Vad göra med överblivet höghastighetsmodem?

Permalänk
Medlem

Vad göra med överblivet höghastighetsmodem?

Fick en ny TV-box från ComHem och samtidigt fick jag ett höghastighetsmodem NetGear CG3100. Nu har jag ju bredbandsbolaget fiber, så höghastighetsmodem blir ju liksom över. Någon som tror att man kan kicka igång den som en vanlig router utan att gå via coax-kabeln. Provade att stoppa in vanliga LAN-kabeln från fiberuttaget, men modemet verkade inte ta åt sig någon egen IP-adress. Däremot kan den dela ut IP-addresser, såg att telefonen kunde connecta mot den, men ut på internet kom jag ju inte.

Jag är ju snål som fan och har ju ingen trådlös router/switch sen tidigare, och surfa med telefonen kan man ju inte vara utan ... mycket sarkasm ;). Så kan man hacka den med någon hemlig firmware för att få den att funka som vanlig router via LAN-kabel. Eller ska jag bara plocka isär den och smälta ur guldet

Andra bra ideer?

Permalänk
Medlem

Ja någon som har någon idé. Tror jag är uppe i typ 5-6 adsl modem. 3-4 comhem-modem/routrar och 2 comhem digitalboxar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Asus Maximus IV Extreme | Intel Core i7 2600K 3,4GHz @ 4,6GHz | Corsair H100 | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Corsair 4x4GB 1600MHz XMS3 | MIS GeForce GTX 680 | Samsung SSD 840 512GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Seagate 2TB SATA-II 5900 RPM | LG 22" TFT & BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz | Win 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Vad du skulle kunna prova är att du nolla modemes config till factory defaults. Därefter går du in i gränssnittet som vanligt och konfigurerar upp ditt trådlösa nätverk med WPA och så vidare. Sedan tar du och inaktiverar dhcp-servern i modemet detta gör att den borde agera som en vanlig access punkt/switch. Koppla där efter in den enhet som du kör dhcp-server på prova att logga in på det trådlösa nätverket med de uppgifter du konfigurerade upp.

Fungerar det inte, skicka modemet till mig

Permalänk
Medlem

Det blir en guldstjärna till dig robzzor, funkar alldeles utmärkt. DHCP av och sen inkopplad i min switch och alla (fasta som trådlösa) får adresser från bredbandsbolaget. Jippi, nu måste jag genast gå och surfa på mobilen istället.

Permalänk

Annars gör du som alla vi andra gör med mer eller mindre onödig/värdelös utrusnting man får med vid olika köp av produkter och tjänster: Lägga de ouppackade prylarna i en låda eller eller i källaren och bilda hög

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeX:

http://www.thesmilies.com/smilies/happy/applause.gif

Det blir en guldstjärna till dig robzzor, funkar alldeles utmärkt. DHCP av och sen inkopplad i min switch och alla (fasta som trådlösa) får adresser från bredbandsbolaget. Jippi, nu måste jag genast gå och surfa på mobilen istället.
http://www.thesmilies.com/smilies/happy/bouncy.gif

Skönt att det fungerade! Surfa säkert! haha

Permalänk
Medlem

Om det är en On-Demand box du har fått från Com Hem så ska ju den kopplas mot boxen så att on-demand tjänsten ska fungera då den kräver internet anslutning

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Om det är en On-Demand box du har fått från Com Hem så ska ju den kopplas mot boxen så att on-demand tjänsten ska fungera då den kräver internet anslutning

On-Demand kräver dock ingen bredbandstjänst från Com Hem men du måste ha modemet inkopplat.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

On-Demand kräver dock ingen bredbandstjänst från Com Hem men du måste ha modemet inkopplat.

Det stämmer att du inte behöver ha internetanslutning om du har on-demand från Com hem, tror du får hela 0,25 eller 0,5mbit för att få boxen att funka.

Visa signatur

<(.__.<)