Liten spelburk till vardagsrumet....

Permalänk
Medlem

Liten spelburk till vardagsrumet....

Hej,

Bakgrund: I väntan på att mitt "hemmakontor" ska ha blivit klart har jag haft datorn koplad till TV i vardagsrummet. Detta har helt ändrat familjens datorvanor och efter detta så är vi nog tvungen att skaffa en dator till vardagsrummet. Jag var länge inne på en mindre HTPC/MiniITX burk men har börjat tänka om iochmed att jag skaffade en xbxo360 kontroll och började spela en del framför TV:n.

Frågeställning: Jag antar att dessa är ganska omöjliga krav, men finns det någon form av kompromiss? Jag är helt grön på dagens marknad av olika moderkort och processorer...

Estetik: Vill ej ha en stor otymplig datorlåda i vardagsrummet.
Ljud: Gärna så tyst som möjligt
Elförbrukning: Så liten som möjligt
Prestanda: Jag skulle vilja kuna köra en del nyare spel såsom Fifa11, Assasins Creed II, F1 2011 m.m.

Permalänk

Du vill med andra ord ha en kompakt speldator?
Du kommer vilja ha ett ganska saftigt grafikkort, annars kommer de där spelen se rätt så "fula" ut på en stor tv-skärm.

Finns chassin som är små (mAtx) och klarar av att kyla t.ex. ett gtx460 ellerl iknande, som borde räcker för de där spelen.
Elförbrukningen blir rätt så låg om man inte gör något med datorn, men spelar du så kommer den dra mer (precis som en konsoll).

Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

Gå in på inet, komplett eller liknande och kolla htpc chassin.
Finns både för mATX och ATX, men de för ATX brukar vara väldigt klumpiga.
Försök hitta ett snyggt och kolla hur stort grafikkort som går i det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaren.
Japp jag får börja att kika runt lite på chassin.

BTW är passivt kylda grafikkort något att rekomendera typ XFX RADEON HD5670 1GB ? (http://www.dustinhome.se/pd_5010485058.aspx)

Permalänk
Skrivet av Loranga:

Tusen tack för svaren.
Japp jag får börja att kika runt lite på chassin.

BTW är passivt kylda grafikkort något att rekomendera typ XFX RADEON HD5670 1GB ? (http://www.dustinhome.se/pd_5010485058.aspx)

Möjligtvis om du bara ska spela upp t.ex. HD-material men när vi snackar spel så kommer du spela i väldigt låga inställningar och upplösning vilket kommer se illa ut på en tv som klarar 1920x1080p.
Sen att det är sjukt överpris på kortet gör inte saken bättre (du får ett 5770 för samma pengar och de presterar säkert dubbelt så bra).