Permalänk
Medlem

Överklocka AMD Athlon II x2 250 3ghz

Tjena!
Ja som rubriken säger, håller på att överklocka min athlon 2 x2 250 processor.
Den ligger just nu på 3.6 ghz, men jag skulle vilja få ut ytterligare lite mer ur den, så jag installerade MSI:s "Dual core center" där man kan ändra en hel del (volt, FSB mm...).
Men blev lite feg här med volten, har som sagt innan överklockat utan att ändra volten, vilket gick bra och smidigt. Men hur mycket kan jag höja volten? den ligger just nu på 1.38v, sökte lite och hittade också det här testet av processorn där de får upp den i hela 3.9 ghz med ca 1.5v.

http://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/amd_athlon_i...

så kan jag höja volten så pass mkt, elr krävs en bättre kylare för det? (sitter på originalkylaren)

btw, finns volt-reglage för minnen och "MCH" (?) också, bör man höja de också då?

Visa signatur

Macbook Pro retina

Permalänk
Medlem

pillade lite med det men kom inte över 1.4v, började då istället att titta i BIOS, men kunde inte höja volten där, de stod bara på "auto". Varför går inte detta, beror det på mitt moderkort?

Visa signatur

Macbook Pro retina

Permalänk

Jag rekommenderar starkt att du köper en bättre kylare för överklockningen.

Det är inte bara volten du ska hålla reda på det är även hur varm din CPU blir. Du får gå in på AMDs hemsida och läsa. All information om max temp och volt finns där.

Kentan900

Permalänk
Medlem

Okay!
Lyckades höja volten i bios, så nu ligger den på 1.5v och processorn på 3.9 ghz. Tempen är inte heller farlig, runt 35-40 grader!

Men har än så länge inte belastat den för ngt tungt spel en längre tid...

Visa signatur

Macbook Pro retina

Permalänk
Medlem

tror du borde sänka vcore lite....

"AMD says 0.85-1.425V are safe voltages."

Permalänk
Medlem

Ok, har sänkt den lite till 1.43v nu. Men hur känsligt är det om den ligger i 1.5v? Trodde det var tempen som var det känsliga vad gäller volten, men den är ju ganska låg när jag kör den på 1.5v ca 40-45 grader...

Visa signatur

Macbook Pro retina

Permalänk
Medlem

Idle tempen är ointressant, kolla vad tempen blir under belastning.

Permalänk
Medlem

ok, men det är alltså temperaturen som är det "riskabla" när man höjer volten på cpu:n?

Finns det något program som visar cpu-temp under spelande?
kör SIW (system information for windows) annars, men då måste man minimera eller stänga spelet för att sen kolla tempen, vilket inte är så effektivt...

Visa signatur

Macbook Pro retina

Permalänk
Medlem

Laddade hem "Orthos", vilket verkade maxa cpu:n hårt...
Kunde köra i ca 2min sen startade datorn om, då var tempen uppe i ca 49 grader, är det normalt?
Man stressar ju trots allt den ett bra tag och den måste ju bli varmare ju längre man kör...

Har inga problem med att köra t.ex. black ops en längre tid, hade varit det bästa att kunna se tempen när man spelade.

Visa signatur

Macbook Pro retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av knodd95:

Laddade hem "Orthos", vilket verkade maxa cpu:n hårt...
Kunde köra i ca 2min sen startade datorn om, då var tempen uppe i ca 49 grader, är det normalt?
Man stressar ju trots allt den ett bra tag och den måste ju bli varmare ju längre man kör...

Har inga problem med att köra t.ex. black ops en längre tid, hade varit det bästa att kunna se tempen när man spelade.

Ett spel hur nytt det än må vara stressar en CPU lika mycket som en test som t.ex. Orthos eller Prime 95. Så att datorn startar om under denna test är ett tecken på att allt inte är som det ska. Du bör nog sänka. Temp. i det här fallet anser jag vara irrelevant. Då systemet helt klart ej är stabilt.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Okej, jag ska nog införskaffa en ny kylare, den medföljande är inte så optimal när processorn ska överklockas...

Några tips på kylare, runt 3-500 kr?

Visa signatur

Macbook Pro retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av knodd95:

Okej, jag ska nog införskaffa en ny kylare, den medföljande är inte så optimal när processorn ska överklockas...

Några tips på kylare, runt 3-500 kr?

Coolermaster hyper 212+ ~250kr

Mina temps athlon2 x2 250 @ 3,2ghz idle: 22, load: 32

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hittade denna på kjell o company (butiken ligger ganska nära där jag bor, slipper då beställa)

http://www.kjell.com/?item=98633&path=97000000,119000000,1315...

vad sägs?

