720p 3D-vision, vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem

720p 3D-vision, vad rekommenderas?

Har tänkt införskaffa en 720p projektor med stöd för 3D-vision för att kunna prova på 3D. Närmare bestämt en Optoma hd67. Sitter nu och funderar på vilket/vilka grafikkort jag ska välja för att få ett bra resultat.

Kommer alltså att spela i 3D i 1280x720 på projektorn,
och ibland i 2D i 1920x1080 på min datorskärm.

Sitter med ett AMD-system (x6 1055t) med ett moderkort utan stöd för SLI så jag hoppas slippa dubbla kort inledningsvis. Eventuellt uppgraderar jag i framtiden.

Sitter och funderar nu hur mycket jag måste lägga ut för att få ett bra resultat. Klarar man sig med ett gtx470 för 3d-spel i 720p, eller är det för svagt?

Alternativet är ett GTX570, som jag är medveten om presterar betydligt bättre, men kostar också ~1200kr mer, vilket svider lite. Finns väldigt ont om benchmarks i 1280x720 så jag vet inte riktigt hur mycket kraft som behövs.

Vad säger ni?

Tacksam för svar!

Edit: Bör tillägga att jag även kan tänka mig att köpa begagnat, och då kanske ett gtx480 inte är en dum idé?

Permalänk
Antielefant

ett 470 lär klara 720p120. Det är ju knappt hälften så mycket belastning som 1080p, så...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kan nog hålla med och säga att ett 470 kommer räcka utmärkt till den upplösningen. ( Förutom i Metro 2033 då )
480 begagnat är ett bra val om du kan tänka dig också ja.
Vad har du tänkt att inhandla för projektor?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Trevligt att höra, då kommer man ju undan lite billigare!

Var inne på Optoma hd67, men nu lutar det åt en Acer h5360 efter att ha läst runt på olika forum! Skulle ju vara trevligt att höra om det är någon som har personlig erfarenhet av någon av dem!

Permalänk
Medlem

Har beställt ett EVGA gtx 470 superclocked+ nu, känns klockrent med den lilla extra kylningen och EVGA:s step up-erbjudande. Så om någon månad eller så kanske man har råd med ett 570/580 istället och får då fint byta=)
Förhoppningsvis säljs gamla projektorn ikväll och då införskaffas en ny så snart som möjligt. Har bestämt mig för en BenQ W600+ efter lite guidning av Ceogar=) Är överjävla taggad!

Permalänk
Medlem

Är väldigt intresserad av att höra vad du tycker om 3D vision på en 720p projektor, sitter själv och funderar på samma setup.

Ser dock inte BenQ W600+ på nVidias lista över 3D-vision certifierade projektorer... funderar själv mest på en Acer H5360.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Är väldigt intresserad av att höra vad du tycker om 3D vision på en 720p projektor, sitter själv och funderar på samma setup.

Ser dock inte BenQ W600+ på nVidias lista över 3D-vision certifierade projektorer... funderar själv mest på en Acer H5360.

BenQ W600+ fungerar om man installerar drivrutiner för H5360 på den. Då tror datorn att det är en Acer com är kompatibel med 3D-vision. Jag bestämde mig dock istället för en HD67N, och skickade en beställning igår. Den kommer förmodligen fram på onsdag. Dessvärre hade jag inte råd med 3d-glasögon så måste vänta ett tag till på det=/

Kan ge en liten recension på Optoman sen också. Valde den framför Acern för att den är nyare, och framför BenQ:n för att den är officiellt stödd av Nvidia. Hade också en Optoma tidigare som jag var nöjd med. Dessutom har Optoma förlängd lampgaranti till 2 år/2000 timmar om man beställer innan sista december!

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering för eventuellt nyfikna.

Har haft Optoman nu i snart en vecka, och införskaffade idag 3D-vision paketet. För att sammanfatta det hela på ett enkelt sätt:

Jag är överjävla nöjd.

Projektorn har underbara färger och kontrast, mycket bättre än förväntat och överlägset min gamla H79. Har aldrig förstått vad regnbågseffekt är förut, men nu är det ganska uppenbart. Det är dock inget jag stör mig på på något sätt, så därför försämrar det inte mitt intryck.

3D-effekten är betydligt bättre än den på bio. Mycket skarpare bilder, mindre ghosting, jag blev helt blown away. Rekommenderar alla med möjligheten att se Monsters vs Aliens med 3D-vision. Gryymt bra. Allt i 2D känns helt plötsligt tråkigt.

Jag kan inte annat än rekommendera både projektorn och 3d vision till alla som äger ett Nvidia-kort. Mitt GTX470 (Överklockat till 825 core och 3600 memory) klarar alla spel jag prövat (däribland Black ops och BFBC2) galant i 1280x720.

"Köpköpköp" har aldrig varit mer passande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

En liten uppdatering för eventuellt nyfikna.

Jag kan inte annat än rekommendera både projektorn och 3d vision till alla som äger ett Nvidia-kort. Mitt GTX470 (Överklockat till 825 core och 3600 memory) klarar alla spel jag prövat (däribland Black ops och BFBC2) galant i 1280x720.

"Köpköpköp" har aldrig varit mer passande!

Tänkte fråga lite igen, nu när du haft kittet ett tag, är 3D fortfarande lika häftig eller har "wow-effekten" avtagit? De flesta omdömmen jag läst baseras på första-gången-upplevelser, men frågan är ju om det håller i längden eller om man gör bättre i att satsa på en 1080p 2D-projektor?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Antielefant

Efter att ha kört 3D på skärm det senaste året kan jag säga att WOW-effekten avtar... men det känns helt plötsligt tråkigt att titta på 2D när man vant sig.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Efter att ha kört 3D på skärm det senaste året kan jag säga att WOW-effekten avtar... men det känns helt plötsligt tråkigt att titta på 2D när man vant sig.

Har lite samma känsla. Det blir inte lika häftigt som det var först, men det är ändå en spel- och filmupplevelse som får 2D att vara väldigt tråkigt. Spelar i princip bara i 3D nu. Just upplösningen tycker jag inte är någon begränsning. Har haft 2 st 720p-projektorer och skärpan på båda har varit grymt bra. Har 104" duk och sitter 3,5 - 4 meter från den.

Så om valet står mellan 3D och 1080p skulle jag rekommendera 3D alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Har lite samma känsla. Det blir inte lika häftigt som det var först, men det är ändå en spel- och filmupplevelse som får 2D att vara väldigt tråkigt. Spelar i princip bara i 3D nu. Just upplösningen tycker jag inte är någon begränsning. Har haft 2 st 720p-projektorer och skärpan på båda har varit grymt bra. Har 104" duk och sitter 3,5 - 4 meter från den.

Så om valet står mellan 3D och 1080p skulle jag rekommendera 3D alla dagar i veckan.

Tackar för svaren, synd att det fortfarande inte kommit någon 1080p projektor som är "nvidia 3D vision"-ready (i vettiga prisklasser). Känns som att merkostnaden för 3D-stödet inte borde vara så stort.

Kikade på nVidias hemsida
http://www.nvidia.com/object/3d-vision-requirements.html
och de har nu en kolumn som heter "HDMI 1.4 3D Vision Support" som ingen av projektorerna de listar har stöd för. Någon som vet vad detta betyder?

Lutar i alla fall åt en 720p-3D projektor, det är ett (relativt) billigt sätt att prova på tekniken.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Antielefant

HDMI 1.3 stöder inte 3DVision, utan det simuleras genom 3DTV Play eftersom 1.3 enbart stöder 1080p24 eller 720p60. 1.4 klarar 720p120 och 1080p48, vilket 3DVision kan hantera ensamt utan 3DTV's "hjälp". Kort sagt kör dagens TV-apparater och projektorer alldeles för låg framerate.

Det är också en stor del av anledningen att det finns så få 1080p-projektorer som klarar 3D, då det kräver mycket dyrare utrustning för att klara den datamängden och den flimmertakten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync