Permalänk
Medlem

Ny Spel Data > Hjälp

Hej!
Det är såhär jag första gången ska bygga egen datan då
jag spelar spel som BF - Bad Company 2 och Starcraft 2, Samt kommer spela Diablo 3 och ibland redigerar jag filmer, när jag spelar dessa spel då. spelar in

Så jag har valt dessa: ( Men du får gärna lägga upp helt annan om det finns bättre med samma pris /eller lägga upp några slantar)

500GB Hitachi Jupiter 7K1000.C SATA II, 7200rpm, 16MB Cache 1st / 392 kr
Coolermaster Case Elite 310 Mid Tower Chassis Orange and Black WO/PSU 1 st/ 348 kr
GIGABYTE Mainboard S-1155 H67 mATX PCI-E Audio7.1 GbLAN SATA3 Raid DDR...1 st / 813 kr
GIGABYTE VGA-Card Radeon HD6870 1024MB PCI-E 2xDVI/HDMI/2xDisplayPort ..1 st / 2120 kr
INTEL CPU Core i7 2600 3.40GHz S-1155 8MB Boxed Sandybridge 1 st / 2570 kr
KVR1333D3N9/2G, Kingston ValueRAM 2048MB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM 2 st/ 414 kr
OCZ 600W ModXStream Pro Power Supply 1 st/ 655 kr

Datan blir totalt: 8420 kr! (Med Windows 7 64bitar.

Men Jag vet inte, Asså är det bra Modekort? eller finns det något bättre med samma pris / 100 kr dyrare? Samma sak med Grafikortet? Vet inte om man ska ha Radeon eller Nevida GTX? Finns det för samma pris eller kanske lägga på extra 200 kr o få bättre?

Rätt Chassi eller? /(max 450kr)

tack förhand!

Permalänk
Avstängd

För det första så är H67-chipset till för om du ska använda den inbyggda grafiken i processorn. Ska du ha grafikkort separat så bör du titta på moderkort med P67-chipset. Skulle definitivt köra på en SSD om du ska spela in samtidigt som du spelar. Likaså dumsnålt att inte välja K-modellen på processorn. Bättre med matchade minnen dessutom.

Permalänk
Medlem

Hej!

Så hur mkt skiller priset då? med K modeln och den modekortet du sakt?

annars graifken då? visa säger man måste ha GTX.. vet inte

Permalänk
Avstängd

Processorn, lite drygt hundralappen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=771839,771838

Moderkort: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s6522228... Bara att vraka och välja.

Grafik har jag dålig koll på eftersom jag inte spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dellelol:

Hej!

Så hur mkt skiller priset då? med K modeln och den modekortet du sakt?

annars graifken då? visa säger man måste ha GTX.. vet inte

Man måste inte ha varken GTX eller ATI, båda är bra på sina sätt.

Jag personligen föredrar Nvidia (GTX då) och vissa föredrar ATI helt enkelt, upp till var och en. I dagsläget har båda väldigt prisvärda kort.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Ok. på Modekortet. Vilken tillverkare är rekommendera då? MSI? intel ägna eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dellelol:

Ok. på Modekortet. Vilken tillverkare är rekommendera då? MSI? intel ägna eller?

De största är ju Asus, MSI och Gigabyte så det är ju bara att välja själv därimellan De kort som folk rekommenderar mest är Asus och Gigabyte just nu, modell får du välja efter de finesser du vill ha men som nämnt tidigare så borde du kolla på P serierna.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Vet inte precis hur stora dina lagringsbehov är men 500gb verkar ganska lite om du håller på med t ex frapsklipp, vilka kan ta upp mycket utrymme bara dom. Jag skulle rekommendera något i stil med http://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-h...
Dubbelt så stor för hundringen mer.

Processor skulle jag välja Antingen en i7 2600k eller en i5 2500k. Upp till dig att bestämma vilken du behöver då det är ca 800kr skillnad i pris.

Om du nu väljer den billigare har du lite pengar att lägga på t ex ett bättre grafikkort. Där skulle jag rekommendera Radeon HD 6950 eftersom denna kan flashas till den bättre varianten 6970