Värde? Aktiebre(f)v - Nasafjells aktiebolag

Permalänk

Värde? Aktiebre(f)v - Nasafjells aktiebolag

Tjenare ÖÄ!

Måste väl få börja med å säga att jag inte har någon aning om detta är rätt forumdel, har sökt och inte hittat något annat inlägg med samma frågeställning men det verkar ju inte finnas något vettigare ställe att posta på. Ber om ursäkt om det blev fel :x

Så till saken, jag har ett rätt gammalt aktiebrev som jag fått i arv av min käre morfar, gissningsvis måste även han ha fått det av någon då varken signerat namn eller tidsålder stämmer in särskilt bra på nämnde man.

Följande text finns att tillgå på aktiebrevet, som är inramat.

Arbetaren Albert XXXXXXXXXXX i ford Amerika
Har för en aktie uti
NASAFJELLS AKTIEBOLAG
till fullo inbetalt
kronor FEMTIO kronor

och tillförsäkras genom detta aktiebref motsvarande andel i all bolagets egendom med de rättigheter och skyldigheter gällande aktielag och den af Kongl. Maj:t för bolaget stadsfästade bolagsordning bestämmer

Piteå den 31 December 1890
för nasafjells aktiebolag

Följt av fyra signaturer, en centrerad på en övre rad av denne Albert, samt tre på samma rad under tidigare signaturen av olika signerare.

"Med detta aktiebref följa utdelningskuponger för åren 1890-1909"

Dessa utdelningskuponger finns också med, orörda i just 1890-1909, ett brev per år.
No 948 förekommer även på varje utdelningskupong samt en gång på själva aktiebrevet.

Har detta spektakel något egentligt värde? Värt att nämna är att jag kan absolut inte ett jota om ämnesrelaterade saker.

Stort tack på förhand!

EDIT: Och varför står det något om Ford Amerika längst upp? :/

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Antikrundan ftw

Permalänk

Kunde inte låta bli att googla lite:

Citat:

De närmaste åren förekom flera planer på att återuppta gruvdriften vid gruvan, men de förverkligades aldrig. Så sent som 1889 bildades ett aktiebolag Nasafjälls aktiebolag som planerade att frakta malmen till Norge med en 7 km lång linbana, för att sedan exportera malmen från Mo i Rana. Men inte heller dessa planer förverkligades.

ifrån: http://pub-epsilon.slu.se:8080/1186/01/Eklund_M_1994.pdf

På våren 1901 verkar det dock som att de försöker göra en försäljning. Frågan är då ifall det är gruvorna som säljs av eller hela företaget i sig:

Citat:

Naiafjällsgrufornas försäljning. Två köpeanbud ha enligt Norrbottens Allehanda i dagarna inkommit från utlandet till styrelsen för Nasafjälls aktiebolag om inköp af grufvorna till ett pris af 2,600,000 francs, motsvarande i runda tal kr. 1,700,000. Det ena anbudet är från Frankrike och det andra från England. I båda fallen ha anbudsgifvarna fordrat, att köpet skall få stå öppet under en tid af en månad i och för undersökning af grufvorna. Något definitivt beslut beträffande försäljning har ännu icke fattats, men på vilkoret om öppet köp torde säljarna ej komma att ingå. Särskildt de engelska anbudsgifarna lära ha presterat de bästa referenser.

http://magasin.kb.se:8080/searchinterface/page.jsp?issue_id=k...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.