Tips på (budget) dator för redigering av HD-filmer

Permalänk
Medlem

Tips på (budget) dator för redigering av HD-filmer

As topic!

Blivit ombedd av en bekant att kika lite på vad som behövs för att redigera HD-filmer.
Är själv novis på vad som ska prioriteras CPU el GPU när det kommer till redigering. Det enda jag snappat upp är att duktigt med ram är att föredra.

Och ja, jag har sökt här på forumet, men tycker inte att jag fått svar på ovan frågor.
Dessutom ska den vara så billig som möjlig.

Det som ska köpas är:
Chassi
PSU
Mobo
GPU
RAM
ev. HDD samt DVD

SB hade ju varit trevligt, men i avsaknad av mobo till dessa ber jag nu om era råd i denna fråga.

Tack på förhand.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

HD-material är olika tungredigerat beroende på vad det kommer från, t ex Panasonic TM700 kan spela in AVCHD-filmer i 50fps och 25Mbit/s och dessa är rejält tunga att redigera i realtid, men en äldre HDV-kamera som använder MPEG2 ger betydligt mycket "lättare" filer. Material från DSLR-kameror är också tungredigerat, i synnerhet från Canon-kameror som har väldigt hög bitrate.

Punkt två att beakta är programvara. Bäst för HD-material är Adobe Premiere Pro CS5, mest pga av dess uppspelningsmotor Mercury som kan använda CUDA och bolla runt flera HD-klipp med färgkorrigering och andra effekter i realtid utan krav på rendering. Den färdiga renderingen använder dock inte CUDA, men själva redigeringen blir väldigt mycket mer behaglig. Sony Vegas Pro 10 är också mycket bättre än tidigare versioner men ger inte riktigt samma möjligheter till realtidseffekter på HD-klipp.

CPU är mycket viktigare än GPU. GPU ska vara Nvidia, men kort som GTX 450/460 räcker gott och väl, det viktiga är att man har 1GB DDR5 på kortet. T om gamla GT 240 och uppåt funkar.

CPU; Sandy Bridge (2600K) ger onekligen bäst prestanda för pengarna just nu, men eftersom tillgången är begränsad (men det GÅR ju ändå köpa på t ex Inet och Webhallen) kan det vara en idé att titta på socket 1366 istället och t ex en i7 950. Tumregel; undvik AMD, de saknar i dagsläget SSE4.1 vilket gör dem långsamma för redigeringsarbete. Det går bra att överklocka, se bara till att ha kylning nog.

Minne; 12GB för 1366 och 8GB eller helst 16GB för 1155.

HDD; snabb disk för OS/program. Gärna SSD eller WD Raptor men t ex Samsungs mindre F4-diskar (som är 7200rpm-diskar) är ett bra köp. Man måste ha minst två mediadiskar; en för källmaterial och en för export, annars blir arbetsflöde mycket långsammare. Samsung F3 1TB eller WD Black-diskarna är bra, absolut inte WD Green eller de stora och långsamma Samsung F4 (5400rpm). Idealet är RAID för källmaterialet, men med t ex RAID0 måste man vara noga med backuper, annars slutar det lätt illa. 1366-system lämpar sig bättre om man vill ha ett riktigt RAID-kort eftersom de har fler PCI-lanes men de flesta användare har inget riktigt behov av det.

PSU; överdimensionera något, videorendering ställer höga krav på systemet under långa perioder, better safe than sorrry.

Moderkort; om man kör med HDV-kamera som kopplas till datorn via Firewire är det viktigt att man väljer ett moderkort med firewire-controllerchip från Texas Instruments. Asus har VIA-controllers i många av sina kort och de funkar inte bra. Kör man minneskortbaserade kameror spelar det inte så stor roll. Man har _INGEN_ nytta av SLI för videoredigering i dagsläget så se hellre på antal SATA-portar, kylning och antal PCI-e kortplatser, särskilt viktigt om man vill ha ett RAID-kort som oftast är PCI-e x8.

Till exempel skulle ditt eget system i signaturen funka bra om man bara satte i mer minne och kanske nån snabb disk till.

Här finns en hel del bra råd: http://forums.adobe.com/thread/779431?tstart=60

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

vill bara säga att P67-korten går att hitta även på inet ^^ Google is your friend sök t ex "asrock p67 extreme4 inet"

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Många tack till Reflux för precis ett så uttömmande svar som jag önskade.
Även tack till phroggy. Trodde P67-korten var helt borttagna!?

