Permalänk
Medlem

Hårddiskar "försvinner" ibland

När jag bootar så hänger sig datorn ibland när den ska börja leta efter hårddiskar. Windows har de senaste dagarna verkat instabilt, hängt sig ibland. Några dagar sen så försvann en av mina interna diskar helt plötsligt från windows. den var där nästa uppstart. Ibland när jag startar hittar den ingen bootbar disk, ibland när jag går in i bios så har den inte hittar några diskar alls.

Ett tag tänkte jag att min strömkabel till de 3 diskarna sitter för tight så det blir problem någon gång. Men DVDn har en egen strömkabel och den syns inte heller under bios när de andra diskarna saknas.

Sen igår kväll har datorn blivit oerhört instabil, jag har nollställt överklocken och lyckas datorn vara igång i över 30 minuter så har jag tur. Jag har inte gett mig på något krävande nu när datorn är så instabil.

En i7 950 på Sabertooth X58, uppdaterade tidigare bios till senaste officiella. OCZ Vertex, 2 Samsung-diskar och en dvd-brännare, Corsair VX550. Win7 64-bit men då det kan bli problem tidigare än os boot så är inte windows problemet. Datorn var stabil i iaf en timmes prime95 för någon vecka sen.

Någon som har en idé på vad som kan vara orsaken eller lösning på problemet?

Permalänk
Medlem

När hårddiskar "försvinner" temporärt så brukar det oftast vara ett tydligt tecken på att disken är nära att ge upp. Nu handlar det ju dock om tre diskar och dessutom en DVD-brännare så det är ju inte speciellt troligt i det här fallet. Jag skulle tippa på att det är nätagget eller moderkortet som på ett eller annat sätt har blivit defekt/instabilt. Vad har du för nätagg och hur länge har det rullat? Har du möjlighet att testa med ett annat agg samt moderkort (ett i taget)?

Permalänk
Medlem

Nätagget är ett VX550 som är ungefär 2 år gammalt. Det kanske jag kan testa ett annat. Moderkort kan jag inte testa då jag har bara tillgång till ett gäng s775. Jag tror nog också problemet ligger i antingen nätagg eller moderkortet, och jag kan tillägga att jag inte använder Sata 6Gb/s. Hårddisken som försvann inne i windows var min nyaste, 1tb inköpt för 3 månader sen.

Permalänk
Medlem

Jag har testat plocka bort den senaste hårddisken och trodde det hjälpte, datorn var igång 5 timmar, därefter 2 krascher inom 5 minuter. När datorn kraschar börjar något gå lite segt, svarar inte på musklick och sen låser sig alla program ctrl-alt-del etc funkar inte. Ibland blir det BSOD.

Tänkte testa nätagg, ett VX450 borde klara min rigg va?

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat ett annat nätagg, efter drygt 5 minuter så kom en krasch igen. Mer och mer lutar åt att det är moderkortet som strular, men imorgon tänkte jag testa minnes-stickorna ett i taget. Om det nu är moderkortet så hoppas jag att kompletts service går snabbt och jag är alltid rädd för att de ska skicka tillbaks det och säga att det funkar alldeles utmärkt. Men sist (ett par år sen) så gick det väldigt snabbt och lätt.

Permalänk

Vad sa blåskärmen?

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Nu brukar inte blåskärmen synas mer än i en halvsekund. En krasch nyligen kunde jag däremot läsa PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, jag är ganska övertygad om att det inte alltid är samma blåskärm däremot. Om problemet skadat in win7-installation vet jag inte, men det finns ju garanterat något problem som just nu pekar på moderkortet. Kan processorn helt plötsligt ha blivit skadad och orsaka dessa problem? Jag har inte något mer i7 system som jag kan låna delar från.

Jag har testat alla minnes-stickor var för sig, alla kraschade. Jag utgick ifrån att inte fler saker har gått sönder så jag testade 2 stickor i A_1 och den sista i B_1 samt B_2

Permalänk
Hedersmedlem

Hur funkar din nuvarande OS-disk? För den kan ju också vara på bommen?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

OS-disken borde väl inte orsaka problemen då jag inte hittar någon hårddisk alls under boot. Imorse tänkte jag testa datorn lite till, 5/8 uppstarter så hänger sig datorn innan den letar efter hårddiskar, de resterande 3 gick vidare till att säga: no boot media etc etc... och det är ju för att ingen hårddisk alls hittats. Det blir nog att ta kontakt med komplett nu. Om själva windows-instabiliteten beror på dålig OS-disk/installation tycker jag är svårt att säga medan jag har det andra problemet.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått svar och klartecken för att skicka in moderkortet till komplett. Att någonting blir värre och värre, tyder det på moderkort/processor eller möjligt om alla minnesmoduler gått sönder samtidigt. De 2 senaste dagarna när jag försökt testat saker fram och tillbaks (grafikkort, olika kombinationer hårddiskar, olika många minnen på olika platser, rejäl underklock) har datorn inte bootat windows någon gång alls. Antingen hänger den sig innan hårddiskar ska identifieras, eller så skippar den det steget och försöker boota direkt. Det känns jobbigt att skicka in något jag inte är helt säker på att det är fel på. Jag brukar ha datorn igång nästan dygnet runt, precis innan datorn började krångla var den av i 2-3 dagar. Sen när den varit av pga krångel så har det blivit ännu värre.

