Permalänk
Medlem

Strul med "nytt" grafikkort.

Hej!

Skulle vilja få lite input om ett problem jag har med min äldre burk. En lätt efterbliven specifikation följer:

P4 2.66 ghz dualcore, 2 gb ram, 550 nätagg och ett moderkort som var OK för 3 år sedan ungefär.

Burken har tuffat på och mött mina behov med bravur ända tills för nån månad sedan då jag tror mej förstå grafikkortet (8800 GTS) lade av. Mjukvarurendera gick bra men 3d-accelerationer gick inte så idag gick jag och köpte ett nytt kort. Det vart ett GTX 460 1 gb.

Så nu till problemet: Burken startar inte! Ingen fläkt, ingenting. När jag drar igång nätagget så lyser dock dioden på moderkortet vilket borde signalera en matning. Någon som har en mer kvalificerad (borde inte vara så svårt) gissning om var problemet kan uppstå ifrån?

Ställ gärna pedagogiska frågor till mej om det behövs för att få en mer pricksäker analys.

Tack på förhand,
Daniel

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätagg? Har den 2 PCI-express 6-pins kablar? Har du kopplat in båda?
Kan ju vara nån kabel som har hoppat ur, dubbelkolla att allt sitter där det ska. Kolla också att kortet sitter i ordentligt.
Testa att koppla ur strömmen, ta ur batteriet och reseta cmos.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Nätagget är ett Corsair vx550w. Har 2 st PCI-E 6-pinskablar och har kontrollerat att kortet varit ordentligt isatt. Även provat ta ström från 6-pins-konverterarna (överflödigt förmodligen) som medföljde. Försökte pilla ut batteriet med halvgoda resultat; den hoppade ur aningen med inte helt - väntade 3-4 minuter och ingen skillnad. Ingen aning om vart resetknappen är belägen tyvärr. Kanske ska jag prova igen mer ordentligt? Är lite orolig att jag kanske kan ha röjt runt lite för mycket och någon vital koppling åkt ur. Problemet är att jag är ordentligt efter där och har inte manualen till moderkortet i närheten.

Permalänk
Medlem

Samma nätagg som jag har då, inga problem där troligen. Finns dock en beskrivning om hur man gör för att kolla så att nätagget funkar för att utesluta det ur ekvationen. Om du inte har manualen, gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner den. Du måste ta ur batteriet helt, brukar räcka med att fippla på den lilla fjädern som håller batteriet och sen lyfta ur det. Det bästa är sedan att göra en clear_cmos via en bygel eller någon slags kortslutning av två piggar.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Ska prova batteriet igen inom kort. På moderkortet kan jag avläsa P5K-E, duger det för att jaga ifatt manualen? Blir det rätt manual dvs. Att göra "clear_cmos" är enklast att googla eller står det i manualen kanske? Har ingen aning om vad det innebär nämligen.

Permalänk
Medlem

Det är ett ASUS kort, www.asus.se. Läs manualen hur du ska göra, det finns bilder.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Gjorde en clear_cmos nyss samt tog bort batteriet. Ingen nytta. Batteriet var borttaget när jag flyttade bygeln, har det betydelse?

Problemet kvarstår alltså, nätagget ger matning, power-knappen ger ingenting. Kan den fått frispel? Bör tilläggas att när jag försöker med mitt gamla kort får jag samma effekt.

Permalänk
Medlem

Testa detta: http://www.dvhardware.net/articles5.html
OBS! ha INGET annat inkopplat men än en fläkt för att se så nätagget startar.
Om det funkar så kan det tyvärr vara så att moderkortet fått sig en känga. Om du har ett annat nätagg att prova med så vore det bra.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

först och främst så vill jag lyfta på hatten för dig netbuddy. Tack för dit engagemang!

Jag ska prova det du föreslagit. Om det ser okej ut ska jag förutsätta att moderkortet är dött? Någon som har en idé om ett schysst substitut för en rimlig peng isf?

Tack på förhand, ni regerar på sweclockers!

Permalänk
Medlem

Trasigt moderkort eller nätagg är de vanligaste felen men vill du vara säker så kan du testa ordentligt.

Det enda svaret man kan lita på vid nätaggs test är om den fortsätter att vara död. Halva nätagget kan ändå vara trasigt. Corsair är förstås av högre kvalite, bättre säkerhet så man kan chansa att den inte lurar dig att tror att den är OK. Helst ska man låna ett nätagg och testa för att vara säker.

En dator behöver bara 4 delar för att starta.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Allt annat tas bort tills du fixat felet. Bort med Grafikkort, hårddiskar, tangentbord, mus,USB kablar/prylar osv. Nollställa bios igen efter att du tagit bort sånt för ibland är någon blockering är kvar trots att det som orsaken till felet tagit bort.

Minnen borde vara OK men vill man vara säkrare så går det snabbt att testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Minnen kan du chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Ibland måste minnena sitta på vissa plaster för att få bild. Tex plats nr 1

Tillslut är det bara trasigt moderkort kvar eftersom processorn bruka vara OK om man inte ser skador, böjda pinnar mm på den.