Bahnhof kräver router för att inte koppla ner?

Permalänk

Bahnhof kräver router för att inte koppla ner?

Hej

Har haft problem med min internet uppkoppling under en längre tid, den kopplar ner sej lite då och då och är borta i några minuter åt gången. Jag har Bahnhof 100/100 genom sundsvalls stadsnät (servanet).

En god vän som haft samma problem med bahnhof sa att det aldrig kopplade ner om man hade en router, jag tyckte det lät underligt men provade i alla fall och det stämmer. När vi ansluter till internet genom en router kopplar det aldrig ner, men om vi kopplar en dator direkt till nätverksuttaget eller via en hubb eller switch tappar vi internet lite då o då. Extremt irriterande när jag o min fru spelar Heroes of Newerth

Vill helst slippa använda en router eftersom dom är helt värdelös jämfört med en switch.

Kan även berätta om mitt öde när jag försökt kontakta bahnhofs support, försökte ringa till dom men det var 20 pers före i kön, jag skrev ett email där jag fick till svar att ringa till dom för o få hjälp med felsökning. Jag ringde igen dagen därpå men det tog slut på pengar på mitt kontantkort innan jag kom fram

Permalänk
Medlem

Låter ju väldigt skumt.
Har också Bahnhof genom stadsnätet.
Men har aldrig haft detta problem utan router, men nu så kör jag med router...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Hej, jag ville bara skriva att jag verkar ha samma problem.
Dock sitter jag på gothnet i göteborg (100/100)

Kör jag utan router så kopplas jag ner efter en stund. Jag har fortfarande en ip-adress men ingen anslutning. Jag får då starta om nätverkskortet för att få internet igen.
Kör jag router så verkar det fungerar som det ska.
Har precis kontaktat supporten och väntar på svar.

Hur gick det för dig, fick du någon lösning?

Enligt papprena så ska man logga in första gången men jag behövde aldrig göra det så jag undrar om det beror på detta.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Hej, jag ville bara skriva att jag verkar ha samma problem.
Dock sitter jag på gothnet i göteborg (100/100)

Kör jag utan router så kopplas jag ner efter en stund. Jag har fortfarande en ip-adress men ingen anslutning. Jag får då starta om nätverkskortet för att få internet igen.
Kör jag router så verkar det fungerar som det ska.
Har precis kontaktat supporten och väntar på svar.

Hur gick det för dig, fick du någon lösning?

Enligt papprena så ska man logga in första gången men jag behövde aldrig göra det så jag undrar om det beror på detta.

Ja det beror på det, du ska vidarebefodras till en sida där man loggar in och binder ens MAC-adress på dem datorerna man har till sitt abbonemang. Internet stryps helt hela tiden tills man har identifierat sig i nätverket så att säga.

Säg till bahnhof att du inte kommer till den sidan där man loggar in första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ja det beror på det, du ska vidarebefodras till en sida där man loggar in och binder ens MAC-adress på dem datorerna man har till sitt abbonemang. Internet stryps helt hela tiden tills man har identifierat sig i nätverket så att säga.

Säg till bahnhof att du inte kommer till den sidan där man loggar in första gången.

Gäller inte i hela sverige. Där jag bor nu är det så, där jag bodde innan var det inte så..

Om ni gör release/renew, får ni en ny ip då?
Dör alla datorer samtidigt som ni har inkopplade på switchen eller är det bara en av dom?

Finns ju ingen direkt anledning varför en router skulle göra att anslutningen fungerar, medan den plötsligt skulle lägga av utan en..

Permalänk

Alla datorer som sitter bakom switchen eller hubben tappar internet samtidigt.

Har varit bortrest och arbetat i stort sett sen tråden skapades, när vi varit hemma så har vi använt router. Ska ta tag i det här nästa gång jag kommer hem i februari.

renew fungerar väl sådär internet kommer tillbaka efter 3-5 minuter när vi kör 'reparera / felsök anslutningen' eller vad det nu heter. dock kommer internet också tillbaka om vi inte gör något. har inte kontrollerat om IP ändras.

En vän till mej som hade samma problem med bahnhof sa att det var DHCP som förnyades.

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men och ett onödigt samtal till Bahnhof så kom jag fram till vad felet var. Jag har två nätverkskort i datorn och hade båda uppkopplade mot Das Internet (för att jag kunde)... Detta gillade tydligen inte Windows som stängde ner, eller nått.

Jag är fortfarande osäker på om detta är det faktiska felet men jag har kört med ett nätverkskort i någon vecka nu utan någon nedkoppling.

Angående inloggning till Bahnhof så är det så att Gothnet är ett öppet nät och därför är det bara att stoppa in sladden och tuta och köra.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk

Har fått reda på vad som är fel med mitt internet.

Switchen jag är kopplad mot var inställd på 'ARP rate limit 15' vilket betydde att jag fick skicka 15 ARP packet per sekund. Om det överskreds kopplades min port bort i 5 minuter.

När jag har mina datorer bakom en router håller den detta under gränsvärdet.

Någon som vet hur jag kan begränsa dessa ARPar om jag kör utan en router, eller vilka program som kan tänkas skicka ut många sådana?