Problem med WAP54G ostabil, dålig mottagning

Permalänk
Medlem

Problem med WAP54G ostabil, dålig mottagning

Hej!
Jag har nyss köpt en Linksys WAP54G och den funkar rätt dåligt.

Har den idag kopplad till tre datorer;

Dator 1 är ca 10 meter från acesspunkten och har en okej uppkoppling, något ostabil
Dator 2 är ca 20 meter från acesspunkten och hade de första minuterna en okej uppkoppling men efter att jag jackat på dator 1 så funkar den i princip inte alls.
Dator 3 är ca 20 meter åt andra hållet och den får ingen täckning alls.

Jag är i en plåtbyggnad, med steninteriör och trodde först att det inte skulle funka så bra. MEN min granne i byggnaden bredvid har en vanlig router och jag får i princip perfekt täckning till hans trådlösa utan några som helst problem på alla datorerna.

Kan jag göra något eller har jag köpt skitgrejer?

Permalänk

Testa med en installation av Tomato Firmware

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Hmm har just den modellen stöd för Tomato? såg inte den listad på deras sida, dd-wrt kanske?

Vissa typer av väggar kan kraftigt blockera signaler ja, även hur du har dina antenner placerade påverkar även det (vet inte vad optimala är, värt att testa olika placeringar)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Hej igen, jag har nu försökt göra diverse saker för att få denna accesspunkten att fungera bättre, drog idag hit en router jag hade liggande hemma Netgear WPN824(budgetgrejer) v3 och med den får jag bra täckning över hela bygget.

Så min fråga är, är detta ett måndagsex eller en kass modell? om jag nu skaffar en ny modell så vilken bör jag skaffa, i runt tusenkronorsklassen?

Jag har förstått att man kan köpa en router och inaktivera DHCP så fungerar den som en accesspunkt, är det bara att logga in i routern och stänga av den funktionen eller behöver man göra något mer? Vilken router kan jag göra detta på och hur enkelt är det?

Hoppas någon kan hjälpa mig, börjar bli trist det här.