Min anmälan till konsumentverket/ARN angående Kompletts vägran att ge mig återköp

Permalänk
Avstängd

Min anmälan till konsumentverket/ARN angående Kompletts vägran att ge mig återköp

Hej.

(Den här raden är bara för att visa att jag är medveten om att jag skriver ut det på Sweclockers,
detta är bara en kopia på mitt e-mail)

Jag köpte ett moderkort till min dator, från återförsäljaren www.Komplett.se.
Bara en liten stund efter att jag hade fått hem moderkort med posten så läser jag på sveriges största hårdvarusida och även från en stor tillverkare av moderkort och processorer (Intel) att
det är tillverkningsfel på detta moderkort som jag har köpt.

Nu är det dock så att denna återförsäljare yttrar på att jag på ett eller annat sätt skulle ha förstört moderkortet fysiskt, på ett sätt som gör att det inte täcks av garantin.
Att det även är ett tillverkningsfel på produkten ifråga som kom till i tillverkningen av den, långt innan den nåddes fram till kunden eller ens till återförsäljarna, verkar denna
återförsäljare inte bry sig om utan ger mig inte någon som helst möjlighet att få mina pengar tillbaka, trots att det redan från första början var bevisat fel på produkten,
både från intel och även ifrån tillverkarna ASUS själva, som i sin tur säger att alla berörda kunder ska få sina pengar tillbaka "no questions asked".

Problemet ligger i att jag inte har möjlighet att få pengarna tillbaka genom att gå till ASUS direkt själv utan måste gå via återförsäljaren, som olyckligtvis har bestämt sig för
att inte ge mig möjligheten att få mina pengar tillbaka.
Tillverkaren säger också att de berörda kunder som vill begära återköp på sin produkt och få pengarna tillbaka kan göra detta, "No Questions Asked.

Här är nyheten om vad som har hänt;

http://www.sweclockers.com/nyhet/13426-extra-intel-aterkallar...

Här är tillverkarens egna uttalande om hur dom tänker lösa situationen och göra det bra för sina kunder:

08:15

Asus skickar ut det första officiella pressmeddelandet där det bekräftas att alla kunder har möjlighet att byta ut moderkortet "no questions asked".

For all customers who already own any ASUS product affected by the design error identified by Intel®, simply visit http://event.asus.com/2011/SandyBridge/notice/ for

detailed warranty and service hotline information. We’ll be happy to address any questions or concerns you may have regarding this issue, as well as provide information on future updates to Sandy Bridge technology.

ASUS notebook and desktop products are covered by a warranty service that addresses the design error, with both swap and sales return offered as options to customers.

När jag sedan besöker http://event.asus.com/2011/SandyBridge/notice/ så läser jag detta:

Acting on our philosophy and promise of inspiring innovation and persistent perfection, we've created a comprehensive response to this development to safeguard the best interest of ASUS customers around the world. We will provide total warranty services to maximize computing and usability, as each ASUS product is delivered with an uncompromising quality pledge. This includes the hassle-free return and/or replacement of all affected ASUS products. We’re doing all this effective immediately – and as a first step, shipments of current ASUS Sandy Bridge-based products have been halted. The suspension covers all distribution and retail channels — ASUS only sells quality-assured products, at all times and across all product segments.

Vilket på svenska blir:

"Enligt vår filosofi och våra löften om inspirerande innovation och
perfektion så har vi nu skapat ett heltäckande svar på denna
utveckling för att säkerställa alla våra ASUS kunder rumt om i världen.

Detta innefattar bekymmersfria retur och / eller utbyte av samtliga berörda ASUS produkter.
Vi gör allt detta med omedelbar verkan - och som ett första steg har transporter av
nuvarande ASUS Sandy Bridge-baserade produkter ute för försäljning stoppats.
Upphävandet omfattar
alla distribution och detaljhandel kanaler - ASUS endast säljer
kvalitetssäkrade produkter, vid alla tider och i alla produktsegment."

För alla kunder som redan äger någon ASUS produkt och påverkas av konstruktionsfel som identifierats av Intel ® behöver du bara gå http://event.asus.com/2011/SandyBridge/notice för detaljerad garanti och Service Hotline information.

Vi erbjuder dig möjlighet till byte eller pengarna tillbaka. Alla garantier för berörda moderkort kommer att återställas för att ge dig tillräckligt med tid att utföra alla slags utbyten.

