Permalänk

1080p laggar.

Det finns ett gäng med dessa trådar redan och jag har följt guider, testat codecs och inget verkar fungera.

Det är såhär, att mitt grafikkort (4800) har inget HDMI-uttag så jag kör på mitt moderkorts inbyggda (4200) som har HDMI. Min processor är ju dock en 4-kärnig Phenom II på 2,4Ghz och borde kunna finfint klara av filmerna.

Lagget förekommer endast i stort sett när scener rör på sig om ni fattar. När landskap svischar förbi, spelar ingen roll om det är vanligt filmat eller tex Wall-E.

Jag använder just nu CCCP med Media Player Classic Cinema, fast bilden blir lite kornig och ljudet försvinner i någon sekund ibland som att det laggar. I VLC flyter det på bättre men återigen så kommer det där lagget vid stora scener. Har på hårdvaru acceleration, rubbet, testat CoreAVC och andra matroska codecs och olika spelare.

Vad kan jag göra Swecl? Vad kan jag ha gjort fel?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk

Testa avinstallera VLC Media Player och Media Classic Player? Det ända jag kan komma på.

Permalänk
Medlem

Testa ladda hem Zoom Player Home Max och kör filmer i den, fungerar jävligt bra för mig i 1080p även på min sunkiga bärbara skoldator och den har en dual core processor så det borde flyta på med din quad

Permalänk
Medlem

Tryck ctrl+alt+del och kolla task manager hur CPU-användningen ligger under spelandet av filmen.

VLC har egna codecs och ska inte behöva några ytterligare codecs. Även Windows 7 har inbyggda codecs, det enda du kan behöva installera är Haali Media splitter för att se mkv-containers.

Jag kör Win 7, Haali och sedan bara i windows media player, funkar finfint.

Som sagt, kolla CPU-usage. Avinstallera alla dina codecpacks. Du borde kunna spela upp med ditt 4200, men det kanske saknar DXVA-stöd.
Kör en DVI->HDMI adapter från ditt 4800 istället. Med rätt drivrutiner. I värsta fall installera om windows.

Så ska det allt ordna sig

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Gling:

Tryck ctrl+alt+del och kolla task manager hur CPU-användningen ligger under spelandet av filmen.

VLC har egna codecs och ska inte behöva några ytterligare codecs. Även Windows 7 har inbyggda codecs, det enda du kan behöva installera är Haali Media splitter för att se mkv-containers.

Jag kör Win 7, Haali och sedan bara i windows media player, funkar finfint.

Som sagt, kolla CPU-usage. Avinstallera alla dina codecpacks. Du borde kunna spela upp med ditt 4200, men det kanske saknar DXVA-stöd.
Kör en DVI->HDMI adapter från ditt 4800 istället. Med rätt drivrutiner. I värsta fall installera om windows.

Så ska det allt ordna sig

Jaha, så det fungerar med DVI-HDMI? Trodde ljudet försvann då.

Har kollat men CPU-användning, den brukar ligga på kring 25%.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Ja ljudet får du köra separat om du kopplar DVI-HDMI.

Är du säker på att det inte är ett drivrutinsproblem om du nu kör med ditt inbyggda 4200, men har ett 4800-nånting. Och HDMI-ljuddrivrutin på det. Låter som det kan skapa trubbel.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Gling:

Ja ljudet får du köra separat om du kopplar DVI-HDMI.

Är du säker på att det inte är ett drivrutinsproblem om du nu kör med ditt inbyggda 4200, men har ett 4800-nånting. Och HDMI-ljuddrivrutin på det. Låter som det kan skapa trubbel.

Jomen det känns som att det mer tragglar, med tanke på hur specifikt problemet är. Bara stora scener som rör sig snabbt.

För Catalyst drivrutinen går ju på båda, när jag installerade CCCP och MPC Cinema så kunde jag också välja 4800 som rendrerare men då ville den inte visa helskärm på TV:n.

Kanske bäst att bara låta processorn göra jobbet? Har en CPU-kylare som bara ligger och skräpar och ska snart slå in och klocka lite, kan det möjligtvis fungera bättre då?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Om din processor ligger på ~25% så kommer det inte hjälpa att klocka nej

Finns det inte en funktion så du i realtid hur många FPS du har? För mig att MPC har den funktionen, statistik eller något.

Upplever du det på alla filmer? Det är inte TV'n som inte "hänger med i snabba scener"?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Prova stänga av hårdvaruaccelerering!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

har samma problem. För mej verkar det bero på om jag har undertexter eller inte

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Om din processor ligger på ~25% så kommer det inte hjälpa att klocka nej

Finns det inte en funktion så du i realtid hur många FPS du har? För mig att MPC har den funktionen, statistik eller något.

Upplever du det på alla filmer? Det är inte TV'n som inte "hänger med i snabba scener"?

Faktiskt så kommer det hjälpa då mediaspelaren han använder är singeltrådig, använder bara en kärna. Och med en quadcore. ja, 25% på ett singeltrådat program är 100% belastning ;).

Och ja TS något är riktigt galet med dina inställningar. Jag körde min Phenom II X4 920 på 1.6GHZ ett tag utan hårdvaruavkodning. Och 1080P flöt på som bara den, så något har du misslyckats fatalt med.

Jag skulle börja om från början, avinstallera samtliga codecs och mediaspelare. Sedan dra ned en ren CCCP pack och köra den helt vanilla. Borde gå utan att ändra något alls.

Permalänk
Medlem

Jag tror att du är lite extra känslig mot 23.976Hz judder. Filmen är antagligen inspelad i 23.976 bilder/s när du sedan försöker spela upp den i 50 eller 60Hz så kan den inte synca riktigt utan den måste spela upp vissa frames 2 ggr. Kolla i catalyst kontroll panelen om du kan ställa in 23Hz, kom ihåg bara att din tv också måste stödja. Själv så har jag inte den möjöigheten utan måste köra i 50 Hz eftersom jag tycker att det blir bättre Än med 60Hz.

Detta fenomen borde också visa sig på 720p.

edit: är inte dom flesta codecsarna multitrådade så att hans cpu anvöndning ligger på 25% borde inte spela så stor roll? Jag brukar endast installera ffdshow och haali media splitter så brukar allt fungera.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Faktiskt så kommer det hjälpa då mediaspelaren han använder är singeltrådig, använder bara en kärna. Och med en quadcore. ja, 25% på ett singeltrådat program är 100% belastning ;).

Och ja TS något är riktigt galet med dina inställningar. Jag körde min Phenom II X4 920 på 1.6GHZ ett tag utan hårdvaruavkodning. Och 1080P flöt på som bara den, så något har du misslyckats fatalt med.

Jag skulle börja om från början, avinstallera samtliga codecs och mediaspelare. Sedan dra ned en ren CCCP pack och köra den helt vanilla. Borde gå utan att ändra något alls.

Nästan så man borde formatera då, har dragit ned så sjukt mycket codecs och har ingen aning om vad som kan ligga kvar och spöka.

Skrivet av Azodan:

Jag tror att du är lite extra känslig mot 23.976Hz judder. Filmen är antagligen inspelad i 23.976 bilder/s när du sedan försöker spela upp den i 50 eller 60Hz så kan den inte synca riktigt utan den måste spela upp vissa frames 2 ggr. Kolla i catalyst kontroll panelen om du kan ställa in 23Hz, kom ihåg bara att din tv också måste stödja. Själv så har jag inte den möjöigheten utan måste köra i 50 Hz eftersom jag tycker att det blir bättre Än med 60Hz.

Detta fenomen borde också visa sig på 720p.

edit: är inte dom flesta codecsarna multitrådade så att hans cpu anvöndning ligger på 25% borde inte spela så stor roll? Jag brukar endast installera ffdshow och haali media splitter så brukar allt fungera.

Fast 720p fungerar som det ska. Väldigt märkligt.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror att du är lite extra känslig mot 23.976Hz judder. Filmen är antagligen inspelad i 23.976 bilder/s när du sedan försöker spela upp den i 50 eller 60Hz så kan den inte synca riktigt utan den måste spela upp vissa frames 2 ggr.

