AMD Fusion: Asus E35M1-I Deluxe, Gigabyte E350N-USB3, MSI E350IA-E45

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Om du syftar på moderkorts RAID så stöds inte det på M1 kretsen.

Okej, tackar.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenheter av det här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=417587 ?
Finns inte på lager till rimlig peng, men ser fint ut tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det här är antagligen min nästa HTPC tillsammans med en liten SSD på 30 GB jag redan har. Min nuvarande ASRock ION 330 är mysig och fungerar bra, men man är la lite "prylbög".
http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=794564

Skrivet av ASBR:

Hur bra upplever ni systemet fungerade i windows?
Känns det segt allting, eller flyter det på "typ" som vilken modern fullstor datorkonf som helst?

Är också nyfiken på hur responsivt systemet är att arbeta med i Windows. En netbook med Atom är inget jag skulle använda till att surfa med ens. Hoppas att Fusion är betydligt rappare.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av nimrod:

Är också nyfiken på hur responsivt systemet är att arbeta med i Windows. En netbook med Atom är inget jag skulle använda till att surfa med ens. Hoppas att Fusion är betydligt rappare.

Personligen tycker jag att även tvåkärniga Atom räcker för vanligt surfande och kontorsarbete, och Fusion fungerar lika bra. Det är ju inte raketfart, men så länge man inser plattformens begränsingar och duckar Photoshop känns det ganska grönt.
Med kommande Flash 10.2 ska dessutom HD-acceleration av video rulla tillsammans med Fusion, vilket gör att även t.ex. Youtube i högre upplösningar bör fungera bra.

(Psst..! Missa inte att vi uppdaterat testet med Gigabyte E350N-USB3!)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

man kanske ska bygga sej en LANdator i miniitx..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Personligen tycker jag att även tvåkärniga Atom räcker för vanligt surfande och kontorsarbete, och Fusion fungerar lika bra. Det är ju inte raketfart, men så länge man inser plattformens begränsingar och duckar Photoshop känns det ganska grönt.
Med kommande Flash 10.2 ska dessutom HD-acceleration av video rulla tillsammans med Fusion, vilket gör att även t.ex. Youtube i högre upplösningar bör fungera bra.

(Psst..! Missa inte att vi uppdaterat testet med Gigabyte E350N-USB3!)

På gigabyte informations sidan så står det info för Asus Deluxe modellen, eller är jag helt fel på den?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BareHipster:

På gigabyte informations sidan så står det info för Asus Deluxe modellen, eller är jag helt fel på den?

Det är rätt info, men fel rubrik. Fixat!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Alltså, hur är dom att överklocka???

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Tycker recensionen missar överklockningen rejält. Visst snackar vi om mediadatorer, men det är nästan olagligt att inte överklocka när moderkorten dessutom ni testade dessutom hade funktioner för det. Det är riktigt intressant att se vad man kan klämma ur en E-350. Dessutom skulle sweclockers bli först med att testa det, av alla recensioner som jag har sett på plattformen ifall ni skulle bestämma er för det.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Om man ska gå på ett Asus deluxe med en slim BR-spelare, 1ssd, 2-3 green diskar, 2 stickor ram och 1-3 mkt lågvarvande fläktar, skulle det räcka med detta paket då?
http://mini-itx.se/acdckitmorex12v1425w-p-597.html?cPath=76_1...

Någon som eventuellt kan ge annat förslag på störmförsörjare?

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur denna testversion, med utlovad bättre energieffektivitet i final, inklusive monitor osv antar jag då det är en hel laptop, kan idlea 11W? Är det sån extrem skillnad på samma plattformar, beroende på om det är i en laptop eller en desktop.

http://www.legitreviews.com/article/1470/9/

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av heatm:

Alltså, hur är dom att överklocka???

Skrivet av loie:

Tycker recensionen missar överklockningen rejält. Visst snackar vi om mediadatorer, men det är nästan olagligt att inte överklocka när moderkorten dessutom ni testade dessutom hade funktioner för det. Det är riktigt intressant att se vad man kan klämma ur en E-350. Dessutom skulle sweclockers bli först med att testa det, av alla recensioner som jag har sett på plattformen ifall ni skulle bestämma er för det.

