Ljudkort med equalizer för win 7?

Permalänk
Medlem

Ljudkort med equalizer för win 7?

Ja, då Creative tydligen tagit bort equalizern för sound blaster audigy i Win 7, så är jag på jakt efter ett nytt ljudkort. Finns det något vettigt som har en graphic equalizer, som inte kostar en förmögenhet?

Permalänk
Hedersmedlem

Är det inte bättre att använda EQ:n i mediaspelaren? Man vill ju oftast inte förvränga allt utljud? Mitt X-Fi XtremeMusic har en 10-bands EQ i Windows 7. Detsamma borde gälla alla X-Fi.

Permalänk

Asus kort har equalizer också

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Det vore att föredra att ha det på systemnivå, så att inte ljuden i spel och i os:et låter förjävligt. Eller musik som spelas upp i flash eller whatever.

Kan ju passa på och fråga om det finns några vettiga högtalare också. Köpte ett par Creative T10 förut. Jösses himalaya vilket kasst ljud det var i dom högtalarna! Aldrig varit med om maken till burkigt ljud. Lämnade tillbaka dirr. Gick ju att justera med equalizer, men alla andra ljud som inte spelades upp i mediaspelaren lät förjävligt.

Så ja, kanske är jag på jakt efter ett par schssysta högtalare istället. Hade ett par skitbilliga Trust-högtalare som jag köpte för typ 7 år sen, som nu gått sönder. I dem lät ljudet riktigt bra, medan det i T10 (som kostade 500 kr) lät skitdåligt. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag trodde att ljudet skulle låta bättre om man gick upp i pris och inte tvärtom.

Skrivet av Bad Habit:

Asus kort har equalizer också

Har du något speciellt du kan rekommendera? Fungerar det där DS-kortet?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för budget? Är du ute efter 2.0, 2.1, 5.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moo:

Jag trodde att ljudet skulle låta bättre om man gick upp i pris och inte tvärtom.

Faktum är att ju längre ifrån creative du går ju bättre låter det.

Permalänk
Medlem

Xonar DG kan jag rekommendera i alla fall, särskilt om du kör hörlurar då de även har hörlursförtärkare. EQ-funktion finns också.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

Eftersom du har Audigy kort, testa http://kxproject.com/ dessa drivrutiner. De har den bästa EQn jag nånsing prövat (hardware DSP EQ) och går t.o.m att använda upp till 3st på samma gång om nu inte en skulle räcka. Använd inte Master Mixer ouput device dock, byt till t.ex. SPDIF / AC3 output device eller Wave2/3, 4/5 eller 6/7 annars kan du få like pops/klicks eller sånt. Kan skicka en bra konfig att börja med ifall du vill.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns fleras fristående eq program att köra, dessutom finns det en enormt bra plugin till winamp, shibatch super eq, den är hittils den bästa jag sett om man bara pratar uppspelning av musik, winamp kan dessutom köra med vst pluggar.
sedan är det så att man bör köra med en peq om man är seriös , grafiska är oerhört grova att jobba med.
prova att söka nått typ det här http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.