Dator för rendering och modellering

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Jag vet att SB presterar bättre i tunga benchmarkingtest, men hur ofta är det processorn är flaskhalsen i ett system? Tror inte att någon som köper en 1100T kommer att ha den som flaskhals. Och spelar man, som de flesta gör, är i stort sett alltid grafikkortet flaskhalsen. Vet som sagt vilken processor som är bäst, men det betyder ju inte att man har nytta av det.

Jag tänkte inte överklocka då det inte jag som ska använda datorn, han vill troligtvis inte lägga pengar på en ny kylare och det är onödigt för ändamålet. Det jag menade var att man i så fall skulle köpa i7-2600 istället för i7-2600K, men jag upptäckte nu att den förra av någon outgrundlig anledning är dyrare. Det var helt enkelt då jag trodde att den var billigare som jag tyckte att det var onödigt med den andra.

I rendering och modellering, som faktiskt är vad datorn skall användas till, så ÄR 2600K snabbare, vilket du ser där de testat i 3DStudioMax, Blender, Maya, POV Ray och liknande. Men för den skull är inte 1100T en dålig processor, bara inte riktigt lika bra. Om du föredrar AMD, kan du ju ta den. Men bättre är den inte.

Skrivet av Defeat^:

Sandybridge ÄR snabbare i det mesta. Dock tar phenom II x6 ikapp och presterar till och med bättre än sandybridge i en hel del tester där 6 kärnror används effektivt (ofta rendering osv).

Om du bara använder datorn till surf och film så känner du ingen skillnad mellan en athlon II x2 och en sandybridge. en athlon II x2 med ssd är till och med snabbare. I spel kvittar processorn med i princip. Det är mest i tunga arbetsprogram som en processor gör nytta, vet dock inte hur mycket man märker av skillnaden.

Jag tycker du ska köra på phenom II x6. Som du ser så är den snabbare än sandybridge i många program. Dessutom är både phenom II x6 billigare + att amds moderkort är billigare. Räkna med att paketet blir någon tusenlapp billigare om du väljer amd, just för att både CPU och MODERKORT från amd är billigare. Dessutom presterar det ju bättre i en del program

Vilka program specifikt har du sett att en 1100T är snabbare än en 2600K? Jag har kollat igenom nio olika tester av 2600K, där de även har med 1100T och vad jag kan se är det i stort sett enbart i bench med AIDA och Mandelbrot flyttalsberäkningar som 1100T har en edge, i samtliga övriga tester är det 2600K som presterar bättre.

Visst känns en athlon2 x2 med SSD förmodligen kvickare i windows, men det har ju inget med processorn att göra, utan med att en SSD är kvickare i responsen än en mekanisk hårddisk, knepig jämförelse.

Gällande spel, så kan jag hålla med om att grafikkortet är det som spelar absolut störst roll, så länge som processorn är hyfsad. Men ju bättre grafikkortslösning, desto större skillnad märks mellan processorerna. Du kan ju stoppa i en gammal Athlon thunderbird eller en PentiumIII i en burk, stoppa i ett HD5870 och försök spela Battlefield:BC2, eller Civilization 5 och kom sedan tillbaka och säg att processorn inte spelar någon roll. Det är klart att processorn spelar roll i spel, dock är det så att de flesta spel dels är dåligt trådade (vilket är skälet att tvåkärniga med hög klock fortfarande gör hyfsat bra ifrån sig) och dels är väldigt grafikintensiva (särskilt FPS-spel), vilket gör att det ofta är grafikkortet som utgör begränsningen i systemet i lite högre upplösning, så länge som processorn är hyfsad.
Du kan ju se hur några processorer i olika hastigheter uppför sig i några olika spel i några olika upplösningar här (de använder HD5870 i CF för att inte grafikkorten skall utgöra en så stor flaskhals):
http://www.legionhardware.com/articles_pages/radeon_hd_5870_c...
Nu är jämförelsen ett halvår gammal, så det finns både nyare spel och processorer, men kontentan är den att om processorn inte spelat någon roll, så skulle du fått samma FPS i alla olika konfigurationer och så är inte fallet. Allt beror på hur kraftig grafikkortslösningen är, hur CPU-intensivt spelet är kontra grafikintensivt och på upplösning och grafikkvalitet.