Vi gav oss på en smula överklockning, men det krånglade helt enkelt för mycket för att vi skulle kunna få fram något vettigt resultat i tid för recensionen. Vi lyckades endast klocka knappa 10%, och redan då blev det märkliga stabilitetsproblem. Som jag har förstått det hänger alla bussar ihop på Fusion, vilket begränsar möjligheterna rejält. Det handlar ju dock om en ny plattform, så både entusiaster och BIOS-versioner lär bli bättre på att hitta gränserna med tiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm kan vara intressant. Är det någon som vet om brädorna även skickar Dolby TrueHD och DTS-HD MA över S/PDIF utgången jag har nämligen ingen möjlighet att trycka in via HDMI i min förstärkare?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MichaSWE:

Hmm kan vara intressant. Är det någon som vet om brädorna även skickar Dolby TrueHD och DTS-HD MA över S/PDIF utgången jag har nämligen ingen möjlighet att trycka in via HDMI i min förstärkare?

Nej, endast HDMI. Det är inget unikt för Fusion, HDMI krävs helt enkelt för HD-ljudformaten. Är inte 100%, men antar att bandbredden för den optiska anslutningen inte räcker till.

Kunde förövrigt inte hålla mig, var tvungen att leka lite..
Minigalleri: HTPC med AMD Fusion

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nej, endast HDMI. Det är inget unikt för Fusion, HDMI krävs helt enkelt för HD-ljudformaten. Är inte 100%, men antar att bandbredden för den optiska anslutningen inte räcker till.

Kunde förövrigt inte hålla mig, var tvungen att leka lite..
Minigalleri: HTPC med AMD Fusion

Snyggt.
Men som sagt, lite konstigt kan jag tycka.

"I övrigt drar datorn 25-30 watt beroende på belastning, runt 20 i vila."

Och här på nån pre-variant i höstas, 11W !!!

Hur? Måste ju va inkl monitor osv på laptopen, hur fasen kan dom få det till 11W, om "din" idlear 20W med ett hyfsat matchande 80W nätagg?

http://www.legitreviews.com/article/1470/9/

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ASBR:

Snyggt.
Men som sagt, lite konstigt kan jag tycka.

"I övrigt drar datorn 25-30 watt beroende på belastning, runt 20 i vila."

Och här på nån pre-variant i höstas, 11W !!!

Hur? Måste ju va inkl monitor osv på laptopen, hur fasen kan dom få det till 11W, om "din" idlear 20W med ett hyfsat matchande 80W nätagg?

http://www.legitreviews.com/article/1470/9/

Det kan jag inte svara på, kan bara stå för de tester vi gör. Mätaren visar runt 20 watt i idle, mer kan jag inte säga, tyvärr.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Nej, endast HDMI. Det är inget unikt för Fusion, HDMI krävs helt enkelt för HD-ljudformaten. Är inte 100%, men antar att bandbredden för den optiska anslutningen inte räcker till.

Kunde förövrigt inte hålla mig, var tvungen att leka lite..
Minigalleri: HTPC med AMD Fusion

Lame Well nice galleri i alla fall

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi gav oss på en smula överklockning, men det krånglade helt enkelt för mycket för att vi skulle kunna få fram något vettigt resultat i tid för recensionen. Vi lyckades endast klocka knappa 10%, och redan då blev det märkliga stabilitetsproblem. Som jag har förstått det hänger alla bussar ihop på Fusion, vilket begränsar möjligheterna rejält. Det handlar ju dock om en ny plattform, så både entusiaster och BIOS-versioner lär bli bättre på att hitta gränserna med tiden.

Aha, det lät ju inte så roligt. Vi får hoppas på att det blir bättre med tiden allt eftersom AMD förfinar tillverkningstekniken och moderkorten med tillhörande bios (och det där andra, nya, flådiga biosgrejen) blir bättre.

Men det är klart, om GPU hänger ihop med CPU o.s.v så lär det bli svårt. Kanske går bättre om man har ett separat grafikkort i PCI-e porten?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

mini-itx.se har MSI-kortet med annorlunda kylning. Ser ut att vara leveranskylare. Stor klump som täcker både chipset och APU och liten fläkt i mitten. http://mini-itx.se/mkmsie350iae45amdfusion-p-714.html

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

mini-itx.se har MSI-kortet med annorlunda kylning. Ser ut att vara leveranskylare. Stor klump som täcker både chipset och APU och liten fläkt i mitten. http://mini-itx.se/mkmsie350iae45amdfusion-p-714.html

Samma bild som ligger uppe på prisjakt.nu
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807732

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/1902000/msi-e350ia-e45amd-fusion
Ser väl ut att kunna vara den "riktiga/konsumentversionen" av MSI brädan i testet?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Skrivet av Sjodden:

http://www.inet.se/artikel/1902000/msi-e350ia-e45amd-fusion
Ser väl ut att kunna vara den "riktiga/konsumentversionen" av MSI brädan i testet?