ASUS har också startat ett initiativ för att kontakta kunder angående denna fråga, och vi ska täcka alla partners, distributörer och registrerade köpare av drabbade ASUS produkter.
Som nämnts ovan kan du välja att returnera alla berörda produkter till ASUS för en utbytning eller pengarna tillbaka.

När jag sedan kontaktar ASUS på telefonen så säger dom att det som står på deras notis sida stämmer, och att alla som har köpt moderkort från dom med detta felet har full rätt till pengarna tillbaka, NO QUESTIONS ASKED.
Det som bekymrar mig är hur jag som kund ska kunna lösa detta, då jag måste gå via återförsäljaren som i sin tur vägrar att ge mig mina pengar tillbaka pga "fysiska skador som inte täcks av garantin" som då
skulle frånta mig rätten att få pengarna tillbaks, trots att det är påvisat tillverkningsfel på produkten och trots att tillverkaren ifråga har sagt väldigt klart och tydligt att det är "No Questions Asked", det vill säga
att alla berörda kunder ska kunna lösa detta bekymmerslöst. Jag ser inte detta som bekymmerslöst alls utan mår väldigt dåligt av att bli behandlad såhär av detta företag.

Kan inte ni på Konsumentverket eller ARN hjälpa mig med detta så vet jag inte vad jag ska göra.

Permalänk

ha en polare med exakt samma problem

komplett borde skärpa sig!

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för fel på det moderkortet du har fått då? Något annat eller är det just Sandybridge problematiken?

Permalänk
Medlem

Har du förstört ditt moderkort då? Det skriver du inget om. Vad påstår dom att du har gjort? Och har du gjort det? Hota aldrig med polis eller skandalisering i press, det ger ett oseriöst intryck.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

"Nu är det dock så att denna återförsäljare yttrar på att jag på ett eller annat sätt skulle ha förstört moderkortet fysiskt, på ett sätt som gör att det inte täcks av garantin."

Ska det här tolkas som att det är något annat fel på moderkortet utöver det kända fabriksfelet eller är det rakt av påhitt från kompletts sida?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte riktigt det här, återköp? det ska ju reklameras pga felet inte återköpas, vad är det som begärts från början ? och hur ser den begäran ut? lägg fram alla fakta innan du startar en sån här tråd, tycker det här verkar vara en gnälltråd där man vill vinkla allt genom att inte berätta hela händelseförloppet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Lägg fram all fakta innan du skapar en sådan här tråd! Hoppas komplett kommer in och förklarar varför de inte skulle häva köpet!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Lägg fram all fakta innan du skapar en sådan här tråd! Hoppas komplett kommer in och förklarar varför de inte skulle häva köpet!

De kommenterar inte enskilda supportärenden.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Frågan är ju om de verkligen har rätt att "avvakta med att återta produkter", rent juridiskt? Riktar inte frågan till just dig, powerlol, utan till vilken sweclockare som helst med kunskaper i ämnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edwaard:

Frågan är ju om de verkligen har rätt att "avvakta med att återta produkter", rent juridiskt? Riktar inte frågan till just dig, powerlol, utan till vilken sweclockare som helst med kunskaper i ämnet.

Bara skicka ett mail till asus och intel och berätta att Komplett.se ej vill ta tillbaka moderkort som sålts med P67 chipet så blir det nog ändring på deras returhantering!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Inaktiv

Har du inte använd moderkortet och denna ligger i förpakningen är det bara och göra en vanlig retur. konsumentlagen ger dig 14 dagers ångerrätt.

dock, om du har använd moderkortet och du vill bara häva köpet pga kretskortsfelet så är det i denna stund otroligt svårt och få hjälp. komplett kan inget göra då om du läser hela asus program så gäller programet f.o.m april. med utbyte och refunds.

jag har en asus p8p67 deluxe. och som alla andra så är det bara och vänta till april med att få en hel ny dammfritt moderkort.

jag fattar inte din formulering helt, men om du har skadat varan "fysiskt" (bryta av nåt, späcka moderkortet mm mm) och vill häva köp pga att det finns ett teknisk fel i varan från början, så finns det ingen lag som kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Bara skicka ett mail till asus och intel och berätta att Komplett.se ej vill ta tillbaka moderkort som sålts med P67 chipet så blir det nog ändring på deras returhantering!

