Spotify, ljudkvalitén kass.

Permalänk
Entusiast

Spotify, ljudkvalitén kass.

Är det bara jag som är för petig, eller är många låtar/album verkligen otroligt dåligt komprimerade? Har köpt premium och aktiverat high bitrate i inställningar.

Finns det någon inställning som jag behöver ändra utöver high bitrate och stänga av volume normalization för att förbättra?

Har Sennheiser HD595, så hörlurarna är det inge fel på..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Ljudkort kan också spela roll ibland. Vilket har du? Inbyggd?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

Tror inte Spotify är väldigt bra kvalité på överhuvudtaget, men jag märker då inte någon dålig kvalitet? Inte så man klagar på det iallafall. Visst finns det mycket bättre, men den är väl absolut inte dålig! Själv märker jag inte mycket skillnad med vanlig bit-rate och 320 bit-rate. Enda låten jag verkligen märkte något med, men tror mest det var pga dålig inspelning, det var låten "Hurt - Johnny Cash". Vid någon refräng tror jag det är att det bara skurrar i ljudet. Dela gärna med dig av de låtar du tyckt varit dålig kvalité på!

Mvh Daniel

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Entusiast
Skrivet av darkwingduck:

Ljudkort kan också spela roll ibland. Vilket har du? Inbyggd?

creative x-fi xtreme gamer, inte det bästa. men jag har fått mycket bättre ljud ifrån andra källor än spotify, tex om jag lyssnar på en CD eller liknande.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Inaktiv

Kör ditt ljudkort genom SRS Sandbox. Du kan ju trots allt inte förvänta dig CD/lossless kvalité från Spotify.

Permalänk
Medlem

Många album är ju helt sönderkomprimerade... Sök på loudness war och bli upplyst.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Ja väldigt mycket musik som spelas in idag är helt förstörd, hårt komprimerat, men också utöver det med väldigt tråkigt platt ljud, visst finns det undantag, men att man ska få dåligt inspelad musik när det faktiskt kostar en hel del borde vara undantag, inte tvärtom som det faktiskt är idag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Mjo, jag tror ju inte man får bättre än mp3-kvalité.. Till exempel The Kristet Utseendes album låter ju för jävla dåligt.. och inte bara pga musikstilen

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Jag tycker kvaliten i spotify är helt enligt den förväntan man har på en sån här musiktjänst och mer därtill.

Ibland märker man att nya album dom lägger in har lite tveksamma kvaliteer men det brukar i dessa fall ordna till sig efter ett par dagar. Ungefär som att dom bara föser in en snabbkopia till att börja med men lägger in en bättre version så fort dom får tid över till det.

Upplever du en betydande skillnad mot t.ex. vanliga mp3or i normal bitrate så är det något som strular för dig, ingen aning vad dock

Skrivet av bran:

Många album är ju helt sönderkomprimerade... Sök på loudness war och bli upplyst.

Har väl absolut ingenting med ljudkvaliten i spotify vs cd/mp3 att göra....

Permalänk
Medlem

jag tycker också kvaliten är skit, kör dock med free & low bit rate... men alla låtar finns väll inte i high bitrate, eller?
har tänkt skaffa premium men om kvaliten fortfarande suger så känns det lite sådär :S

Permalänk
Medlem

Fungerar bra för mig, har en HP laptop -W8530W med SoundMax ljudkort.

På min stationära får jag riktigt bra ljud också, har SB live Gamer fatality. inte värdens bästa kort men får bra ljud iaf!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

jag tycker också kvaliten är skit, kör dock med free & low bit rate... men alla låtar finns väll inte i high bitrate, eller?
har tänkt skaffa premium men om kvaliten fortfarande suger så känns det lite sådär :S

Du kan ju använda spotify i mobilen med premium med;)

Någon som vet på ett ungefärg hur många procent av låtarna som faktiskt lirar i 160 kbps?

Jag hör NOLL skillnad när jag lyssnar på high bitrate i kryssad och inte i kryssad, och då har jag ändå ett xonar d2x samt ett par fina stativ-högtalare...

Hör en vanlig människa skillnad mellan hög och låg bitrate, eller måste man varit audiofil i 50 år för att höra det?