Visa signatur

Macbook Pro retina

Permalänk
Medlem

Om din overclock inte håller mer än 2 min under ett stress test så kvittar det om du slänger på fetaste kylaren på jorden. Kommer fortfarande inte funka...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

ok, ja, verkar ju inte så stabilt. ska testa något mer stress test...

men det var väl pga. tempen som datorn startade om? då borde ju en bättre kylare vara ett alternativ?

Visa signatur

Macbook Pro retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av knodd95:

ok, ja, verkar ju inte så stabilt. ska testa något mer stress test...

men det var väl pga. tempen som datorn startade om? då borde ju en bättre kylare vara ett alternativ?

Nej. Datorn startar endast om, om tempen når typ över 100 grader.... Men vilket fall som helst, ska man göra några större överklockningar så är det rekomenderat att ha bättre kylare.
Och gör ordentliga stress tester med typ Prime95 eller liknande. Tempen ska helst ligga under 70-80 grader vid full load, efter en timmes körning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Okej, ska köra lite mer stress-tester och införskaffa en riktig kylare!

tackar för svar!

Visa signatur

Macbook Pro retina

Permalänk
Medlem

Tankade Prime95 och körde en runda, men det hände samma sak där. Kunde inte köra mer än 2-3 min förräns datorn startade om, trots att cpu:n inte var mer än 49 grader?

Är det ngn sorts värmespärr som slår ifrån, den borde väl inte starta om vid den tempen? Eller är volten för låg i förhållande till cpu-hastigheten (1.43v / 3.7ghz) ?

Som sagt, i detta testet av processorn så anser de att processorn har en "sweet spot" på 3.9 ghz och 1.52v, vet dock inte var de har för kylare.

http://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/amd_athlon_i...

Visa signatur

Macbook Pro retina

Permalänk
Medlem

Litar inte riktigt på program att höja volt i, vill helst göra det i BIOS. Men det står bara på AUTO för mig och kan inte ändra? Har samma processor. har den i 3.6 ghz med stocvolt och en Coolermaster elite 212 plus kylare.:)

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Jo, glömde nämna det tror jag. Lyckades ändra volten i bios, så nu står de på 1.43v!

Har en finnes på mitt moderkort, en switch som sitter nära processorn. Drar man på den ökar den från 3 till 3.6 ghz.

Visa signatur

Macbook Pro retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av knodd95:

Jo, glömde nämna det tror jag. Lyckades ändra volten i bios, så nu står de på 1.43v!

Har en finnes på mitt moderkort, en switch som sitter nära processorn. Drar man på den ökar den från 3 till 3.6 ghz.

Hur stabilt går den då ? testat den i Prime95/OCCT ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Just nu ligger spänningen på 1.48v och processorn på 3.7 ghz. Lyckades köra 20 minuter innan den startades om, kanske inte topp-stabilt men en jäkla skillnad från förra gången jag testade!

Visa signatur

Macbook Pro retina

Permalänk
Skrivet av knodd95:

Tjena!
Ja som rubriken säger, håller på att överklocka min athlon 2 x2 250 processor.
Den ligger just nu på 3.6 ghz, men jag skulle vilja få ut ytterligare lite mer ur den, så jag installerade MSI:s "Dual core center" där man kan ändra en hel del (volt, FSB mm...).
Men blev lite feg här med volten, har som sagt innan överklockat utan att ändra volten, vilket gick bra och smidigt. Men hur mycket kan jag höja volten? den ligger just nu på 1.38v, sökte lite och hittade också det här testet av processorn där de får upp den i hela 3.9 ghz med ca 1.5v.

http://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/amd_athlon_i...

så kan jag höja volten så pass mkt, elr krävs en bättre kylare för det? (sitter på originalkylaren)

btw, finns volt-reglage för minnen och "MCH" (?) också, bör man höja de också då?

Vart överklockar du?
Har en AMD athlon x2 240 2.8 Ghz och vill gärna överklocka den. Har ett låst moderkort så går inte att överklocka från bios... Har heller inte råd med ett nytt moderkort för att jag precis köpt xfx 6870...

Permalänk

Knodd95, Jag antar att vi sitter på ungefär likadan processor, köpte du ditt paket från komplett?
Det gjorde iaf jag, och jag har aldrig överklockat eller hållt på förut. Men jag vill ha ut mera prestanda av min processor, hur kom du upp till 3,6Ghz? Mitt system gillade inte heller när jag bytte om till 10% mera prestanda på Oc switcharna på Moderkortet.. tacksam för svar, och har läst i massa andra forum osv, men inget direkt om denna processor.. hur gör man (a)?

Visa signatur

MillionDollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MillionDollar:

Knodd95, Jag antar att vi sitter på ungefär likadan processor, köpte du ditt paket från komplett?
Det gjorde iaf jag, och jag har aldrig överklockat eller hållt på förut. Men jag vill ha ut mera prestanda av min processor, hur kom du upp till 3,6Ghz? Mitt system gillade inte heller när jag bytte om till 10% mera prestanda på Oc switcharna på Moderkortet.. tacksam för svar, och har läst i massa andra forum osv, men inget direkt om denna processor.. hur gör man (a)?

Tjena!
Jag kanske var lite "luddig", men "switcharna" på mitt moderkort funkar bra och stabilt! Det var det att jag ville ha ut ytterligare lite mer. (ligger nu på 3.7 ghz!)

Och yes, jag köpte paketet på komplett för ngt år sedan...

Men du kanske ska höja spänningen en aning? Den ligger på 1.38v normalt, skulle höjt den till 1.4 - 1.42v!
Detta gör du i bios, mina inställningar för FSB, volt etc. ligger under "Cell menu", antar att du hittar de inställningarna där också då vi har samma moderkort. Det är "Vcore" du ska ändra, det gör du genom att använda + och - på tangentbordet. Höj lite i taget, spara och starta om datorn efter varje höjning och gå in i "HW monitor", där ser du vad spänningen/volten ligger på (även temp för CPU:N). Testa och skriv gärna hur det gick, om den blev stabilare!

Visa signatur

Macbook Pro retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerbiTobbe:

Vart överklockar du?
Har en AMD athlon x2 240 2.8 Ghz och vill gärna överklocka den. Har ett låst moderkort så går inte att överklocka från bios... Har heller inte råd med ett nytt moderkort för att jag precis köpt xfx 6870...

Hejsan!
Ja, jag började strula runt lite med ett program som MSI har till sina kort, dual core center heter det. Men rekommenderar starkt att inte använda mjukvara för att höja FSB, spänning/volt etc.! Utan ska det överklockas ska man göra det i bios. Men vad menar du med låst? har du tittat runt efter någon meny som har med överklockning att göra? i mitt fall heter den "Cell menu", där man ändrar en mängd saker (FSB, spänning mm).

Visa signatur

Macbook Pro retina

Permalänk
Skrivet av knodd95:

Hejsan!
Ja, jag började strula runt lite med ett program som MSI har till sina kort, dual core center heter det. Men rekommenderar starkt att inte använda mjukvara för att höja FSB, spänning/volt etc.! Utan ska det överklockas ska man göra det i bios. Men vad menar du med låst? har du tittat runt efter någon meny som har med överklockning att göra? i mitt fall heter den "Cell menu", där man ändrar en mängd saker (FSB, spänning mm).

Köpte en komplett dator för cirka ett år sen som det följde med ett låst moderkort (packard bell) så det finns inga menyer i bios... Har planerat på att köpa ASRock A785GXH/128M för att ska köra med dubbla xfx 6870 i framtiden. är det ett bra moderkort för min rig?

Permalänk
Skrivet av DerbiTobbe:

Köpte en komplett dator för cirka ett år sen som det följde med ett låst moderkort (packard bell) så det finns inga menyer i bios... Har planerat på att köpa ASRock A785GXH/128M för att ska köra med dubbla xfx 6870 i framtiden. är det ett bra moderkort för min rig?

Har annars möjligt att få en Intel 2 quad core Q9550 för att min kompis ska köpa nytt...
Moderkortet vet jag inte vad det hette som jag får med men det har 4st Ddr2 ram minne platser så de ä ju bra... Vad är bäst : Intel quad core med xfx 6870 eller Amd athlon x2 240 med xfx 6870?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerbiTobbe:

Har annars möjligt att få en Intel 2 quad core Q9550 för att min kompis ska köpa nytt...
Moderkortet vet jag inte vad det hette som jag får med men det har 4st Ddr2 ram minne platser så de ä ju bra... Vad är bäst : Intel quad core med xfx 6870 eller Amd athlon x2 240 med xfx 6870?

Intel processorn har mer kärnor men den är utdaterad sen länge med noll möjligheter till uppgradering, däremot amd processorn har en socket (AM3) som gör att du kan byta när du har pengar vilket jag hade satsat på iaf

Du behöver alltså bara byta processor så duger datorn till spel , intel core quad är utdaterat och inget att hänga i granen så att säga

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk

Tack så mkt! Ska kolla direkt!! skriver när det gått bra

Visa signatur

MillionDollar