Som du säger är det mycket riktigt i tunga arbetsprogram (t.ex. renderingsprogram) som processorn spelar stor roll, vilket ju precis är vad datorn i fråga skall användas till.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Vilka program specifikt har du sett att en 1100T är snabbare än en 2600K?

http://www.anandtech.com/bench/Product/203?vs=287

Där är phenom II x6 snabbare än I7 2600k sandybridge i 18 av 37 tester, alltså hälften. Inte orkat titta på vad alla tester är, men ser ut som mycket rendering?

Lägg där till att phenom II x6 blir 1000-2000kr billigare med.

Som sagt, phenom II x6 är snabbare än I7 2600k sandybridge, men eftersom prestandan är splittad på 6 kärnor så klarar inte alla programmen av att hämta ut prestandan.

Vilka program tänker du använda? Sök efter tester mellan phenom II x6 och sandybridge i just dessa tester så ser du ju direkt vad du väljer?

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

http://www.anandtech.com/bench/Product/203?vs=287

Där är phenom II x6 snabbare än I7 2600k sandybridge i 18 av 37 tester, alltså hälften. Inte orkat titta på vad alla tester är, men ser ut som mycket rendering?

Lägg där till att phenom II x6 blir 1000-2000kr billigare med.

Som sagt, phenom II x6 är snabbare än I7 2600k sandybridge, men eftersom prestandan är splittad på 6 kärnor så klarar inte alla programmen av att hämta ut prestandan.

Vilka program tänker du använda? Sök efter tester mellan phenom II x6 och sandybridge i just dessa tester så ser du ju direkt vad du väljer?

Ho,ho, ho....för oss som har lärt oss läsa till vänster om varje stapel, strax under texten som anger vilket test det är, så är i7 2600K bättre i SAMTLIGA tester. Det är nämligen som så att man skall ha så lågt värde, dvs låg stapel som möjligt i en stor del av testerna.
Jag misstänker att du har förutsatt att hög stapel alltid är bra, vilket inte är fallet.

Du får nog hitta på något bättre än det för att övertyga mig.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Ho,ho, ho....för oss som har lärt oss läsa till vänster om varje stapel, strax under texten som anger vilket test det är, så är i7 2600K bättre i SAMTLIGA tester. Det är nämligen som så att man skall ha så lågt värde, dvs låg stapel som möjligt i en stor del av testerna.
Jag misstänker att du har förutsatt att hög stapel alltid är bra, vilket inte är fallet.

Du får nog hitta på något bättre än det för att övertyga mig.

Haha!! Aj fan där gjorde jag bort mig rejält! Tar tillbaka allt jag sagt!

Det enda argumentet för amd är att de är billigare då (både moderkort + cpu), + att om man funderar på att uppgradera senare så byter amd inte sockets ofta, så gamla moderkort passar med nya processorer och tvärt om (oftast, ibland bara åt ena hållet). Jag kör min phenom II x6 i mitt gamla amd2+ moderkort till exempel

Vet inte hur det är nu när sandybridge är så billiga och bra. Men annars har ju amd oftast rejält prisvärdare processorer och moderkort med. Kan någon snabbt jämföra pris/prestanda mellan sandybridge och några amd-processorer?:)

Hade jag haft mycket pengar så hade jag utan tvekan valt en dyr intel-processor. Men jag lägger aldrig mer än 8000kr på en dator, och då förlorar man på att välja intel, just för att amds processorer är billigare.

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Lägg där till att phenom II x6 blir 1000-2000kr billigare med.

Stämmer inte, i7an är ca 330kr dyrare än x6an(2600k vs 1100T BE) och moderkorten är lika dyra(1600 för p67 alt 890fx).

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Haha!! Aj fan där gjorde jag bort mig rejält! Tar tillbaka allt jag sagt!

Det enda argumentet för amd är att de är billigare då (både moderkort + cpu), + att om man funderar på att uppgradera senare så byter amd inte sockets ofta, så gamla moderkort passar med nya processorer och tvärt om (oftast, ibland bara åt ena hållet). Jag kör min phenom II x6 i mitt gamla amd2+ moderkort till exempel

Vet inte hur det är nu när sandybridge är så billiga och bra. Men annars har ju amd oftast rejält prisvärdare processorer och moderkort med. Kan någon snabbt jämföra pris/prestanda mellan sandybridge och några amd-processorer?:)

Hade jag haft mycket pengar så hade jag utan tvekan valt en dyr intel-processor. Men jag lägger aldrig mer än 8000kr på en dator, och då förlorar man på att välja intel, just för att amds processorer är billigare.

Jo, AMD har varit och är fortfarande prisvärda, dock inte lika prisvärda när det gäller deras toppmodeller. I mellan och budgetklassen är det ofta AMD som är prisvärdast däremot.
När det gäller Sandy Bridge, så skulle jag vilja säga att Intel tar priset för prestanda/pris med 2500K, men med tanke på vilken prestanda som 2600K ger, så får man lov att säga att även den är prisvärd.

Sandy Bridge moderkorten håller faktiskt en riktigt rimlig prisnivå redan nu, moderkortspriser brukar ju sjunka när socketen funnits ute några månader vanligtvis, men redan introduktionspriserna var rätt bra för en gångs skull när det gäller Intel-baserade kort.
Fortfarande är motsvarande AMD kort lite billigare, men det rör sig inte om många hundralappar.

Sedan har ju faktiskt AMD varit bra på att låta nya processorer husera på äldre moderkort, men med AM3+ så går inte det längre. Däremot skall du kunna köra de äldre processorerna på de nya moderkorten (även om det är mindre intressant ur uppgraderingssynpunkt). Så i dagsläget är inte uppgraderingsvänligheten ett argument för AMD längre, eftersom deras nya plattform (Bulldozer) kommer till sommaren.
Så fram till dess, är det nog Sandy Bridge för hela slanten från 1500kr och uppåt (i processorpris alltså).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Dual quadcore Xeon och Nvidia Quadro i en maskin som jag byggt för proffsbruk (Maya, CS5 etc) 17,5K ink moms

480736 ASUS Z8NA-D6, 2xSocket-1366 ATX, Intel 5500, 6xDDR3, 1xPCIe(2.0)x16, 2xGbLAN, VGA
579816 Cooler Master CM 690 II Advanced Svart Fläktar: 1x 120mm Front, 1x 140mm Topp, 1x 120mm Bak
601323 Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB SATA2, 285MB/275MB/s read/write, incl 2,5" to 3,5" bracket
415884 Corsair TX 850W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Fläkt
445229 Crucial DDR3 1333MHz 6GB KIT REG/ECC Kit w/3x DDR3 2GB, 240pin, CL9, 1.5V, 256x72
489672 Intel Xeon™ CPU Kylare Thermal Solution , 2U heatsink with an attached fan for XEON (X2)
486170 Intel Xeon™ E5506 2,13GHz LGA 1366, 4MB, 4,8 GT/sec, without FAN (X2)
615903 PNY Quadro 2000 1GB GDDR5 128-bit PCI-Express 16x, 2xDisplay Port + DVI-I (DL), Retail
488176 Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5240S DVDRW 24x, DL, SATA, Bulk, Black

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=885270...

Produktioner gjorda på maskinen

http://www.oakley.com/sports/ski/videos/111044

http://www.youtube.com/watch?v=a2ust80gam0

Permalänk
Avstängd

Jag har beställt följande(ska hämta sista delarna om bara ngn timme):
Noctua NH-U9B SE2
Corsair CMPSU-750AX 750W
Samsung SH-B123L
Antec P183 V3, lagt undan 1 893 kr
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Intel X25-M G2 120GB
PNY Quadro 600 DisplayPort 1GB
Intel Core i7 2600K 3,4GHz Socket 1155 Box
Asus P8P67 Deluxe
Western Digital Green 1TB 64MB x2 i Raid 1

Chassit finns inte att få tag på ännu därav har jag lagt undan lite. Budget för detta är 15kkr och allt utom moderkortet är besällt från inet. Dustin var faktiskt billigare på moderkortet. Har studentrabatt där också. Dock var inet billigare på resten trots studentrabatten. Det jag gillade mest med Inet var bra pris på grafikkortet och processorn. SSD:n är inte den bästa men vad var de hade i lager. Förslagsvis väntar du tills G3an kommer och ser vad som är bäst då. Det finns utrymme för förändring i detta för att få ett quadro 2000 istället. Jag valde ett rätt dyrt moderkort (pga bandbredden till minnet och PCIe lanes). Finns säkerligen billigare nätagg också.

Permalänk

Du kan få problem med att raida 5400RPM Green-diskar, Samsung SpinPoint F3 1TB rullar på i RAID 1 0

Att rendera långa pass på en Hyper thread CPU är inte att rekomendera, betydligt driftsäkrare med 4x2 fysiska kärnor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zodiakonline:

Dual quadcore Xeon och Nvidia Quadro i en maskin som jag byggt för proffsbruk (Maya, CS5 etc) 17,5K ink moms

480736 ASUS Z8NA-D6, 2xSocket-1366 ATX, Intel 5500, 6xDDR3, 1xPCIe(2.0)x16, 2xGbLAN, VGA
579816 Cooler Master CM 690 II Advanced Svart Fläktar: 1x 120mm Front, 1x 140mm Topp, 1x 120mm Bak
601323 Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB SATA2, 285MB/275MB/s read/write, incl 2,5" to 3,5" bracket
415884 Corsair TX 850W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Fläkt
445229 Crucial DDR3 1333MHz 6GB KIT REG/ECC Kit w/3x DDR3 2GB, 240pin, CL9, 1.5V, 256x72
489672 Intel Xeon™ CPU Kylare Thermal Solution , 2U heatsink with an attached fan for XEON (X2)
486170 Intel Xeon™ E5506 2,13GHz LGA 1366, 4MB, 4,8 GT/sec, without FAN (X2)
615903 PNY Quadro 2000 1GB GDDR5 128-bit PCI-Express 16x, 2xDisplay Port + DVI-I (DL), Retail
488176 Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5240S DVDRW 24x, DL, SATA, Bulk, Black

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=885270...

Produktioner gjorda på maskinen

http://www.oakley.com/sports/ski/videos/111044

http://www.youtube.com/watch?v=a2ust80gam0

Nice. Påminner om den filmen som brorsan gjorde när han gick på skidgymnasiet i Mora. Fast på längdskidor.
Ja, Xeon-processorerna är onekligen för proffisionellt bruk. Ser fler och fler som valt quadro 2000. Börjar verkligen ångra mitt val. Synd att man redan packat upp det så nu får man dras med det tills man får råd att uppgradera. Antar att du är nöjd med det kortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zodiakonline:

Du kan få problem med att raida 5400RPM Green-diskar, Samsung SpinPoint F3 1TB rullar på i RAID 1 0

Att rendera långa pass på en Hyper thread CPU är inte att rekomendera, betydligt driftsäkrare med 4x2 fysiska kärnor.

Inte min tråd men tanken för mig är inte förstahand rendrering av långa pass så som video. Jag ritar lite på egen hand i AutoCAD och tar på sin höjd fram lite stillbilder åt föräldrarna. De ska bygga nytt snart så det blir väl lite husritningar och omgivningsbilder.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av WrongTarget:

I rendering och modellering, som faktiskt är vad datorn skall användas till, så ÄR 2600K snabbare, vilket du ser där de testat i 3DStudioMax, Blender, Maya, POV Ray och liknande. Men för den skull är inte 1100T en dålig processor, bara inte riktigt lika bra. Om du föredrar AMD, kan du ju ta den. Men bättre är den inte.

Brukar tycka att det är svårt att titta på processortester då inställningarna som används inte är realistiska. T.ex. får man ju i spel dra ner upplösning och bildkvalité rejält för att inte grafikkortet ska vara flaskhals. Jag tror helt enkelt att skillnaden mellan de färdiga systemen blir såpass minimal att det inte alls är värt 400 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Brukar tycka att det är svårt att titta på processortester då inställningarna som används inte är realistiska. T.ex. får man ju i spel dra ner upplösning och bildkvalité rejält för att inte grafikkortet ska vara flaskhals. Jag tror helt enkelt att skillnaden mellan de färdiga systemen blir såpass minimal att det inte alls är värt 400 kronor.

Jag kan även tänka mig detta, att man inte märker stor skillnad mellan en jävligt bra processor, och en ännu bättre processor. Men om den ena processorn är betydligt bättre och endast gör datorn 1000kr dyrare kan det vara värt det ändå, även om inte skillnaden märks. Vetskapen om att processorn är bättre finns ju alltid, och är värt lite;)

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Brukar tycka att det är svårt att titta på processortester då inställningarna som används inte är realistiska. T.ex. får man ju i spel dra ner upplösning och bildkvalité rejält för att inte grafikkortet ska vara flaskhals. Jag tror helt enkelt att skillnaden mellan de färdiga systemen blir såpass minimal att det inte alls är värt 400 kronor.

Jo, men det är ju i spel det. De flesta skulle klara sig med en Phenom II 955 (särskilt klockad) för sina spelsystem egentligen, då de flesta har grafiklösningar som helt enkelt inte är tillräckligt bra för att processorn skall utgöra en begränsning i spelen. (finns några få undantag som Civilization 5, som är ovanligt CPU-krävande)

Men i beräkningskrävande program märker man skillnad mellan processorerna.

Även om man tänkt behålla sitt system under ett antal år och endast uppgradera grafikkortet kan det ju vara ide' att titta på kraftigare processorer.

Visa signatur

~Pelle~