EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

Fick tidigare idag ett samtal från Inet eftersom att jag har en liggande beställning på en kontorsdator med SB-moderkort. Det var en trevlig dialog och jag får min dator precis som planerat (jag har ingen användning av mer än 1 SATA-port ändå) så jag vill ge dem en stor tumme upp för detta. Service at it's best så att säga

Väldigt trevligt med företag som "walks the extra mile" Och det är ju också en av anledningarna till att jag handlat varor hos dem de senaste fem åren, till belopp av tiotusentals kronor.

Permalänk
Medlem

Ang retur nu eller aldrig beror på svensk lag.

-- Du skall inom 2 veckor efter att ha upptäckt fel rapporterat detta.

Så ringer du idag å gnäller, men kommer med en retur om 3mån så har du igentligen förbrukat din garanti redan. (detta för å skydda ombud från korkade kunder)
Så ifall företag godtar att du sitter med en vara x mån för å göra din röv glad så ska ni vara som sagt glada över det.
Komplett´s förslag att få ett sketet sata2 kontrollerkort nu om du inte vill göra en retur idag är ett alternativ som tyvärr inte är i närheten av samma pris/prestanda

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

Hur seriös är du själv. Enligt organisationen bakom SATA standarden så är den korrekta benämningen SATA 1,5Gb/s, SATA 3,0Gb/s och SATA 6,0Gb/s. SATA 3 skulle kunna tolkas som SATA 3.0Gb/s så vad du säger nu är att folk ska använda de drabbade portarna. Skärpning nu va, detta gäller även återförsäljare och redaktionen som inte tycks vara uppdaterade.

HAHA! Bästa inlägget på länge!

Kan du inte sluta skriva massa skit? Organisationen bakom SATA har inte gått ut med någonting om hur benämningen skall vara. Om man ska vara riktigt riktigt petig så heter det "SATA Revision 3.0", men vem orkar skriva det? "SATA 6Gb/s" som du menar att det skulle heta är inget annat än den hastighet som nämns i specifikationen för SATA Revision 3.0. Organisationen använder både benämningen "SATA Revision 3.0", samt "SATA 6Gb/s".

Det finns också en organisation som heter Svenska Akademien. Den organisationen säger att din meningsuppbyggnad är helt värdelös.

ps.

Jag älskar den här tråden!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Tack för all information sweclockers. Jag har hängt med från början eftersom jag är Sandy bridge ägare. Jag måste säga att ni gör ett bra jobb med att vara uppdaterade. Tack så mycke

Visa signatur

-NOOK- -TABOR-

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Ang retur nu eller aldrig beror på svensk lag.

-- Du skall inom 2 veckor efter att ha upptäckt fel rapporterat detta.

Så ringer du idag å gnäller, men kommer med en retur om 3mån så har du igentligen förbrukat din garanti redan. (detta för å skydda ombud från korkade kunder)

Då kan man ju "hitta" felet om 3 månader

Permalänk

Nån som fått sin beställning skickad från inet som beställt en 2500K som egentligen inte skulle fått sin order förrän om nån vecka?

Det är ju möjligt om nu vissa väljer att ta bort sin beställning hos inet.

Visa signatur

| Asrock P67 Extreme 4 | I5 2500K 3.3 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 1600Ghz | Corsair Powersupply 520W | ASUS R9 290 4GB OC DirectCU |

Permalänk
Medlem
Citat:

17:10

Svenska återförsäljare har det tufft just nu och en hårt pressad Erik Wickman, marknadschef på Inet, ber alla kunder om förståelse.

Under mina 13 år i branschen har jag aldrig tidigare upplevt en situation värre än denna. Vi är nedringda av oroliga kunder och e-posten strömmar in oavbrutet. Övertid är beordrad för att korta ned svarstiderna och personligen har jag de senaste dagarna arbetat i 16-timmarspass.

Det största problemet är att vi i vår tur inte får någon exakt information ifrån tillverkarna, inget ekonomiskt stöd och inga ersättningsprodukter. Jag blir därför uppriktigt ledsen när jag läser i forum att enskilda anställda hos oss och kollegor i branschen citeras och sågas. Tänk på att det är enskilda människor som arbetar efter bästa förmåga och under hård press som försöker göra ett så bra jobb som möjligt.

Som en sista önskan ber jag allra ödmjukast om att ta det lugnt och avvakta. Vi har full förståelse för alla upprörda känslor, men i dagsläget går det inte att göra mer än att vänta på ytterligare information. Vi på Inet och jag personligen kommer att se till att alla drabbade kunder får den hjälp som behövs.

Förstår inte är det butikerna det är synd om trodde det var kunderna som köpt en defekt produkt. Skiter fullständigt i om de har små marginaler eller inte lägg ner om ni inte har råd att driva butik

Visa signatur

Mobo::Gigabyte P67-UD4 CPU: i5 2500K 3,3GHz GPU: XFX HD5830 1GB
RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE PSU: COOLER MASTER SILENT PRO 600w
SSD: Intel 80GB X25 HD: 2TB Western Green
Bärbar 1: MBP 13" mid 2010 Bärbar 2: Vaio 15" vpc-se2v9e

Permalänk
Medlem

Härligt att man fortfarande sitter på x58

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astrosus:

Förstår inte är det butikerna det är synd om trodde det var kunderna som köpt en defekt produkt. Skiter fullständigt i om de har små marginaler eller inte lägg ner om ni inte har råd att driva butik

word.

Visa signatur

| BenQ xl2411t | Samsung SSD 840 EVO 250GB ATA | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Intel Core i5 2500 3,3GHz | Geforce GTX 760 | Corsair TX 650W 80+ | MSI P67A-GD65 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Razer Deathadder Re-Spawn Infrared Sensor | Cooler Master 690 II Advanced | Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astrosus:

Förstår inte är det butikerna det är synd om trodde det var kunderna som köpt en defekt produkt. Skiter fullständigt i om de har små marginaler eller inte lägg ner om ni inte har råd att driva butik

Förstår om du blir grinig om du har köpt en dator som kanske inte fungerar
helt och hållet, men i en situation som denna bör du kunna ha mer tålamod!

Han jobbar ju i princip hela sin vakna tid, och hans anställda jobbar beordrad
övertid.

Visst, jag hade också blivit lite grinig, men man får försöka sansa sig.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kommer samtliga Sandy Bridge moderkort nu betraktas som "trasiga" och skickas tillbaka tillverkaren enligt rutin? (Eller vad brukar återförsäljare göra när de tar emot en trasig vara från tex Asus eller Gigabyte?). Isåfall är det väl bara fraktkostnaden som de svenska återförsäljarna får betala, eller får de köpa nya moderkort och slänga de gamla?

Permalänk
Skrivet av Astrosus:

Förstår inte är det butikerna det är synd om trodde det var kunderna som köpt en defekt produkt. Skiter fullständigt i om de har små marginaler eller inte lägg ner om ni inte har råd att driva butik

Självklart är det främst datorleverantörer som drabbas hårdast, rent ekonomiskt. Men uppenbarligen har du råd så förslagsvis anställer du personal som kan sköta dina inköp. Men HOPPSAN hela branschen väntar på nya SB och det kanske gör att du saknar motiv eller kostnadstäckning för din nya personal. Kicka dom då. Synd för dom men inte för dig. Du har väl pengar att köpa ett eget förhandsexemplar av nya chipsetet. Men varför du trollar här inne förstår jag inte.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Förstår om du blir grinig om du har köpt en dator som kanske inte fungerar
helt och hållet, men i en situation som denna bör du kunna ha mer tålamod!

Han jobbar ju i princip hela sin vakna tid, och hans anställda jobbar beordrad
övertid.

Visst, jag hade också blivit lite grinig, men man får försöka sansa sig.

Personligen bryr jag mig inte mycket tycker mest synd om kidsen som tagit av sina spar pengar och blir hårt drabbade och sedan får läsa hans plumpa uttalanden. Det är också bara INET som kommit med uttalanden om att visa kunder inte ska ersättas. Det är i situationer som dessa man ser hur mycket företagen värderar sina kunder Komplett samt Webhallen tycker jag skött allt snyggt medans INET mest tycker synd om sig själva

Visa signatur

Mobo::Gigabyte P67-UD4 CPU: i5 2500K 3,3GHz GPU: XFX HD5830 1GB
RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE PSU: COOLER MASTER SILENT PRO 600w
SSD: Intel 80GB X25 HD: 2TB Western Green
Bärbar 1: MBP 13" mid 2010 Bärbar 2: Vaio 15" vpc-se2v9e

Permalänk

Jag tycker Inet har givit bra svar. Men det varierar ju säkert med vem man pratat med i kundtjänst.

