Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Du råkar inte veta när de beräknas släppas? Hittade inte datum nämligen! :/

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Skrivet av MEGAPIXEL:

Köpa sådan här och gör en själv. Skit enkelt och blir snyggt också om du sleevar.

http://djungelapa.se/product.php?id_product=158

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Sorgligt små förändringar. Antec är verklien inte nyskapande längre!

Permalänk
Avstängd

Äntligen kommer V3. Synd bara att man ska åka bort så beställningen får vänta till slutet på nästa vecka. Förhoppningsvis tystare än mitt Chieftec Dragon Fulltower från början av 2000-talet. Ska bli skönt att slippa ljudet av 80mm fläktarna. Det gamla chassit lär bli moddat snart och får agera filserver så snart jag fått tag på ett lämpligt system för server. Lutar åt passiv kylning så långt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Sorgligt små förändringar. Antec är verklien inte nyskapande längre!

Mjae, Lanboy Air är ju faktiskt ganska unik tex
Ointressant för mig - så mycket tvärtemot P-serien det går att komma nästan - men iallafall

Det är faktiskt rätt frustrerande att se hur de verkar släppa deras bättre serier (P-serien, Solo) , och istället satsar på fula plastmonster a'la darkfleet och one/two/six/nine/twelve-hundred

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Skogsmulletrance:

Köpa sådan här och gör en själv. Skit enkelt och blir snyggt också om du sleevar.

http://djungelapa.se/product.php?id_product=158

Tack!
Jättebra, synd att den är slutsåld. Får leta och se om den finns att köpa någon annanstans. Någon som vet om det finns någon annan som säljer dem till Sverige?

Permalänk
Skrivet av MEGAPIXEL:

Tack!
Jättebra, synd att den är slutsåld. Får leta och se om den finns att köpa någon annanstans. Någon som vet om det finns någon annan som säljer dem till Sverige?

Du har annars Nils.

http://www.mdpc-x.com/

Annars så brukar djungelapa få in nya saker i lager ofta så vänta en vecka eller två så ska den nog finnas i lager igen.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Skrivet av Skogsmulletrance:

Du har annars Nils.

http://www.mdpc-x.com/

Annars så brukar djungelapa få in nya saker i lager ofta så vänta en vecka eller två så ska den nog finnas i lager igen.

Tack.

Jag pratade med djungelapa och de sa att de kommer att få hem dem igen i början av Mars, så jag väntar.

Permalänk
Medlem

värmeproblem med ej antec nätagg?

Hej

Undrar om någon som har Antec P193 har upplevt att datorn stänger av sig som att den skyddar mot något och har ett nätaggregat som har fläkten riktad ner mot chassits botten?

Vet ej om detta blir rätt forum del...

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmulletrance:

Du råkar inte veta när de beräknas släppas? Hittade inte datum nämligen! :/

Vet tyvärr ej. Men jag är sugen på att uppdatera min p182b till p193 v3

Skrivet av bOfInK3n:

Hej

Undrar om någon som har Antec P193 har upplevt att datorn stänger av sig som att den skyddar mot något och har ett nätaggregat som har fläkten riktad ner mot chassits botten?

Vet ej om detta blir rätt forum del...

Jag har min psu riktad neråt mot botten. Inga problem

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar på frågan

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Avstängd

P183 V3 på Prisjakt

Saknar P183 V3 på relaterade produkter så jag hoppas detta är rätt sätt att få med detta nya chassi. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823343

Permalänk
Medlem

Har ett P182 med Thermaltake Ultra-120 extreme + fläkt som ska sitta på ett kommande Asus sabertooth x58 moderkort och undrar om det är bäst (för att hålla det kallt) att ha kylaren på snedden eller på höjden, om det spelar någon roll vilket håll fläkten är påsatt och visst stämmer det att fläkten på taket och den där bak suger luft ut ur burken? Kylarfläkten ska alltså vara riktad mot den bakre eller övre fläkten i lådan?

Förkortat:

1: Ska CPU kylaren sitta " | " eller " ___ "?
2: Spelar det någon roll vilket håll fläkten på kylan sitter och om ja, hur vet man vilket håll som är rätt?

Tack på förhand!

Visa signatur

(Kommande bygge) Antec P182 | Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 @ 3.06GHz | 6 GB Corsair DDR3 1333Mhz | Gigabyte GTX560 SOC 1GB | 1x 500 GB Seagate Barracuda + 1TB Western Digital extern HDD | Corsair HX620W | Windows 7 Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0tte:

Har ett P182 med Thermaltake Ultra-120 extreme + fläkt som ska sitta på ett kommande Asus sabertooth x58 moderkort och undrar om det är bäst (för att hålla det kallt) att ha kylaren på snedden eller på höjden, om det spelar någon roll vilket håll fläkten är påsatt och visst stämmer det att fläkten på taket och den där bak suger luft ut ur burken? Kylarfläkten ska alltså vara riktad mot den bakre eller övre fläkten i lådan?

Luften på alla moderna chassin (eftersom detta är SweClockers kan någon här kan säkert slänga ur sig en himla massa undantag) strömmar in nerifrån/framifrån över kompenenterna och går ut där bak/upptill. Så det stämmer att både fläkten på taket och den där bak suger luft ut ur burken om det är rättmonterat.

Det vanligaste verkar vara att man monterar CPU-kylaren så att luften från CPU:n går ut från baksidan. En del som är nöjda med kylningen verkar tom stänga av fläkten i taket och täppa till hålet för att minska på bullret. Men jag vet inte om det finns något annat än bullerskäl till att man blåser CPU-luften mot bakre fläkten.

I något enstaka fall har jag sett att avancerade användare byggt en muff/tunnel mellan CPU-kylaren och fläkten på baksidan för att all het CPU-luft verkligen ska guidas ut där utan läckage, och sedan låter man takfläkten ta hand varmluften från övriga lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Luften på alla moderna chassin (eftersom detta är SweClockers kan någon här kan säkert slänga ur sig en himla massa undantag) strömmar in nerifrån/framifrån över kompenenterna och går ut där bak/upptill. Så det stämmer att både fläkten på taket och den där bak suger luft ut ur burken om det är rättmonterat.

Det vanligaste verkar vara att man monterar CPU-kylaren så att luften från CPU:n går ut från baksidan. En del som är nöjda med kylningen verkar tom stänga av fläkten i taket och täppa till hålet för att minska på bullret. Men jag vet inte om det finns något annat än bullerskäl till att man blåser CPU-luften mot bakre fläkten.

I något enstaka fall har jag sett att avancerade användare byggt en muff/tunnel mellan CPU-kylaren och fläkten på baksidan för att all het CPU-luft verkligen ska guidas ut där utan läckage, och sedan låter man takfläkten ta hand varmluften från övriga lådan.

Tack så hemskt mycket för svaret Vet du om det spelar någon roll vilket håll kylarfläkten är vänd åt? Alltså har den så den suger in luft och blåser ut luft eller blåser den ut oavsett om du förstår vad jag menar?

Visa signatur

(Kommande bygge) Antec P182 | Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 @ 3.06GHz | 6 GB Corsair DDR3 1333Mhz | Gigabyte GTX560 SOC 1GB | 1x 500 GB Seagate Barracuda + 1TB Western Digital extern HDD | Corsair HX620W | Windows 7 Ultimate |

Permalänk
Skrivet av g0tte:

Tack så hemskt mycket för svaret Vet du om det spelar någon roll vilket håll kylarfläkten är vänd åt? Alltså har den så den suger in luft och blåser ut luft eller blåser den ut oavsett om du förstår vad jag menar?

Den skall sitta så att den har så lite motstånd som möjligt på insugssidan, och blåser luften på själva kylaren. Tvärtom är den avsevärt mindre effektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Den skall sitta så att den har så lite motstånd som möjligt på insugssidan, och blåser luften på själva kylaren. Tvärtom är den avsevärt mindre effektiv.