Väldigt dåligt om det visar sig att det inte är passiv kylning för oss dödliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Väldigt dåligt om det visar sig att det inte är passiv kylning för oss dödliga.

MSIs mini-itx kort är inte pasivt och det är inte kortet på bilden heller så va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Snyggt.
Men som sagt, lite konstigt kan jag tycka.

"I övrigt drar datorn 25-30 watt beroende på belastning, runt 20 i vila."

Och här på nån pre-variant i höstas, 11W !!!

Hur? Måste ju va inkl monitor osv på laptopen, hur fasen kan dom få det till 11W, om "din" idlear 20W med ett hyfsat matchande 80W nätagg?

http://www.legitreviews.com/article/1470/9/

Den reviewn på det tidiga systemet är någon vinklad propaganda. AMD själva har juh sagt att 11watt är förbrukningen på CPU + Nordbrygga. Hårddisk + ram och moderkort i övrigt, sen 80% faktumet på ett nätagg gör att det blir 20watt idle.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av chazzi:

Om man ska gå på ett Asus deluxe med en slim BR-spelare, 1ssd, 2-3 green diskar, 2 stickor ram och 1-3 mkt lågvarvande fläktar, skulle det räcka med detta paket då?
http://mini-itx.se/acdckitmorex12v1425w-p-597.html?cPath=76_1...

Någon som eventuellt kan ge annat förslag på störmförsörjare?

Kan tyvärr inte svara på din fråga men blev nyfiken på vad för chassi du tänkte dig?

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som reagerar på hur Emil behandlar moderkorten i videorecensionen? Inget ESD-skydd och händerna över hela kretskorten. Sen "drar" han dom på bordet.. gör ont i hela mig och ger ett oproffsigt intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Är det bara jag som reagerar på hur Emil behandlar moderkorten i videorecensionen? Inget ESD-skydd och händerna över hela kretskorten. Sen "drar" han dom på bordet.. gör ont i hela mig och ger ett oproffsigt intryck.

Chansen att ett icke inkopplat moderkort ska gå sönder av detta är extremt små. Kan man lika gärna säga att man aldrig ska lyfta ett kort då chansen är större att du tappar det. Visst, köper man dyra komponenter för hårt förtjänta pengar eller arbetar med hårdvara dagligen är det självklart en bra försäkring. Men för att visa upp kortet i ett videoklipp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Den reviewn på det tidiga systemet är någon vinklad propaganda. AMD själva har juh sagt att 11watt är förbrukningen på CPU + Nordbrygga. Hårddisk + ram och moderkort i övrigt, sen 80% faktumet på ett nätagg gör att det blir 20watt idle.

Det är väl ingen vinklad propaganda om amd själva säger att det gäller CPU+nb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Den reviewn på det tidiga systemet är någon vinklad propaganda. AMD själva har juh sagt att 11watt är förbrukningen på CPU + Nordbrygga. Hårddisk + ram och moderkort i övrigt, sen 80% faktumet på ett nätagg gör att det blir 20watt idle.

Legitreviews använde en SSD (C300) som knappt drar något alls i vila (<1 W). Endast skrivningar drar mycket (~3 W) på en SSD. De där 11 W som de mätte upp kan mycket väl stämma. Visserligen ett ofärdigt system dock.

Både Anandtech och Swecklockers, som är de enda någorlunda utförliga recensionerna jag hittat på de färdiga Brazos-plattformarna med E-350, använder ju något överdrivna nätagg. Du vet väl att nätagg har mycket dålig effektivitet vid låga laster (procentuellt), vilket gör att det är ren galenskap att driva ett system på <30 W med ett 1000W-agg. Vid 50 % belastning är effektiviteten som störst (~80-90 % på bättre nätagg). 30 W ligger långt under 50 % belastning på ett 1000W-agg.

Och det heter inte "förbrukning". Skriv "effekt" istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Är det bara jag som reagerar på hur Emil behandlar moderkorten i videorecensionen? Inget ESD-skydd och händerna över hela kretskorten. Sen "drar" han dom på bordet.. gör ont i hela mig och ger ett oproffsigt intryck.

Hehe... hade varit oproffsigt om han var försiktig som en mus med grejorna. Vad ska hända om han drar kretskortet på bordet? Lödningarna är hårdare än träbordet så det är mer synd om bordet än om kretskortet.

Undrar vad sannolikheten är för att förstöra ett mobo, gfx-kort eller en CPU med en ESD-urladdning? Om det var det minsta vanligt skulle forumen översvämmas med folk med sabbade grejor på grund av fenomenet.

Jag ropar på Mythbusters! Det här borde dom fan testa.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770