Permalänk
Medlem

Nätverk mellan router och modem.

Hoppas någon kan lösa detta, har suttit hur många timmar som helst nu. Har en TP-Link WR1043N router som är trådad till ett Xavi modem. Xavi har fyra LAN-portar där alla fyra används (en av dem går till routern). Fyra enheter används alltså av modemet trådat medan två enheter använder routern trådlöst (bärbar dator och en stationär dator). Det konstiga är att medan alla enheter har tillgång till Internet samt är i samma hemgrupp i Windows 7 så ser endast datorerna kopplade till modemet varandra i nätverket och de trådlösa varandra i nätverket, de trådade och trådlösa ser varandra alltså inte.

Har även ett chattprogram som går via LAN, på de trådlösa kan man skicka meddelanden till alla datorerna i nätverket medan de trådade inte kan skicka tillbaka, det blir då en slags timeout.

Modemet är kopplad till routerns WAN-port och routern har DHCP aktiverat.

http://www.tp-link.com/resources/soft/201081311093812.pdf

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Det är inte alls konstigt, routern som du har kopplat in delar upp det i två olika LAN, det är det som den är till för..

Det som sitter anslutna i modemet är ett LAN, med sitt IP nät, och de som sitter bakom routern har helt andra adresser (ex 192.168.10.0) eller så, Windows fildelning är gjort för att fungera inom samma LAN, och eftersom du nu har delat upp det i två så ser bara de som är i vardera varandra.

Sedan gör NAT funktionen på routern att även om de hade kunnat se varandra, så skulle det endå inte fungerat, då alla maskinerna bakom routern ser ut som en enda maskin för de som är anslutna till modemet, så utan port forwarding så kan de inte skicka paketen rätt.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Jag behöver alltså konfigurera en port forward men ändå ha DHCP inaktiverat?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Nej, det som du behöver är antingen en accesspunkt istället för routern, om du har nog mycket IP addresser från din ISP för alla datorer eller modemet i sig egentligen är en NAT router.

Eller så behöver du en switch och koppla det modem -> router -> switch + trådlösa klienter, om det nu inte när nog mycket portar i routern.

Det som du nog egentligen behöver göra är lite efterforskning i hur de prylar som du har fungerar

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Tro mig, jag har läst massa de senaste två dagarna Jag har en trådlös Gigabyte router över, om jag kopplar in denna så som du angivet ovan, kan modemets enheter då se routerns enheter i ett nätverk och tvärtom? Kopplas de trådlösa enheterna från routern till switchen?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar gå att slå av routing funktionen, du kan prova med att stänga av dhcp och prova att bara använda lanportarna på tp linken om det är den som sitter innerst, om det däremot är ett modem med switch (och inte en router) du har så tilldelas ip av ispn då kommer det inte att funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Innan körde jag från modemets LAN-port till TP-Linkens LAN-port och då fungerade Internet och nätverket fullt ut men dock tappade vissa enheter efter ett tag Internet då IP-adresserna inte räcket till. Därför skaffade jag TP-Link routern. Nu funkar Internet på alla men alla når inte varandra i nätverket. Jag antar att man inte får fler IP-adresser om man inte kör routern som en router?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Nu har det hänt något kul. Jag konfigurerade routern så att den har samma SSID som modemet, samma subnet fast utanför modemets DHCP (om nu modemet har någon sådan), jag har även samma lösenord på båda med samma kryptering. Nu ser alla datorer varandra i nätverket men kommer inte åt varandra. Ska testa avaktivera DHCP i routern och se vad som händer.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blazter:

Innan körde jag från modemets LAN-port till TP-Linkens LAN-port och då fungerade Internet och nätverket fullt ut men dock tappade vissa enheter efter ett tag Internet då IP-adresserna inte räcket till. Därför skaffade jag TP-Link routern. Nu funkar Internet på alla men alla når inte varandra i nätverket. Jag antar att man inte får fler IP-adresser om man inte kör routern som en router?

Adresserna räckte inte till ? då får du dem av ispn, och du har ett modem med switch, då ska du koppla modemet till en router med önskat antal portar, eller så kopplar du in en switch som ger dir tillräckligt med portar efter routern. 2 hemma routrar i serie är däremot ofta ingen bra ide.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blazter:

Innan körde jag från modemets LAN-port till TP-Linkens LAN-port och då fungerade Internet och nätverket fullt ut men dock tappade vissa enheter efter ett tag Internet då IP-adresserna inte räcket till. Därför skaffade jag TP-Link routern. Nu funkar Internet på alla men alla når inte varandra i nätverket. Jag antar att man inte får fler IP-adresser om man inte kör routern som en router?

Själva problemet är att du får flera ip men olika nät..... du placerar alltså datorerna på olika nät och hemmaroutrarna klarar inte av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så med modem -> TP-Linkens LAN-port -> router nummer 2 LAN-port (som switch) borde lösa IP-adress problemet?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Rekordmedlem

Kan funka, men du bör ska slå av dhcp på router 2, (som du inte tidigare nämnt vad är det för nått ??.........) så att den bara blir en switch, ska du däremot köpa nått (router 2 ?) låt bli och köp en switch istället i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Föresten nu måste jag förtydliga, routern närmast modemet ska anslutas normal, dvs wan port till modemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Router 2 är en Gigabyte GN-BR01G som jag tidigare använde

Edit: http://www.giga-byte.se/Products/Communication/Products_Spec....

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Rekordmedlem

ok men den var inte med i kopplingen. men koppla [modem]- [router med trådlöst] - [router med avaktiverad dhcp och trådlöst, kopplad i lanportarna ,inget i van!]
Sista routern kan ev kopplas i vanporten om du är HELT säker på att du kan avaktivera allt med routing i den, den ska bara agera switch, har du dhcp eller nat aktivt blir det strul, du ska även stänga av trådlöst på den om den har det, alltså mycket viktigt att den bara agerar som en kablad switch, annars kan du få problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska testa detta och återkommer, sitter nu och konfigurerar Gigabyte routern som ska agera switch. Hittills är DHCP avaktiverat, ska kika på det andra också. Tack så mycket!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Nu verkar allt fungera som det ska. Tack ska ni ha! En sista fråga dock, jag har en hårddisk ansluten via USB till TP-Linken som man nu bara kommer åt vid 192.168.1.* inställning för nätverkskortet. Kan man på något sätt ordna så att man kommer åt den även vid automatisk IP?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror ju på hur DU får reda på diskens adress.... kanske finns nån programvara som håller reda på den via mac eller nått, vissa nasar har ett prog man kan köra.
Jag tror du ska reservera en del adresser från att delas ut med dhcp, och lägga in vissa saker som alltid är fasta i nätet typ nas o printer o liknande , ställ in routern att bara dela ut x.x.x.[100+] och lägg dina enheter med statiska ip nummer mellan x.x.x.1--99 så att du inte riskerar några adresskonflikter genom att blanda dhcp och statiska ip i samma adress spann.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Sorry tänkte på en normal nas , men har du den ansluten till tp linken så är den ju inte helt fristående, men netger tex har ett prog till sina liknande enheter.
Sitter driven via routern behöver du inte tänka på adressreservation heller, men det kan vara bra ändå...........

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! IP jag får till disken är samma IP som routern har fast ett namn efteråt, \\192.168.1.6\disk

Högerklickar jag på Dator och tar Anslut nätverksenhet så använder jag ovanstående adress, något som dock bara fungerar när man tilldelat nätverkskortet 192.168.1.*

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Rekordmedlem

Nu förvillar du mig lite igen , kör du med statisk ip på datorn eller har du dhcp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hehe sorry. Modemet och routrarna har statiska IP-nummer för att komma åt dem men delar ut dynamiska IP-adresser till allt (fast DHCP är avstängt på båda routrarna, modemet verkar ha DHCP vilken är igång). För att komma åt nätverkshårddisken måste jag skriva in ena routerns IP i nätverkskortet så jag kommer åt routerns inställningar, då ser datorn nätverkshårddisken. Jag vill kunna ha åtkomst till hårddisken samtidigt som jag kan surfa på Internet (dvs sätta nätverkskortet på automatisk IP).

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Rekordmedlem

Va? din isp ger dig ip, men du kör utan någon dhcp i ditt eget nätverk? det blir inge bra om du mixar så, din router ska normalt sett sköta dhcp, det är därför den har en van port som ansluts utåt och sedan sköter den routing dhcp och nat på insidan. du ber om problem genom att blanda 2 dhcp servrar, eller vet du att du har fast ip från din isp? jag tror du har dynamisk, växlar addreserna så kan dina delar hamna på olika nät och då får du konfigurera om igen.
Gör om, gör rätt.. eller förklara bättre om jag fattat fel.....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns bara en DHCP aktiverad. Så fort jag sätter på DHCP på någon annan enhet så fungerar Internet i kanske 20 sekunder Är det någon inställning man ska kolla på för att komma åt nätverkshårddisken utan att behöva ändra fram och tillbaka i nätverkskortets inställningar?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Rekordmedlem

nu är jag inte med dig, du skriver ju att du inte har dhcp aktivt men har en ? får du adresserna av modemet eller? delar modemet ut adresserna så borde det funka, kommer de från din isp så kan det bli strul, kommer du in i modemet och kan titta om det har en dhcp server igång?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, jag tror modemet från BBB har en DHCP, jag har varit inne och kikat men kan inte ändra något. Det finns en meny som heter DHCP men enligt BBB används den inte... IP-adresser kommer dock från modemet... är jag rätt säker på iallafall

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Rekordmedlem

Bredbandsbolageg ger dig väl 5 ip, när de är upptagna så blir det problem omdu inte fixar det på insidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo, det stämmer. Vill dock bara komma åt nätverkshårddisken inom vårt LAN.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Fast egentligen spelar det ingen roll, att jag valde en router med ingång för USB hårddisk var för att ha en hårddisk som alltid är igång eftersom jag vill ha inspelningsmaterial från en IP-kamera på den. Både IP-kameran och USB hårddisken nås på samma sätt i nätverket. På IP-kameran finns bland annat FTP inställningar, borde man inte kunna göra så att IP-kamera -> FTP -> Router - > USB lagring direkt?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Rekordmedlem

Nu fattar jag inte hur du menar "IP-kamera -> FTP -> Router - > USB lagring direkt?" ??????

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.