Visa signatur

| Asrock P67 Extreme 4 | I5 2500K 3.3 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 1600Ghz | Corsair Powersupply 520W | ASUS R9 290 4GB OC DirectCU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

Självklart är det främst datorleverantörer som drabbas hårdast, rent ekonomiskt. Men uppenbarligen har du råd så förslagsvis anställer du personal som kan sköta dina inköp. Men HOPPSAN hela branschen väntar på nya SB och det kanske gör att du saknar motiv eller kostnadstäckning för din nya personal. Kicka dom då. Synd för dom men inte för dig. Du har väl pengar att köpa ett eget förhandsexemplar av nya chipsetet. Men varför du trollar här inne förstår jag inte.

Än mer oförståeligt är hur du FORUMKUNGEN orkar lägga ner tid på att svara ett troll. Jag skickar dig ett PM nästa gång jag vill posta en åsikt i forumet så kan du godkänna

Visa signatur

Mobo::Gigabyte P67-UD4 CPU: i5 2500K 3,3GHz GPU: XFX HD5830 1GB
RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE PSU: COOLER MASTER SILENT PRO 600w
SSD: Intel 80GB X25 HD: 2TB Western Green
Bärbar 1: MBP 13" mid 2010 Bärbar 2: Vaio 15" vpc-se2v9e

Permalänk
Medlem

Det hela har väl sköts lite sådär, men man kan inte förvänta sig att allt går fläckfritt första dygnen efter en sådan här händelse. Jag är både glad och irriterad att detta händer precis "nu", jag hade liksom tänkt köpa en ny dator idag med SB system.
Liksom jag o min sambo behöver en ny dator för att kunna studera på distans ordentligt. Men men, bara hoppas på mars/april och att veckorna går fort då.

Permalänk
Medlem

Inet gav mig valet att låta min beställning gå till produktion eller avbeställa den eller vänta i 2 månader på ett nytt moderkort. Dom sa att om det blir strul framöver så är det självklart ett garantiärende och dom byter moderkortet åt mig (då jag köper ett komplett datorpaket som jag plockat ihop). Detta trots att dom visste att alla 8 sata portar blir upptagna för mig. Jag kommer inte direkt ha någon värdefull information på dom diskarna ändå så jag ser inget att vara rädd för. Blir det problem så fixar dom det.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Här ges det ris å ros om vartannat till olika företag hehe. 2 sidigt mynt!

Nu är jag inte riktigt med tror inte du är det heller

Visa signatur

Mobo::Gigabyte P67-UD4 CPU: i5 2500K 3,3GHz GPU: XFX HD5830 1GB
RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE PSU: COOLER MASTER SILENT PRO 600w
SSD: Intel 80GB X25 HD: 2TB Western Green
Bärbar 1: MBP 13" mid 2010 Bärbar 2: Vaio 15" vpc-se2v9e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

HAHA! Bästa inlägget på länge!

Kan du inte sluta skriva massa skit? Organisationen bakom SATA har inte gått ut med någonting om hur benämningen skall vara. Om man ska vara riktigt riktigt petig så heter det "SATA Revision 3.0", men vem orkar skriva det? "SATA 6Gb/s" som du menar att det skulle heta är inget annat än den hastighet som nämns i specifikationen för SATA Revision 3.0. Organisationen använder både benämningen "SATA Revision 3.0", samt "SATA 6Gb/s".

Det finns också en organisation som heter Svenska Akademien. Den organisationen säger att din meningsuppbyggnad är helt värdelös.

ps.

Jag älskar den här tråden!

Du har just bevisat att SATA3 = SATA6

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Jaha... vad ska man säga mer än att Intel har det besvärligt nu och har det rätt svettigt med att försöka reda ut den här "röran" med sina moderkort och med sina felaktiga komponenter. Sedan kan man tycka vad man vill om det här... men som det redan antyds tror jag i slutändan när dammet har lagt sig att problemet är nog lite värre än vad Intel vill nu helt öppet erkänna d.v.s. att det är bara några få moderkort som drabbas eller kommer drabbas av de här dåliga styrkretsarna. I dagsläget vet ingen med säkerhet hur omfattande problemet kan eller kommer att bli och hur mycket övrig hårdvara med mjukvara kommer att påverkas av de här dåliga kretsarna. För mig är det lite som att leka "rysk-roulett" med sin dator d.v.s. går det så går det filosofin... och så mycket mer behöver nog inte tilläggas tror jag.