Jo det tror jag också. Men oavsett vad asus, intel eller något annat företag tycker så borde väl inte komplett med lagen i ryggen kunna neka en reklamation? De går ju själva ut med att korten är defekta. Eventuella kommande åtgärder från intel bör väl inte ha någon betydelse?

Äger personligen inget p67-kort utan är bara allmänt nyfiken.

Permalänk

Är det någon fysisk skada på moderkortet så borde du inte få byta ut det. Asus kanske inte var helt tydliga.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Skrivet av JoelSv3nsson:

Kan inte ni på Konsumentverket eller ARN hjälpa mig med detta så vet jag inte vad jag ska göra.

Hmm....vad är det för åverkan som man anser att du gjort på moderkortet?

Har du gjort något så att du har forlorat din rätt till ångerrätten så kan du inte begära pengarna
åter på den grunden.

Du får nog berätta först vad Komplett har sagt.

För om felet ligger på dig är det inte så tydligt att du ångra ditt köp.

Däremot bör du ju få ett nytt kort nu när man återkallat korten.

Permalänk
Moderator
Moderator

a) Konsumentverket hanterar inte enskilda konsumenters ärenden. Du har konsumenvägledare, advokat och/eller ARN att välja på.

b) Anmälan till ARN gör man meddelst ett formular som finns på deras hemsida, inte något mail. Konsumentvägledare kan hjälpa dig med detta.

c) Har du själv skadat ditt kort (här utelämnar du smidigt nog all relevant information) så att det är obrukbart spelar det ingen större roll att en del av korten har ett tillverkningsfel som i vissa fall uppträder efter lång tid. Du kan knappast reklamera ett kort du sågat i två bitar för någon påstådd defekt det skulle ha.
Hanteringen av de drabbade moderkorten är ingenting som egentligen har med någon lag att göra, varendaste liten återförsäljare skulle i princip kunna säga "De kunder som faktiskt har fel på sina kort får dem bytta, övriga gör vi ingenting åt." och det skulle inte strida mot någon lag. Redigt mycket badwill jovisst men inte lagvidrigt.

d) Återköp och hävning av köp är två olika saker.

Skrivet av ari86:

konsumentlagen ger dig 14 dagers ångerrätt.

Det finns ingen lag som heter Konsumentlag, däremot ger Distans- och hemförsäljningslagen privatpersoner 14 dagars ångerrätt vid köp av varor på just distans.

Skrivet av Edwaard:

Men oavsett vad asus, intel eller något annat företag tycker så borde väl inte komplett med lagen i ryggen kunna neka en reklamation? De går ju själva ut med att korten är defekta.

Självklart kan de det, Om det aktuella kortet inte uppvisar någon defekt eller är skadat så att felsökning ej är möjlig har Komplett och alla andra återförsäljare full rätt att avslå reklamationen. Utbytesprogrammet handlar i mångt och mycket om goodwill och att undvika omfattande åtal i USA, inte vad svenska konsumentlagar säger. Det har aldrig påståtts från Intels/tillverkares/återförsäljares sida att samtliga kort är defekta utan att en mindre del är drabbade.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

"Nu är det dock så att denna återförsäljare yttrar på att jag på ett eller annat sätt skulle ha förstört moderkortet fysiskt,"

Varför gör dom det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

d) Återköp och hävning av köp är två olika saker.

Förklara gärna närmare tack

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Förklara gärna närmare tack

Återköp är ett av flera tillgängliga alternativ som säljaren kan göra vid en reklamation (andra är t.ex. avhjälpande och omleverans). Hävning av köp är när endera parten, oftast konsumenten, häver köpeavtalet pga ett väsentligt avtalsbrott. Då ska prestationerna återgå, dvs varan till butiken och pengarna till kunden. Resultatet är alltså alltså (oftast) detsamma, men det är på två helt olika grunder.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det ska vara så här, men det känns inte som att vi har alla fakta på bordet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Nu är det dock så att denna återförsäljare yttrar på att jag på ett eller annat sätt skulle ha förstört moderkortet fysiskt, på ett sätt som gör att det inte täcks av garantin.

Men vad har du gjort med ditt kort? Det är klart att de inte kan ta tillbaka kortet om du till exempel ollat processorsockeln, även om kortet har ett ursprungligt tillverkningsfel i sydbryggan.