Hmm är du säker? Trodde det funka som så att kylaren blir varm och fläkten är där för att blåsa bort värmen. Fast nu när jag tänker på det så borde ju fläkten kyla kylaren om den är fastsätt som du säger. Tack för hjälpen

Visa signatur

(Kommande bygge) Antec P182 | Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 @ 3.06GHz | 6 GB Corsair DDR3 1333Mhz | Gigabyte GTX560 SOC 1GB | 1x 500 GB Seagate Barracuda + 1TB Western Digital extern HDD | Corsair HX620W | Windows 7 Ultimate |

Permalänk
Skrivet av g0tte:

Hmm är du säker? Trodde det funka som så att kylaren blir varm och fläkten är där för att blåsa bort värmen. Fast nu när jag tänker på det så borde ju fläkten kyla kylaren om den är fastsätt som du säger. Tack för hjälpen

Ja, jag är helt säker.

I teorin är det kanske ingen större skillnad om man suger bort varmluften så det bildas ett vakuum i kylaren och kall omgivande luft dras dit, eller om man blåser dit kall luft så det skapas ett övertryck och den varma luften trycks bort.

Men i praktiken är de fläktar man säljer till datorer är optimerade för att blåsa på med ett övertryck, och fungerar därför bäst så. Andra fläktar i t.ex. ventilationssystem är optimerade för att ha det största motståndet på sugsidan, men inte datorfläktar, de skall ha det största motståndet på trycksidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterhjalmarsson:

Ja, jag är helt säker.

I teorin är det kanske ingen större skillnad om man suger bort varmluften så det bildas ett vakuum i kylaren och kall omgivande luft dras dit, eller om man blåser dit kall luft så det skapas ett övertryck och den varma luften trycks bort.

Men i praktiken är de fläktar man säljer till datorer är optimerade för att blåsa på med ett övertryck, och fungerar därför bäst så. Andra fläktar i t.ex. ventilationssystem är optimerade för att ha det största motståndet på sugsidan, men inte datorfläktar, de skall ha det största motståndet på trycksidan.

Läser vindkraft på högskolan på Gotland och vi har behandlat en hel del aerodynamik och även om det inte är riktigt samma sak då man i detta fall sätterfart på vinden istället för att utvinna energi så kan jag säga som så att kyleffekten om du blåser på eller suger bort luften är en jävligt stor skillnad. När man suger bort luften så tas luften från en obestämd riktning och dras ut. Blåser man däremot in på det som ska kylas så får man ett riktat luftflöde med större förmåga att kyla. Orkar inte gå in på det mer i detalj eftersom jag är i fjällen på semester och kursboken ligger hemma.

Att man i ventilationssystem i hus har frånluftventilation beror på att man inte visste bättre förr. Energiförlusterna med ett frånlufts-system är enorma. Idag viss det mycket bättre ventilationslösningar. Lite offtopic men värt att nämna

Permalänk
Skrivet av Electronic:

Läser vindkraft på högskolan på Gotland och vi har behandlat en hel del aerodynamik och även om det inte är riktigt samma sak då man i detta fall sätterfart på vinden istället för att utvinna energi så kan jag säga som så att kyleffekten om du blåser på eller suger bort luften är en jävligt stor skillnad. När man suger bort luften så tas luften från en obestämd riktning och dras ut. Blåser man däremot in på det som ska kylas så får man ett riktat luftflöde med större förmåga att kyla. Orkar inte gå in på det mer i detalj eftersom jag är i fjällen på semester och kursboken ligger hemma.

Att man i ventilationssystem i hus har frånluftventilation beror på att man inte visste bättre förr. Energiförlusterna med ett frånlufts-system är enorma. Idag viss det mycket bättre ventilationslösningar. Lite offtopic men värt att nämna

Tack Electronic - alltid intressant att få höra från en expert! Men jag funderar lite: det du säger om obestämda riktningar gäller ju inte om kylaren sitter i en tunnel, eller hur? Men ändå tror jag att de av oss som labbat med detta i praktiken är rätt säkra på att kyleffekten ändå är bättre om man blåser på kylflänsen än suger bort. Har jag fel som säger att det beror på optimeringen av fläktbladen?

Angående moderna hus och ventilation: jag har bott i ett antal moderna hyreshus de senaste åren, och de har alla haft frånluftventlation, så det kan inte vara SÅ illa.

Det vore kul att få till en diskussion om det här med de som har mer kött på benen än vad jag har. Om inte annat: har du någon länk till nåt bra material att läsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

Att man i ventilationssystem i hus har frånluftventilation beror på att man inte visste bättre förr. Energiförlusterna med ett frånlufts-system är enorma. Idag viss det mycket bättre ventilationslösningar. Lite offtopic men värt att nämna

Betyder detta att man i princip borde flytta fläktarna i sitt chassi från baksidan till framsidan?

Fast på något sätt känns det som att det har betydelse att fläkten sitter nära de mest värmegenererande komponenterna. Annars kanske luften pyser ut någon annanstans. Någon j#&!a design-nisse på Antec har ju tydligen fått för sig att det ska vara massa hål på baksidan i det fina chassit. Så det första jag gjorde innan jag tog mitt chassi i bruk var att täta hålen. Jag inbillar mig att det är bättre att ha ett strukturerat flöde av luft från framsidan till baksidan istället för att luften pyser in och ut lite slumpmässigt här och där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterhjalmarsson:

Tack Electronic - alltid intressant att få höra från en expert! Men jag funderar lite: det du säger om obestämda riktningar gäller ju inte om kylaren sitter i en tunnel, eller hur? Men ändå tror jag att de av oss som labbat med detta i praktiken är rätt säkra på att kyleffekten ändå är bättre om man blåser på kylflänsen än suger bort. Har jag fel som säger att det beror på optimeringen av fläktbladen?

Angående moderna hus och ventilation: jag har bott i ett antal moderna hyreshus de senaste åren, och de har alla haft frånluftventlation, så det kan inte vara SÅ illa.

Det vore kul att få till en diskussion om det här med de som har mer kött på benen än vad jag har. Om inte annat: har du någon länk till nåt bra material att läsa på?

Nja, någon expert är man ju inte men antagligen lite mer kött på benen än Svenssons. Visst blir det lite bättre med tunnel men du har fortfarande skillnaden i lufttrycket. Högre lufttryck= mer massa= mer som kan ta upp värme. Lite kort och slarvigt beskrivet. Med obestämd riktning menar jag att när fläkten suger in luft så tar den luft från hela insugssidan, även från sidan om och inte bara rakt framifrån. En anledning till varför man ska akta sig insuget till jet-motorer. På utblås sidan av fläkten är luftflödet koncentrerat till ett riktat flöde med högre tryck. dvs högre kylförmåga. Att sätta en tunnel på insugsidan flyttar bara vart intaget sker samt höjer luftmotståndet.

Skrivet av gnurk:

Betyder detta att man i princip borde flytta fläktarna i sitt chassi från baksidan till framsidan?

Fast på något sätt känns det som att det har betydelse att fläkten sitter nära de mest värmegenererande komponenterna. Annars kanske luften pyser ut någon annanstans. Någon j#&!a design-nisse på Antec har ju tydligen fått för sig att det ska vara massa hål på baksidan i det fina chassit. Så det första jag gjorde innan jag tog mitt chassi i bruk var att täta hålen. Jag inbillar mig att det är bättre att ha ett strukturerat flöde av luft från framsidan till baksidan istället för att luften pyser in och ut lite slumpmässigt här och där.

Det beror helt på vad du vill uppnå. Att bara trycka in luften i chassi gör att luften måste leta sig ut genom springer och hål. Värmen tar sig då inte ut ur chassi lika bra. Fördelen är att du får ett kontrollerat inflöde i chassit och om du har filter vid fläktarna så slipper du en massa damm. Jag hade haft både och, Några fläktar som suger ut varmluften och lika många eller någon mer som blåser in kall-luft.

Offtopic:
Frånluftventilation är fortfarande det vanligaste men nu för tiden har man värmeåtervinningssystem för frånluften som värmer inkommande luft. Nackdelen är dock att i bland annat lägenheter som jag bor i så blir det vakuum i lägenheten och det drar in damm och kyla från fönster och dörrar. Därför är det mycket viktigt att husen är täta så att all inkommande luft kommer från värmeåtervinningssystemet för frånluften.

Permalänk
Skrivet av Electronic:

Nja, någon expert är man ju inte men antagligen lite mer kött på benen än Svenssons. Visst blir det lite bättre med tunnel men du har fortfarande skillnaden i lufttrycket. Högre lufttryck= mer massa= mer som kan ta upp värme. Lite kort och slarvigt beskrivet.

Det är iofs sant, men det tryck som kan bildas av våra små chassifläktar måste ju vara minimalt. Speciellt om man har en kylare som rimligt lätt släpper igenom luft. Den vinsten kan inte utgöra mer än nån enstaka procent - eller?

Skrivet av Electronic:

Med obestämd riktning menar jag att när fläkten suger in luft så tar den luft från hela insugssidan, även från sidan om och inte bara rakt framifrån. En anledning till varför man ska akta sig insuget till jet-motorer. På utblås sidan av fläkten är luftflödet koncentrerat till ett riktat flöde med högre tryck. dvs högre kylförmåga. Att sätta en tunnel på insugsidan flyttar bara vart intaget sker samt höjer luftmotståndet. [...]

Nackdelen med diffust insug är ju att inte all luft passerar genom kylaren - eller finns det någon mer nackdel? Och det eliminerar man ju genom att se till att luft bara kan tas genom kylaren, eller t.o.m. genom att klä in kylaren så att all luft passerar hela kylarens area och inte läcker ut på sidan. Motståndet ökar något, men å andra sidan ökar värmeöverföringen också.

Att ha en lång insugstunnel på insidan kan nog öka motståndet (men hur mycket?), men det var inte det jag menade, utan bara att klä in kylaren. Fast även långa insugstunnlar har gett mycket bra resultat i praktiken, genom att leda in kall luft utifrån till CPU:n i stället för grafikkortskokad luft. Med tanke på hur grova sådana tunnlar ändå görs, och hur lågt luftflödet är, bör ändå motståndet i tunneln vara försumbart jämfört med motståndet från luftfilter, slitsar, galler, etc.

Skrivet av Electronic:

Offtopic:
Frånluftventilation är fortfarande det vanligaste men nu för tiden har man värmeåtervinningssystem för frånluften som värmer inkommande luft. Nackdelen är dock att i bland annat lägenheter som jag bor i så blir det vakuum i lägenheten och det drar in damm och kyla från fönster och dörrar. Därför är det mycket viktigt att husen är täta så att all inkommande luft kommer från värmeåtervinningssystemet för frånluften.

Ja, det har jag sett mycket av i teorin. Men i praktiken har nästan alla hus jag sett haft vanligt insug ovanför fönstren, inkl de nya flerfamiljshus jag tittat på. Hammarby Sjöstad, Jarlaplan, Hornsberg, etc. Kontorsfastigheter är omöjligt att säga eftersom det inte går att se för en lekman bakom alla sänkta tak, datagolv, etc.

Permalänk
Avstängd

Back to topic. kl 16:06 sorterades mitt efterlängtade chassi i Göteborg och är således på väg hem till mig. Tyvärr har jag för mycket skola just nu som jag behöver datorn till och ska åka Öppet Spår i helgen så byta chassi blir det först nästa tisdag eller onsdag. Kanske blir lite aerodynamiska undersökningar och ljudnivåanalys om jag får i gång min gamla nokia som har ljudnivåmätare.