Klassiskt problem och där har TS felet/lösningen. Lösning:
Klarar din TV 24p? // 1080p/24? Om nej: Låt juddret vara, finns ingen lösning--> köp nyare tv
Det går titta i diverse program vad det är för fps i filmen, i XBMC t.ex går det se om filmen är 24pp //50fps eller 60 eller 25fps.

Kolla källmaterialet innan du börjar klabba på hårdvaruinställningar som troligtvis fungerar som de skall.

Citat:

Fast 720p fungerar som det ska. Väldigt märkligt.

TV:n kanske klarar 720p/24, men inte 1080p/24?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

Klassiskt problem och där har TS felet/lösningen. Lösning:
Klarar din TV 24p? // 1080p/24? Om nej: Låt juddret vara, finns ingen lösning--> köp nyare tv
Det går titta i diverse program vad det är för fps i filmen, i XBMC t.ex går det se om filmen är 24pp //50fps eller 60 eller 25fps.

Kolla källmaterialet innan du börjar klabba på hårdvaruinställningar som troligtvis fungerar som de skall.

TV:n kanske klarar 720p/24, men inte 1080p/24?

Menas det med 24fps? För jag kan ställa in 24Hz på TV:n, borde jag göra det?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid:

Menas det med 24fps? För jag kan ställa in 24Hz på TV:n, borde jag göra det?

Ja om det är en sådan film inspelad i 24fps..
Jag brukar testa i XBMC (win) där kan man få den att ställa in TV:n per automatik beroende vilken fps källmaterialet har.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Hoppar in här och söker vettiga svar också.
CCCP
Även testat VLC, samma fel där.
Har igång DVXA och CPUn ligger runt 50-60%.
Streamar från en annan dator, använder ca 20% enligt nätverksfliken i Aktivitetshanteraren vid 1080P stömmar.

720P funkar utan problem.
Men 1080P kan ibland hacka ordentligt, men oftast är det småhack. Väldigt irriterande, någon som har nåt bra tips?
Datorn jag spelar upp med:
8600GTm
1,8 GHz dual core
3GB ram
Tvn:
LG 47LE5300

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuXOD:

Tvn:
LG 47LE5300

Den är på 100 Hz vilket gör att 24 Hz material kommer att få ett judder.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Den är på 100 Hz vilket gör att 24 Hz material kommer att få ett judder.

Inte om den klarar 1080p/24, ingen skillnad mot en 50hz skärm som kör 1080p/24, blir väl inte mer judder bara för att det är 100hz?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Den är på 100 Hz vilket gör att 24 Hz material kommer att få ett judder.

Skrivet av Asteroid:

Inte om den klarar 1080p/24, ingen skillnad mot en 50hz skärm som kör 1080p/24, blir väl inte mer judder bara för att det är 100hz?

Hej, tack för svar.

När jag spelar upp en film på 1080p och trycker på "info" så står där 1080p 24Hz. Så nåt "judder" är det inte antar jag?

Permalänk
Medlem

jag får inte dxva att fungera med min htpc. Har följt massa guider men inget funkar. Har kopplat in en annan datorn i tv och då fungerade det perfekt med 1080p så det är inte tvn som är problemet. Grafikkortet är ett inbyggt 8200.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

jag får inte dxva att fungera med min htpc. Har följt massa guider men inget funkar. Har kopplat in en annan datorn i tv och då fungerade det perfekt med 1080p så det är inte tvn som är problemet. Grafikkortet är ett inbyggt 8200.

Inte säker, men tror det måste vara 88XX för att det ska fungera med hårdvaruaccelerering. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

jag får inte dxva att fungera med min htpc. Har följt massa guider men inget funkar. Har kopplat in en annan datorn i tv och då fungerade det perfekt med 1080p så det är inte tvn som är problemet. Grafikkortet är ett inbyggt 8200.

8200/8300 fungerar med DXVA, kolla inställningarna i programmet, jag har själv ett sådant inbyggt kort.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuXOD:

Hej, tack för svar.

När jag spelar upp en film på 1080p och trycker på "info" så står där 1080p 24Hz. Så nåt "judder" är det inte antar jag?

Är det judder märks det tydligt vid panoreringar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Är det judder märks det tydligt vid panoreringar.

Okej, finns alltså inget speciellt att göra förutom att kolla på 720p?