Permalänk
Medlem

Eyefinity, Uppgradering av grafikkort

Kör idag en Eyefinity setup med följande system:

XFX Radeon HD 5870 1Gb, 3st Benq 24" LED upplösning 5760x1080
CPU: i5 760, 4Gb RAM, SSD disk osv.

Märker i vissa spel som Tex Bad Company 2 att spelet kan kännas
segt, speciellt om det händer mycket samtidigt, mycket rök osv, har fått
sänka på anti aliasing samt några andra inställningar.

Förstår att denna upplösning är ganska krävande och min fråga till experterna
är att ska jag uppgradera till ett helt nytt kort, som Tex Radeon 6970 2GB varianten
eller köpa ett till 5870? Är det minnet i kortet det hänger på när man kör så pass
höga upplösningar, Hur skulle ni göra i mitt läge?

Tack på förhand.

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Moderator
Moderator

Ställ frågan i denna tråden, ta också en kik på första posten där det nämns ett test (längst ner på posten) där de kör just lite 68** kort i CF lösning och visar vilka inställningar man får i extrema upplösningar.

#10762207

Men svaret är ja, ett singelkort får det lite jobbigt i 5760x1080 i BFBC2 med grafik på höga inställningar. Vilket kort du bör köpa, mjah...det är väl mer en prisfråga då du nog inte har så mycket prestanda i diff...det svåra är den nya tekniken bakom 2 GB kortet, det är inte helt lätt att avgöra hurpass mycket det gör för tekniken innan vi sett fler tester.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Kul.. jag har funderat på samma skärmar som du har i Eyefinity.. hur funkar de annars? är de fett eller?
Jag tänkte ju uppgradera för just nu kan jag maxa BF BC2 med allt på high/1680x1050 och HBAO On.. och gpuerna används bara till 70%..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SweSparky:

Kul.. jag har funderat på samma skärmar som du har i Eyefinity.. hur funkar de annars? är de fett eller?
Jag tänkte ju uppgradera för just nu kan jag maxa BF BC2 med allt på high/1680x1050 och HBAO On.. och gpuerna används bara till 70%..

Bra att du hittade till samlingstråden, svarade där. GL HF - Eyefinity är fett!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ställ frågan i denna tråden, ta också en kik på första posten där det nämns ett test (längst ner på posten) där de kör just lite 68** kort i CF lösning och visar vilka inställningar man får i extrema upplösningar.

#10762207

Men svaret är ja, ett singelkort får det lite jobbigt i 5760x1080 i BFBC2 med grafik på höga inställningar. Vilket kort du bör köpa, mjah...det är väl mer en prisfråga då du nog inte har så mycket prestanda i diff...det svåra är den nya tekniken bakom 2 GB kortet, det är inte helt lätt att avgöra hurpass mycket det gör för tekniken innan vi sett fler tester.

Tack för tipset, ska kika där,,,,, priset för kortet i sig spelar ingen större roll. jag vill bara ha ett fungerande system läst att en del har haft lite tjafs med dubbla kort osv, men jag får helt enkelt läsa på mig lite mer innan köp...

Skrivet av SweSparky:

Kul.. jag har funderat på samma skärmar som du har i Eyefinity.. hur funkar de annars? är de fett eller?
Jag tänkte ju uppgradera för just nu kan jag maxa BF BC2 med allt på high/1680x1050 och HBAO On.. och gpuerna används bara till 70%..

Jag är då riktigt nöjd med skärmarna, mittenskärmen har lite extra lull lull som HDMI osv, vä samt hö skärm har bara VGA & DVI men inget annat behövs på dom.

Kör jag med en skärm i 1920x1080 i Tex BC2 så kan jag också maxa allt utan problem med mycket bra fps

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanosec:

Jag är då riktigt nöjd med skärmarna, mittenskärmen har lite extra lull lull som HDMI osv, vä samt hö skärm har bara VGA & DVI men inget annat behövs på dom.

Kör jag med en skärm i 1920x1080 i Tex BC2 så kan jag också maxa allt utan problem med mycket bra fps

Behöver man köpa till DVI kabel eller medföljer de? hjörde att endast vga skulle medfölja skärmarna? :S

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Behöver man köpa till DVI kabel eller medföljer de? hjörde att endast vga skulle medfölja skärmarna? :S

Bara VGA sladdar som kommer med till Benq skärmarna,, men jag förlåter dom för det eftersom vänster samt höger skärmen var så pass billiga ändå

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanosec:

Bara VGA sladdar som kommer med till Benq skärmarna,, men jag förlåter dom för det eftersom vänster samt höger skärmen var så pass billiga ändå

Jaa min lilla kundvagn går på ca 6300kr..
3 skärmar och 3 dvi kablar och 2 display port adaptrar..
Sjukt sugen på att beställa.. men jag borde nog vänta till mars månad..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Hur skulle ett 6950 som inte är flashat fungera med 3 st benQ 21.5" fungera i t ex Black Ops på högsta?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kikke:

Hur skulle ett 6950 som inte är flashat fungera med 3 st benQ 21.5" fungera i t ex Black Ops på högsta?

Skrivet av Lan:

Ställ frågan i denna tråden, ta också en kik på första posten där det nämns ett test (längst ner på posten) där de kör just lite 68** kort i CF lösning och visar vilka inställningar man får i extrema upplösningar.