Permalänk

Hej jag har en Arctic Cooling Freezer 7 till min e8400 processor, i en P182:a. Idag kör jag den på lägsta hastigheten och har inga problem med kylningen. Kan jag ta bort den medföljande fläkten och köra den passiv och låta chassifläktarna flytta luften. Jag spelar inte min datorn utan den används mest för att stream till PS3:an och surf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MEGAPIXEL:

Hej jag har en Arctic Cooling Freezer 7 till min e8400 processor, i en P182:a. Idag kör jag den på lägsta hastigheten och har inga problem med kylningen. Kan jag ta bort den medföljande fläkten och köra den passiv och låta chassifläktarna flytta luften. Jag spelar inte min datorn utan den används mest för att stream till PS3:an och surf.

Även om den går på lägsta hastighet så har den en stor betydelse för kylningen. Det är skillnad på en passiv kylfläns och en kylfläns avsedd för aktiv kylning.

Permalänk
Skrivet av Electronic:

Även om den går på lägsta hastighet så har den en stor betydelse för kylningen. Det är skillnad på en passiv kylfläns och en kylfläns avsedd för aktiv kylning.

Tack för svaret.
Kan jag inte bygga en tunnel som gör att ena chassi fläkten gör jobbet som den medföljande fläkten gör? Kanske använda fläkten på taket. Vad har jag för andra alternativ om jag vill tysta ner chassit ska jag byta till en passiv kylfläns? Isåfall vilken? Och hur mycket vinner jag om jag byta orginal chassifläktarna som jag gör på lägsta mot ett par tystare? Kommer CPU kylaren att störa mig ändå?

Permalänk
Avstängd

Någon som kan koppla Antec P183 V3? Jag får "fel på sidan" när jag försöker göra det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MEGAPIXEL:

Tack för svaret.
Kan jag inte bygga en tunnel som gör att ena chassi fläkten gör jobbet som den medföljande fläkten gör? Kanske använda fläkten på taket. Vad har jag för andra alternativ om jag vill tysta ner chassit ska jag byta till en passiv kylfläns? Isåfall vilken? Och hur mycket vinner jag om jag byta orginal chassifläktarna som jag gör på lägsta mot ett par tystare? Kommer CPU kylaren att störa mig ändå?

Ska du köra passivt titta på mina delar under här, kolla efter en ninja, de är mycket bra som passiva och funkar bra med lågvarvsfläktar, en mycket bra kylare för en tyst maskin som man vill kunna köra med fläkt vid spelande, har även provat arctic cooling, de är ett bra budgetval, men inte lika kapabla utan fläkten de kräver nästan en lådfläkt eller en lågeffekt cpu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MEGAPIXEL:

Tack för svaret.
Kan jag inte bygga en tunnel som gör att ena chassi fläkten gör jobbet som den medföljande fläkten gör? Kanske använda fläkten på taket. Vad har jag för andra alternativ om jag vill tysta ner chassit ska jag byta till en passiv kylfläns? Isåfall vilken? Och hur mycket vinner jag om jag byta orginal chassifläktarna som jag gör på lägsta mot ett par tystare? Kommer CPU kylaren att störa mig ändå?

Först av allt: lista ut vad det är som låter i nuvarande burken. Jo, självklart gör ju alla fläktarna ljud ifrån sig, men generellt så är det ju så att den högljuddaste källan dominerar ljudet. Jag misstänker helt klart att dina chassifläktar låter mer än din CPU-kylare och att det i nuläget inte skulle bli någon större skillnad om du satt den som passiv.

Vad kör du för grafikkort idag? Om du inte har speciellt varma komponenter i burken tror jag du tjänar mer i ljudnivå att stänga för övre fläktplatsen, än att ducta till den. (Möjligen kan du faktiskt sätta fläkten på CPU-kylaren och sen ducta den till övre fläktplatsen, men utan att ha en aktiv fläkt vid själva fläktplatsen)

Vill du få P180 tyst så är du till sist tvungen att byta fläktarna IMHO förresten. Kanske tex 800 rpm slipstream om du vill ha en enkel prisvärd kompromiss som kan vara acceptabel utan nedvoltning?
Passar kanske dock inte klockrent i taket, om du nu ska ha en fläkt där.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.