Det finns många som antar att produkter som är defekta från tillverkare helt enkelt skrotas.. humor.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av twit:

Det finns ingen lag som heter Konsumentlag, däremot ger Distans- och hemförsäljningslagen privatpersoner 14 dagars ångerrätt vid köp av varor på just distans.

Nej därför att den heter konsumentköplagen.

Men brukar oftast i folkmun benämnas som konsumentlagen.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

Nej därför att den heter konsumentköplagen.

Men brukar oftast i folkmun benämnas som konsumentlagen.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Twit's poäng var nog inte huvudsakligen att den heter konsumentköplagen, hans poäng var att konsumentköplagen eller konsumentlagen eller vad man nu väljer att kalla den inte ger rätt att ångra sig inom 14 dagar. Den lagen han nämner gör dock det.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Funkar moderkortet, dvs kan du sätta igång datorn och boota in i OS? I så fall finns det möjlighet att du har rätt i din anmälan.

Om inte moderkortet funkar ALLS så är det ju något annat som är trasigt än det som diskuteras senaste veckan, och som återköpen gäller.

Så, funkar din dator har du RÄTT till återköp, funkar den INTE så har du INTE rätt till återköp.

Felet som återköpslöftet gäller är ju ett tänkbart kommande fel på några av sata-portarna. Är det något annat fel gäller ju vanliga garantiregler, och har du själv haft sönder det så är det ju kört för dig, bara att köpa nytt och glömma saken.

Du kan väl berätta för oss vad det är för fel så vi kan bilda oss en uppfattning om du bara är en som försöker utnyttja situationen, eller om du är en som redan drabbats av ett fel som borde uppstå först om några år.

Visa signatur

Redrum

Permalänk
Medlem

Verkar inte som att TS vill skriva nåt mer i den här tråden. Många som väntar på ett svar vad som egentligen har hänt eller inte hänt med moderkortet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Hur exakt ska du ha skadat moderkortet enligt dom ? verkar som dom kör en fuling isf för det är ett solklart fall att funkar det som det ska så behöver dom inte krångla dom ska göra återköp och pengarna tillbaka resten skiter du i.

Permalänk
Avstängd

Rätt kul att TS inte förmår att kommentera något av vad som skrivits.. Luktar väldigt konstigt om TS tänkta handling - Verkar som han förstört moderkortet innan Intel gick ut med att sata kretsen hade ett fel. TS provar då att lämna in kortet i hopp om att komplett inte skulle märka att kortet var trasigt, när de märker detta försöker han hävda att han vill byta mot ett nytt pågrund av att intel kretser lider av ett fel..

Rätt eller fel? TS får gärna komma in och besvara detta!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Hedersmedlem

Det är synd att TS inte återkommer men det är faktiskt en intressant fråga och jag tror många i tråden missar poängen.
Poängen är att Asus har sagt att de tar tillbaka alla moderkort som har/troligtvis har detta fel "No questions asked". I den andra tråden om Asus här på forumet har t ex den trådskaparen flera gånger fått svaret att det inte spelar någon roll om moderkortet i sig har andra fel som normalt förbrukar garantin eftersom felet med Sandy Bridge var ett ursprurngsfel och de därför ändå tar tillbaka moderkortet.

Den stora frågan här är självklart hur det ska gå till om inte försäljningsstället, här Komplett, accepterar det?

Vi har alltså Asus som, och det är som sagt de själva som sagt detta och annars gärna får klargöra om det inte är sant, att de accepterar returer även om moderkortet har något annat fel som annars inte skulle accepteras. Och vi har Komplett som säger att de inte accepterar en return därför moderkortet har ett fel som TS själv har skapat. Dessa två ståndpunkter går inte riktigt ihop.

Normalt har Komplett helt rätt att neka return/reklamation för en produkt med fel som är självförvållade men det är intressant att höra hur andra återförsäljare hanterar Asus produkter.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Och varför inte lägga returen till ASUS å skita på komplett?
ASUS godtar en retur även om du så har knäckt ditt moderkort i raseri, medans komplett godtar retur ifall det är endast sata kontrollern som inte funkar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Och varför inte lägga returen till ASUS å skita på komplett?
ASUS godtar en retur även om du så har knäckt ditt moderkort i raseri, medans komplett godtar retur ifall det är endast sata kontrollern som inte funkar.

Vad jag fått höra så hänvisar ASUS först och främst till inköpsstället...

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....