Permalänk
Medlem

Instabilitet, fryser innan bios

Jag fick hem moderkortet i måndags. Testade bygga ihop det viktigaste (cpu, minne, gfx och de nödvändiga hårddiskarna). Allt funkar bra verkar det som. Efter några timmar slänger jag i ljudkort Xonar och kopplar på dvd-spelaren, prime-testar i ca 2 timmar all helt oklockat nu. Stänger av datorn på kvällen.

Tisdagen är datorn igång hela dagen och funkar utmärkt, samma sak onsdag fram till drygt 23. SC2 fryser, musiken i bakgrunden fortsätter i några minuter men fler och fler program slutar svara. Snart så blinkar det till en blåskärm och datorn startar om. Hänger sig vid bios-boot några gånger med eller utan hdd-lampan lysande. Jag kommer in några gånger i windows, men chrome kraschar och snart får jag en ny blåskärm.

Skumt problem, och jag är ju inte säker på att moderkortet 100% friskt iaf då jag nog hade klarat det utan problem om jag gjort samma test som antagligen komplett gjorde. Om det inte är moderkort eller cpu, så är det nog mer än en sak som strular.

rubrik
Permalänk
Hedersmedlem

Det andra nätagget du testade vad var det för ett? Känns som instabilitet ev pga för lite spänning till vissa delar?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det var ett VX450. Både det och mitt VX550 ska ju klara att driva mitt system. Ska jag försöka testa med ytterligare ett (HX620 tror jag det är)?
Igår fick jag en ny felkod: 0x000000F4 vilket kan bero på många saker, någon har nämnt moderkortets batteri, jag ska ner på stan snart så det blir att köpa med ett och testa. För ett litet tag sen fick jag felaktiga streck på asus-startbilden innan bios, vilket pekar på grafikkortet, men jag har testat olika grafikkort. Annars så har det blivit värre och värre precis som förut igen.

Tacksam för alla idéer men personligen skulle jag fortfarande gissa på moderkortet. När jag tog ut kortet för att skicka in det så letade jag efter om något kunde vara skadat och såg ett gäng repor på baksidan. Om nu de har med saken och göra vet jag inte.

Det var svårt att få bra bilder, men här ser man repor på undersidan av SATA-kontakterna, en bit till höger i fokus ser man en ganska grov repa som går över en lödningspunkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Provat med ändrade spänningar på processorn och/eller minnen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nytt batteri i, verkar inte blivit någon större effekt. Det är lite svårt att ta sig in i bios. Det sista jag brukar se är USB Device(s):1 Keyboard, 1 Mouse, 1, 1 Hub - därefter händer det vanligtvis ingenting. Det är då den ska leta efter hårddiskar.

Jag lyckades sätta 1.65 på minnen och 1.2volt på processorn i stock-clock. Efter några startförsök gjordes en scandisk, jag kom in i windows som ville starta om, sen kom jag in igen, efter 1 minut hängde sig i princip alla program, efter en minut till så blinkade en blåskärm till och datorn var omstartad. 0x000000F4 BSOD efter 30 sekunder med 1.25volt. De 2 senaste gångerna har jag fått "Overclocking failed!" vid boot.

Vilka delar kan man tänka sig blir positivt påverkade av att inte vara inkopplade till någon el alls? Då problemet var "borta" i nästan 3 dagar och sen blev det värre och värre igen (om det nu inte har med något annat att göra). Nätagget är ju iaf en kandidat där.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att köra allt utanför ditt chassie?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Testat med allting utanför chassit nu, använde power-switchen dock. Jag hittade inte längre någon hårddisk under någon uppstart, testat i olika SATA-portar. Tangentbordet i olika usb-portar.

Jag undrar om jag ska packa ihop sakerna och försöka ta mig hem till min far med alla saker, då han också har en LGA1366-dator. Försöka testa sig fram där, då borde jag förhoppningsvis kunna avgöra om processor eller moderkort krånglar. Bara inte det är något som smittas och kan skada andra delar.

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit att jag testat hårddiskarna i olika SATA-portar, men korkat av mig så testade jag ju inte SATA-3(6gbps)-portarna. Hårddiskar hittas av den kretsen, men hittas inte i de "vanliga" sata-portarna. Jag får se om datorn går stabilt eller inte, men om det nu funkar bra med de portarna så borde väl det betyda att felet ligger på moderkortet iaf? Måste isf höra med komplett så inte samma sak händer igen. Eller hindrar mitt tunnelseende mig från att se andra möjliga fel?

Det skulle kännas väldigt bra om jag äntligen hittat felet.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem förrut att den tappade bort min bootdisk samt att hela systemet var instabilt. Kom fram till att moderkortet var trasigt och med nytt så funkade det! Kanske inte är samma fall för dig men min gissning är att det är moderkortet.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080