Dystert bara att "Budget" försvann bakom horisonten. Men, men. Inte mina pengar

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Det är ju tyvärr så, HD-material och budget går inte så bra ihop.
Men om man vill banta budgeten; socket 1156, en quadcore med 8GB och två diskar, en för OS/program/export och en för media, och ett GTX 450 eller liknande. Borde funka ok med Sony Vegas Pro 10 och för lättare redigering i PPro CS5, men har man råd ska man definitivt biffa upp den lite.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Det han sitter på idag är en Q6600 med 4GB DDR2 samt ett 9600GS-kort.
Är det någon idé att lägga pengar på att uppgradera någon del av denna istället eller är det bara nytt som gäller??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Det han sitter på idag är en Q6600 med 4GB DDR2 samt ett 9600GS-kort.
Är det någon idé att lägga pengar på att uppgradera någon del av denna istället eller är det bara nytt som gäller??

Svårt att säga faktiskt. Gamla Q6600 har precis som AMDs CPUer inte stöd för SSE4.1 så det är klart att det skulle bli viss skillnad om man istället satte i en Q9550 eller liknande, men frågan är vad kostnaden blir? Skulle vara om man hittar en begagnad till lågt pris. RAM måste definitivt upp till 8GB och om det redan är 4*1GB som sitter i måste man byta alla DIMM:ar. Ska man köra PPro CS5 är det definitivt att rekommendera att byta grafikkort också så att man kan utnyttja CUDA-accelerationen, inte lika viktigt för Sony Vegas Pro 10 eller andra program som bara utnyttjar CPUn.

Maximal bump man kan göra på socket 775, förutsatt att moderkortet stödjer det, är i af Q9550/Q9650, 8GB RAM, eventuellt ett nyare grafikkort typ GT 240/250 eller GTX 450 med 1GB DDR5 och se över diskarna. Två nya Samsung F3 1TB, en för media och en för export/cache alternativt en RAID0, kan göra stor skillnad.

Och, naturligtvis, Windows 7 64-bit.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

CPU; Sandy Bridge (2600K) ger onekligen bäst prestanda för pengarna just nu, men eftersom tillgången är begränsad (men det GÅR ju ändå köpa på t ex Inet och Webhallen) kan det vara en idé att titta på socket 1366 istället och t ex en i7 950. Tumregel; undvik AMD, de saknar i dagsläget SSE4.1 vilket gör dem långsamma för redigeringsarbete. Det går bra att överklocka, se bara till att ha kylning nog.

Lånar tråden lite:
Om man vill lägga under 2000kr på en CPU, är det fortfarande Intel som gäller? Du säger sedan att många SATA portar är viktigt, alltså bör inte i5 2500k vara ett alternativ.

Det man har att välja på är väl då AMD Phenom II 6 kärnor 3,2 GHz, och Intel i5 760 4 kärnor 2.8GHz.
Vilken av dessa tycker du man ska välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starvalley:

Lånar tråden lite:
Om man vill lägga under 2000kr på en CPU, är det fortfarande Intel som gäller? Du säger sedan att många SATA portar är viktigt, alltså bör inte i5 2500k vara ett alternativ.

Det man har att välja på är väl då AMD Phenom II 6 kärnor 3,2 GHz, och Intel i5 760 4 kärnor 2.8GHz.
Vilken av dessa tycker du man ska välja?

Tja, de flesta Sandy Bridge-kort kommer ju att funka ett par år så jag tycker egentligen inte att det är någon anledning att välja bort P67-chipsetet i dagsläget. Jobbigt att byta moderkort om det skulle behövas iofs men de flesta kommer förmodligen aldrig att påverkas. 2600K är helt klart bättre än 2500K, men å andra sidan är 2500K bättre för video än allt AMD har.

AMD har tyvärr inte stöd för SSE4.1 i sina nuvarande processorer, kommer med Bulldozer vad jag vet, och många videoprogram snabbas upp rejält av denna instruktionsuppsättning. Detta gör de två processorer du funderar på är ungefär lika snabba så det spelar inte så stor roll vilken du väljer. Men jag hade alla gånger valt 2500K framför de andra om man bara är medveten om de eventuella problem som kan uppstå på sikt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Tackar reflux för ytterliggar lite matnyttig info.
Pillade ihop ett paket som jag tänkt föreslå för polaren.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/185569/sbredigering

Synpunkter?
Funderade ev. på Asrocks p67-kort ist för att spara lite, men är så sjukt nöjd med mitt Sabertooth så jag kunde inte riktigt låta bli.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Tackar reflux för ytterliggar lite matnyttig info.
Pillade ihop ett paket som jag tänkt föreslå för polaren.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/185569/sbredigering

Synpunkter?
Funderade ev. på Asrocks p67-kort ist för att spara lite, men är så sjukt nöjd med mitt Sabertooth så jag kunde inte riktigt låta bli.

Ser vettigt ut. Eventuellt kan man banta PSUn något och för mellanskillnaden lägga till en disk enbart för OS, t ex http://www.inet.se/artikel/4303362/320gb-samsung-spinpoint-f1... men om kompisen har en äldre disk kan man ju använda den för att separera OS & program från mediafiler.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

AMD har tyvärr inte stöd för SSE4.1 i sina nuvarande processorer, kommer med Bulldozer vad jag vet, och många videoprogram snabbas upp rejält av denna instruktionsuppsättning. Detta gör de två processorer du funderar på är ungefär lika snabba så det spelar inte så stor roll vilken du väljer. Men jag hade alla gånger valt 2500K framför de andra om man bara är medveten om de eventuella problem som kan uppstå på sikt.

Hur stor skillnad blir det med SSE4.1 egentligen? Vilka stora program specifikt får man stor nytta av det? Är det värt allt krångel med moderkort för SandyB?

Permalänk
Medlem

i skolan sitter vi på gt 210 gpu och xenon och redigerar hd film på men en snabb hårddisk är att föredra så att det inte blir osynk när filmerna blir långa och spåren många.(förlåt för rimmet )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starvalley:

Hur stor skillnad blir det med SSE4.1 egentligen? Vilka stora program specifikt får man stor nytta av det? Är det värt allt krångel med moderkort för SandyB?

Svårt att säga exakt vilken skillnad just DET gör jämfört med andra skillnader i arkitektur, men t ex Photoshop, Premiere Pro, professionella ljudprogram/mjukvarusyntar, olika videoencoders där man streamar in stora datamängder är alla snabbare på nyare Intel än AMD, trots 4 vs 6 kärnor. Om det i praktiken handlar om SSE4.1, kanske kompliatorernas effektivitet eller bara att Intels arkitektur i övrigt lämpar sig bättre för mediahantering vet jag inte, det är för många faktorer att väga in.

I synnerhet 2600K klarar sig väldigt, väldigt bra. Den här typen av program brukar vara trådade bra så HT hjälper också till.

Kolla dessa benchmarks för ljudhantering/musikskapande:
http://www.adkproaudio.com/benchmarks.cfm

Blandade content creation bechmarks, notera särskilt Premiere Pro-testet:
http://www.tomshardware.com/reviews/sandy-bridge-core-i7-2600...

AMDs hexacore är riktigt bra valuta för pengarna, men sysslar man mycket med video är framför allt 2600K i mitt tycke värd skillnaden i pengar och det potentiella extraarbetet med att byta moderkort någon gång i framtiden. Socket 1366 klarar sig också bra.

Just med HD-video är ju problemet att det antingen funkar bra i realtid eller _inte_. Klarar maskinen redigering av materialet i realtid spelar inte utrenderingstiden så stor roll egentligen, fem minuter mer eller mindre kan kvitta, men om man får problem med att _redigera_ materialet så känns det nog rätt hopplöst.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Nähä!
Det vart tydligen för dyrt. Så han valde att behålla prollen men byta ut sin GPU (9600GS till GTX460 1GB), Psu (300w till 600w) Samt 2 st 1TB Samsung F3-diskar.
Han ska tydligen fortsätta med resten framöver när pengar trillar in. Han kan ju åt mindståne använda detta när resten blir inköpt.

Återigen många tack för hjälpen reflux!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Nähä!
Det vart tydligen för dyrt. Så han valde att behålla prollen men byta ut sin GPU (9600GS till GTX460 1GB), Psu (300w till 600w) Samt 2 st 1TB Samsung F3-diskar.
Han ska tydligen fortsätta med resten framöver när pengar trillar in. Han kan ju åt mindståne använda detta när resten blir inköpt.

Återigen många tack för hjälpen reflux!

Ingen orsak. Din kompis börjar i allafall med rätt saker; de prylarna kan han behålla om han väljer att gå mot Sandy Bridge-hållet senare och det blir en bra grund.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.