en xbox.
Det är väl en ganska bra anledning.
Mer än hälften av dessa är uppkopplade till xblive.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Med WP7 finns ju även en riktig utmanare till iOS (ja, Android är mest en utmanare till Symbian i längden) när det gäller ekosystem.

Du skulle inte vilja utveckla dina tafatta påståenden lite?

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Du skulle inte vilja utveckla dina tafatta påståenden lite?

Hyr en film på Xboxen, se en liten del av den på datorn och slutet på telefonen. Detta fungerar i Apples och Microsofts ekosystem.

Byt ut film mot spel så fungerar det fortfarande i Microsofts ekosystem.

Ekosystem vinner i längden. Android har inget ekosystem, det har både Microsoft och Apple. Enkla ekosystem (där allt bara fungerar, utan någon "pain") kommer vinna i längden.

Folk gillar inte att hålla på att mixtra med telefoner. Man kunde mixtra med en Windows Mobile - det floppade i längden. Man kunde mixtra med en Symbian telefon - det floppade i längden. I längden kommer Android bli nya Symbian. Om det är något att sträva efter vet jag inte, men om Google vill undvika en flopp (long-term) så får man allt börja finslipa på ekosystemet.

Edit: Och Google försöker ju finslipa sitt ekosystem just nu med Google Chrome. T.ex. Google Cloud Print fungerar ju om man installerar Google Chrome på Windows PC. På så sätt kan man skriva ut med en Android-mobile. Google TV är ju också ett sätt att utvidga Androids ekosystem men Google TV har floppat hittills.

Edit2: En bra bild över ett ekosystem:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZefQ:

Jag såg jävligt mycket fram emot att få köpa en meego telefon från nokia. Enligt mig så kan varken iOS, Android eller W7 erbjuda något ens i närheten av meego. Ja visst dom har en massa "coola" men va fan om du jämför vad du kan uträtta med telefonen finns de ju ingen än som slår n900 på fingrarna.

Dom kommer ju troligtvis fortfarande att släppa en meego telefon iår men dom kommer inte att lägga ner lika mycket energi i den längre. Microsoft och Nokia vet inte om de är så jävla smart de. Två brinnande skepp som ska försöka hjälpa varandra.

Till dig som hade börjat utveckla i Qt för meego: Det har jag oxå gjort, men jag tror/anser/hoppas att nokia kommer att integrera det även på W7 telefonerna. Qt har fått mycket uppmärksamhet och att ubuntu tar in det i sitt system gör ju inte saken sämre, sen ska ju det användas även till symbian och meego

Det är tur att du finns här och kan förklara för två av världens största bolag vilka misstag de gör. Du har säkert mer kompetens än de kan frambringa ur sina led av tusentals anställda.

Microsoft/Nokia är en klockren kombination. Nokia är ett hårdvaruinriktat företag av världsklass och Microsoft ett mjukvaruinriktat företag av världsklass. De kompletterar varandra.

Att man inte valde Googles Android är inte ens lite konstigt. Visst växer det som bara den, men värdet finns hos Google och konkurrensen är stenhård. Bättre att ge sig in i striden igen med ett operativ som används i mindre utsträckning. Windows Phone 7 är inte ett dåligt operativ på något sätt och med ett så pass stort företag som Nokia bakom sig finns det goda möjligheter att göra ett rejält avtryck på marknaden.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Hyr en film på Xboxen, se en liten del av den på datorn och slutet på telefonen. Detta fungerar i Apples och Microsofts ekosystem.

Byt ut film mot spel så fungerar det fortfarande i Microsofts ekosystem.

Ekosystem vinner i längden. Android har inget ekosystem, det har både Microsoft och Apple. Enkla ekosystem (där allt bara fungerar, utan någon "pain") kommer vinna i längden.

Folk gillar inte att hålla på att mixtra med telefoner. Man kunde mixtra med en Windows Mobile - det floppade i längden. Man kunde mixtra med en Symbian telefon - det floppade i längden. I längden kommer Android bli nya Symbian. Om det är något att sträva efter vet jag inte, men om Google vill undvika en flopp (long-term) så får man allt börja finslipa på ekosystemet.

Edit: Och Google försöker ju finslipa sitt ekosystem just nu med Google Chrome. T.ex. Google Cloud Print fungerar ju om man installerar Google Chrome på Windows PC. På så sätt kan man skriva ut med en Android-mobile. Google TV är ju också ett sätt att utvidga Androids ekosystem men Google TV har floppat hittills.

Edit2: En bra bild över ett ekosystem:
http://admin.conversations.nokia.com/wp-content/uploads/2011/...

Det ekosystemet är ju värdelöst om man inte har ett xbox? Inlåsning på inlåsning. Du antar att "bara för att det varit så, så kommer det alltid vara så". Det är precis där många tänker fel, vi som konsumenter utvecklas. Vi kräver ny teknologi och fler finesser fortare än förr. Efterfrågan på smarta telefoner har ju skjutit i höjden på sistone, det verkar ju lite som att konsumenterna faktiskt vill "mixtra". Kanske var marknaden inte mogen för det senast det testades, då du menade att det floppade då.

Android har mycket att erbjuda och möjligheterna är många. Det är inte ett helt moget operativsystem än så länge - men untveckligen går ju framåt efter vad konsumenterna efterfrågar. Sen att det är lite co-creation inblandad i och med att man som ett fan själv kan utveckla det man tycker fattas gör inte möjligheterna sämre.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Alla som klagar på Windows Mobile 7 verkar inte varit utanför mammas och pappas rum...

Det finns väldigt många företag som har applikationer som är specialprogrammerade till sitt företag till Windows Mobile 6.x och 5.x. Dessa "pratar" med samma specialprogrammerade mjukvara som finns på deras Windows servrar.

Därför är Windows 7 ett väldigt bra drag av Nokia som kommer in på en stor marknad bland företag. Tex så sitter jag själv med en HTC Daimond med Windows 6 just p.g.a. att jag har mjukvara som är specialprogrammerat till vårat företag och våran verksamhet. Där tar jag ut jobb mm som jag sedan avrapporterar på min HTC. Men jag kan även sitta på en stationär dator och se jobben, tilldela jobben och avrapportera jobben i en mer avancerad version av specialprogrammet.

Nu plötsligt kan vårat företag köpa mobiltelefoner från Nokia också!

Allt handla inte om den privata marknaden som många här verkar tro!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Alla som klagar på Windows Mobile 7 verkar inte varit utanför mammas och pappas rum...

Det finns väldigt många företag som har applikationer som är specialprogrammerade till sitt företag till Windows Mobile 6.x och 5.x. Dessa "pratar" med samma specialprogrammerade mjukvara som finns på deras Windows servrar.

Därför är Windows 7 ett väldigt bra drag av Nokia som kommer in på en stor marknad bland företag. Tex så sitter jag själv med en HTC Daimond med Windows 6 just p.g.a. att jag har mjukvara som är specialprogrammerat till vårat företag och våran verksamhet. Där tar jag ut jobb mm som jag sedan avrapporterar på min HTC. Men jag kan även sitta på en stationär dator och se jobben, tilldela jobben och avrapportera jobben i en mer avancerad version av specialprogrammet.

Nu plötsligt kan vårat företag köpa mobiltelefoner från Nokia också!

Allt handla inte om den privata marknaden som många här verkar tro!

Nokia gör ju inte enbart telefoner för företag utan även till privatpersoner och för dessa så är ju oftast Android ett bättre alternativ! Just för att det är en klare att använda, mer valmöjligheter med Market osv.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Alla som klagar på Windows Mobile 7 verkar inte varit utanför mammas och pappas rum...

Det finns väldigt många företag som har applikationer som är specialprogrammerade till sitt företag till Windows Mobile 6.x och 5.x. Dessa "pratar" med samma specialprogrammerade mjukvara som finns på deras Windows servrar.

Därför är Windows 7 ett väldigt bra drag av Nokia som kommer in på en stor marknad bland företag. Tex så sitter jag själv med en HTC Daimond med Windows 6 just p.g.a. att jag har mjukvara som är specialprogrammerat till vårat företag och våran verksamhet. Där tar jag ut jobb mm som jag sedan avrapporterar på min HTC. Men jag kan även sitta på en stationär dator och se jobben, tilldela jobben och avrapportera jobben i en mer avancerad version av specialprogrammet.

Nu plötsligt kan vårat företag köpa mobiltelefoner från Nokia också!

Allt handla inte om den privata marknaden som många här verkar tro!

Microsoft är riktigt trevliga att ha och göra med när man bygger egna applikationer/tjänster runt deras programvara. Vi håller tillexempel på att koppla ihop vårat AD & outlook (+andra program) inom jobbet. Detta är dom helt suveräna med, min poäng är att jag kan tänka mig att dom är likadana när det gäller att snickra ihop program till mobilen.

Men problemet är att windows phone 7 försöker slå sig igenom på den privatiserade marknaden av det jag har sett. Att försöka slå sig in på den marknaden så behövs något unikt för att konkurrera mot Android eller iOS. Vilket i dagsläget känns som ett riktigt tomt slag i luften ifrån Microsoft sida. Det hade nog varit bättre om Microsoft fortsatte köra stenhårt och utveckla mobiler för företag. (Förövrigt är det android och iPhone som alla inom vårt företag skaffar i dagsläget) medans de äldre telefonerna är Windows-telefoner, alltså håller Microsoft redan på att bli utslagna även här.

My point of view :- )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Alla som klagar på Windows Mobile 7 verkar inte varit utanför mammas och pappas rum...

Det finns väldigt många företag som har applikationer som är specialprogrammerade till sitt företag till Windows Mobile 6.x och 5.x. Dessa "pratar" med samma specialprogrammerade mjukvara som finns på deras Windows servrar.

Därför är Windows 7 ett väldigt bra drag av Nokia som kommer in på en stor marknad bland företag. Tex så sitter jag själv med en HTC Daimond med Windows 6 just p.g.a. att jag har mjukvara som är specialprogrammerat till vårat företag och våran verksamhet. Där tar jag ut jobb mm som jag sedan avrapporterar på min HTC. Men jag kan även sitta på en stationär dator och se jobben, tilldela jobben och avrapportera jobben i en mer avancerad version av specialprogrammet.

Nu plötsligt kan vårat företag köpa mobiltelefoner från Nokia också!

Allt handla inte om den privata marknaden som många här verkar tro!

Fungerar verkligen Windows Mobile 6-program med Windows Phone 7? Det är ju visserligen fortfarande Windows CE i grunden men jag trodde inte att det var så.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Det känns rätt att välja Windows Phone 7, för bland Android-mobilerna är marknaden upptagen.

MeeGo hade behövt vara klart för ett eller två år sedan för att kunna ha en chans.

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marukusu:

Det ekosystemet är ju värdelöst om man inte har ett xbox? Inlåsning på inlåsning. Du antar att "bara för att det varit så, så kommer det alltid vara så". Det är precis där många tänker fel, vi som konsumenter utvecklas. Vi kräver ny teknologi och fler finesser fortare än förr. Efterfrågan på smarta telefoner har ju skjutit i höjden på sistone, det verkar ju lite som att konsumenterna faktiskt vill "mixtra". Kanske var marknaden inte mogen för det senast det testades, då du menade att det floppade då.

Android har mycket att erbjuda och möjligheterna är många. Det är inte ett helt moget operativsystem än så länge - men untveckligen går ju framåt efter vad konsumenterna efterfrågar. Sen att det är lite co-creation inblandad i och med att man som ett fan själv kan utveckla det man tycker fattas gör inte möjligheterna sämre.

Inlåsning? Använder du alla androidsapparna? Jag lovar att du behöver inte använda xblive i win7 telefonerna om du inte vill. Kan nästan svära på att de går att ta bort oxå. Sluta va så naiv. Är du inlåst med paint på vanliga windows oxå eller. Aldrig hört nån klaga på att att man får med ett oanvändbart målarprogram.