Jag tycker dock att det är bra av Intel på ett relativt stadium har gott ut med att det finns problem med sina nya produkter och försöker få fram en snabb lösning på problemet åt sina nya och för den delen kommande tilltänkta kunder. Sedan får man se hur mycket skada det här kommer att medföra för Intel och inte minst vad marknaden (och aktieägarna) med slutkunderna kommer att säga om det här när dammet har lagt sig om ett antal månaders tid från och med nu, för ett möjligt skadat förtroende kan i sämsta fall ta lång tid att reparera. Nu ska man inte ta ut något i förskott utan vi får se vad som sker framåt sommaren med Intels nya plattform. Tja, och AMD gruppen kan antas få lite fördelar av det här "storyn" antagningsvis...

Slutligen, ett tack ska också riktas till SweClockers ledning som har lagt upp information om problemet hos Intel där man också gör ett regelbunden uppföljning om vad som sker med Intels dåliga moderkort för Sandy Bridge, med tillverkare och återförsäljare inför slutkunderna. God konsumentupplysning när den är nödvändig är inte fel att ge till de personer som blir berörda av det i någon form om en produkt eller vara är felaktig, som i det här fallet med de felaktiga styrkretsarna hos Intel.

/Saínt25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astrosus:

Nu är jag inte riktigt med tror inte du är det heller

OFT:
De va ju helvete me sand du hade i din vagina!;)

OnT:
Alla inblandade drabbas av detta såväl tillverkare, leverantör, butik o slutkund mer eller mindre. Men som sagt tidigare så blir det nog hårdast för butiker som inet, komplett osv. Kunden behöver bara leva med att använda färre sata portar tills nya moderkort kommer i april.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Skrivet av FRULZ:

Efter detta så lutar det faktiskt åt att uppdatera med AMD. :/

Om ändå Bulldozern kunde komma snart

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hurvida det kommer vara värt med Bulldozer eller inte. Det är ju fullt möjligt att den också kommer lida av barnsjukdomar. Sedan vad kommer den kosta och kommer kostanden väga upp prestandan eller suger prestandan allmänt eftersom det är en AMD, jämfört med de betydligt oftast dyrare Intel processorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Om ändå Bulldozern kunde komma snart

Ser om inte annat ut som ett guldläge för AMD att ta mark här om de får en lansering i april

Permalänk

Har jag fattat rätt, kommer fungerande Sandy Bridge först i april nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Har jag fattat rätt, kommer fungerande Sandy Bridge först i april nu?

Yep. Ersättningskorten dröjer 2-3 månader.

Permalänk

min 980x får hänga me tills X68 kommer ut. slipper problem

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Inaktiv

Det finns alltid en felmarginal hos all elektronik, i detta fallet är den väl uppskattad till 50% högre. Detta är inget nytt fenomen som 100% här inne i tråden TROR, snarare så att Intel har bollar nog att gå ut med detta denna gången, vilket dom inte gjorde med socket 775.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poseur:

Frågan är ju hurvida det kommer vara värt med Bulldozer eller inte. Det är ju fullt möjligt att den också kommer lida av barnsjukdomar. Sedan vad kommer den kosta och kommer kostanden väga upp prestandan eller suger prestandan allmänt eftersom det är en AMD, jämfört med de betydligt oftast dyrare Intel processorerna.

Med tanke på att de ska återuppliva FX-beteckningen så ser det ganska ljust ut för
AMD Bulldozer. Visst, det kan säkert förekomma barnsjukdomar på plattformen, men
förhoppningsvis har de haft tid att noga gå igenom allt före lansering.

Att säga att "prestandan suger för att det är en AMD" tycker jag är fel.
AMD har haft svårt att tävla med intel sedan Core kom, men när AMD
släppte sin Athlon smiskade den intels bakdel. Det är på tiden att det händer igen.

Vi får helt enkelt vänta och se, men "tack vare" intels nuvarande problem
(inget illa menat till de som köpt SB) finns det en chans att jämna ut marknaden lite.

Med hjälp av en Bulldozer...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Precis detta har jag väntat på..ett rejält bakslag.
Mer nya datorkomponenterr med kortare intervaller och det kommer hända igen.

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz