Permalänk
Medlem
Skrivet av H3NK3:

Jag har också läst kundrecensionerna, men den har även fått många goda kommentarer och den kostar bara 500 kr, så om den skulle gå sönder är det inte hela världen

Jag vill härmed passa på att tacka alla inblandade för eran hjälp!

MVH

H3NK3

Det är oftast datan och inte disken som är det stora bekymmret när diskar dör

Permalänk
Medlem

Du behöver ett moderkort med extra strömmatning om du ska överklocka 2 x GTX580, läs på här för mer info http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort...
Skulle nog rekommendera ett http://www.inet.se/artikel/1901896/asus-maximus-iv-extreme det enda kort som har ett NF200 chip för att minska problemet med bara 16 PCIe linor och har en extra molex för PCIe kontakterna. Vist det är svindyrt men tänker du fläska på med grafikkort för närmare 10k borde du ha råd med ett "riktigt" moderkort.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Skulle köpt en större SSD eller en till och köra RAID 0 och installera spel på den.

hur gör man Raid 0? något man ändrar i datorn?(vart?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Du behöver ett moderkort med extra strömmatning om du ska överklocka 2 x GTX580, läs på här för mer info http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort...
Skulle nog rekommendera ett http://www.inet.se/artikel/1901896/asus-maximus-iv-extreme det enda kort som har ett NF200 chip för att minska problemet med bara 16 PCIe linor och har en extra molex för PCIe kontakterna. Vist det är svindyrt men tänker du fläska på med grafikkort för närmare 10k borde du ha råd med ett "riktigt" moderkort.

Så det moderkortet jag valt nu fungerar inte då?, för jag har redan tryckt iväg ordern... Förlitade mig på föregående talare som sa att det skulle fungera...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av H3NK3:

Tjena!
Är ganska säker på att det är 2 x 4 som gäller för denna sockeln

För övrigt har jag har nu bytt moderkort till Gigabyte GA-P67A-UD7 då den andra inte fanns i lager och tagit bort en SSD disk (Fick tag på en 120 gig på annan väg). I och med att jag sällan uppgraderar min dator så tänkte jag fläska på med dubbla 580 i början och sedan överklocka dem. På detta vis hoppas jag att de räcker i alla fall 3 år

så här ser paketet ut nu: http://www.inet.se/kundvagn/visa/151510/2011-01-25
plus några GT fläktar som jag också kommer lägga till, nå vad tror ni? håller den i 3 år åtminstone?

Jag rekommenderar Evga gtx580 ftw hydro copper, inbyggd vattenblock och så mycket mindre grafikkort,
Låter mindre, lite bättre prestanda + SNYGGARE. Dock måste du ha vattenkylning till den

video:
http://www.youtube.com/watch?v=_9zI1nyv9Dk
kolla in hans kanal för recensioner om den. Han till och med jämför gtx580 quad med 3way hydro copper.

Evga i europa= Kfa2

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av H3NK3:

Så det moderkortet jag valt nu fungerar inte då?, för jag har redan tryckt iväg ordern... Förlitade mig på föregående talare som sa att det skulle fungera...?

Det fungerar men det kommer nog att sätta käppar i hjulen om du försöker klocka för mycket med 3xGTX580 och eventuellt även för 2xGTX580, nu är SB CUP:erna inte så effektkrävande som tidigare i7:or så det bör ge moderkortet lite mer andrum.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Det fungerar men det kommer nog att sätta käppar i hjulen om du försöker klocka för mycket med 3xGTX580 och eventuellt även för 2xGTX580, nu är SB CUP:erna inte så effektkrävande som tidigare i7:or så det bör ge moderkortet lite mer andrum.

Okey tack för att du påpekade detta! Har skickat ett mail till inets teknikservice, så får se vad de säger

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Jag rekommenderar Evga gtx580 ftw hydro copper, inbyggd vattenblock och så mycket mindre grafikkort,
Låter mindre, lite bättre prestanda + SNYGGARE. Dock måste du ha vattenkylning till den

Och dom kostar 6900kr/st, ett EK block till gtx580 kostar 800kr...
Om TS har en budget på 21kkr och inte ska ha vattenkylning från början, hur tänker du när du rekommenderar en mer-kostnad på 5kkr exkl. pump, radiator, mm?

EVGA HC2 kommer inte in i lager förens i mars heller och TS skrev:

Citat:

För övrigt har jag har nu bytt moderkort till Gigabyte GA-P67A-UD7 då den andra inte fanns i lager

plus att TS hade redan beställt när du skrev inlägget.

Citat:

Evga i europa= Kfa2

Nej, EVGA i europa= EVGA, Galaxy i europa=KFA2

OnT, Borde bli ett bra system och glöm inte galleri...

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palle Pung:

Och dom kostar 6900kr/st, ett EK block till gtx580 kostar 800kr...
Om TS har en budget på 21kkr och inte ska ha vattenkylning från början, hur tänker du när du rekommenderar en mer-kostnad på 5kkr exkl. pump, radiator, mm?

EVGA HC2 kommer inte in i lager förens i mars heller och TS skrev: plus att TS hade redan beställt när du skrev inlägget.

Nej, EVGA i europa= EVGA, Galaxy i europa=KFA2

OnT, Borde bli ett bra system och glöm inte galleri...

Vad tror du, kommer moderkortet klara av att driva 2 st gtx 580 oc?

Permalänk
Medlem

Skulle gjort såhär raid 0 på SSD diskarna samt 2x580 är overkill 6970 räcker precis lika långt chassit är det bästa jag någonsin jobbat i, full pottare!

moderkort kan du ju välja efter eget tycke många fungerar lika bra över 1600kr!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/156008/xxx

glömde länk!
Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Skrivet av H3NK3:

Vad tror du, kommer moderkortet klara av att driva 2 st gtx 580 oc?

Ja, men länken som lideri visade var mycket bra, men om du räknar där så ska det vara lungt tills du klockar hårt. Men å andra sidan om du tänker ligga på 5GHz cpu och 850MHz+ på gpu så kan det ju vara lika gärna att försöka byta innan du monterat.

Skrivet av synthiax:

Skulle gjort såhär raid 0 på SSD diskarna samt 2x580 är overkill 6970 räcker precis lika långt

HD6970 räcker inte alltid till, t ex. min U2711 vill ha mer. Sedan vet vi inte vad TS har för skärm/ar eller om TS ska folda, så antagligen är gtx 580 i sli precis vad TS behöver.

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av H3NK3:

Hejsan alla Sweclockare!
Jag har under en lång period surfat runt på Sweclockers.com men det är först nu som jag har skapat ett konto. För det första får jag säga att jag är djupt imponerad över vissa personers hjälpsamhet och engagemang här på sidan, cudos till Er!
Jag hoppas nu att Ni kan hjälpa mig på samma sätt som Ni hjälpt så många andra! Det som ska införskaffas är en dator som främst ska användas för spel men också för programmering för runt 21000 kr.
Jag hade tänkt att använda mig av två stycken GTX 580 i SLI, men vill även att det ska vara möjligt att sätta in ett tredje kort i framtiden om så är möjligt.
Jag har satt ihop en dator och är givetvis tacksam för kritik/förslag på förändringar

http://www.inet.se/kundvagn/visa/152754/dator

MVH
H3NK3

Personligen föredrar jag ATi över Nvidia.
Bra cpu och ram dock, men varför ett 1200W psu? Känns väldigt overkill då det inte ens är Crossfire/sli

edit: kollade inte noga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palle Pung:

HD6970 räcker inte alltid till, t ex. min U2711 vill ha mer. Sedan vet vi inte vad TS har för skärm/ar eller om TS ska folda, så antagligen är gtx 580 i sli precis vad TS behöver.

Hur kan den vilja ha det? det är ju fan 2gb minne på korten 580 har ju inte ens det... så 6970 cf är mitt val och billigare dessutom! 2x580 drar bra mycket mer ström också! skulle välja 6970 CF varje dag framför 580 SLI! prestanda skillnader är inte ens stora i sweclockers tester..

stavfel
Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palle Pung:

Ja, men länken som lideri visade var mycket bra, men om du räknar där så ska det vara lungt tills du klockar hårt. Men å andra sidan om du tänker ligga på 5GHz cpu och 850MHz+ på gpu så kan det ju vara lika gärna att försöka byta innan du monterat.

HD6970 räcker inte alltid till, t ex. min U2711 vill ha mer. Sedan vet vi inte vad TS har för skärm/ar eller om TS ska folda, så antagligen är gtx 580 i sli precis vad TS behöver.

Det tråkiga är att Asus MAXIMUS IV EXTREME inte finns i lager, och det står obekräftat på leveranstid..
Så frågan är om jag ska vänta på obestämd tid eller köra på uppsättningen som den ser ut nu?!?

Permalänk
Skrivet av synthiax:

Hur kan den vilja ha det? det är ju fan 2gb minne på korten 580 har ju inte ens det... så 6970 cf är mitt val och billigare dessutom! 2x580 drar bra mycket mer ström också! skulle välja 6970 CF varje dag framför 580 SLI! prestanda skillnader är inte ens stora i sweclockers tester..

6970 i CF räcker, men trode du antyde på ett 6970 i tidigare inlägg.
Sedan så vet vi ju inte vad TS ska med sina kort till, 3D vision, cuda, physX eller kanske bara att han föredrar deras kontrollpanel...

Skrivet av H3NK3:

Det tråkiga är att Asus MAXIMUS IV EXTREME inte finns i lager, och det står obekräftat på leveranstid..
Så frågan är om jag ska vänta på obestämd tid eller köra på uppsättningen som den ser ut nu?!?

Runt 15/2 ska det nog komma, men kör på detta, får du problem när du klockar i framtiden finns ju t ex. EVGA Power Boost

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palle Pung:

6970 i CF räcker, men trode du antyde på ett 6970 i tidigare inlägg.
Sedan så vet vi ju inte vad TS ska med sina kort till, 3D vision, cuda, physX eller kanske bara att han föredrar deras kontrollpanel...

Hehe, glömde nog tom skriva CF ber om ursäkt!, ja men han har ju iaf fått tips nu har han inge krav på 3d , cuda eller physx så 6970 CF bättre val än 2x580 helt klart!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Skrivet av synthiax:

Hehe, glömde nog tom skriva CF ber om ursäkt!, ja men han har ju iaf fått tips nu har han inge krav på 3d , cuda eller physx så 6970 CF bättre val än 2x580 helt klart!

Meningen är att det ska inhandlas två stycken 3d skärmar senare och dessutom är physx ganska trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palle Pung:

6970 i CF räcker, men trode du antyde på ett 6970 i tidigare inlägg.
Sedan så vet vi ju inte vad TS ska med sina kort till, 3D vision, cuda, physX eller kanske bara att han föredrar deras kontrollpanel...

Runt 15/2 ska det nog komma, men kör på detta, får du problem när du klockar i framtiden finns ju t ex. EVGA Power Boost

Palle Pung
Tack för ditt engagemang, det har varit till stor hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palle Pung:

Och dom kostar 6900kr/st, ett EK block till gtx580 kostar 800kr...
Om TS har en budget på 21kkr och inte ska ha vattenkylning från början, hur tänker du när du rekommenderar en mer-kostnad på 5kkr exkl. pump, radiator, mm?

EVGA HC2 kommer inte in i lager förens i mars heller och TS skrev: plus att TS hade redan beställt när du skrev inlägget.

Nej, EVGA i europa= EVGA, Galaxy i europa=KFA2

OnT, Borde bli ett bra system och glöm inte galleri...

Blandade ihop priserna, visste inte att det var så dyrt i sverige ;/
Om man ska köra Sli så är nog Hydro bättre när det gäller vattenkylning.
Köper man tre olika gtx 580 så blir det oerhört startk ljud dessutom åste man köpa fler slangar som tar oerhört mycket platsi chassit. Copper kan man bara lägga till två sådana slangar i mellan korten vilket betyder att bara en slang behövs.

Dessutom, hur vet man att de andra vattenblocken presterar bättre än de inbyggda?
Om priset är så hög så borde den vara mycket bättre?
Men ja, du har rätt jag rekommenderade helt fel kort för hans budget, i usa kostar korten ca 5k.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Blandade ihop priserna, visste inte att det var så dyrt i sverige ;/
Om man ska köra Sli så är nog Hydro bättre när det gäller vattenkylning.
Köper man tre olika gtx 580 så blir det oerhört startk ljud...

WTF, skulle tre olika 580, som antagligen är nvidia kort med egna klistermärken, försedda med t ex. EK vattenblock låta mer än tre likadana?

Citat:

...dessutom åste man köpa fler slangar som tar oerhört mycket platsi chassit. Copper kan man bara lägga till två sådana slangar i mellan korten vilket betyder att bara en slang behövs.

WTF nr:2, mellan hydro korten behövs antingen slang eller rör, precis som på ett t ex. EK block, samt slang från pump&radiator, precis som på ett t ex. EK block, samt slang till pump&radiator, precis som på ett t ex. EK block.

Citat:

Dessutom, hur vet man att de andra vattenblocken presterar bättre än de inbyggda?
Om priset är så hög så borde den vara mycket bättre?
Men ja, du har rätt jag rekommenderade helt fel kort för hans budget, i usa kostar korten ca 5k.

Har inte sett något test men hydro kortet har ett fabriksmonterat, inte inbyggt, Swiftech Komodo block och "i usa kostar" det 900kr...

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...