Permalänk

Kommer inte in i BIOS

Jag köpte ett GA-P67A-UD4 moderkort häromdan samt ett par SSDar, nytt ram och en 2500K. Satte ihop datorn igår kväll och skulle installera windows. Första booten kommer jag in i BIOS och pillar runt lite, ändrar inget drastiskt och letar mest efter hur jag ska sätta mina två SSD diskar i RAID 0 (lyckades inte lista ut det, var sjukt trött). Råkar hamna inne i q-flash och tänker "Nej, detta är inte vart jag ska vara" så jag trycker ESC. Den frågar "Reset? y/n" och tröt som jag är trycker jag på enter. Datorn startar om, jag trodde jag skulle komma tillbaka till BIOS, men nej då. Jag kan inte komma in i BIOS längre.

Jag kan komma in i boot menu och jag kan installera Windows (dock kan datorn inte få kontakt med internet). Känns lite som jag lyckats förstöra mina bios drivers, men det kan väl inte vara fallet? Så vitt jag vet kan det hända om man avbryter en Q-flash men det gjorde jag inte, den startade om av sig själv.

Har någon en idé om hur jag skall lösa problemet? Har gjort en CMOS clear och testat att boota om utan batteri i, men jag kommer fortfarande inte in i BIOS vad jag än gör.
Ska jag försöka flasha datorn till senaste BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalyMoo:

Jag köpte ett GA-P67A-UD4 moderkort häromdan samt ett par SSDar, nytt ram och en 2500K. Satte ihop datorn igår kväll och skulle installera windows. Första booten kommer jag in i BIOS och pillar runt lite, ändrar inget drastiskt och letar mest efter hur jag ska sätta mina två SSD diskar i RAID 0 (lyckades inte lista ut det, var sjukt trött). Råkar hamna inne i q-flash och tänker "Nej, detta är inte vart jag ska vara" så jag trycker ESC. Den frågar "Reset? y/n" och tröt som jag är trycker jag på enter. Datorn startar om, jag trodde jag skulle komma tillbaka till BIOS, men nej då. Jag kan inte komma in i BIOS längre.

Jag kan komma in i boot menu och jag kan installera Windows (dock kan datorn inte få kontakt med internet). Känns lite som jag lyckats förstöra mina bios drivers, men det kan väl inte vara fallet? Så vitt jag vet kan det hända om man avbryter en Q-flash men det gjorde jag inte, den startade om av sig själv.

Har någon en idé om hur jag skall lösa problemet? Har gjort en CMOS clear och testat att boota om utan batteri i, men jag kommer fortfarande inte in i BIOS vad jag än gör.
Ska jag försöka flasha datorn till senaste BIOS?

Otrevligt att detta skulle hända!
Jag har aldrig råkat ut för liknande själv men om du kan komma in i q-flash så kan du ju alltid prova att flasha. Du behöver dra hem filen till ett usb-minne på fat 16/32 formatering. kanske kommer någon om en stund med någon annan bra idé, så avvakta en stund innan du provar!

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Otrevligt att detta skulle hända!
Jag har aldrig råkat ut för liknande själv men om du kan komma in i q-flash så kan du ju alltid prova att flasha. Du behöver dra hem filen till ett usb-minne på fat 16/32 formatering. kanske kommer någon om en stund med någon annan bra idé, så avvakta en stund innan du provar!

Formateringen av USB minnet tar 200 år på min laptop så det är lugnt, kommer ta en stund innan jag lyckas. Vet inte riktigt om jag kommer komma in på q-flash men förhoppningsvis!
Nu kommer jag inte längre in på mitt windows, den fryser i logon och sen startar datorn om, hurra!

Permalänk

Borde ligga en bios version på skivan du fick med m-kortet flasha från den.

det står säkert i manualen hur du skall gå till väga

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Skrivet av ObiMikeKenobi:

Borde ligga en bios version på skivan du fick med m-kortet flasha från den.

det står säkert i manualen hur du skall gå till väga

Var dum nog att lämna prylarna jag fick med ute hos min polare. Vi håller på att modda chassit och han ska bort i en vecka så jag tog hem en fungerande - dock ful - dator. Är ganska osäker på om jag fick med någon skiva, fick endast en manual, SLI-brygga, 4 S-ATA kablar och... Det var nog det. Blev själv lite chockad.

Permalänk
Skrivet av TotalyMoo:

Var dum nog att lämna prylarna jag fick med ute hos min polare. Vi håller på att modda chassit och han ska bort i en vecka så jag tog hem en fungerande - dock ful - dator. Är ganska osäker på om jag fick med någon skiva, fick endast en manual, SLI-brygga, 4 S-ATA kablar och... Det var nog det. Blev själv lite chockad.

har aldrig varit med om att det inte ingått en skiva med diverse progg när man köpt nytt m-kort, och jag har köpt många i mitt liv

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Skrivet av ObiMikeKenobi:

har aldrig varit med om att det inte ingått en skiva med diverse progg när man köpt nytt m-kort, och jag har köpt många i mitt liv

annars kan du ju ladda ned en version på usb minne , starta om tryck F8 q-flash tror jag

men vad vet jag ....

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Skrivet av ObiMikeKenobi:

annars kan du ju ladda ned en version på usb minne , starta om tryck F8 q-flash tror jag

men vad vet jag ....

Har lagt in nytt bios på USB och går in på q-flash, vad händer...?

Jo, denna texten kommer upp och den reagerar inte på knapptryck, wut?

http://imgur.com/4VJRt

Kom förresten in i Windows efter en CMOS, reset. Den vill fortfarande inte hitta nätverk (säger att drivrutinerna är korrupta eller nått).

Permalänk
Skrivet av TotalyMoo:

Har lagt in nytt bios på USB och går in på q-flash, vad händer...?

Jo, denna texten kommer upp och den reagerar inte på knapptryck, wut?

http://imgur.com/4VJRt

Kom förresten in i Windows efter en CMOS, reset. Den vill fortfarande inte hitta nätverk (säger att drivrutinerna är korrupta eller nått).

prövat installera om drivarna till nätverket? "om jag förstår efter några öl och ett par cider" så är du i windows miljö?

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Skrivet av ObiMikeKenobi:

prövat installera om drivarna till nätverket? "om jag förstår efter några öl och ett par cider" så är du i windows miljö?

Nä du vet, jag sitter på OSx

Drog över network-drivers till datorn och installerade dem. Hurra, internet! Tankar windows update nu och ser om det löser saker, kanske kommer med mobo drivers i det?

Kan man updatera bios utan att gå via q-flash? Dvs göra det från skrivbordet?

Permalänk
Skrivet av TotalyMoo:

Nä du vet, jag sitter på OSx

Drog över network-drivers till datorn och installerade dem. Hurra, internet! Tankar windows update nu och ser om det löser saker, kanske kommer med mobo drivers i det?

Kan man updatera bios utan att gå via q-flash? Dvs göra det från skrivbordet?

hehe som sagt vad vet jag....

Asus kort har asus update i windowsmiljö. vet inte hur det är med gigabyte.

kolla detta: http://www.giga-byte.se/FileList/WebPage/tech_090302_technolo...

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Skrivet av ObiMikeKenobi:

hehe som sagt vad vet jag....

Asus kort har asus update i windowsmiljö. vet inte hur det är med gigabyte.

Heh, datorn kraschade (skärmen frös i typ 10 minuter) och nu kommer jag inte förbi POST D:

Permalänk
Medlem

http://www.gigabyte.com/MicroSite/121/tech_a_bios.htm

Finns, men jag vet inte om ditt moderkort stödjer detta.

Vad jag kan läsa om kortet i övrigt är att det har DualBios, just för att förhindra sådant som skett för dig.
Lär finnas i en manual hur du aktiverar det andra.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

http://www.gigabyte.com/MicroSite/121/tech_a_bios.htm

Finns, men jag vet inte om ditt moderkort stödjer detta.

Vad jag kan läsa om kortet i övrigt är att det har DualBios, just för att förhindra sådant som skett för dig.
Lär finnas i en manual hur du aktiverar det andra.

Hade totalt glömt det! Ska kolla runt lite i manualen (tacka Gigabyte för att de har pdfmanualer online!) och se om jag kan hitta något.

Permalänk
Skrivet av TotalyMoo:

Heh, datorn kraschade (skärmen frös i typ 10 minuter) och nu kommer jag inte förbi POST D:

Dax för att börja om? fortfarande i raid?

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Skrivet av ObiMikeKenobi:

Dax för att börja om? fortfarande i raid?

Var inte i raid från första början, dock vill jag fixa det sen.

Läste om DualBios i manualen och den säger såhär;

"Motherboards that support DualBIOS have two BIOS onboard, a main BIOS and
a backup BIOS. Normally, the system works on the main BIOS. However, if the
main BIOS is corrupted or damaged, the backup BIOS will take over on the next system boot and copy the
BIOS file to the main BIOS to ensure normal system operation. For the sake of system safety, users cannot
update the backup BIOS manually."

Dvs att det borde funka ändå, vilket det inte direkt gör. Då och då lyckas jag komma in i Windows men den kraschar ganska spontant och är allmänt hatfylld. Ska nog testa @BIOS eftersom jag tydligen inte kan bricka systemet ändå. Vad jag än gör så har jag en backup jag inte kan skada (förhoppningsvis!).

Wish me luck.

Permalänk
Skrivet av ObiMikeKenobi:

Dax för att börja om? fortfarande i raid?

jag tror Kalasis kan hjälpa dig bättre än jag...

Jag hummar vidare på spotify och en del 80tals godingar och öppnar en ny öl.

lyckat till TotalyMoo

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk

Ok ok ok, ny och mycket skum företeelse.

När jag väl lyckas komma in i windows så funkar allt perfekt - tills jag försöker installera något. Efter 90% av installationen (alltid i slutet) så fryser skärmen, tangentbordet och musen förlorar kontakt med datorn (de lyser och stängs av) och ingenting funkar. Måste manuellt starta om.

All I can say is, wtf? Fattar verkligen inte vad som pågår.

EDIT: Vågar mig inte direkt på @BIOS om den kraschar så här... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalyMoo:

Ok ok ok, ny och mycket skum företeelse.

När jag väl lyckas komma in i windows så funkar allt perfekt - tills jag försöker installera något. Efter 90% av installationen (alltid i slutet) så fryser skärmen, tangentbordet och musen förlorar kontakt med datorn (de lyser och stängs av) och ingenting funkar. Måste manuellt starta om.

All I can say is, wtf? Fattar verkligen inte vad som pågår.

EDIT: Vågar mig inte direkt på @BIOS om den kraschar så här... :/

Det sista låter som minnesproblem eller HDD-problem, eftersom det då strular med ditt Bios så börjar jag undra om inte ditt moderkort är kört! Prova kontakta säljaren och kolla om de tror att det kan vara en reklamation.

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Det sista låter som minnesproblem eller HDD-problem, eftersom det då strular med ditt Bios så börjar jag undra om inte ditt moderkort är kört! Prova kontakta säljaren och kolla om de tror att det kan vara en reklamation.

Jag är ganska säker på att mitt moderkort är ganska superkört. Har kontaktat Gigabyte och inet om reklamation. Hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalyMoo:

Jag är ganska säker på att mitt moderkort är ganska superkört. Har kontaktat Gigabyte och inet om reklamation. Hoppas på det bästa!

Återkom gärna med info ifall det var fel på kortet och lycka till!

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Återkom gärna med info ifall det var fel på kortet och lycka till!

Det är nog det minsta jag kan göra ifall jag får svar från dem Vänta er dock inte svar snart då jag åker bort 1,5 veckor imorgon.

Permalänk

Efter mailkontakt med Gigabyte och de sagt allt det ni redan sagt (dock ville de också att jag skulle kolla pinsen på CPU'n) så kom de fram till att moderkortet är totaldefekt och jag ska kontakta Inet för att få ett nytt, hurra