Sen snackar du om ny teknik. Den som har mycket pengar har oxå råd att utveckla bra teknik. Tror du google gjorde allt gratis? Dom är rika så de sjunger om de, men ms är rikare och deras teknik är långt ifrån kass. Så jag förstår inte vad du grundar ditt belägg på. Allmänt hat= avundsjuka för att du inte jobbar där.

Om du inte gillare köp bara en sonyericsson ala plastjunk som går sönder när man håller den i handen istället då. Vi andra ser fram emot strålande telefoner från Nokia. Sitt och sura i ditt hörn för dig själv. Jag gillar inte i-phone och i-phone os men ja gnäller inte för de.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem

Tror detta kan bli bra för nokia, dom har ju hållt på och förbättrat symbian i all evighet, utan att lyckas modernisera det nämnvärt jämfört med Android och iOS. Så det är nog bättre att dom lämna OS biten åt någon som vet va dom gör. Förhoppningsvis har Microsoft skärpt till sig lite sen Windows Mobile tiden som var rena mardrömmen. Annars hade nog nokia tjänat på att hoppa på Android-båten som SonyEricsson har gjort.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

STOCKHOLM (Direkt) Nokia ratade Googles operativsystem Android för sina mobiltelefoner på grund av en rad nackdelar som konkretiserades under samtal med Google och analys dess ekosystem.

Det sade Nokias vd Stephen Elop under bolagets strategiska och finansiella uppdatering i London på fredagen.

Google är ett starkt växande ekosystem, och hade gett oss en möjlighet till snabb ingång i USA. Men vi såg nackdelar som att Nokia hade varit sena in med Android, vi hade fått problem att använda Navteq inom Android och det hade varit svårt för oss att differentiera oss från övriga Android-baserade tillverkar, förklarade Stephen Elop.

Han påpekade också att Nokia, med sin stora marknadsandel på den globala mobiltelefonmarknaden, kunde ha gett Google en alltför dominant position inom mobila operativsystem.

Hade Nokia valt Android hade det operativsystemets dominans blivit för hög och skapat en risk för att Google krävt större del av intäkterna, sade Stephen Elop.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem

Undra vad som händer med Symbian för non-touch telefoner. Jag hoppas att man även i framtiden kan köpa en smartphone utan touch (typ e72).. WP7 har ju krav på bland annat touchskärm.

Vad jag inte fattar dock är vad de tjänar på detta. Trots minskade marknadsandelar säljer de fler symbiantelefoner än någonsin förr. Symbian säljs i fler antal än vad ALLA androidtillverkare säljer tillsammans.

Om Nokia går över helt till WP7 kan man undra vad som händer med budgetsegmentet. Det som faktiskt är an av de största anledningarna till att Nokia har en så pass ledande position.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Detta är en besvikelse av episk proportion.

Undrar hur mycket reklam dem nu får som muta från Microsoft bara för att använda deras underlägsna os?

Det är tragiskt att se en annars ok tillverkare behöva ta något annat än det självklara valet. Dem var ju redan inne i Linuxträsket också med MeGoo.

Detta är ett typiskt exempel på hur tillverkare ibland skiter i sina produkter till fördel för något korkat sammarbetsavtal, en smutsig deal helt enkelt.

Visst Nokia är inte kända att följa efter andra men ändå, detta kan inte sluta i något annat än fail. Långsammare, sämre batteritid, bla bla.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är tur att du finns här och kan förklara för två av världens största bolag vilka misstag de gör. Du har säkert mer kompetens än de kan frambringa ur sina led av tusentals anställda.

Microsoft/Nokia är en klockren kombination. Nokia är ett hårdvaruinriktat företag av världsklass och Microsoft ett mjukvaruinriktat företag av världsklass. De kompletterar varandra.

Affärsstrategiskt är det en dålig invändning. En person kan mycket väl se vad varken Nokia eller Microsoft vill eller kan se. Stora bolag kan vara extremt tröga och dåliga på att fånga trender med långsiktig potential i tid. I det här fallet hade bolagen redan gift sig med varandra i och med utbyte av företagsledning. Stephen Elop har med sin bakgrund säkert ett gott öga till inte bara Microsoft utan även Adobe. På ett sätt är det som att sätta fingret rakt i ögat på Apple.

Skrivet av lang999:

Inlåsning?

Jag misstänker att inlåsningen handlar om något annat. Med det s k ekosystemet finns också en inbyggd strategi i att inte vara kompatibel med konkurrerande tekniker, i så fall endast i de fall där det annars skulle skada den egna produkten. Microsoft har kunnat utnyttja den strategin med framgång under årens lopp, och även deras spinn på buzz-ordet cloud, utarbetas för att låsas mot egna produkter. Jag klandrar dem inte, för deras första prioritet måste vara det egna företagets lönsamhet. Däremot kan det ofta vara kunderna till skada i längden. Nokia + Microsoft kan nog fungera framför allt för att stärka existerande Microsoft kunder av annan mjukvara, och därför mest bland företag.

Permalänk
Medlem

Kasst val, hade de satsat på Android hade de varit på fötter på nolltid.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Fan vilka marknads/beslutsexperter det finns på Swec, tror inte jag skrattat så mycket på länge.

Men ja, får Nokia ut något bra med WP7 så kanske det blir en sån istället för HTC 7 Trophy.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Hemskt dåligt för oss Finländare som får sparken. Nokia kommer att säga upp flere 1000 i Finland. Nokias aktier har sjunkit med 14.22%. Nokia valde en väg och det var WP7. Tycker de borde ha satsat på Meego och Qt där emellan också symbian^3 som väntas få stora updaterigar ( Detta kommer troligen inte att ske nu när Nokia har slopat allt stöd för symbian^3 Nästan allt ) . De borde ge Elop Flop sparken och anställa än en gång Jorma Ollila tillbacka. Han har fått nokia upp från skiten 1 gång och skulle kunna göra det igen. Plus att nu så åker säkert nokia ur finland om 5år. Fast Floppen sade att detta skulle inte ske. Analytiker har sakt att Microsoft kommer troligen att köpa Nokia snart efter som Trojanen har fått fotfäste nu. Troligen kommer att köpa Nokias Meego produkt nån gång i tiden när ändå N8an inte kommer att få updateringar.

Mvh. Jäkligt Förbannad Finlandssvensk! Som har använt nokia produkter i 12år.

Permalänk
Medlem

Inlåsning? Vad exakt kan man göra på en Android telefon som inte kan på en WP7 och nu snackar jag inte om rootning eller dylikt för det bryr sig de allra flesta inte om.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Precis, att SonyEricsson valde Android har ju missgynnat dem ordentligt. T.ex. SE Xperia X10 lanserades ju med Android 1.6 i USA när Android 2.1 var ute och floppade pga. det.

Skrivet av Anonymous FTW:

Nu är det ju bara så att SonyEricsson har aldrig haft så låg marknadsandel som de har just nu. Så än så länge har det inte varit rätt.

Deras vinst är nu högre, så de har vänt nedgången. Fast marknadsandelen är förstås mindre.

Skrivet av Anonymous FTW:

För mig blir det Nokias MeeGo mobil, vare sig iOS, WP7 eller Android tilltalar mig för fem öre.

http://www.facebook.com/pages/Say-No-to-Nokia-windows-phone/1...

Meego bidde en tumvante ... en utvecklingsplattform enbart. Men vem vet, kanske blir det något om några år ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

Undra vad som händer med Symbian för non-touch telefoner. Jag hoppas att man även i framtiden kan köpa en smartphone utan touch (typ e72).. WP7 har ju krav på bland annat touchskärm.

Vad jag inte fattar dock är vad de tjänar på detta. Trots minskade marknadsandelar säljer de fler symbiantelefoner än någonsin förr. Symbian säljs i fler antal än vad ALLA androidtillverkare säljer tillsammans.

Om Nokia går över helt till WP7 kan man undra vad som händer med budgetsegmentet. Det som faktiskt är an av de största anledningarna till att Nokia har en så pass ledande position.

Nokia kommer förlora greppen kring ultra budget telefonerna till skräp produkter från billiga kinesiska tillverkare.

Visa signatur

Nätverksnörd