#10762207

Men svaret är ja, ett singelkort får det lite jobbigt i 5760x1080 i BFBC2 med grafik på höga inställningar. Vilket kort du bör köpa, mjah...det är väl mer en prisfråga då du nog inte har så mycket prestanda i diff...det svåra är den nya tekniken bakom 2 GB kortet, det är inte helt lätt att avgöra hurpass mycket det gör för tekniken innan vi sett fler tester.

Tumstorleken på skärmarna är inte det viktiga, vilken upplösning du får är det viktiga som avgör hur många pix din dator måste bearbeta fram. Tex 1920x1080 på 3 skärmar blir 5760x1080=6,2 Mpix jämfört med 1 skärm på 2 Mpix (3 ggr mer). Dock är inte prestanda och hårdvarukrav en jämn kurva utan den har alltför många faktorer. I tråden jag länkat till finns det ett test och många användare som försökt olika kombinationer.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Hur skulle ett 6950 som inte är flashat fungera med 3 st benQ 21.5" fungera i t ex Black Ops på högsta?

Såvitt jag vet är black ops mycket dåligt optimerat för pc och borde därför vara svårt att maxa det. Med "bra" spel så borde det gå.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Jaa min lilla kundvagn går på ca 6300kr..
3 skärmar och 3 dvi kablar och 2 display port adaptrar..
Sjukt sugen på att beställa.. men jag borde nog vänta till mars månad..

Vilka adaptrar? Skulle nogvänta tills swec recensionen av eyefinity blir klar.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Vilka adaptrar? Skulle nogvänta tills swec recensionen av eyefinity blir klar.

dessa:
https://www.inet.se/artikel/5409067/powercolor-aktiv-minidisp...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Jaa min lilla kundvagn går på ca 6300kr..
3 skärmar och 3 dvi kablar och 2 display port adaptrar..
Sjukt sugen på att beställa.. men jag borde nog vänta till mars månad..

Vad ska du med 2st Adaptrar till?

Mittenskärmen går ju på en DP adapter, Vä & Hö skärm går ju på DVI, eller hur hade du tänkt
koppla det hela?

Kan även rekommendera denna adapter från Sapphire,
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608530

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Vilka adaptrar? Skulle nogvänta tills swec recensionen av eyefinity blir klar.

Jag rekommenderar starkt denna adapter:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608530

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanosec:

Vad ska du med 2st Adaptrar till?

Mittenskärmen går ju på en DP adapter, Vä & Hö skärm går ju på DVI, eller hur hade du tänkt
koppla det hela?

Kan även rekommendera denna adapter från Sapphire,
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608530

Jag vet ju inte om detta är möjligt.. men jag vill gärna ha 3 skärmar och 1 tv.. 3 skärmarna ska vara en grupp och tvn ska vara extenderd..

Just nu har jag min skärm kopplad till 1 dvi och min tv till den andra dvi porten.. jag vill gärna fortfarande ha de så, och koppla in dom vä och hö till DP portarna..

Återstå att se om de funkar, i värsta fall får jag skita i tvn och köra den via laptoppen ist.. men hoppas på att slippa de!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Jag vet ju inte om detta är möjligt.. men jag vill gärna ha 3 skärmar och 1 tv.. 3 skärmarna ska vara en grupp och tvn ska vara extenderd..

Just nu har jag min skärm kopplad till 1 dvi och min tv till den andra dvi porten.. jag vill gärna fortfarande ha de så, och koppla in dom vä och hö till DP portarna..

Återstå att se om de funkar, i värsta fall får jag skita i tvn och köra den via laptoppen ist.. men hoppas på att slippa de!

För att Eyefinity ska fungera på rätt sätt så måste du nog koppla som jag nämnde tidigare, mittenskärmen till en DP port, samt höger & vänster körs på DVI, sen kan du köra TV på HDMI tex? Nu är jag inte helt 100 på detta men jag misstänker att det är så.

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av nanosec:

För att Eyefinity ska fungera på rätt sätt så måste du nog koppla som jag nämnde tidigare, mittenskärmen till en DP port, samt höger & vänster körs på DVI, sen kan du köra TV på HDMI tex? Nu är jag inte helt 100 på detta men jag misstänker att det är så.

Mjah, det spelar ingen roll vilken skärm du ansluter med DP bara det är 1 av de du nyttjar.

Det knepiga i hans uppsättning är att få grafikkorten att acceptera 3 skärmar som en bildsignal och tv'n som extended desktop samtidigt. Det vete sjutton om det går i CCC. Har inte sett (eller sökt speciellt mycket) om någon som försökt det lyckats.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd

6850 crossfire funkar bra med eyefinity.
borde funka bra med 5870x2 också.

kan också säga att 5ghz 2500k gjorde spelet bättre trots en i7 950 på 4.2ghz.
betydligt mjukare nu.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanosec:

För att Eyefinity ska fungera på rätt sätt så måste du nog koppla som jag nämnde tidigare, mittenskärmen till en DP port, samt höger & vänster körs på DVI, sen kan du köra TV på HDMI tex? Nu är jag inte helt 100 på detta men jag misstänker att det är så.

anledningen till att jag kopplat tvn till en adapter ist för direkt i hdmi porten är pga av mitt chassi..
har en kåpa som döljer alla kablarna som pluggas in ovanför chassit..
Och min hdmi kabel är så styv så jag får inte på kåpan om jag använder hdmi porten på grafikkortet..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2