Permalänk
Medlem

Nog hörs det skillnad om du har bra grejjor och lyssnar seriöst (alltså inte basshunter i ett steelseries headset).

All musik ska väl vara 320 med premium eller har jag fel? Kom ihåg att starta om spotify bara varge gång ni byter mellan high bitrate och normal (varför nu ni skulle vilja ha något annat än high).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Nog hörs det skillnad om du har bra grejjor och lyssnar seriöst (alltså inte basshunter i ett steelseries headset).

All musik ska väl vara 320 med premium eller har jag fel? Kom ihåg att starta om spotify bara varge gång ni byter mellan high bitrate och normal (varför nu ni skulle vilja ha något annat än high).

Har ett par stativhögtalare som kostade 2000kr nya (dynavoice challanger s-6). De ska tydligen vara riktigt bra. Kan jag vara så tondöv att jag inte märker någon skillnad mellan låg och hög bitrate?

Lyssnar mest på house iof, men även många "vanliga" låtar.

Kan ni tippsa om en låt där skillnaden mellan high och low bitrate är stor?

Permalänk
Medlem

Med dom högtalarna är det svårt att höra någon avgörande skillnad. Förmodligen behagligare och bättre ljud i längden men en A/B jämförelse är svår och 160 duger nog alldeles utmärkt. Har själv ett par s-6 or och visst är dom oerhört prisvärda som så men något riktigt hifiljud får du inte ut ur dom.

Skulle tro att på 9 av 10 (minst) ljudanläggningar är 160 spotify fullt tillräckligt. När du är så intresserad av ljudet att du börjar investera i dom nivåerna som krävs så kommer du höra skillnaden mellan olika ljudkällor automatiskt. Hör du inte skillnaden i nuläget så behöver du inte bry dig om den heller, det finns ingen speciell låt med extra mycket skillnad eller så.

Permalänk
Medlem

Jag märker ingen skillnad mellan low och high bitrate.
Spelar jag t.ex. A Case Of You med Diana Krall så hör jag ingen skillnad mellan spotify och FLAC som spelas i Foobar med ASIO. Även så har jag en rätt så bra anläggning.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Nog hörs det skillnad om du har bra grejjor och lyssnar seriöst (alltså inte basshunter i ett steelseries headset).

All musik ska väl vara 320 med premium eller har jag fel? Kom ihåg att starta om spotify bara varge gång ni byter mellan high bitrate och normal (varför nu ni skulle vilja ha något annat än high).

Tror du har fel, tyvärr. Har hört att inte alla är i 320kbit/s ändå.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Mänskliga örat är ganska uselt, audiofil eller ej. En riktigt bra komprimerad 160kbps är i princip omöjlig att skilja från okomprimerat.

En dåligt komprimerad 320kbps kan också vara dålig kvalite. Hur just spotify går till väga vet jag inte, men att endel låtar har sämre kvalite än andra oavsett bitrate stämmer bra. Sen finns det ju riktigt usla inspelningar också.

Ryser bara jag tänker på "distade" cymbaler..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anton:

Tror du har fel, tyvärr. Har hört att inte alla är i 320kbit/s ändå.

Majoriteten är

http://getsatisfaction.com/spotify/topics/willl_all_music_be_...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton:

Tror du har fel, tyvärr. Har hört att inte alla är i 320kbit/s ändå.

Källa?

Det senaste jag läste var när dom införde high bitrate då skulle dom konvertera alla skivor succesivt tills hela biblioteket var high. Nog för att dom har mycket skivor att jobba med men dom bör ju vara klar nu ändå tycker man eller la dom ner mitt i?

Permalänk
Medlem

Länken fungerade inte

Skrivet av Maximo:

Källa?

Det senaste jag läste var när dom införde high bitrate då skulle dom konvertera alla skivor succesivt tills hela biblioteket var high. Nog för att dom har mycket skivor att jobba med men dom bör ju vara klar nu ändå tycker man eller la dom ner mitt i?

Nä någon källa har jag inte. Har bara för mig att jag hört det, men är inte säker

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anton:

Länken fungerade inte

Jo, du får bara skriva om "subscribers" i addressfältet. Get satisfaction gillar inte att bli länkad till bara

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB