Registrera Windows i ny dator?

Permalänk
Medlem

Registrera Windows i ny dator?

Köpte win7 OME när det kom och registrerade min version då..
En månad senare dog grafik och hd.
När jag då gjorde ominstallation efter att jag skaffat nytt grafikkort och hd så blev jag tvungen att kontakta Microsoft för att få min OME version omregistrerad med dom nya sakerna.

Nu 13/1 byggde jag en helt ny dator och installerade samma OME Windows igen..
Det kom upp en ruta om att jag skulle verifiera min installation och det gjorde jag.
Så nu är den "godkänd" av Microsoft fast det borde den väll inte vara?? Hur kommer det sig?
Jag menar förr så blev den inte godkänd för att Hd och grafik var bytt.. Nu är allt bytt och då är det helt ok!?

Permalänk

Microsoft lär ha olika värderingar på de ingående komponenterna för att avgöra om tillräckligt mycket har ändrats för att kräva omregistrering vid ny aktivering. Denna gång verkar summeringen av komponenterna överensstämma med föregående aktivering.

EDIT: Jag hittade denna länk som beskriver grunderna för detta avgörande.
http://www.aumha.org/win5/a/wpa.php
Följande tio delar kontrolleras vid registrering.
Om sju av dem är oförändrade så krävs ingen omregistrering.

Citat:

What hardware gets checked? The WPA system checks ten categories of hardware:
1. Display Adapter
2. SCSI Adapter
3. IDE Adapter (effectively the motherboard)
4. Network Adapter (NIC) and its MAC Address
5. RAM Amount Range (i.e., 0-64mb, 64-128mb, etc.)
6. Processor Type
7. Processor Serial Number
8. Hard Drive Device
9. Hard Drive Volume Serial Number (VSN)
10. CD-ROM / CD-RW / DVD-ROM

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Eller så är de väldigt snälla och har lade om nyckeln till en retail version?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0