EU-laddare för mobiltelefoner snart i butik

Permalänk

Förhoppningsvis så blir det en övergångsperiod med en adapter till appleprylarna den närmsta framtiden, kan annars tänka mig att soppberget med osålda ipod/iphone/ipad-tillbehör växer rätt fort annars.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Skrivet av WPadde:

iPhone 5 och iPad 2 med micro USB kontakt då alltså?

Nej, Apple går sin egen lilla väg. Hoppas dom ändrar sig i framtiden.

Permalänk
Skrivet av zelxi:

Hade för mig att Apple skippade detta.... men bra att det går igenom nu, slipper man köpa nya laddare om ens går sönder

De har samma kontakt som andra, men mobilen känner av om det är apples laddare eller någon annans laddare och laddas bara om det är apples laddare. På frågan varför de gjorde så sa de att de inte kunde garantera att det funkade felfritt med andras laddare...
Vafan tror de standarder är till för?!?!
Nej detta är bara ännu ett av apples försök att låsa in oss i deras värld!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Var det där Malin Åkerman i reklamen?

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allebaggen:

Såhär är de väl ändå:
USB 2.0 kan max leverera 0,5A via porten.. Och de flesta mobilladdare med adaptrar till USB laddar med 1A. Därför laddar man med fördel via eluttaget då de tar hälften så lång tid!
Nya USB 3.0 kan leverera 0,9A via porten, så där är skillnaden nästan försumbar.

Sen har vissa datorer, framförallt en del laptops, en special-USB port som snabbladdar.
Alltså klarar av att leverera mer ström än normalt.

Permalänk

Ett problem dock är att usb 2.0 är redan idag det slöaste lagret för dataöverföring. Nu finns det idag ingen vettigare gränssnitt, men ur ett långt framtids perspektiv tror jag detta kan bli ett problem.
Visst folk kör mer trådlöst och dennas hastighet ökar, men ändå säg om 10år, så kan denna port känna dålig, men då går det att besluta om en ny. För dagens alternativ med en laddare för varje mobil är ju inte bra.

Så missförstå mig inte, jag har väntat länge på en och samma laddare för en mobil, jag ser dock problem med framtidssäkerhet oavsett vilken kontakt som de hade valt. (en mindre rund med bara ström som vissa hade (t.ex. äldre nokianer) i.o.f.s varat längre.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Men då måste de sluta skicka med laddare med varje produkt annars har detta ingen betydelse alls.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av piddeman:

Wow, EU kan göra bra saker!

Lugn och fin nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Har inte nästan alla redan börjat följa detta förutom Apple? (inom mobilbranschen)

Bara på typ smartphones, inte på en standard telefon för 200-1000kr...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Om så USB-porten lämnade 200A så är det ändå laddningselektroniken i telefonen/batteriet som begränsar strömmen som batteriet laddas med.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwete:

Var det där Malin Åkerman i reklamen?

Jag hittade åtminstone ingen Åkerman i filmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

Du kan ladda med en laddare med lägre strömstyrka än vad det står på batteriet men om laddaren levererar mer ström så är det skadligt för batteriet.

OnT: Det är superbra med standardiserade laddare. Filmen var däremot väldigt skum. Jag förstod inte varför hovmästaren inte såg till att alla fick en skål med soppa.

Belastningen styr strömmen. Det är grundläggande ellära.
Drar en lampa mer ström om du sätter den i ett uttag som är säkrat med 13 A istället för 10 A?
Svaret är nej, det är fortfarande samma last (ex 40 W, 174 mA).

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Aplle följa en standard LOL, dom har ansträngt sig mycket för att inte göra det för att sälja deras egna tillbehör osv hittils.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

dom kan ju göra en laddare som har utgångar för alla modeller istället

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk

Men...

Är det mikro-usb i ena änden och vanlig usb i andra ändan? Hur gör man om man vill ladda i väggen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av swahnroger:

Men...

Är det mikro-usb i ena änden och vanlig usb i andra ändan? Hur gör man om man vill ladda i väggen?

Som SE har till X10 telefonerna..Stickkontakt med usbplugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Men...

Är det mikro-usb i ena änden och vanlig usb i andra ändan? Hur gör man om man vill ladda i väggen?

Ja men det har redan Apple fixat, deras data och laddkabel är detsamma. Om man vill ladda i väggen sätter man bara på en liten miniadapter för elnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Men...

Är det mikro-usb i ena änden och vanlig usb i andra ändan? Hur gör man om man vill ladda i väggen?

Jag fick min laddare i två delar, en sån där microusb->usbkabel, och en usb-laddare, smart va? praktiskt nog kan man använda usbladdaren till andra saker, som mina små usbhögtalare

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Skrivet av Total_Cu:

Ja men det har redan Apple fixat, deras data och laddkabel är detsamma. Om man vill ladda i väggen sätter man bara på en liten miniadapter för elnätet.

Snabba svar, härligt!
Förhoppningsvis kommer det adaptrar till icke-Appleprodukter också.

Däremot verkar det inte vara alla mobiler som får detta:

"Samförståndsavtalet omfattar datakompatibla mobiltelefoner, dvs. mobiler som har en dataport och kan anslutas till en dator. Avtalet omfattar inte mobiltelefoner som inte stöder dataöverföring och inte heller vissa ovanliga mobilformat, t.ex. mobiler i form av armbandsklockor. Med tanke på att konsumenterna byter mobil i genomsnitt vartannat år och att marknadstrenderna visar att antalet datakompatibla telefoner kommer att öka alltmer, är förhoppningen att standardladdaren kommer att vara dominerande om ett par år efter det att den införts under 2011."

Från FAQ på http://onechargerforall.eu/sv/faq.html.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte Apple hakar på detta påhitt utan gör ett vettigare val själva.

Permalänk

Bara hoppas att mp3-spelare och övrig elektronik följer efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T'nT:

Hoppas verkligen inte Apple hakar på detta påhitt utan gör ett vettigare val själva.

Om apple inte följer EU's regler så får de inte heller sälja sina telefoner inom EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Ja men det har redan Apple fixat, deras data och laddkabel är detsamma. Om man vill ladda i väggen sätter man bara på en liten miniadapter för elnätet.

Skrivet av tcntad:

Som SE har till X10 telefonerna..Stickkontakt med usbplugg.

Rättelse, flera tillverkare har det där, tror alla med android har det

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Speurk:

Rättelse, flera tillverkare har det där, tror alla med android har det

Vad är fel i våra uttalanden?

Apple har det och SE har det, vad är fel?

Permalänk
Skrivet av Speurk:

Rättelse, flera tillverkare har det där, tror alla med android har det

min Desire HD har de.

även allla andra nyare HTC mobiler

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Skrivet av Barak:

Belastningen styr strömmen. Det är grundläggande ellära.
Drar en lampa mer ström om du sätter den i ett uttag som är säkrat med 13 A istället för 10 A?
Svaret är nej, det är fortfarande samma last (ex 40 W, 174 mA).

Går en 10A säkring sönder om man kopplar in den på en lina där det går 13A?
Nu vet jag inte hur en laddare är konstruerad, men jag misstänker att de är strömbegränsande så att de ej levererar mer än en viss strömstorlek, kan hända att denna ström mängd ändras eftersom batteriet är i "olika faser". (d.v.s helt tomt, fyllt ect)

Alltså Ohms lag gäller, men resistansen/impedansen finns inte bara i batteriet, utan man kan enkelt konstruera en strömbegränsare med en transistor. Ett praktisk exempel på en apparat med denna funktion är en vanlig nätaggregat.

Men som sagt jag vet inte hur en batteriladdare fungerar, jag ville bara påpeka att man inte kunde lita på att motståndet som man kopplar in själv reglerar så att den ej får för mycket ström. Vilket skulle kunna innebära att man kunde förstöra en mobil genom att ha en laddare som ger för många ampere. (för att veta detta måste man läsa på hur en laddare samt batteri fungerar)

*edit*
Efter lite googling hittade jag en länk om laddning av blybatterier, vilket man pratar om att begränsa strömmen till en viss storlek etc och ändra och ha sig. Nu räknas väl inte mobiltelefonbatterier till blybatterier, men jag misstänker att samma dilemma finns där med att man ska begränsa strömmen.
http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av T'nT:

Hoppas verkligen inte Apple hakar på detta påhitt utan gör ett vettigare val själva.

Personligen så gillar jag inte mini-usb uttaget på min android-telefon. Det är aningen för pilligt. Det ska gå blixtsnabbt att ansluta en laddkabel. Så på den punkten är faktiskt Apple mer smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Personligen så gillar jag inte mini-usb uttaget på min android-telefon. Det är aningen för pilligt. Det ska gå blixtsnabbt att ansluta en laddkabel. Så på den punkten är faktiskt Apple mer smidigt.

Tvärtom här, tyckte min Ipod var bra jävla mycket pilligare att få dit än mini-usbn...

OT: Gött att det kommer en och samma iallfall, är ett helvete med alla dessa laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Personligen så gillar jag inte mini-usb uttaget på min android-telefon. Det är aningen för pilligt. Det ska gå blixtsnabbt att ansluta en laddkabel. Så på den punkten är faktiskt Apple mer smidigt.

Du kanske skulle skaffa en Androidmobil med micro-USB-kontakt istället? Vad är det för något åbäke du har hittat?

Sen är det ju klart att det blir pilligare med små kontakter, jag ser dock inte varför det ska gå blixtsnabbt att ansluta en laddkabel? En sekund mot två sekunder?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smithy:

Någon med lite ellära som kan svara på om det kan vara skadligt för en mobil om det är fel ampere (eller annan valfri el-term) på laddaren kontra batteriet? Eller kan jag ta min nuvarande mobil med micro USB och använda valfri laddare?

Nej. Om laddaren inte klarar att leverera strömmen, kan den (om den är kasst konstruerad) ta skada. Men det spelar ingen roll om strömförsörjaren kan leverera mer. Tänk efter själv: En pytteliten laddare kopplas till elnätet som kan leverera 10 A på en normal säkring (och en kortslutningsström på flera kA om det inte vore för säkringar).

Det går säkert bra med en för svag laddare också, om den bara är kortslutningsskyddad. De flesta mobiler kommer ladda ändå, men långsammare. Vissa kommer vägra.

Skrivet av abflex:

Du kan ladda med en laddare med lägre strömstyrka än vad det står på batteriet men om laddaren levererar mer ström så är det skadligt för batteriet.

Nej. Tvärt om. Hypotetiskt kan en för klen laddare ta skada, men det är hart när omöjligt att skada mobilen med en feldimensionerad laddare, oavsett om den ger för lite eller kan ge miljarder ampere. Bara spänningen håller sig under max på USB Charger-standarden (5,25 eller 5,5 volt, minns inte riktigt). I praktiken går det oftast bra med 4,2 - 6 volt och whatever mA. Mobilen tar vad den kan hantera, inte mer. Under 4,2 volt kommer batteriet normalt inte kunna laddas upp ordentligt, om det inte finns någon DCDC-omvandlare mellan laddning in och batteri.

Skrivet av el_genius:

Du måste skilja på mA och mAh.
mA står för strömstyrkan (hör mycket ström som går genom sladden/laddaren kan leverera) och usb klarar att leverera MAX 500mA (usb 3.0 klarar lite mer).
mAh (milliampèretimmar) däremot är hur stor laddning batteriet klarar att lagra. Om batteriet är på 1000mAh kan det leverera en ström på 1000mA i en timme/500mA i två timmar/250mA i fyra timmar osv...

ALLA usb2.0-kontakter SKA leverera MAX 500mA, varken mer eller mindre, och inget i hela världen kommer ändra på det. Vill man ha snabbare laddning får man gå vidare till usb3 som kan leverera 900mA (inte helt säker på siffran).

EDIT: Om det inte framgick så menar jag att maxvärdet för en usb2kontakt ska vara 500mA, om tex ett tangentbord bara behöver 100mA så kommer det bara dra 100mA.

Du har rätt vad beträffar skillnaden mellan ampere och amperetimmar. Men det finns faktiskt inte något som hindrar att en USB-kontakt levererar mer än 500 mA. Är det en specifik laddport ska den faktiskt enligt standarden kunna leverera upp till 1500 mA. Ingen skada skedd om en USB-port kan ge 1,5 A ut och det gör sällan något om den bara klarar 450 mA heller...

Vidare så kan man säga att en enhet som "ska" leverera X i praktiken har en föreskriven tolerans på X +/- en procentsats.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."