EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Avstängd

Vilken jäkla tur att man väntade. Synd om Intel och alla återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Köpläge? Var köper man?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Köpläge? Var köper man?

Ja det klättrar sakta upp igen! Köp! lol.

Permalänk
Medlem

Haha stakars alla er som redan köpt och har de installerat i burken, hur ska ni göra? Montera ur och vara utan dator några veckor pga utbyte eller?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ingen ska behöva ha ett moderkort som har begränsningar.
Vänta och se vad som händer.
Det är förmodligen en kallödning som släpper efter ett tag.
Alla som vill kommer att få byta moderkort när det blir dax.
Ni som inte har hunnit köpa får väl vänta på dom felfria korten eller byta sida om det nu hjälper.
Det är alltid vanskligt att köpa nyutkommna grejjer innan det har testats ordentligt.
Alla har så brottom att köpa det nyaste hela tiden och sedan klagar dom på alla bios uppdateringar och nya firmware och drivrutins uppdateringar mm.
Låt detta ta sin tid och få inte panik så länge allt fungerar. se till att diskarna är anslutna till port 0 & 1 Dvdn spelar ju ingen större roll.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

fattar inte, kommer vi att få byta ut våra moderkort eller vad händer??

Visa signatur

_________________
Spelburk -sb-2600k | H70 | Asus p8p67 pro | 1600mhz cl 8 a-data | Gtx470 | Corsair hx850 | 500wd black / 2 tb ecogreen / 2 tb Elemental | R3 - HTPC - sb-2100t | MSI P67A-C45 | Corsair 1600mhz | HD4890 | 320gb | Antec 1200 | fractal integra 400w.
LG 46"LD550N | logitech z5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Haha stakars alla er som redan köpt och har de installerat i burken, hur ska ni göra? Montera ur och vara utan dator några veckor pga utbyte eller?

Det är ju inte så att det pang boom crash blir fel bara för det. Det är i längden tydligen.

Man måste således inte ta ut kortet genast

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Håller med, bra jobbat sweclockers!

Vad menar du att komplett bistår med kontrollerkort?

Saxat från artikeln:

Skrivet av Komplett:

Eftersom felet som kan uppstå påverkar SATA-kontrollern i styrkretsen så kommer vi att kostnadsfritt skicka ut ett SATA-kontrollerkort till alla de kunder som har köpt ett Sandy-bridge-baserat moderkort eller en Komplett PC och kontaktar oss.

Permalänk
Medlem

äntligen fyllt 15 och sparat ihop pengar och beställde igår, kul...

Jag bestälde chassi/nätagg och grafikkort från komplett vilket redan är skickat så det är nog inget att göra åt.

Resten av delarna beställde jag från inet (ASRock P67 Extreme 4, i5 2500k, ram minne, hdd, dvd, processorfläkt och tagentbord) Drog just iväg ett mail till inet och frågade om det går avbeställa eftersom inget verkar vara skickat än men såg att deras support stänger vid 18:00 vilket klockan redan har passerat.
Kommer jag att kunna få pengarna tillbaka eller kommer jag få sitta med en processor som det är fel på och ett MOBO som sakta kommer att nedgraderas?

Mvh

Permalänk
Medlem

Hämtade precis ut en roder på posten för 1 timme sen, kommer hem och läser detta... Tar emot lite i magen.
Jag orkar nog inte vänta och returnera. Skickade precis iväg ett e-mail till komplett.se och bett dem skicka SATA-kort. Kan ju fortfarande köra med sata port 0-1 så länge så som jag förstår det.

Visa signatur

Palatial Regalia

Permalänk
Medlem
Skrivet av maillo:

Drog just iväg ett mail till inet och frågade om det går avbeställa eftersom inget verkar vara skickat än men såg att deras support stänger vid 18:00 vilket klockan redan har passerat.

Mailade direkt, inget svar. kan tänka att dom har annat att tänka på. Tror inte ens dom skickar..

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4goo2:

Mailade direkt, inget svar. kan tänka att dom har annat att tänka på. Tror inte ens dom skickar..

Jag har oxå mejlat, har inte fått nått svar, men de lär ju inte vara dumma el. elaka precis utan kmr nog att
avbryta ordern ändå för en. Jag hoppas de får in nya moderkort ASAP å jag kan förstå deras kaos just nu!

Oxå fet eloge till sweclockers som håller en uppdaterad, hade jag inte läst här
så hade jag inte vetat om det förrän antingen Inet kontaktat mig om det...!!!

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maillo:

äntligen fyllt 15 och sparat ihop pengar och beställde igår, kul...

Jag bestälde chassi/nätagg och grafikkort från komplett vilket redan är skickat så det är nog inget att göra åt.

Resten av delarna beställde jag från inet (ASRock P67 Extreme 4, i5 2500k, ram minne, hdd, dvd, processorfläkt och tagentbord) Drog just iväg ett mail till inet och frågade om det går avbeställa eftersom inget verkar vara skickat än men såg att deras support stänger vid 18:00 vilket klockan redan har passerat.
Kommer jag att kunna få pengarna tillbaka eller kommer jag få sitta med en processor som det är fel på och ett MOBO som sakta kommer att nedgraderas?

Mvh

Inget fel på processorn, gäller SATA styrkretsarna på moderkorten. Hämtade ut grabbens 2600K på posten i lördags, bara å vänta å se vad som händer med moderkortet som ja beställde i helgen.

Fel i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Läs manualen så står det där vilka de är.

Tur att det inte va fel på alla portar. Jag använder bara tre och DVD-brännaren kan jag gott och väl spela farligt med tillsvidare. Men om man kan få minst samma tröst hos Inet som man får hos Komplett så vore ju det riktigt schyst Kanske en extra jordgubbsstång också

Jordgubb? Jag fick 2xrabarber när jag beställde mina två omgångar.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att inte få intrycket att det nuförtiden är kunderna som alltid får stå för sluttestningen av olika produkter.
Men då det är ett resultat av det föråldrade ekonomiska systemet som används idag, så är det väll bara logiskt antar jag

Aja, jag hoppas att det löser sig för er som är eller kommer drabbas av detta fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maillo:

äntligen fyllt 15 och sparat ihop pengar och beställde igår, kul...

Jag bestälde chassi/nätagg och grafikkort från komplett vilket redan är skickat så det är nog inget att göra åt.

Resten av delarna beställde jag från inet (ASRock P67 Extreme 4, i5 2500k, ram minne, hdd, dvd, processorfläkt och tagentbord) Drog just iväg ett mail till inet och frågade om det går avbeställa eftersom inget verkar vara skickat än men såg att deras support stänger vid 18:00 vilket klockan redan har passerat.
Kommer jag att kunna få pengarna tillbaka eller kommer jag få sitta med en processor som det är fel på och ett MOBO som sakta kommer att nedgraderas?

Mvh

Som jag tolkat det jag läst å den kunskap jag har om datorhårdvaravetenskap säger mig att det är
LUGNT för din processors del å du bör kunna använda SATA-0 å SATA-1 portarna i moderkortet (kolla
i manualen i moderkortet för att veta exakt vilka det är!). För övrigt tror jag oxå att Inet kmr nog kunna
ta tillbaka det du beställt. Jag menar, om de inte gör det så kommer de oxå få skit för att "de hanterat
denna situation dåligt" å Inet vill nog inte få dålig PR för att storjätten Intel har klantat sig rejält, troru?;)

\\\ AplAy //

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Haha stakars alla er som redan köpt och har de installerat i burken, hur ska ni göra? Montera ur och vara utan dator några veckor pga utbyte eller?

Eller så kör man med SATA 0 & 1 och är nöjd. Inte direkt många som påverkas av detta faktiskt. Många oroar sig verkligen i onödan. Såklart det är dåligt men kunde varit mycket värre

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

2011 har precis startat och redan börjar problemen rulla fram.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Inget fel på processorn, gäller SATA styrkretsarna på moderkortet.

Såg det nu Hoppas verkligen att det går att avbeställa och få pengarna tillbaka... Vill inte sätta ihop en dator som jag ändå kommer att få ta isär inom snar framtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av maillo:

äntligen fyllt 15 och sparat ihop pengar och beställde igår, kul...

Jag bestälde chassi/nätagg och grafikkort från komplett vilket redan är skickat så det är nog inget att göra åt.

Resten av delarna beställde jag från inet (ASRock P67 Extreme 4, i5 2500k, ram minne, hdd, dvd, processorfläkt och tagentbord) Drog just iväg ett mail till inet och frågade om det går avbeställa eftersom inget verkar vara skickat än men såg att deras support stänger vid 18:00 vilket klockan redan har passerat.
Kommer jag att kunna få pengarna tillbaka eller kommer jag få sitta med en processor som det är fel på och ett MOBO som sakta kommer att nedgraderas?

Mvh

Du kan koppla in port 0 + 1 plus de två portarna på Marvell-chippet som finns på moderkortet så du kan ha FYRA hd + dvdbrännare utan att du påverkas det minsta.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Nej. Det var inte mycket till dipp.

Permalänk

Ringde till Inet direkt när jag fick reda på detta och avbeställde allt, lite surt men bara till att vänta och se.

Visa signatur

Intel Core I5 2500K @ 3,7 Ghz | Asus P8P67 Pro Rev3 | XFX 6950 2GB | Corsair Forces series 120 GB | DDR3 Corsair Vengence 1600Mhz (Blåa) | NZXT H2 | Zalman 600W-HP Silent |

Permalänk

Intel får väl göra ett storköp på SATA-kontrollers och distribuera ut till dem som inte orkar riva sitt Sandy Bridge system, varför inte PCI Express x4 eller x8 med Intel IOP348/Intel IOP341 processorer, de kan väl köpa en tillverkare när de ändå håller på.

Permalänk
Avstängd

hehe Intel kan också göra fel Inget skam för det då felet inte var katastrofalt jag skulle inte ha berörts (om jag köpt SB) då jag har HDD+DVD brännare

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Som jag tolkat det jag läst å den kunskap jag har om datorhårdvaravetenskap säger mig att det är
LUGNT för din processors del å du bör kunna använda SATA-0 å SATA-1 portarna i moderkortet (kolla
i manualen i moderkortet för att veta exakt vilka det är!). För övrigt tror jag oxå att Inet kmr nog kunna
ta tillbaka det du beställt. Jag menar, om de inte gör det så kommer de oxå få skit för att "de hanterat
denna situation dåligt" å Inet vill nog inte få dålig PR för att storjätten Intel har klantat sig rejält, troru?;)

\\\ AplAy //

tack aplay, känns lite bättre nu Kanske inte behöver avbeställa isåfall. Får la köra med två sata portar och skicka tillbaka det när allt är fixat antar jag

Permalänk

Jag har då inte märkt någoting på min Sabertooth P67. Jag kommer att köra vidare.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk

Huh ?

Vadå ? Vad händer när man skickar tillbaka grejjerna ? Byggde ihop en i5 2500 för nåra dagar sen ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maillo:

Såg det nu Hoppas verkligen att det går att avbeställa och få pengarna tillbaka... Vill inte sätta ihop en dator som jag ändå kommer att få ta isär inom snar framtid

Nä tradigt läge. Bad luck Intel.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Om ni inte tycker Intels dipp var så mycket att se på kan AMD's vara mer intressant:
http://www.google.com/finance?q=NYSE%3AAMD
http://www.google.com/finance?q=NASDAQ%3AINTC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maillo:

tack aplay, känns lite bättre nu Kanske inte behöver avbeställa isåfall. Får la köra med två sata portar och skicka tillbaka det när allt är fixat antar jag

Ja, kontakta gärna Inet angående just det: om du kan byta ut moderkortet sen mot det nya för en mkt
liten summa el "mellanskillnaden" i priset för moderkorten. Kom dock ihåg att det kmr innebära först bygga
ihop burken, sen ta isär den, och sen bygga ihop den igen med det nya moderkortet vilket kan bli jobbigt.

För övrigt verkar problemet inte vara värre än några SATAportar som fuckas upp
men självfallet äré alltid irriterande med stuff som får bengränsad funktionalitet...

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |